Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:20

"plan mijn route zo dat ik overal de ruimte heb en kan uitwijken"

situatieschets:
Dijkje, 1 kant hek, 1 kant sloot, weggetje nét aan breed genoeg voor 1 auto.
Breed landbouwvoertuig wordt lastig..
uitwijkmogelijkheden soms 200 meter na elkaar..
maak m maar mak :j Ik ben aardig wat gewend maar in deze situatie begin ik er niet aan.
Met een mak paard wel buitengereden maar ik knijp m behoorlijk als er een trekker aankomt die me geen ruimte laat om een veilige haven te zoeken ..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:34

cer snap ik, dan is dat gewoon geen plek om een jong paard op te leren.
Wil je dat toch, zul je eerst met een trailer naar een plek moeten rijden waar je wel veilig kan beginnen.

Soms kunnen dingen niet, hoe vervelend ook, dan zul je een andere oplossing moeten kiezen.
Ik zou eerlijk gezegd nooit op zo'n stal willen staan, waar je niet veilig naar buiten kan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:37

ach ik ben geen buitenrijder meer, dus mij maakt het niet veel uit

maar wat ik ermee wil zeggen is dat het soms zo makkelijk oordelen is vanachter een scherm.
Ja er rijden mensen op paarde die nog geen cavia zouden moeten houden.
En ja, er rijden mensen in voertuigen die nog niet op een draaimolenauto zouden mogen zitten.
En daarnaast zijn er nog eens heel veel kantjeboordgingnetgoed-verhalen en soms dus ook helaas missers...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:16

Niet alles is te voorzien en dat zal ook altijd zo blijven.
Maar een beetje rijden met verstand erbij lost al veel op.

Simpel voorbeeldje wat ik iets meer dan een weekje terug nog mee maakte.

Ik zat in de auto en was blij dat ik gewoon in kon schatten wat er ging gebeuren.
Paard op die smalle wegen hier bij ons was wat kijkerig.
De bermen zijn nu van dat saaie groen, bomen ook kaal. Alles krijgt dezelfde kleur.
Er was gerooid, en op 1 plek lag van dat licht gekleurde zaagsel in de sloot. Dat gaf dus een heel ander kleur effect.
Ik zou precies naast dat paard hebben gezeten als ik door gereden zou zijn.
Je ziet dat hij fris/kijkerig is, dus ik doe dat niet.
En inderdaad precies daar stuitert dat paard ook de weg op.

Die ruiter vond ik onverstandig, je weet dat hij dat gaat doen.
Zij had mazzel dat ik paarden gedrag ken.
Waarom houd zij niet even halt, want hij was niet van dat hete dat dat niet had gekund, dan is de auto weg en ga dan verder.
Want dit had heel anders af kunnen lopen.
En je moet er niet vanuit gaan dat een ander maar voor jou moet stoppen.
Dat is echt zo'n voorbeeld dat ik de ruiter niet begrijp.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:55

Ander voorbeeld.. ik rij in mijn eentje op mijn brave IJslander. Kom bijna bij een kruising waarbij ik voorrang moet verlenen aan al het andere langskomende verkeer op een vrij drukke 60 km weg.

Ik moet linksaf de 60 km weg op om weer bij stal een kleine kilometer verderop te komen.

Ik zie dat er van rechts een trekker combine aankomt en omdat hij geen richting aangeeft besluit ik dat het veiliger is om even te wachten tot deze voorbij is zodat hij ons niet van achteren hoeft te passeren en ook niet hoeft te wachten op ons maar gewoon door kan "karren"

Vlak voor deze combi bij ons is doet de beste man de richtingaanwijzer aan en blijkt hij af te moeten slaan naar de weg waar ik sta te wachten.
Dan moet ik toch wel even zuchten hoor...
Ik had geen tijd meer om toch de weg op te gaan zodat hem kon ontwijken... hij passeerde ons en op dat moment had een rechts een sloot en links de combi met pak hem beetje 10 cm ruimte om uit te wijken mocht mijn paard dit allemaal niet zo leuk vinden.

Gelukkig vind ze trekkers niet zo spannend. Een stel motoren daarintegen weer wel vooral die dan onnodig gas extra geven...

Anyhow... dat vind ik dus een niet zo meedenkende boer.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:02

Mijn paarden staan naast een loonbedrijf, en we zorgen er voor dat we elkaar kunnen passeren. Nu heb ik 2 bomproof paarden, maar ik ga de berm in, zij de berm in en ik stap. Staat er een boom oid waardoor ik de weg op zou moeten stop ik.

Heb er nog nooit gezeur mee gehad, en de meeste vrachtautochauffeurs zijn ook gewoon aardig.
Tuurlijk heb je er soms een idioot tussen zitten, maar dat heb je overal

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:08

Dat is inderdaad nog netjes gezegd!

Ik reed gisteren aan de rechterkant van de weg .
Komt er een vrouwtje mij tegemoed met 2 honden, ook rechts lopend in de berm.
Toen ik er bijna was en zij duidelijk niet van plek veranderde , week ik maar uit naar links, vervolgens valt de herder ook nog uit met een hoop gegrauw en heeft het oude vrouwtje de grootste moeite om het kreng onder controle te houden.
In de verte komt een auto op behoorlijke snelheid aanzetten.
Ziet mij uitwijken naar links en wijkt richting rechts en heeft duidelijk het vrouwtje rechts in de berm niet gezien.
Ik zie het vrouwtje in gedachten al vliegen met haar 2 honden dus wijk weer uit naar rechts en steek mijn hand op als stopteken naar de automobilist.
Die reageert nauwelijks dus ik blèr STOP en de auto vertraagd genoeg om weer naar links te gaan en passeert mij nog steeds met behoorlijke snelheid maar in ieder geval veilig voor mijn paard en pal daar achter het vrouwtje met haar honden.

Op het moment dat ik STOP roep hoor ik het vrouwtje mopperen op mij, dat ik zo blèr , niet doorhebbend dat ik niet naar haar roep maar naar de auto die zij niet zag omdat ze er met de rug naar toe stond.

Dit was een landweggetje, niet breder als een auto, wel met fijne bermen maar door het bos aan beide kanten niet zo helder kwa licht.
Ik hoop maar dat de automobilist in zag waarom ik hem liet vertragen en ik ben blij dat Blue zo'n breed wit paard is en ik blijkbaar vrij dominant gebaar zodat andere weggebruikers toch maar luisteren.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:21

spatter schreef:
Toch verbaast het me wel hoe scheiterig veel paarden zijn.
Begin dan eerst eens op het erf met je paard te laten wennen aan gekke dingen zodat hij wat minder heftig reageert en meer vertrouwen heeft in jou.
Dat laatste is naar mijn idee de belangrijkste reden waarom paarden er tussen uit peren.
Totaal geen vertrouwen in de ruiter dus zoeken ze op waar ze wel vertrouwen in hebben en dat zijn vaak de paarden thuis.

Ik wil hier toch wel even op reageren. Sommige paarden kunnen heel gemakkelijk het verschil maken tussen tractoren thuis en tractoren op de weg. In ieder geval dat idee heb ik bij mijn pony.
We staan bij een loonbedrijf dus er rijden genoeg tractoren rond en we moeten regelmatig erg dicht langs een draaiende tractor. Daar staat ze op haar dooie gemak tussen, maar op de weg is het toch echt wel een stuk spannender hoor...

Wij hebben laatst nog zoiets meegemaakt met een grote touringcar op een smalle landweg. De eerste hadden we op tijd gezien (kwamen van achter) en wij maakten netjes ruimte door op een oprit te gaan staan. Iedereen blij.
De tweede kwam iets verderop ineens uit het niets ons vanachter voorbij gereden. Hier waren we niet op voorbereid en we zaten dus bijna in de sloot. Vooruit, misschien waren we te druk met kletsen dat we de touringcar pas doorhadden toen hij al naast ons reed (we reden achter elkaar netjes rechts in de berm) maar als hij iets vaart was geminderd hadden we verderop gewoon weer netjes een oprit op kunnen gaan en was de ervaring voor ons allemaal prettig.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:24

Es_ther schreef:
Mijn paarden staan naast een loonbedrijf, en we zorgen er voor dat we elkaar kunnen passeren. Nu heb ik 2 bomproof paarden, maar ik ga de berm in, zij de berm in en ik stap. Staat er een boom oid waardoor ik de weg op zou moeten stop ik.

Heb er nog nooit gezeur mee gehad, en de meeste vrachtautochauffeurs zijn ook gewoon aardig.
Tuurlijk heb je er soms een idioot tussen zitten, maar dat heb je overal

En soms zitten ze nog op een paard ook -O-

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:45

Ik heb (10) jaren geleden hetzelfde meegemaakt. Met mijn oudere merrie ging ik wekelijks alleen op pad. Geen bang paard, ging vaak mee met jonge paarden omdat ze zo braaf was, makkelijk kop trok maar ook makkelijk achterin kon lopen.
Bij ons zijn het allemaal verharde wegen. Waar je eigenlijk nergens echt goed aan de kant kan behalve in speciaal daarvoor gemaakt stukken. Opeens komt een aardappelboer in een rotvaart af. Rechts had ik een diepe gracht, links prikkeldraad en ze hadden net jonge koeien voor het eerst op de wei gestoken. Dus ik kon niet links en ik kon niet rechts. Ik deed teken dat ik 20 meter verderop aan de kant kon gaan. Maar hij gaf vol plankgas en reedt mijn paard op net geen cm aan... Paard dus op hol, in een tuin beland van iemand die daar woonde. Ik heb het nummerplaat niet kunnen zien, geprobeerd maar eigenlijk op dat moment niet kunnen onthouden. Ik ben nooit meer op wandel geweest en sindsdien durf ik ook niet meer, alleen al omdat ik weggebruikers totaal niet meer vertrouw. Hij had toch even kunnen wachten tot ik op een stuk aan de kant kon. Gelukkig hadden we beide geen schade, en goed dat mijn paard een heel ervaren en braaf paard was. Had veel slechter kunnen aflopen ook.