sevke schreef:Isabell zal zeker haar redenen hebben, hiervoor, maar ik zal mijn reactie even duiden :
- het reiningwedstrijdseizoen duurt ongeveer van maart tot october. In die periode zijn er maandelijks meerdere (internationale) meerdaagse shows.
- De meeste wedstrijdruiters, die op hoog niveau rijden (het niveau van Isabell) rijden van de ene show naar de andere, ondertussen even over stal om paarden/grooms te wisselen.
- Op die shows is er een goedgevuld programma dat vroeg in de ochtend begint, niet uitzonderlijk om 7 u, en duurt tot laat in de avond, niet uitzonderlijk 12u.
- omdat je niet elke dag in een klasse rijdt, en je je paard niet de hele dag op stal wilt laten staan, moet je je paard wel elke dag rijden. Sommige paarden worden zelfs twee keer per dag gereden.
- gezien het goedgevulde programma, is het niet aangewezen zomaar een beetje te gaan trainen in de inrijbak waar de wedstrijdruiters opwarmen voor hun proef.
- Het enige moment om dan je paard(en) te trainen, en te laten wennen aan de afmetingen en bodem van de wedstrijdbak (wat in onze sport super belangrijk is) is na 12u 'snachts (maar meestal is de bak dan nog gesloten voor een lange sleep van een uur of meer) of voor 7 u in de morgen (en meestal is er om 6 u ook nog een lange sleep voor aanvang van de proeven), dus dien je ten laatste om 5 u op je bok te zitten wil je nog wat kunnen trainen.
- De meeste ruiters hebben meerdere paarden in meerdere klasses. De enige mogelijkheid om ze te rijden op show buiten de wedstrijd is 's nachts. Je hebt overdag dan wel even tijd om wat slaap in te halen. De huidige wereldkampioen reining slaapt op show zelden meer dan 2u aan één stuk. Dus die slaagt er blijkbaar wel in om toch nog topprestaties neer te zetten met een onderbroken bioritme. (al ga je mij zeker niet horen zeggen dat dit gezond is !!)
- ik zeg niet dat het niet Isabell haar goede recht is om te weigeren dit te doen, maar de meeste hier reageren alsof het iets enorm uitzonderlijk is om 's nachts te rijden. In de reining is dat heel gewoon, dat wou ik zeggen.
Hopelijk vinden jullie mijn reactie nu wel onderbouwd.
Heel interessant om te lezen allemaal! Echt wel een heel ander wereldje, zoals ik het lees verre van te vergelijken. Ik kan natuurlijk een hele hoop irrelevante conclusies trekken. Maar één kan ik me wel heel levendig indenken en mogelijk ook relevant... Het prijzengeld...
Als ik me niet vergis zijn er nogal wat reiningpaarden die flinke winsommen hebben, dat zie je bij de dressuur niet zo. Die moeten blij zijn met een paar duizend euro op een heeeele grote wedstrijd. Van het kaliber Aachen bijvoorbeeld. Maar doorgaans kan je niet leven van dressuurwedstrijden. Dit lijkt me in de reining wel iets anders?