Onderzoek: kinderen moeten altijd een cap op bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:15

Kuggur schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
Mogen kinderen straks nog wel buitenspelen zonder helm?
Ik vind het een beetje een vals gevoel van veiligheid.

Vind je dat je autogordels je óók een "vals gevoel van veiligheid"geven?

Achterin zeker. Zijn namelijk gewoon onderzoeken naar gedaan en achterin een auto een gordel dragen levert geen veiligheids winst op.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:36

germie schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
Mogen kinderen straks nog wel buitenspelen zonder helm?
Ik vind het een beetje een vals gevoel van veiligheid.

geheel mee eens. Je mag je straks nergens meer stoten, en ook struikelen betekent dat je op je hoofd kunt vallen. Oei, en met skaten en ook schaatsen en fietsen wel die helm op. Maar ook met traplopen. En in je bed, er zou eens een schilderijtje naar beneden kunnen vallen. En natuurlijk kniebeschermers. En polsbeschermers, ook te paard, want je zou er maar op vallen.
Hoe hebben wij oud kunnen worden zonder traphekjes, helmpjes en bodyprotectors?
Verder is de kans op een whiplash met helm groter, want een helm is ook zwaar, zelfs als ie maar 250 gram weegt. Dat vergeten mensen ook. Er zitten ook wel degelijk nadelen aan.
Dus laat een kind een kind zijn en daarbij horen wat kleine risico's. Te paard met helm ok, maar ernaast is onzin. Leer een kind ook gevaar inschatten. Dat leer je niet door overal maar beschermes op te plakken en om te doen.

Goh. Er zijn heel veel kinderen die niet oud hebben mogen worden of levens die getekend zijn omdat zij net niet dat helmpje ophadden. Ook in de tijd van 'jullie'. De houding van "oh well, that's the game" vind ik gek als het gaat om 600 kg vs een kind van 40 kg. Waarom een kind niet beschermen voor wanneer zij de fout in gaan?

'..wat kleine risico's.' Serieus?

Natuurlijk begint 'veiligheid' bij kennis.
Maar mensen maken fouten. Kinderen zijn impulsief.
Persoonlijk vindt ik die bovenstaande ook 'Rick Gore-argumenten' flauw. Ik begrijp de gedachtegang, maar alsjeblieft zeg, jonge kinderen beredeneren niet op die manier. Je kan je kind nog zo onderwijzen, maar impulsief en speels blijft het. Kinderen proberen uit, zoeken grenzen op. Aan de ouderen om een kind te onderwijzen en bewust te maken, lijkt mij.
Mocht het scenario toch voorkomen dat het een keer fout gaat om wat voor reden dan ook, en je kind loopt letsel op wat je had kunnen voorkomen of minderen dmv het laten dragen van zoiets simpel als een cap, vind ik dat heel lastig.
Een kind heeft het inzicht nog niet en reageert vaak intuïtief. Zolang de omgeving van een kind bestaat uit niet passende begeleiding (zoals onwetende ouders) en/of gebrekkige instructie (zoals op vele maneges) ben ik er absoluut voor, lijkt me vooral geschikt voor op bijv. een stal/manege met beperkt toezicht.

Als volwassene heb je verantwoordelijkheid voor jezelf. Mag je het wat mij betreft lekker allemaal zelf weten.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:15

Citaat:
Zolang de omgeving van een kind bestaat uit niet passende begeleiding (zoals onwetende ouders) en/of gebrekkige instructie (zoals op vele maneges) ben ik er absoluut voor, lijkt me vooral geschikt voor op bijv. een stal/manege met beperkt toezicht.
.

Ik zou er dan nog aan toevoegen ´begeleiders´ die de hele tijd met hun neus in hun gsm lopen. Maar dat probleem zie je tegenwoordig overal waar toezicht nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:54

Cowgirl schreef:
xyzutu2 schreef:
Omdat kinderen met cap:
- niet meer op een correcte manier met paarden om leren gaan
- teveel risico's gaan nemen tijdens het poetsen
- niet meer opletten tijdens het poetsen want de cap beschermt ze toch wel.
- ervoor zorgen dat mensen hun paarden en pony's niet meer opvoeden want dat is toch niet nodig want iedereen draagt toch een cap

Zomaar wat argumenten uit dit topic op een rijtje. 8-)

Is dit jou mening of ben je gehersenspoeld door Rick Gore. :P want dit zijn werkelijk letterlijk zijn woorden.

Als ik dit allemaal zou geloven dan hoefde ik nooit meer een cap op want dat had dan toch geen zin meer. :')
Dan ga ik nu maar eens googelen wie Rick Gore is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:46

Voor ik ga rijden, ga ik uiteraard poetsen en zadelen, echter mijn cap ligt (eigenlijk nogal onhandig) boven op mijn poetsdoos en omdat ik toch ga rijden zet ik hem alvast maar op. Ik doe het niet omdat ik mezelf tijdens de omgang met mijn paard wil beschermen. Ik ervaar het niet als lastig en heb inderdaad niet eens door dat ik hem op heb. Zelfde met als ik terugkom van rijden vergeet ik hem vaak af te zetten, tot ik de stal uitloop, o ja cap af. Dus qua last ervan hebben, neuh, dat vind ik persoonlijk geen reden om het niet te doen.

Ik zie alleen niet voor me hoe een cap 100% kan beschermen tegen de trap van een paard. Als ik op yt filmpjes zie van mensen die een trap krijgen, is het vaak richting de voorkant van je lijf, dus ook richting je gezicht. Daar helpt geen cap tegen. Maar goed als een cap wel beschermt in x % van de andere gevallen, dan is dat mooi meegenomen.

Ik denk zeker dat het belangrijk is kids te onderwijzen in de omgang met paarden en vooral in hoe een paard "denkt" en reageert. Maar kids blijven kids. Ik heb regelmatig twee buurmeisjes van 8 en 11 die mijn shetten komen poetsen. Ik heb ze alles wat ik belangrijk vind over de omgang met paarden verteld en geleerd. Ze komen 1.5 uur per keer en ik blijf er de hele tijd bij. De ponys die ze mogen poetsen zijn maar shetten en alletwee hoog bejaard en superlief en vertrouwd, maar het zijn geen robots en ook de shetjes bewegen. Ik betrap de oudste van de twee meisjes er nog wel eens op dat ze gewoon naast de pony op de grond is gaan zitten om zijn buik te poetsen. Kan allemaal, maar is uiteraard uit den boze. Dat heb ik haar al vele malen verteld, dat áls de pony dan zou bewegen, zij niet op tijd kan wegkomen en hij op haar gaat staan. Nu is het maar een shet en dat weegt niet zoveel, maar het gaat om het principe. Dat is ook de reden dat ze niet mijn paard mogen poetsen. Het meisje weet het best, het is geen brutaliteit of onwil, maar ze vergeet het gewoon. Het is wel heel lief, want ze gaat dan zó op in het poetsen dat ze de wereld om zich heen vergeet.

Ik draag zelf ook jodpurs met stalen neuzen trouwens, ook erg handig vind ik zelf. Dat zou ook wel verplicht mogen worden.

Edit: even nog zeggen dat ik altijd western gereden heb en daar nooit een cap gedragen heb. Tot ik mijn huidige paard kocht. Jong dier. Vond ik het toch beter om maar weer eens een cap te kopen. Maar goed ook, ben 1.5 jaar geleden nogal rottig op straat ervan af gekletterd, wie weet waar het ding mij voor behoed heeft.

En trouwens in het bos ook megahandig zo'n cap, de takken blijven in ieder geval niet meer in mijn haar haken ;-)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:28

ik ken een paar mensen die niks aan een cap hadden.
1 verbrijzeld gezicht met blijvende oogschade, 2 in een rolstoel en de 4e is overleden.

Allemaal pure pech.

Monique1963

Re: Onderzoek: kinderen moeten altijd een cap op bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:35

Dat vond ik inderdaad ook. Maar ja, daar waar de trap wel tegen je achterhoofd bijv komt en zo'n kind heeft die cap op, dan is dat in ieder geval beschermd.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 07:44

maar pech kan gebeuren, zelf als ouder is het ook prettig dat je kind toch bescherming draagt ivm kopstoten en kriebelen in het haar wat te ruw gaat. het dier in kwestie is gewoon groot en sterk en een tikkeltje lomp ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:08

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik jaaarenlang zonder cap heb gereden. En mij dit sinds kort pas weer heb aangeleerd.

Ik ben nu moeder, en heb hierdoor meer besef gekregen lijkt wel.

Mijn zoontje van nu bijna drie jaar gaat bijna dagelijks mee naar de paarden. En ik heb al gekeken voor kindercaps maar die zijn voor hem nog te groot.

Ja mijn zoontje heeft al meerdere keren op mijn paard gezeten met mijn verzorgster of mij erachter. Maar nu ik dit artikel lees, schrik ik toch weer een beetje en besef me dat het niet handig is omdat er altijd wel iets kan gebeuren.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:14

JoyceLa schreef:
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik jaaarenlang zonder cap heb gereden. En mij dit sinds kort pas weer heb aangeleerd.

Mijn zoontje van nu bijna drie jaar gaat bijna dagelijks mee naar de paarden. En ik heb al gekeken voor kindercaps maar die zijn voor hem nog te groot.

Ja mijn zoontje heeft al meerdere keren op mijn paard gezeten met mijn verzorgster of mij erachter. Maar nu ik dit artikel lees, schrik ik toch weer een beetje en besef me dat het niet handig is omdat er altijd wel iets kan gebeuren.

weet je dat zeker op de enige foto in dit topic is het meisje op de foto 2 jaar en daar zijn ook gewoon capjes voor! in ons geval was het een casco nori die kun je met google gewoon vinden! of kijk anders voor een fiets helm oa bij casco zelf,een fiets speciaalzaak of bij ikea en agradi zijn er ook hele kleine maatjes. ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:51

kwita schreef:
JoyceLa schreef:

weet je dat zeker op de enige foto in dit topic is het meisje op de foto 2 jaar en daar zijn ook gewoon capjes voor! in ons geval was het een casco nori die kun je met google gewoon vinden! of kijk anders voor een fiets helm oa bij casco zelf,een fiets speciaalzaak of bij ikea en agradi zijn er ook hele kleine maatjes. ;)

Echt? Dan ga ik daar zeker naar kijken! Hij heeft een fietshelm maar vraag me af in hoe verre dat veilig is eigenlijk.. bij de paarden dan

Bedankt voor de tip!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:05

Ik vergeet mn cap soms op te zetten. Gelukkig mag dat. :+

Ik vind de gp ruiters met hoedje de beste. De cap is geen gezicht op dat niveau. Meningen verschillen dus en gelukkig mag dat. Als ik ooit een hoedje opmag komt ie op.

Ik ben niet tegen een cap, wel tegen verplichten en betutteling.

Voor kinderen kan een fietshelm ook. Of evt een skatehelm.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:48

germie schreef:
Ik vergeet mn cap soms op te zetten. Gelukkig mag dat. :+

Ik vind de gp ruiters met hoedje de beste. De cap is geen gezicht op dat niveau. Meningen verschillen dus en gelukkig mag dat. Als ik ooit een hoedje opmag komt ie op.

Ik ben niet tegen een cap, wel tegen verplichten en betutteling.

Voor kinderen kan een fietshelm ook. Of evt een skatehelm.

Ik vind een cap in combi met een slipjas ook geen gezicht. :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:23

Ach, dat soort zaken is vnl gewenning en smaak. Ik vind die hoedjes bv totaal belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:26

senna21 schreef:
Tja, je kunt kinderen ook inpakken in een gepantserd kostuum. Maar of ze dan leren omgaan met de daagse werkelijkheid,is de vraag :roll:

Ach ja, als ze een trap voor hun harses krijgen en opslag dood zijn of met ernstig hersenletsel moeten verderleven, hoeven ze het niet meer te leren. :Y)