Afmelding Isabell Werth wegens onaanvaardbare trainingstijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:31

Ayasha schreef:
Isabell Werth zoekt hiermee enkel de media op omdat men insinueerde dat ze zich afmeldde omwille van haar paard zijn (gebrek aan) fitheid. Dat gerucht wilde ze de wereld uit halen.

Verder begrijp ik haar ook gewoon helemaal. Dat een ander prima functioneert op drie uur is fijn (al valt daar ook wat voor te zeggen... Het eerste wat verslechterd bij weinig slaap is je inschattingsvermogen over je eigen kunnen maar goed. :+ ) maar Isabell vindt dat dus blijkbaar niet kunnen en dat is haar goed recht. Ze zeurt verder niet. Ze kiest er gewoon voor om dan niet mee te rijden en omdat er toen insinuaties kwamen, besloot ze dat te onderbouwen omdat die insinuaties niet klopten en mogelijk haar Imago en dat van haar paard konden schaden.

Dank omdat nog eens onder de aandacht te brengen, ik had dit hierboven al eens naar voren gebracht.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:25

Isabell zal zeker haar redenen hebben, hiervoor, maar ik zal mijn reactie even duiden :
- het reiningwedstrijdseizoen duurt ongeveer van maart tot october. In die periode zijn er maandelijks meerdere (internationale) meerdaagse shows.
- De meeste wedstrijdruiters, die op hoog niveau rijden (het niveau van Isabell) rijden van de ene show naar de andere, ondertussen even over stal om paarden/grooms te wisselen.
- Op die shows is er een goedgevuld programma dat vroeg in de ochtend begint, niet uitzonderlijk om 7 u, en duurt tot laat in de avond, niet uitzonderlijk 12u.
- omdat je niet elke dag in een klasse rijdt, en je je paard niet de hele dag op stal wilt laten staan, moet je je paard wel elke dag rijden. Sommige paarden worden zelfs twee keer per dag gereden.
- gezien het goedgevulde programma, is het niet aangewezen zomaar een beetje te gaan trainen in de inrijbak waar de wedstrijdruiters opwarmen voor hun proef.
- Het enige moment om dan je paard(en) te trainen, en te laten wennen aan de afmetingen en bodem van de wedstrijdbak (wat in onze sport super belangrijk is) is na 12u 'snachts (maar meestal is de bak dan nog gesloten voor een lange sleep van een uur of meer) of voor 7 u in de morgen (en meestal is er om 6 u ook nog een lange sleep voor aanvang van de proeven), dus dien je ten laatste om 5 u op je bok te zitten wil je nog wat kunnen trainen.
- De meeste ruiters hebben meerdere paarden in meerdere klasses. De enige mogelijkheid om ze te rijden op show buiten de wedstrijd is 's nachts. Je hebt overdag dan wel even tijd om wat slaap in te halen. De huidige wereldkampioen reining slaapt op show zelden meer dan 2u aan één stuk. Dus die slaagt er blijkbaar wel in om toch nog topprestaties neer te zetten met een onderbroken bioritme. (al ga je mij zeker niet horen zeggen dat dit gezond is !!)
- ik zeg niet dat het niet Isabell haar goede recht is om te weigeren dit te doen, maar de meeste hier reageren alsof het iets enorm uitzonderlijk is om 's nachts te rijden. In de reining is dat heel gewoon, dat wou ik zeggen.
Hopelijk vinden jullie mijn reactie nu wel onderbouwd.

Kadankovitch

Re: Afmelding Isabell Werth wegens onaanvaardbare trainingstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:33

Bedankt voor de uitleg het was duidelijk.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:37

Geen probleem :)
Onze gevierde wereldkampioen Bernard Fonck zegt altijd : "Je wordt geen wereldkampioen met in je nest te liggen!" (al houdt die mens een tempo aan wat geen normaal persoon kan volgen...)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:42

Het is echt een andere tak van sport Sevke. En daarbij komt dat in jouw geval het uitgangspunt van alle wedstrijdruiters dezelfde is. Ze moeten allemaal 's nachts trainen en dan zullen ze dat zo gewend zijn.
Persoonlijk vind ik een dergelijk regime voor geen enkel paard of mens aan te bevelen. Dat het zo gaat wil nog niet zeggen dat dat goed of verantwoord is.

Als ik op een aardappelveld moet losrijden, vind ik dat een nadeel, maar hebben alle andere deelnemers datzelfde nadeel.
In het geval van Isabell heeft zij een nadeel ten opzichte van de anderen die wel op een normale tijd kunnen losrijden.

Ik vind haar besluit goed te verantwoorden,

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:46

Als ik op een aardappelveld moet losrijden, laad ik mijn paarden op en ga terug naar huis.
Als ik als eerste moet starten in een proef die om 7 begint, zadel ik om 5 op en rijd mijn paard. Diegene die dan in de namiddagproeven mogen rijden kunnen dan ook langer slapen. Ik zie dat niet als een noemenswaardig nadeel. Maar inderdaad, bij "ons" zijn ze het zo gewend en niemand maakt er een drama van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:58

sevke schreef:
Als ik op een aardappelveld moet losrijden, laad ik mijn paarden op en ga terug naar huis.

Het is maar als voorbeeld genoemd Sevke.

sevke schreef:
Als ik als eerste moet starten in een proef die om 7 begint, zadel ik om 5 op en rijd mijn paard. Diegene die dan in de namiddagproeven mogen rijden kunnen dan ook langer slapen. Ik zie dat niet als een noemenswaardig nadeel. Maar inderdaad, bij "ons" zijn ze het zo gewend en niemand maakt er een drama van.

Als jij dat zo vind wil dat nog niet zeggen dat het ook zo is.
Je haalt een paard er behoorlijk mee uit zn ritme, en dat heeft echt een effect. Dat geldt ook voor mensen overigens. De een kan er beter tegen dan de ander. Een vriendin van mij kon prima een "nachtje doorhalen" zonder dat ze er last van had; ik daarentegen was een week van de leg.

Op dat topniveau kan ik me goed voorstellen dat het de prestaties beinvloedt. Isabell kent haar paard en neemt vervolgens een besluit in het belang van haar paard. Daar kan ik alleen maar voor zijn.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:28

Riel schreef:
Deze discussie is volgens mij niet zo relevant.

Isabell heeft haar sporen wat mij betreft meer dan verdiend. Zij kan het zich daarom ook permitteren om op een dergelijke manier haar mening te uiten. Hoe je het ook draait of keert, deze tijden zijn niet zo gunstig. Medewerkers en paarden zijn niet uitgerust en voor de mensen die de wedstrijd willen bijwonen is het ook niet gemakkelijk om er tijdig te zijn.

Als zij zegt dat deze tijden niet passen in haar management is dat wat mij betreft haar goed recht. Als deze tijden in andere takken van de sport wel gelden en dat deze tijden voor sommige dressuurruiters geen probleem vormen, veranderen niets aan het feit dat dit voor Isabell blijkbaar niet past. Ik denk dat elke ruiter voor hem/haar moet bepalen wat mogelijk is en wat niet.

AMEN.... _/-\o_ precies dit dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:34

Respect voor de beslissing van Isabell en de reden waarom ze de media opzocht is volgens mij aangehaald door Ayasha (terecht).

Heb jij trouwens wel ervaring op dit niveau Janine1990? Je klinkt alsof je er regelmatig mee van doen hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:59

Picasso schreef:
Respect voor de beslissing van Isabell en de reden waarom ze de media opzocht is volgens mij aangehaald door Ayasha (terecht).

Heb jij trouwens wel ervaring op dit niveau Janine1990? Je klinkt alsof je er regelmatig mee van doen hebt.

Persoonlijk niet hoor ;) Zoals je in mijn berichten kan zien ben ik maar M2+3 ;)

Maar mijn paard staat wel eens op de grotere concoursen op stal momenteel, niet om deel te nemen aan de wedstrijd hoor.

Daarbij kom ik wel eens met iemand anders mee achter de schermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:03

Zit 'ie (jouw paard) in het Friezenteam? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:48

Picasso schreef:
Zit 'ie (jouw paard) in het Friezenteam? :)

Ja ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:12

sevke schreef:
Isabell zal zeker haar redenen hebben, hiervoor, maar ik zal mijn reactie even duiden :
- het reiningwedstrijdseizoen duurt ongeveer van maart tot october. In die periode zijn er maandelijks meerdere (internationale) meerdaagse shows.
- De meeste wedstrijdruiters, die op hoog niveau rijden (het niveau van Isabell) rijden van de ene show naar de andere, ondertussen even over stal om paarden/grooms te wisselen.
- Op die shows is er een goedgevuld programma dat vroeg in de ochtend begint, niet uitzonderlijk om 7 u, en duurt tot laat in de avond, niet uitzonderlijk 12u.
- omdat je niet elke dag in een klasse rijdt, en je je paard niet de hele dag op stal wilt laten staan, moet je je paard wel elke dag rijden. Sommige paarden worden zelfs twee keer per dag gereden.
- gezien het goedgevulde programma, is het niet aangewezen zomaar een beetje te gaan trainen in de inrijbak waar de wedstrijdruiters opwarmen voor hun proef.
- Het enige moment om dan je paard(en) te trainen, en te laten wennen aan de afmetingen en bodem van de wedstrijdbak (wat in onze sport super belangrijk is) is na 12u 'snachts (maar meestal is de bak dan nog gesloten voor een lange sleep van een uur of meer) of voor 7 u in de morgen (en meestal is er om 6 u ook nog een lange sleep voor aanvang van de proeven), dus dien je ten laatste om 5 u op je bok te zitten wil je nog wat kunnen trainen.
- De meeste ruiters hebben meerdere paarden in meerdere klasses. De enige mogelijkheid om ze te rijden op show buiten de wedstrijd is 's nachts. Je hebt overdag dan wel even tijd om wat slaap in te halen. De huidige wereldkampioen reining slaapt op show zelden meer dan 2u aan één stuk. Dus die slaagt er blijkbaar wel in om toch nog topprestaties neer te zetten met een onderbroken bioritme. (al ga je mij zeker niet horen zeggen dat dit gezond is !!)
- ik zeg niet dat het niet Isabell haar goede recht is om te weigeren dit te doen, maar de meeste hier reageren alsof het iets enorm uitzonderlijk is om 's nachts te rijden. In de reining is dat heel gewoon, dat wou ik zeggen.
Hopelijk vinden jullie mijn reactie nu wel onderbouwd.

Heel interessant om te lezen allemaal! Echt wel een heel ander wereldje, zoals ik het lees verre van te vergelijken. Ik kan natuurlijk een hele hoop irrelevante conclusies trekken. Maar één kan ik me wel heel levendig indenken en mogelijk ook relevant... Het prijzengeld...
Als ik me niet vergis zijn er nogal wat reiningpaarden die flinke winsommen hebben, dat zie je bij de dressuur niet zo. Die moeten blij zijn met een paar duizend euro op een heeeele grote wedstrijd. Van het kaliber Aachen bijvoorbeeld. Maar doorgaans kan je niet leven van dressuurwedstrijden. Dit lijkt me in de reining wel iets anders?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:05

Ja, dat klopt. Wedstrijden met 100000$ added money zijn geen uitzondering...en er wordt dan ook nog een gedeelte van de inschrijvingsgelden onder de geplaatsten verdeeld.
Maar de inschrijvingsgelden zijn ook veel hoger dan in de klassieke sport, niet zelden meer dan 1000$ voor een open proef. Futurities of Derbies zijn soms nog duurder. Er echt van leven kan ook niet, hoor, tenzij je natuurlijk Bernard Fonck of Cira Baeck heet, maar het gros van de mensen komt niet uit zijn kosten. Men probeert gewoon zoveel mogelijk $ op het paard te zetten, zodat ze meer waarde krijgen als fokdier of in de eventuele latere verkoop. Iedereen wil nu eenmaal graag een "NRHA money earner".
En voor de meeste nonpro's is het gewoon een erg leuke (en erg dure) hobby, en die troosten zichzelf met "och, elke hobby kost geld" :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:13

sevke schreef:
Ja, dat klopt. Wedstrijden met 100000$ added money zijn geen uitzondering...en er wordt dan ook nog een gedeelte van de inschrijvingsgelden onder de geplaatsten verdeeld.
Maar de inschrijvingsgelden zijn ook veel hoger dan in de klassieke sport, niet zelden meer dan 1000$ voor een open proef. Futurities of Derbies zijn soms nog duurder. Er echt van leven kan ook niet, hoor, tenzij je natuurlijk Bernard Fonck of Cira Baeck heet, maar het gros van de mensen komt niet uit zijn kosten. Men probeert gewoon zoveel mogelijk $ op het paard te zetten, zodat ze meer waarde krijgen als fokdier of in de eventuele latere verkoop. Iedereen wil nu eenmaal graag een "NRHA money earner".
En voor de meeste nonpro's is het gewoon een erg leuke (en erg dure) hobby, en die troosten zichzelf met "och, elke hobby kost geld" :D

Oooh ik ben geen pro, ik ben ook niet rijk en ik troost mezelf ook maar met die gedachte :P

Ik kan me wel voorstellen dat wat je nu schrijft, NRHA money earner/geld op het paard zetten, best wel een motivator is binnen jullie sport.

Dat kent de dressuursport niet, daarom is de trigger van het komen naar internationale wedstrijden ook niet enorm denk ik. Vaak genoeg worden ruiters en amazones uitgenodigd voor de grotere wedstrijden. Inschrijfgeld is natuurlijk hoger, maar organisaties gaan daar nog wel eens wisselend mee om wanneer ze een 'ster' kunnen laten meedoen. Dan is de keuze natuurlijk of je liever inschrijfgeld vangt, of entreegeld...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:49

Toch nog een heel verschillende wereld, blijkbaar...
Bij ons komen de grote sterren als er voldoende added money is, maar ze betalen net zo goed hun inschrijfgeld als iedereen anders.
Rankings worden bij ons ook opgemaakt naargelang hoeveel geld je op je naam hebt, of op naam van het paard.
Zo kun je 100000$ rider worden, of million dollar rider,enz.
Ook bij het adverteren van paarden en dekhengsten wordt er altijd verwezen naar de $ die ze op hun naam hebben staan, of, indien het goede verervers zijn, hoeveel $ de veulens op hun naam al hebben.
Wimpys Little Step bv, heeft ong 185000$ earnings, en is 7 million dollar sire, wat wil zeggen dat zijn nakomelingen al 7 miljoen dollar gezamelijk hebben bijeen gelopen, en hijzelf 185000.

We gaan nu wel offtopic, vrees ik

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:15

Bij de proeven die Isabell rijdt zijn de inschrijvingsgelden thans ook niet zo laag als ik het goed begrepen heb (tenzij je uitgenodigd bent maar dat zijn vaak alleen de toppers waaronder Isabell misschien wel zal vallen. ) Maar de gemiddelde top dressuurruiter betaald meer aan inschrijving dan ie kan winnen denk ik. (de basis ruiter ook overigens maar die doen er hier even niet toe. :') )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:33

Ayasha schreef:
Bij de proeven die Isabell rijdt zijn de inschrijvingsgelden thans ook niet zo laag als ik het goed begrepen heb (tenzij je uitgenodigd bent maar dat zijn vaak alleen de toppers waaronder Isabell misschien wel zal vallen. ) Maar de gemiddelde top dressuurruiter betaald meer aan inschrijving dan ie kan winnen denk ik. (de basis ruiter ook overigens maar die doen er hier even niet toe. :') )

Voor een wereldbekerwedstrijd valt het wel mee, daar is de motivatie hoger. Andere random evenementen hebben maar te hopen op toppers. (is trouwens gewoon online te vinden)

Heel interessant Sevke!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:41

Ik weet dat de licenties al vrij duur zijn. De startpgelden die ik me herinner zijn inmiddels al 12 jaar oud dus die zullen ook wel veranderd zijn inmiddels. :+ Die waren toch ook niet laag.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:46

Grappig dat hier zo'n discussie over gevoerd moet worden.. Als hier op bokt iemand een foto plaatst waar de binnenhand wat streng doorkomt krijgt die heel bokt over zich heen. Nu wil Isabelle iets goed doen voor haar paard, krijgt ze ook zo'n rare opmerkingen..
Ik snap dat het in andere takken misschien anders is, maar laat iedereen toch gewoon zelf beslissen wat ze met zijn/haar paard doen? Toch zeker in dit geval.. Dit is toch gewoon haar goed recht?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:51

Ik kan haar beslissing en reactie enkel toejuichen. :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:55

Mevr Werth is niet van gisteren, je kunt van alles van haar vinden maar ervaring heeft ze op dit niveau.

Vroeg opstaan zal haar en haar team niet vreemd zijn, maar dat ze hierbij haar grens aangeeft vind ik netjes.

Ook daar kun je iets van vinden, feit is wel ( althans zo geeft het bericht weer) dat ze hierbij zichzelf, haar team en het paard in bescherming neemt.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:10

Ayasha schreef:
Ik kan haar beslissing en reactie enkel toejuichen. :)

Ik ook hoor!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:02

Ik vind het wel grappig het vergelijk te zien tussen dressuur en reining. :)