Ik roep maar wat ...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LBLGypsyCobs schreef:Paarden voor export en internationale concoursen worden erop getest en bij slachtpaarden wordt er steekproefsgewijs getest. Er is pas 1x eerder een paard positief getest in Nederland dus je kunt met vrij grote zekerheid zeggen dat het nauwelijks voorkomt.Toch vraag ik me af hoeveel paarden in NL al drager zijn.
Stel dat dat meer dan de helft van de populatie blijkt te zijn, heeft het inslapen van die enkele drager die we nu vinden dan wel zin?
NenaC schreef:Janneke, nee ik bedoel niet dat we maar moeten ruimen, absoluut niet. Ik krijg alleen bij sommige reacties het gevoel dat als er paarden geruimd moeten worden heel de wereld vergaat, terwijl als het varkens of koeien oid zijn dat het wel prima is. Daar doelde ik meer op. Het ene dier is voor mij net zoveel 'waard' als het andere.
Helaas is er voor uitheemse ziekten en ziekten die gevaarlijk zijn voor de mens nou eenmaal zulke wetsartikelen in het leven geroepen, waar we als exportland NL vaak kiezen voor dat, wat onze exportpartners willen. En op zich om een uitheemse ziekte buiten de deur te houden vind ik dit niet eens zo gek, wat natuurljjk niet de pijn wegneemt, mocht dit mijn eigen paard overkomen.
Ik ben wel voor betere controles door de overheid op dit soort dingen, want uit ervaring weet ik dat er nog veel mis gaat en gefraudeerd wordt.
Katja schreef:LBLGypsyCobs schreef:Paarden voor export en internationale concoursen worden erop getest en bij slachtpaarden wordt er steekproefsgewijs getest. Er is pas 1x eerder een paard positief getest in Nederland dus je kunt met vrij grote zekerheid zeggen dat het nauwelijks voorkomt.Toch vraag ik me af hoeveel paarden in NL al drager zijn.
Stel dat dat meer dan de helft van de populatie blijkt te zijn, heeft het inslapen van die enkele drager die we nu vinden dan wel zin?
Een drager kan wel degelijk ziek worden op enig moment dat is ook de reden waarom ze niet meer in contact mogen komen met andere paarden.
DubbelDun schreef:@LBLGypsyCobs: heel veel van je vragen kun je met 'ja' beantwoorden.... helaas.
Nu ben ik niet medisch onderlegd, maar heb wel wat verstand van genetische 'ziekten' vanwege de Quarters.... speelt hier met drager en 'krijger' (dus dat het zich openbaart) ook het hetero- en homozygoot een rol ??
LBLGypsyCobs schreef:Er wordenongeveer 10.000 paarden per jaar geëxporteerd en daarnaast worden er natuurlijk ook nog paarden getest die naar concoursen gaan.Maar hoeveel paarden worden via de officiele weg geïmporteerd en geëxporteerd?
Ik denk dat zeker 80% van de paarden in NL hier geboren zijn en het land nooit zullen verlaten voor verkoop of wedstrijden.
Op zich zijn de paarden die veel reizen en veel met andere paarden in contact komen, wel een risico groep, dat er hier nog maar weinig gevallen bekend zijn is goed nieuws.
Ik durf niet te zeggen welk percentage van de paarden in Nederland bij de slacht eindigt en bij hoeveel procent van die paarden een steekproef wordt gedaan.
Dat er ooit eerder 1 paard positief getest is, geeft enige geruststelling.
Maar sinds wanneer wordt er in NL op getest? Is dat sinds 2 of 20 jaar?
Zijn er toen ook paarden getest die met dat ene paard in contact zijn geweest, hoeveel paarden waren dat en waren die allemaal EIA vrij?
LBLGypsyCobs schreef:Toch vraag ik me af hoeveel paarden in NL al drager zijn.
En wat hier al eerder werd genoemd.
Je slaapt een drager in die nooit symptomen heeft gehad, zelfs niet toen een ander paard op stal wel symptomen kreeg.
Wie weet hoe lang dat paard al drager was en blijkbaar is het dier zo sterk dat het EIA prima kan handelen. Ga je dan de populatie niet verzwakken door juist zo'n dier in te slapen?
Margee schreef:LBLGypsyCobs schreef:Toch vraag ik me af hoeveel paarden in NL al drager zijn.
En wat hier al eerder werd genoemd.
Je slaapt een drager in die nooit symptomen heeft gehad, zelfs niet toen een ander paard op stal wel symptomen kreeg.
Wie weet hoe lang dat paard al drager was en blijkbaar is het dier zo sterk dat het EIA prima kan handelen. Ga je dan de populatie niet verzwakken door juist zo'n dier in te slapen?
Er was geen ander paard op stal met symptomen. De polopaarden waren bij een evenement in Duitsland geweest waarbij ook de "zieke" paarden aanwezig waren. Uit voorzorg werd alles getest en bleek deze als enige drager. Niet ziek dus en al 6 jaar in Nederland.
Ik verbaas me er eigenlijk over dat het blijkbaar zo weinig besmettelijk is. Het dier liep met anderen in de kudde en bleef toch als enige besmet.
DubbelDun schreef:Dus waarom dan vrijwillig euthaniseren ??
Tijdelijk in quarantaine tot de zieke weer alleen drager is lijkt een voldoende oplossing.
Margee schreef:Ik heb zo'n voorgevoel dat de bron bekend is, of minstens het land van herkomst.
Dan is het ergste leed al voorkomen, behalve dan voor de betreffende eigenaren van de drager paarden.
DubbelDun schreef:Waarom wordt er getest op een paard wat geen ziekteverschijnselen vertoond ??
Het lijkt er nu idd op dat er een bepaalde club onder de aandacht is en dat alle paarden die daarmee te m aken hebben (gehad) getest worden, of ze nu ziek zijn of niet.