Tienjarig meisje overlijdt tijdens Caldwell Rodeo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:46

Doe niet zo dramatisch, en je bent geen moderator, je gedraagt je alsof je de lakens uitdeelt...
Het meisje in kwestie is overleden tijdens een barrelrace. Gevaren van een dergelijke competitiesport zijn wel degelijk on topic.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:59

Neen, het overlijden is ontopic, niet de gevaren van barrelracing an sich.
Verder deel ik geen lakens uit, ik geef mijn mening.

superpony

Re: Tienjarig meisje overlijdt tijdens Caldwell Rodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:35

Het is echt vreselijk.

Maar het is inderdaad een andere wereld. Dit meisje heeft van heel klein af aan in het zadel doorgebracht.

Omdat wij rijden, zat onze zoon ook meteen voorop en had hij op zijn 3e een eigen shet. Mensen die niks met paarden hebben, verklaren je dan voor gek. Maar ze fietsen wel door het verkeer met kleine, slingerende kinderen.
Weten jullie hoeveel kinderen er hier omkomen in het verkeer? Zou ook nog veel voorkomen kunnen worden. Deels door het bijbrengen van gedrag in het verkeer en deels door de andere verkeersdeelnemers.

Als ze vastgebonden zat, is daar echt over nagedacht. Daarbij zitten verschillende para ruiters ook vastgebonden. Daar valt niemand over?

Het is het 1 of het ander. Overal gebeuren ongelukken en het is voor de nabestaanden altijd vreselijk. Maar alles voorkomen, kan echt niet. Maar bij heel veel ongelukken zeg je achteraf; hadden we maar zus of zo gehandeld, dit of dat niet gedaan etc.

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:14

Wauw... jemig wat heftig...

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:44

Het is wel duidelijk dat dit bericht veel emoties los maakt.

Ontzettend triest maar de manier waarop de ouders er mee omgaan is wel bewonderingswaardig. Niet denken aan hun eigen verdriet maar aan het feit dat dit voor hun kind misschien wel de "mooiste" manier is om heen te gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 00:41

Dat moet je ook echt wel doen. Totaal anders hoor, maar mijn gehandicapte broer van 39 is pas heel plots overleden. Hij woonde bij mn moeder van 73. We zijn compleet kapot en kunnen het niet bevatten. Maar voor hem is zo rustig en zonder lijdensweg echt wel de beste manier. Hij zou de komende jaren nog hard achteruit gaan en dan was het echt een naar einde. Dat hij zo mooi en rustig in zijn slaap is overleden houdt ons wel sterk.

Onze zoon is 20 en niks lijkt me erger dan dit, maar op het moment dat zoiets gebeurt, sta je er toch anders in dan je denkt. Je zoekt denk ik iets om het een plek te geven en iets te relativeren.

Ik vind ouders van kinderen die ziek zijn ook vaak zo sterk. Maar dat is toch het proces waar je doorheen gaat.
Deze mensen reageren zo naar de buitenwereld als eer naar hun dochter. Maar thuis zal het echt heel heftig zijn.

Sanxjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:23

Jeetje wat erg! Heel veel sterkte voor de nabestaanden! ;(

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:41

Kuggur schreef:
Ik ben geinteresseerd in die vraag of kinderen in dit soort races daadwerkelijk in het zadel worden vastgebonden, zoals hierboven beweerd wordt.
Want in dat geval is barrel racen voor de ruiter wel degelijk veel gevaarlijker dan "een ritje op de manege".
Ik zou dat een absoluut onaanvaardbaar risico vinden.
Is er hier niet iemand met verstand van de western sport die weet of dit werkelijk gebeurd?

Dit is de gordel: https://www.joseywesternstore.com/mobile/product.aspx?ProductCode=br%2D903&404;https://www.joseywesternstore.com:443/product-p/br-903.htm= Op het Chronicle of the Horse forum (amerikaans paardenforum) werd dit ook besproken. Inclusief een reactie van een volwassen ruiter die zo'n gordel eens getest heeft en waarbij de klittenband sluiting niet automatisch losging zoals geadverteerd. Ik vind het maar een eng ding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:13

Er bestaat een wat ouder filmpje (2008 of zo) waar je een kind ziet dat als een soort lappenpop heen en weer geslingerd wordt omdat ze nog vast zit, brrr.
Zo'n meidje weegt ook niets natuurlijk.

Maar ik zie hier niet of dit er wat mee te doen heeft, het is hoe dan ook best wel een gevaarlijke sport, er gaan er heel wat over de kop.
Echter is eventing niet minder eng of gevaarlijk en dat wordt ook door kinderen gedaan.

Je kund verliezen is ronduit tragisch en ik wens alle betroffenen verl sterkte.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:11

Bedankt voor de info Nezzie, en ik ben het met je eens; ik zou er nooit mee willen rijden, laat staan dat ik mij kinderen ermee op een paard zou binden (ik heb overigens kinderen in de zelfde leeftijdscategorie als het overleden meisje).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:48

Maar het is echt heel persoonlijk. Ik vind rijden een 2e natuur en weet niet beter. Onze zoon zat vanaf dat hij kon zitten voorop en had op zijn 3e een eigen shet. Hij is er honderden keren afgevallen.

Maar........toen hij moest leren fietsen zonder zijwieltjes was ik een watje en heeft mijn moeder achter hem aangerend. Dat vond ik dus eng, waar andere mensen me voor gek verklaren dat je kind zo jong op een paard mag of er bij in de buurt mag komen.

Hij is nu bijna 20 en de angsten verdwijnen nooit. Hij rijdt sinds zijn 16e auto/ va 17e met coach en nu dua alweer 2 jaar alleen. Als hij uit gaat of met vrienden op vakantie slaap ik ook niet geweldig.

Bij ons op school is met gym weleens een naar ongeluk gebeurt. Maar wat moet je dan? Kinderen willen ook graag dingen doen die ze leuk vinden eb andere dingen zijn min of meer verplicht of horen bij het leven.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:08

Bij de filmpjes die ik van Piper Faust gezien hebt zit ze zeker niet vastgebonden in het zadel.
In tegendeel.
Ze zit meer ván het zadel dan ín het zadel en is niet bang voor het spoorgebruik ( vind dat een béétje te....) de snelheid van haar "grote " paard.
Paard lijkt op de automatische piloot te lopen en komt met naar voren gestoken oortjes over de finish, onder het mom van "dat was het weer.......mijn rondje zit er op"

Wat ik in Amerika gezien heb zijn vaak kleine kids op relatief grote paarden......daar kijkt niemand vreemd van op.
Het zijn veelzijdige familiepaarden en de mensen hebben een niet miepen.....rijden mentaliteit.
Daar worden kids ook veel eerder bewust gemaakt van wapens, jacht en overleven in de natuur.

Je ziet ook een duidelijke berusting bij beide ouders over de dood van hun talentvolle dochter.
Waar ik niet mee wil zeggen dat ze er geen verdriet om hebben!!
Zo is hun leven.....wie zijn wij om daar over te oordelen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:17

Eileen_ schreef:
Ik moet zeggen dat ik deze discussie hier niet echt op zn plaats vindt. Wat maakt het hier nou uit of er te veel druk was en paard daarom steigerde? Meisje is overleden wat heel erg is, daar gaat het om.
Had net zo goed in de dressuurring kunnen gebeuren, daar wordt ook vaak zat veel te veel druk gegeven. Meer dan met barrelracing trouwens..

En vaak wordt mama's oude barrelrace paard gebruikt. Daarom zie je vaak grote paarden en kleine meisjes, is ook heel normaal daar. Zelfs met een buitenrit of ranchwork.

Eileen je hebt gelijk het is ook een ander cultuur ding dus wat hebben wij er over te zeggen....
mijn dochter zat gisteren ook op mijn paard, en hij schrikt niet van een motor ,vracht wagen wel van een struikelende voorbij ganger......wat dat kind van 3 op die pony deed net als ons paardrijden voor de lol! ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:28

Tuurlijk het feit dat het meisje overleden is hierin het belangrijkst..Toch vind ik het helemaal niet raar de link te leggen met A een te groot paard, B de sport barrelrace is bepaald niet zachtzinnig ( veel kinderen zien nu eenmaal minder gevaar) ik zie het toch als een sport waarbij het paard wordt opgefokt.. En C het mag dan in Amerika normaalste zaak vd wereld zijn wil niet zeggen dat wij dat ook maar moeten vinden. Ik zeg absoluut niet dat het met een andere vorm van paardensport niet kan gebeuren maar ik zou dit persoonlijk voor mijn kind een sport vinden met teveel risico's..
Maar goed meisje is er niet mee geholpen.. triest!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:18

Barrelrace heeft echt niet meer risico's dan springen. Barrelracen is ook een sport waar serieus getraind wordt en de paarden goed leren om de tonnen heen te draaien etc. Snelheid hoort erbij.

Ik begon met wedstrijden toen ik 8 was en al snel ook springen. Ben weleens flink in een hindernis gevallen en heb ook een staander op mn hoofd gehad. Barrages gaan ook om snelheid en dan deden wij ook nog een vliegende ereronde.....

va mn 12 e eigen pony's en na verhuizing kon ik va mijn 14e naar buiten. Mijn vriendinnetje en ik namen echt wel flinke risico's met racen. Dan is 14 of 16 etc nog steeds jong.

Dat de ouders zo reageren naar de media snap ik heel goed. Maar dat zegt helemaal niks over hun echte verdriet, wat ze thuis samen delen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:51

Voor mij geen barrelracen iig! Een kind hoort iig op een dier te zitten wat bij haar lengte/leeftijd past.. En dan moet het er ook nog 1 zijn met een gouden hartje!
Mijn dochter heeft een eigen pony vanaf haar 7e en rijdt nu sinds 3 maanden wedstrijden..Ze is nu net 11 geworden deze mnd. Ik vind een goede voorbereiding heel belangrijk. Eerst een combinatie worden en dan pas de rest..Eerst de relatie dan de prestatie.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:24

Omdat dit topic misschien niet de meest gepaste plaats is om barrelracing / veiligheid te bespreken (hoe interessant ook), heb ik dit topic geopend zodat iedereen vrij kan discussiëren