Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:59

Optiwolk schreef:
Winged: zoals door mij en anderen in het topic eerder aangehaald: een ballon mag echt wel overal landen. Altijd, overal.
Enige uitzondering? Militair terrein. Mogen ze ook niet overvliegen.

Een ballonlanding is nl altijd een noodlanding.
Als het in je achtertuin is dat hij landt is dat vast niet fijn als je niets met ballonnen hebt, dat kan ik me best voorstellen.

Palmera: ik typte dat ze rekening houden met gewassen en dieren om te landen.
Maar als ik nou op jouw stoppelveld land en er is geen schade, is er van jouw kant geen enkele legale reden om de ballon niet van jouw terrein te laten gaan.
Zoals in tegen winged aanhaalde: ik kan best begrijpen dat je dit niet aangenaam vind maar dit is nu eenmaal de situatie.

En dan nog: je ballon landt op je veld, er is schade. Nee dit is niet fijn. Niet voor jou, niet voor de piloot. Geloof me dat hij liever een ander veld had gekozen had dat gekund.
Hoe snel zal de piloot bereid zijn schade te betalen als je direct moeilijk doet? En hoe snel als je even vriendelijk praatje doet "joh, hier heb ik schade, zullen we er even samen naar kijken en een prijs afspreken?"

Is gebeurd: lieden die op het land landden en schade aanrichtten, wilden die schade "afkopen" met: 1 fles wijn.
Of: 25 gulden/Euro.
Ook mogelijk: 1 doosje bonbons. Nou, daar ben je blij mee... -O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:00

Ach mijn erf hond loopt altijd los op het erf.
Kleinigheidje als die dan schade maakt.
Maar ja dat risico bestaat nu eenmaal op ongevraagd op iemands erf landen.

Toestemming voor de volg auto en team geef ik nooit.
Laat de piloot en passagiers maar sjouwen.
Hun pleziertje.
Wil een ander op het erf komen zal ik ze gebieden mijn erf te verlaten.
Zo niet hou ik ze aan en bel de politie.
En dan weet ik dat ik aan het langste eind trek.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:01

Wie opzettelijk schade veroorzaakt heeft, imo, het recht niet om te verwachten dat de gedupeerde blij is. Het is dan juist aan de veroorzaker om netjes te zijn, excuses te maken en gewoon de schade te vergoeden, ook al reageert de gedupeerde, geheel terecht, wat aangebrand. ;)

De hele wereld moet maar lief zijn voor jullie krujg ik het idee. Want anders landen ze lekker bij de onaardige meneer en vergoeden ze lekker niet de schade van diezelfde onaardige maneer.

Kom op zeg, mijn beeld van de bellonvaarder is dankzij jou inmiddels bijgesteld in 'rijp voor de inrichting' :+

bruintje123

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:02

Winged.
Helaas is het waar dat het nog ouderwet als noodlanding word gezien.
Maar niet hun gevolg. Die hoef je ook niet toe te laten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:04

Die hele houding van de ballonvaarders in dit topic maakt het beeld ook niet echt beter. "We mogen het van de wet, dus deal with it als we in je tuin landen", "Als we schade maken is dat voor niemand leuk, maar als je het lief vraagt, dan vergoeden we het vast wel". Je zou je toch kapot moeten schamen als je als ballonvaarder een paar paarden de omheining door jaagt, of een hele oogst verwoest, en dan verwacht je ook nog van de eigenaars dat er op een vriendelijke manier over schadevergoeding overlegd wordt :?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:05

@Optiwolk, Lijkt mij dat je als landeigenaar wel wat anders aan je hoofd hebt dan vriendelijk handje-schudden en babbeltje maken met de piloot wanneer er een ballon je veestapel aan de kletter heeft gebracht....of wanneer je er erg ongunstig is geland waardoor je hooiland naar de knoppen is.
Het is natuurlijk niet altijd zo (dat blijkt uit alle ervaringsverhalen) dat er op een gunstige of op de meest gunstige plek wordt geland.

Hier kwam pas ook een ballon heel laag over. Ik dacht serieus dat hij van plan was om hier in de wei te gaan landen. Mijn paarden raakte compleet over de zeik, want hier komt zelden een ballon zo laag of dichtbij over. Mijn man en ik stonden ook wild te gebaren en intussen proberen je paard rustiger te krijgen....

Ik sta niet voor mezelf in als er toch geland zou zijn en ik daardoor mijn paard kwijt zou raken...het laatste wat ik op zo'n moment zou willen is rustig praten met de piloot :Y)
Ronduit belachelijk dat er de hobby/inkomen ballonvaart staat boven de hobby/inkomen paardenhouden of veeteelt, akkerbouw etc.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:07

bruintje123 schreef:
Winged.
Helaas is het waar dat het nog ouderwet als noodlanding word gezien.
Maar niet hun gevolg. Die hoef je ook niet toe te laten.

Aparte wereld.

Zou haast bij die balonvaarders de koelkast plunderen onder het mom 'ja sorry, hongersnood'. Worden ze denk ik ook niet heel erg blij van. Maar zal dan wel zwaaien met een pakje tissues. :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:10

En dan ook nog het servies kapot smijten want wat schade bij die hongersnood kun je niet voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:11

bruintje123 schreef:
En dan ook nog het servies kapot smijten want wat schade bij die hongersnood kun je niet voorkomen.

:') hahahha :')

Maar inderdaad, komt op hetzelfde neer. Of een deur eruit lopen o.i.d...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:12

bruintje123 schreef:

Absoluut :j

Moet wel zeggen dat ik de gedragscode wel vrijblijvend vind. Het is niet heel concrete:
http://www.pbnballon.nl/gedragscode_bal ... s_2010.pdf

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:14

En dan heb je het alleen over materiële schade.
Mijn tinker is misschien 2000 waard.
Maar als ik dat krijg na zijn dood ben ik toch niet geholpen.
De emotionele schade is in geen woorden te omschrijven en betalen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:17

Gedragscode is voor die club ook vrijblijvend. Ik heb daar ook herhaaldelijk geklaagd over het gedrag van een bepaalde ballonvaarder. Maar meer dan een goed gesprek hebben met de ballonvaarder doen ze niet. Een gesprek wat totaal geen effect heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:20

Optiwolk schreef:
En dan nog: je ballon landt op je veld, er is schade. Nee dit is niet fijn. Niet voor jou, niet voor de piloot. Geloof me dat hij liever een ander veld had gekozen had dat gekund.
Hoe snel zal de piloot bereid zijn schade te betalen als je direct moeilijk doet? En hoe snel als je even vriendelijk praatje doet "joh, hier heb ik schade, zullen we er even samen naar kijken en een prijs afspreken?"

En hoe ziet zo'n gesprek er dan uit? Gaat zo'n ballonvaarder dan op het veld waar hij de schade heeft veroorzaakt met jou onderhandelen in de trant van 'nou, maar dit hooiland zag er toch al niet zo goed uit voor ik landde dus daar ga ik echt niet meer dan X euro voor betalen'? :')
En dat is nog in het relatief simpele geval waarbij de ballon + het opruimen het veld zelf beschadigt, maar wat als er dieren over de zeik of (mogelijk) gewond zijn? Gaat de ballonvaarder dan ter plekke voor jou bepalen hoeveel schade je paard/koe/hert heeft, wat de dierenartskosten zijn en wat hij jou dus gaat betalen? :?
'Nee mevrouwtje, die schouder is niet gebroken maar hooguit gekneusd, dus bied ik u € 50?'
Dat is toch bizar, dat de ballonvaarder niet alleen als een soort vliegende wildplasser overal zijn ballon mag dumpen, maar hij volgens jou bovendien én dierenarts én schade-expert op gebied van landbouw, veeteelt en paardenhouderij is die precies kan en mag bepalen hoeveel schade hij heeft aangericht en hoeveel hij daarvoor gaat betalen?

Optiwolk schreef:
En kijk, als jij nou eens geen geld vraagt om die ballon van je land te halen (wat je niet mag als er geen schade is) dan zullen wij er rekening mee houden dat je niet graag hebt dat er bij jou geland wordt.

... en daarmee is jouw opmerking in mijn ogen het beste voorbeeld van de arrogantie van ervaren ballonvaarders ten opzichte van de normale burger.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:30

Hier paar weken geleden ook raak. Snapte niet waarom ons jongvee zo in paniek was en was alleen thuis

Ik naar buiten maar zag niets. Nog geen 5 min later zo'n auto. Ja we zijn in uw wei geland maar dachten dat die van de buurman was. Die zei van hier maar we hebben het al opgeruimd hoor en hier heb je Korenwijn

Ik wou nog hun gegevens hebben maar ze waren al gevlogen. Ben naar het weiland gegaan en groot deel van het hoge gras plat en 1 dier met draad wond. Gelukkig niet ernstig

Maar volgens mij mogen ze niet eens opruimen zonder toestemming. Anderen mogen namelijk het land niet betreden

Was dus wel balen dat ik geen gegevens had. Boer was ook echt niet blij toen die thuis kwam en het zag

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:32

Optiwolk schreef:
En kijk, als jij nou eens geen geld vraagt om die ballon van je land te halen (wat je niet mag als er geen schade is) dan zullen wij er rekening mee houden dat je niet graag hebt dat er bij jou geland wordt.

Waarom zou ik in hemelsnaam geen geld mogen vragen als er geen schade is ? Het is geen openbaar terrein, MIJN terrein waar een ballon, incl. wat zou het zijn, 15 personen?, gedumpt wordt. Dus dan moet ik maar blij zijn dat er geen schade is en daarmee is de kous af? Stel dat er geen schade is, geen dieren over de zeik helemaal niks, dannog heb ik echt wel het lef om geld te vragen. Zie het als huur, jij gebruikt mijn land (ongevraagd!) Dus ik breng de kosten in rekening. Genoeg boeren die hier in de regio land verhuren voor evenementen, zie het als een soort mini evenement dan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:34

Nee ze mogen niet opruimen zonder toestemming.
Alleen de "noodlanding" mag plaats vinden.
Dat is dus niet de hele reutemeteut die erbij hoort.

En die gaan hier ook nooit toestemming krijgen.
Laat de piloot en passagiers maar sjouwen.
Weten ze wat voor rot hobby en uitje ze hebben.

Nee ik vlieg uit principe ook nooit in zo'n ding.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:35

lindamusters schreef:
Waarom zou ik in hemelsnaam geen geld mogen vragen als er geen schade is ? Het is geen openbaar terrein, MIJN terrein waar een ballon, incl. wat zou het zijn, 15 personen?, gedumpt wordt. Dus dan moet ik maar blij zijn dat er geen schade is en daarmee is de kous af? Stel dat er geen schade is, geen dieren over de zeik helemaal niks, dannog heb ik echt wel het lef om geld te vragen. Zie het als huur, jij gebruikt mijn land (ongevraagd!) Dus ik breng de kosten in rekening. Genoeg boeren die hier in de regio land verhuren voor evenementen, zie het als een soort mini evenement dan.

:')

xyzutu2 schreef:
Dat is toch bizar, dat de ballonvaarder niet alleen als een soort vliegende wildplasser overal zijn ballon mag dumpen, maar hij volgens jou bovendien én dierenarts én schade-expert op gebied van landbouw, veeteelt en paardenhouderij is die precies kan en mag bepalen hoeveel schade hij heeft aangericht en hoeveel hij daarvoor gaat betalen?

Waar heb ik dat nou weer gezegd?
Kan je me dat even quoten?

dieseltje schreef:
Mijn man en ik stonden ook wild te gebaren en intussen proberen je paard rustiger te krijgen....

Tipje: roepen gaat gewoon goed. Als hij toch al zo laag hangt dat je paard wild is hangt hij laag genoeg dat de piloot je kan horen.

Palmera schreef:
Wie opzettelijk schade veroorzaakt heeft, imo, het recht niet om te verwachten dat de gedupeerde blij is. Het is dan juist aan de veroorzaker om netjes te zijn, excuses te maken en gewoon de schade te vergoeden, ook al reageert de gedupeerde, geheel terecht, wat aangebrand. ;)

De hele wereld moet maar lief zijn voor jullie krujg ik het idee. Want anders landen ze lekker bij de onaardige meneer en vergoeden ze lekker niet de schade van diezelfde onaardige maneer.

Kom op zeg, mijn beeld van de bellonvaarder is dankzij jou inmiddels bijgesteld in 'rijp voor de inrichting' :+

Van mij mag je zeer zeker aangebrand reageren, alle recht daartoe.
Zou ik ook zijn - als paardeneigenaar.
Ik denk alleen dat je gewoon méér gaat bereiken als je dit binnen de perken houdt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:41

Optiwolk schreef:
Palmera schreef:

Van mij mag je zeer zeker aangebrand reageren, alle recht daartoe.
Zou ik ook zijn - als paardeneigenaar.
Ik denk alleen dat je gewoon méér gaat bereiken als je dit binnen de perken houdt.

Dus: ik rij op mijn fiets jouw tuin in, dwars door je mooie bloemperkje, schraap langs de geparkeerde auto en kom tot stilstand tegen het raam.
Maar goed, er is niemand dood of gewond dus stel je niet aan en doe eens aardig? 8)7

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:43

Ja, niks aan de hand. Die bloemen groeien wel terug, de auto was toch al niet nieuw en over dat raam kan je een stuk plastic spannen.
Alsjeblieft, een fles wijn voor jou ! }>

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:44

Sclimpre schreef:
Ja, niks aan de hand. Die bloemen groeien wel terug, de auto was toch al niet nieuw en over dat raam kan je een stuk plastic spannen.
Alsjeblieft, een fles wijn voor jou !

:')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:45

Je vergat te melden dat je ook nog over de hond zijn staart fietste die nu gebroken is en de kat van schrik de gordijnen in sprong en 4weken later nog steeds dat doet als ze iets in de lucht hoort.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:46

bruintje123 schreef:
Je vergat te melden dat je ook nog over de hond zijn staart fietste die nu gebroken is en de kat van schrik de gordijnen in sprong en 4weken later nog steeds dat doet als ze iets in de lucht hoort.

Nee, dat zou ik nooit doen! Dieren rij ik vakkundig omheen. :+

Edit: daarom kwam ik, jammer maar wel voor het goede doel, ook tot stilstand tegen het raam i.p.v de muur :')
Laatst bijgewerkt door Palmera op 16-08-17 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:48

Als het even kan stuurt de piloot zijn crew ook naar de betreffende landeigenaren, maar deze zijn ook niet altijd bereikbaar. En je moet hem toch ergens neerzetten. Ik heb geen idee waar jullie allemaal vandaan komen dat jullie slechte ervaringen hebben met de heren ballonvaarders, maar ik heb er hier in de buurt nog nooit wat vam gehoord, dat dieren echt gewond zijn geraakt door toedoen van een ballon. Ik ben bang dat het van sommige piloten ook onwetendheid is, ze hebben soms niet half in de gaten hoe gevoelig sommige dieren op hun ballon kunnen reageren

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:51

Krijgen ze dat dan niet op hun geweldige theorie les van hun vaarbewijs.
Want ja daar werd net eerder al over gepoched dat ze dat hadden.
Of niet opgelet met theorie of een waardeloze theorie word er gegeven als men zo weinig over dieren weet.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:52

Voordeel van bij Schiphol wonen. Hier mogen geen balonnen vliegen en al helemaal niet landen.
15 jaar terug was er 1 keer een ballon uit de richting gewaaid en dwars over de Kaagbaan gegaan door de aanvliegroute, rakelings over de a4 snelweg en landde achter ons huis onder begeleiding van van 2 politie helicopters en een aantal politie autos.
Ik was blij dat het net voertijd was en ik de paarden net binnen had gezet. De schapen waren hysterisch aan het rennen, maar lieten zich gelukkig door mijn zoon kalmeren.