Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bruintje123 schreef:Aysha ik denk dat hij thuis wel erger gewend is.
Hier kan hij nog rommelen omdat hij tussen borst en ll ruimte heeft om te rommelen.
Er is ook geen stille aanleuning.
Kijk maar eens bij die uitgestekte draf aan het begin.
Ayasha schreef:bruintje123 schreef:Aysha ik denk dat hij thuis wel erger gewend is.
Hier kan hij nog rommelen omdat hij tussen borst en ll ruimte heeft om te rommelen.
Er is ook geen stille aanleuning.
Kijk maar eens bij die uitgestekte draf aan het begin.
Dat bedoel ik: vrijwel elke strakke/starre hand die ik ken / zeker weet dat die er is omdat de ruiters er nog trots op zijn ook, hebben een belachelijk stille hoofdhouding als gevolg.![]()
Dat de aanleuning niet goed is staat als een paal boven water maar ik durf te twijfelen of een strakke/sterke hand de oorzaak is. In mijn ervaring is de aanleuning dan juist veel statischer dan hier getoont wordt.
Askja schreef:Het zou best kunnen dat de aanleuning hier feitelijk niet zwaar is, maar in dat geval zou ik zeggen dat er ook geen sprake is van een correcte aanleuning, maar dat het paard achter het bit is. Op dit niveau mag je toch wel verwachten dat een ruiter in staat is het paard naar de hand toe te rijden, van achter uit? Het hele beeld klopt gewoon niet, zo'n enge hals met valse knik en regelmatig bijna in een eindstand, regelmatig een weggedrukt rug. Totaal geen balans in functioneren boven- en onderlijnspieren. Waarom zou dit paard niet op lengte gereden kunnen worden? Waarom waardeert de jury dit beeld?
Ben het met Ayasha wel eens dat het hier getoonde geen uitzondering is. Blijkbaar zijn de juryleden zo gewend aan het beeld van een korte, opgeprikte hals in de GP dat ze dit niet meer als afwijkend beoordelen. Zeker omdat de paarden zoveel bewegingstalent hebben dat ze ondanks de manier van rijden genoeg ruimte en expressie vertonen.