Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:02

Zammie schreef:
Ik heb ze gelukkig aan huis staan. Nu ik weet wat de symptomen zijn, zal hier in ieder geval niet zomaar bloed worden getapt. Lukt bij de ene toch niet. Dus kan zoiets ook niet bewezen worden.

Ik begrijp je heel goed. Maar waar jij en de meesten niet bij stilstaan is dat eenmaal besmet de ziekte blijft terugkeren bij hetzelfde paard; dat paard zal dus met regelmaat periodes hebben van anorexia, koorts, mager worden, ziek zijn.

En daar bovenop besmet ie dan ook nog anderen die datzelfde dan ook steeds weer krijgen.

De symptoomloze paarden zijn weinig, de meesten worden wel echt ziek.

Dat is toch werkelijk niet iets wat je je eigen paarden of paarden van anderen wil aandoen?

petraaken

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:16

Ik dacht mij toch echt wel te herinneren dat ze ten tijde van de MKZ wel mochten enten. Evenals tegen de blauwtong onder de schapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:42

Bij mkz mocht idd geënt worden maar die beesten moesten later alsnog afgemaakt worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:05

oomens schreef:
NatasjavE schreef:
Overigens om dezelfde rede dat men dan niet meer zou herkennen dat het om een geënt dier gaat.

Niet omdat het schadelijk zou zijn om te eten.

Dat niet kunnen herkennen van gevaccineerde dieren is wel degelijk schadelijk. Dat betekent namelijk dat een gevaccineerd dier positief uit de gebruikte testen komt en dus behandeld zal worden alsof het een infectiegeval is. Je kunt namelijk op geen enkele aanvaarde manier aantonen dat het géén infectie betreft, anders dan op de blauwe ogen van degene die het vaccinatiestempeltje in het paspoort heeft gezet.

In de praktijk komt het er dus op neer dat een gevaccineerd paard een te ruimen paard is.

*toevoeging:
Het omgekeerde doen, dus in principe alle positieve gevallen als gevaccineerd beschouwen, betekent dat je geheid infectiegevallen doorlaat en dus als land niet meer vrij bent van die ziekte. De enige waarborg daartegen is dan namelijk de papieren mededeling dat een paard correct gevaccineerd zou zijn.

Ik zei niet dat het niet herkennen van gevaccineerde dieren niet schadelijk is. Ik realiseer me dat niet iedereen te vertrouwen is.

Ik zeg, of bedoel in ieder geval, dat het opeten van een gevaccineerd dier niet schadelijk is voor de gezondheid van de mens. En ik reageerde op het MKZ vacineren in deze.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:06

amoj schreef:
Bij mkz mocht idd geënt worden maar die beesten moesten later alsnog afgemaakt worden.

DAt is het eerste dat ik daarvan hoor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:20

tiwi1969 schreef:
Als je tegenwerkt sluiten ze je wel op tot je paard weg is.

Tijdens de vogelgriep wilden ze hier de (gezonde) kippen van een klooster vermoorden. De moeder overste van dat klooster weigerde haar kippen te laten doden, en toen is zij in de gevangenis gezet!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:27

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:31

bij de mkz is niet geënt, omdat vlees van geënte dieren niet onderscheiden kan worden van dieren die besmet zijn.

wat betreft de mevrouw hier die meent dat ze er niet achter komen als ze een besmet dier heeft, moet zich wel realiseren dat ze er dan helemaal geen dierenarts bij kan halen, want die hebben een meldingsplicht tov dit soort ziekten. Dus je kunt de dieren wel aan huis hebben staan, maar zodra je bij een ziek dier een dierenarts haalt, die meent dat jouw dier deze ziekte onder de leden heeft, hoeft er ook geen bloed getapt te worden, want die meldt jouw paard gewoon door aan de handhaving, en dan staan ze vanzelf op de stoep. Bij weigeren ga je zelf in de cel en je paard wordt gewoon in beslag genomen en afgemaakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:35

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:41

Tijdens de uitbraak mkz werd wel geënt maar deze dieren werden later (paar weken) alsnog afgemaakt. Idd omdat geënte dieren niet te onderscheiden zijn van niet geënte dieren.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:47

Equine Infectieuze Anemie (EIA) is een virale infectieziekte die bloedarmoede veroorzaakt en gepaard gaat met terugkerende koortsperioden. De ziekte komt voor bij paarden, muilezels en ezels en wordt door bloedzuigende insecten verspreid. EIA is niet direct van paard naar paard besmettelijk. Het EIA-virus is een lentivirus, behorende tot dezelfde familie als het zwoegerziektevirus bij schapen en het Hiv-virus bij de mens. EIA is een aangifteplichtige ziekte.

Er bestaat geen vaccin of adequate behandeling voor de ziekte. Het is vaak moeilijk om EIA van andere met koorts gepaard gaande ziekten te onderscheiden. EIA kan geruime tijd aanwezig zijn voordat het wordt ontdekt omdat de klinische verschijnselen lijken op die van andere ziekten.
De preventie van EIA draait om goede grensbewaking, het snel onderkennen van geïnfecteerde dieren en het voorkomen van contact met insecten. Bestrijding is gebaseerd op isolatie en eliminatie van zieke paarden en insectenbestrijding.
Na infectie met EIA blijft een paard levenslang drager van dit virus en is dus een risicofactor voor de omgeving. Het is daarom in sommige landen gebruikelijk om een EIA-seropositief paard van overheidswege te euthanaseren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een aanvullende nationale regelgeving op de bestaande Europese regelgeving. De Nederlandse regelgeving gaat uit van isolatie van het besmette dier en de dieren in een straal van 200 tot 500 meter daar omheen totdat er geen seropositieve dieren meer zijn. Omdat het besmette dier levenslang drager blijft, betekent dit in de praktijk levenslang isoleren of vrijwillig euthanaseren. Omdat de Overheid volgens de Europese wetgeving verplicht is om te voorkomen dat er EIA besmette dieren naar andere landen gaan (Richtlijn 90/426/EEG), heeft een uitbraak dus een exportstop vanuit het geïsoleerde gebied tot gevolg.
Nederland is formeel vrij van EIA. Er is in 2010 een verdenking geweest in midden Nederland. Dit werd in verband gebracht met handel uit Roemenië. EIA is endemisch aanwezig in Roemenië. Bij import vanuit Roemenië is derhalve alertheid geboden.
In 2006 zijn er incidentele meldingen van EIA geweest uit Frankrijk, Duitsland en de UK. In 2006 heeft tevens een EIA uitbraak in Ierland plaatsgevonden. Deze infectie is Ierland binnengekomen met besmet plasma voor veulens.
EIA verdient in het kader van de Agenda Infectieuze Paardenziekten hoge prioriteit omdat EIA in Europa sluipend op de loer ligt, er geen goede behandeling is en een eventuele uitbraak directe negatieve gevolgen heeft voor de export. Om deze reden en omdat de symptomen weinig specifiek zijn beveelt de SRP een verscherpte en doelgerichte grenscontrole aan en pleit voor opname in een monitoringssysteem. Concrete actiepunten staan in het actieplan. Doel is om in Nederland vrij te blijven van EIA.

Bron
http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads/agenda-infectieuze-ziekten-paard-def-nov-20111104.pdf

Rosedias

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:14

Ik heb mijn shetlander afgelopen woensdag moeten laten inslapen. Hij had exact deze verschijnselen. Er zijn vier dierenartsen bij hem geweest over een langere periode, maar geen enkele wist wat hij precies had. Hij heeft verschillende dingen toegediend gekregen, maar niets werkte.

Ik zal eens de dierenarts bellen en vragen of het dit kan zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:21

Mag ik vragen welke omgeving jij zit rosedias?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:09

levenslang isoleren betekend wel dat hij op een erkend station moet staan waar gegarandeerd kan worden dat het dier geisoleerd staat en niet met soortgenoten in contact komt. Dit kan dus zijn een kliniek met isolatie afdeling etc, betekend dus niet dat je dat dier thuis kan laten staan. Zit nog een hele wetgeving achter.
Maar gewoon maar hopen dat we het niet krijgen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:29

Bedenk me net dat ik hier in België bij het aanvragen van een chip voor mijn veulens/paarden altijd moet aanduiden of het paard voor menselijke consumptie mag ja of nee. Daar antwoord ik altijd nee op omdat je paard anders veel medicatie niet mag krijgen van je dierenarts. Dan denk ik dat je voor 3/4 van de sportpaarden/recreatiepaarden al kan zeggen dat die al niet geschikt zijn om te slachten en het vlees te verkopen naar het buitenland. Dat is volgens mij toch al een argument minder om te verbieden van te enten.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:57

Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 26-06-17 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:01

NenaC schreef:
levenslang isoleren betekend wel dat hij op een erkend station moet staan waar gegarandeerd kan worden dat het dier geisoleerd staat en niet met soortgenoten in contact komt. Dit kan dus zijn een kliniek met isolatie afdeling etc, betekend dus niet dat je dat dier thuis kan laten staan. Zit nog een hele wetgeving achter.

Als ik het goed begrijp is het niet overdraagbaar van paard naar paard, maar van paard naar mug (naar paard). Dat zou dus betekenen dat paard zover in isolatie moet dat er zelfs geen klein muggetje bij kan... (zo goed als onmogelijk lijkt me).

Rosedias

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:17

amoj schreef:
Mag ik vragen welke omgeving jij zit rosedias?

Omgeving Emmen. De pony's staan in Emmer-Compascuum, maar ik woon in Duitsland.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:22

Sterkte Rosedias.

hopelijk is het niet die enge ziekte.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:35

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:42

Ja in dat artikel staat precies de juiste chronologische volgorde.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:02

mag schreef:
NenaC schreef:

Als ik het goed begrijp is het niet overdraagbaar van paard naar paard, maar van paard naar mug (naar paard). Dat zou dus betekenen dat paard zover in isolatie moet dat er zelfs geen klein muggetje bij kan... (zo goed als onmogelijk lijkt me).

Precies, en omdat je dat niet kunt garanderen moet ie ergens staan waar ze dat wel kunnen cq de verantwoordelijkheid overnemen ook als het fout gaat, dat zijn dan namelijk boetes waar je niet blij van wordt.

Dacht in het duitse artikel te lezen dat het wel met direct paardencontact overgegeven kan worden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:38

Ik dacht meer door vliegen die van het ene naar het andere paard vliegen, steken en zo voor bloedoverdracht zorgen. Paarden moeten daarvoor wel dicht bij elkaar staan, anders is het bloed niet vers meer en het virus dood.

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:49

Citaat:
Deze ziekte wordt verspreid door bloedzuigende insecten of andere manieren van bloed-bloedcontact (naalden, instrumenten, besmet plasma). EIA is niet direct van dier op dier overdraagbaar.

En dan moeten de bloeddelen aan de mug wel nog niet opgedroogd zijn indd. Dus onder ideale omstandigheden (flinke wind, veel antistollingsmiddel van de mug of daas geknoeid dus langer vloeibaar, acute vorm dus veel virus in het bloed etc) kan dat zomaar enkele honderden meters tot een paar km (1 of 2 hooguit denk ik) zijn die overbrugt wordt. Maar meestal drinkt de mug of daas zoveel tot ze vol zit en heeft dan geen behoefte er meer aan. De kans op verspreiding ligt eigenlijk nog het hoogst bij vliegverkeer tussen soortgenoten op dezelfde stal en onzorgvuldig gebruik van naalden.

Sperma hoort ook tussen het rijtje trouwens