EIA geconstateerd bij een paardenbedrijf in Vreeland *update

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: EIA geconstateerd bij een paardenbedrijf in Vreeland *update

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:30

Klopt, maar omdat er zo duidelijk verschil zit in drager zijn en geïnfecteerd zou het kunnen dat er al meerdere generaties rondlopen die het bij de geboorte van 2 kanten hebben meegekregen. Ik weet niet in hoeverre er bijv. onderzoek naar gedaan is waarom de ene onopvallend drager blijft en het bij de ander zich openbaart ?? Een bepaald DNA-profiel kan bijv. ook bevattelijker zijn dan het andere....
Ik roep maar wat ... :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:35

LBLGypsyCobs schreef:
Toch vraag ik me af hoeveel paarden in NL al drager zijn.

Stel dat dat meer dan de helft van de populatie blijkt te zijn, heeft het inslapen van die enkele drager die we nu vinden dan wel zin?
Paarden voor export en internationale concoursen worden erop getest en bij slachtpaarden wordt er steekproefsgewijs getest. Er is pas 1x eerder een paard positief getest in Nederland dus je kunt met vrij grote zekerheid zeggen dat het nauwelijks voorkomt.

Een drager kan wel degelijk ziek worden op enig moment dat is ook de reden waarom ze niet meer in contact mogen komen met andere paarden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:14

NenaC schreef:
Janneke, nee ik bedoel niet dat we maar moeten ruimen, absoluut niet. Ik krijg alleen bij sommige reacties het gevoel dat als er paarden geruimd moeten worden heel de wereld vergaat, terwijl als het varkens of koeien oid zijn dat het wel prima is. Daar doelde ik meer op. Het ene dier is voor mij net zoveel 'waard' als het andere.

Helaas is er voor uitheemse ziekten en ziekten die gevaarlijk zijn voor de mens nou eenmaal zulke wetsartikelen in het leven geroepen, waar we als exportland NL vaak kiezen voor dat, wat onze exportpartners willen. En op zich om een uitheemse ziekte buiten de deur te houden vind ik dit niet eens zo gek, wat natuurljjk niet de pijn wegneemt, mocht dit mijn eigen paard overkomen.

Ik ben wel voor betere controles door de overheid op dit soort dingen, want uit ervaring weet ik dat er nog veel mis gaat en gefraudeerd wordt.

Ik vind het altijd heel erg als ik hoor dat er weer dieren geruimd worden,wat voor dieren dan ook. Maar als het je eigen persoonlijke dier betreft dan komt het nog veel harder aan natuurlijk.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:29

Katja schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Stel dat dat meer dan de helft van de populatie blijkt te zijn, heeft het inslapen van die enkele drager die we nu vinden dan wel zin?
Paarden voor export en internationale concoursen worden erop getest en bij slachtpaarden wordt er steekproefsgewijs getest. Er is pas 1x eerder een paard positief getest in Nederland dus je kunt met vrij grote zekerheid zeggen dat het nauwelijks voorkomt.

Een drager kan wel degelijk ziek worden op enig moment dat is ook de reden waarom ze niet meer in contact mogen komen met andere paarden.

Maar hoeveel paarden worden via de officiele weg geïmporteerd en geëxporteerd?
Ik denk dat zeker 80% van de paarden in NL hier geboren zijn en het land nooit zullen verlaten voor verkoop of wedstrijden.
Op zich zijn de paarden die veel reizen en veel met andere paarden in contact komen, wel een risico groep, dat er hier nog maar weinig gevallen bekend zijn is goed nieuws.

Ik durf niet te zeggen welk percentage van de paarden in Nederland bij de slacht eindigt en bij hoeveel procent van die paarden een steekproef wordt gedaan.

Dat er ooit eerder 1 paard positief getest is, geeft enige geruststelling.
Maar sinds wanneer wordt er in NL op getest? Is dat sinds 2 of 20 jaar?
Zijn er toen ook paarden getest die met dat ene paard in contact zijn geweest, hoeveel paarden waren dat en waren die allemaal EIA vrij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:35

DubbelDun schreef:
@LBLGypsyCobs: heel veel van je vragen kun je met 'ja' beantwoorden.... helaas.

Nu ben ik niet medisch onderlegd, maar heb wel wat verstand van genetische 'ziekten' vanwege de Quarters.... speelt hier met drager en 'krijger' (dus dat het zich openbaart) ook het hetero- en homozygoot een rol ??

Voor zover ik weet wordt hier met drager bedoeld: een paard dat het virus bij zich draagt maar er niet ziek van wordt. Het heeft dus niets met genen, hetero- of homozygoot of erfelijkheid te maken. Het is vergelijkbaar met bijv. Herpes dat ook latent aanwezig kan zijn, maar bij bijv. een verlaagde weerstand zich openbaart in bijv. een koortslip. Zo is dat ook met EIA. Zolang de weerstand goed is, zal een paard er weinig last van hebben, maar bij weerstandsproblemen kan het virus het paard ziek maken en zich dus zichtbaar openbaren.

Verspreiding van EIA vindt meestal plaats door het overdragen van geïnfecteerd bloed door bloedzuigende insecten, besmet plasma, naalden, spuiten of andere materialen waar nog bloed op zit dat niet is opgedroogd. Het kan ook via de placenta (bloed) plaatsvinden van een geïnfecteerde merrie naar veulen of via sperma van een geïnfecteerde hengst op merrie. Het zit dan dus niet in zaadcel, maar in de vloeistoffen die erbij meekomen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:03

LBLGypsyCobs schreef:
Maar hoeveel paarden worden via de officiele weg geïmporteerd en geëxporteerd?
Ik denk dat zeker 80% van de paarden in NL hier geboren zijn en het land nooit zullen verlaten voor verkoop of wedstrijden.
Op zich zijn de paarden die veel reizen en veel met andere paarden in contact komen, wel een risico groep, dat er hier nog maar weinig gevallen bekend zijn is goed nieuws.

Ik durf niet te zeggen welk percentage van de paarden in Nederland bij de slacht eindigt en bij hoeveel procent van die paarden een steekproef wordt gedaan.

Dat er ooit eerder 1 paard positief getest is, geeft enige geruststelling.
Maar sinds wanneer wordt er in NL op getest? Is dat sinds 2 of 20 jaar?
Zijn er toen ook paarden getest die met dat ene paard in contact zijn geweest, hoeveel paarden waren dat en waren die allemaal EIA vrij?
Er wordenongeveer 10.000 paarden per jaar geëxporteerd en daarnaast worden er natuurlijk ook nog paarden getest die naar concoursen gaan.
Er wordt al heel lang getest op EIA, durf niet te zeggen hoe lang maar zeker meer dan 15 jaar. Bij het geval wat destijds gevonden is zullen dezelfde maatregelen zijn genomen worden als nu.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:14

@katja: zijn dat paarden voor gebruik (rijdbaar/fok) of voor de slacht ??

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:19

Dat zal denk ik beide zijn, maar gezien het feit dat in 2013 (was het meest recente cijfer wat ik kon snel kon vinden) voor €213.000.000 is geëxporteerd zal het gros voor gebruik zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:27

Een paar dure sportpaarden haalt het gemiddeld bedrag natuurlijk wel flink omhoog ;)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:13

LBLGypsyCobs schreef:

En wat hier al eerder werd genoemd.
Je slaapt een drager in die nooit symptomen heeft gehad, zelfs niet toen een ander paard op stal wel symptomen kreeg.
Wie weet hoe lang dat paard al drager was en blijkbaar is het dier zo sterk dat het EIA prima kan handelen. Ga je dan de populatie niet verzwakken door juist zo'n dier in te slapen?

Er was geen ander paard op stal met symptomen. De polopaarden waren bij een evenement in Duitsland geweest waarbij ook de "zieke" paarden aanwezig waren. Uit voorzorg werd alles getest en bleek deze als enige drager. Niet ziek dus en al 6 jaar in Nederland.
Ik verbaas me er eigenlijk over dat het blijkbaar zo weinig besmettelijk is. Het dier liep met anderen in de kudde en bleef toch als enige besmet.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:14

Margee schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

En wat hier al eerder werd genoemd.
Je slaapt een drager in die nooit symptomen heeft gehad, zelfs niet toen een ander paard op stal wel symptomen kreeg.
Wie weet hoe lang dat paard al drager was en blijkbaar is het dier zo sterk dat het EIA prima kan handelen. Ga je dan de populatie niet verzwakken door juist zo'n dier in te slapen?

Er was geen ander paard op stal met symptomen. De polopaarden waren bij een evenement in Duitsland geweest waarbij ook de "zieke" paarden aanwezig waren. Uit voorzorg werd alles getest en bleek deze als enige drager. Niet ziek dus en al 6 jaar in Nederland.
Ik verbaas me er eigenlijk over dat het blijkbaar zo weinig besmettelijk is. Het dier liep met anderen in de kudde en bleef toch als enige besmet.

De kans op besmetting door paarden die slechts drager zijn schijnt helemaal niet zo groot te zijn. Als een paard echt ziek is dan is het besmettelijker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:16

Dus waarom dan vrijwillig euthaniseren ??
Tijdelijk in quarantaine tot de zieke weer alleen drager is lijkt een voldoende oplossing.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:53

DubbelDun schreef:
Dus waarom dan vrijwillig euthaniseren ??
Tijdelijk in quarantaine tot de zieke weer alleen drager is lijkt een voldoende oplossing.

Ik denk vanwege de economische gevolgen voor de export. En een drager kan natuurlijk altijd weer ziek worden met alle gevolgen van dien.

Het is ook niet echt vrijwillig euthanaseren, eerder kiezen tussen twee kwaden, Euthanasie of levenslange Quarantaine.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:52

Maar zolang je niet weet hoeveel dragers er al rondlopen is euthanaseren imo overbodig.

Ik heb bij 'gevolgen voor de export' nog steeds meer de slachtpaarden voor ogen als de sportpaarden. Díe krijgen nl regelmatig een Coggins test.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:02

Export naar China en Zuid-Korea liggen nu voor 3 maanden stil, Zuid-Afrika zelfs voor 12 maanden. Dat is een behoorlijke strop voor de handel.

Een drager kan zodra hij ziek wordt anderen besmetten en hij kan besmettelijk zijn voor hij symptomen vertoont. Je kunt dat risico gewoon niet lopen want je wilt geen epidemie krijgen. Het is geen enorm besmettelijke ziekte maar de paarden gaan een hele nare lijdensweg tegemoet en als er echt een uitbraak zou komen moet er op veel grotere schaal geruimd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:05

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:06

Ik heb zo'n voorgevoel dat de bron bekend is, of minstens het land van herkomst.
Dan is het ergste leed al voorkomen, behalve dan voor de betreffende eigenaren van de drager paarden. |(

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:57

Margee schreef:
Ik heb zo'n voorgevoel dat de bron bekend is, of minstens het land van herkomst.
Dan is het ergste leed al voorkomen, behalve dan voor de betreffende eigenaren van de drager paarden. |(

Dan is nog steeds de vraag hoe het kan dat er blijkbaar bij de importtesten niets is gevonden destijds, waarom het (vooralsnog) alleen om polopaarden lijkt te gaan en waarom het allemaal paarden uit dat ene land zijn (terwijl er genoeg landen zijn waar de ziekte ook endemisch is).
Is er ergens daar of hier gesjoemeld met testuitslagen? Is dit gewoon stom toeval? Is er wat anders aan de hand?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:06

Ik heb wel eens vanuit Engeland wat over laten komen en ook wel eens wat die kant op laten vervoeren.

Maar ik heb nooit gezien dat er bloed is getrokken.

Ze kijken of het dier gezond oogt en goed op de benen staat en volgens mij houdt het dan op.

Of er moet op de thuisbasis van de vervoerder bloed getrokken worden voor onderzoek en dat ze dan eventuele besmette paarden nadien opvolgen.
Maar ze staan daar altijd maar kort, maar wel met een hele groep andere paarden vanuit alle uithoeken.

En dan zijn er nog wat lui die bijklussen met vrachtwagentjes en ook paarden over de grens vervoeren.
Als zo eentje naast jouw gezond geteste polopaard staat en samen een mug delen, dan kan het prima dat dat polopaard op het moment van import EIA vrij was.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:31

De test is pas 3 maanden na infectie betrouwbaar omdat er dan voldoende antistoffen zijn om aangetoond te worden.
In theorie kan een paard op de dag van vertrek geïnfecteerd zijn en daardoor bij aankomst negatief testen. Zou je 3 maanden later weer testen dan valt zo'n test wel positief uit.

Dat hoeft dus geen fraude te zijn. Alle import paarden standaard na 3 maanden hertesten zou een oplossing kunnen zijn.

Dat paarden van binnen Europa niet allemaal getest worden klopt wel, alleen uit risico-landen wordt er standaard getest. Al denk ik dat het aantal risico landen nu wel hoger zal worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:13

Waarom wordt er getest op een paard wat geen ziekteverschijnselen vertoond ??

Het lijkt er nu idd op dat er een bepaalde club onder de aandacht is en dat alle paarden die daarmee te m aken hebben (gehad) getest worden, of ze nu ziek zijn of niet.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:37

DubbelDun schreef:
Waarom wordt er getest op een paard wat geen ziekteverschijnselen vertoond ??

Het lijkt er nu idd op dat er een bepaalde club onder de aandacht is en dat alle paarden die daarmee te m aken hebben (gehad) getest worden, of ze nu ziek zijn of niet.

Dat klopt, veel stallen met polopaarden laten nu preventief testen, dat was in Zwitserland en een aantal Duitse stallen ook het geval.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:50

Paarden die uit de USA komen worden toch ook eerst gekeurd? Ik meen dat ik ooit gelezen heb dat ze ook eerst in quarantaine staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:02

Klopt, 30 dagen quarantaine + gezondsheidskeuring om te mogen vliegen en de verplichte tests (w.o. Coggins) mogen niet verlopen zijn.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:06

DubbelDun schreef:
Klopt, 30 dagen quarantaine + gezondsheidskeuring om te mogen vliegen en de verplichte tests (w.o. Coggins) mogen niet verlopen zijn.

Dan is dat dus 2 maanden te kort als de test pas na 3 maanden betrouwbaar is.....