Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:51

Waikiki schreef:
En daarom kijken ze nu vanaf het buitenland dus niet meer zo positief naar Nederland, te ver doorgefokt mooie beesten maar het gros vd amateurs kan er niet op :=

Daarom keuren ze natuurlijk aan de lopende band Nederlandse hengsten goed...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:52

In mijn ogen zijn dit zeker geen kutbokken maar gewoon paarden die hun grenzen aangeven ipv met de 3 jaar opgericht door de baan getrokken worden. Ze zijn al sinds 2,5 zadelmak, veel training, veel voer en veel druk. Dat ze dat allemaal teveel word en dat uiten in staken is niet meer dan normaal. Het is te achterlijk voor woorden hoe die hengsten op zo'n jonge leeftijd als paradepaardjes overal op moet komen draven. Ze worden veel te veel binnen gehouden en opgefokt, wat al die ondeugden verklaard.

Sneu om die beestjes kutbokken te noemen, alle schuld ligt bij het KWPN.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:53

_Zsazsa_ schreef:
In mijn ogen zijn dit zeker geen kutbokken maar gewoon paarden die hun grenzen aangeven ipv met de 3 jaar opgericht door de baan getrokken worden. Ze zijn al sinds 2,5 zadelmak, veel training, veel voer en veel druk. Dat ze dat allemaal teveel word en dat uiten in staken is niet meer dan normaal. Het is te achterlijk voor woorden hoe die hengsten op zo'n jonge leeftijd als paradepaardjes overal op moet komen draven. Ze worden veel te veel binnen gehouden en opgefokt, wat al die ondeugden verklaard.

Sneu om die beestjes kutbokken te noemen, alle schuld ligt bij het KWPN.

Nee, de schuld ligt bij de fokkers. Die willen dit zien.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:54

Anoeska27 schreef:
newt schreef:
Overigens is ze nu dragend van Gunner. Dus ook KWPN fokkers kijken naar de gelderse hoor ;)

Deze opmerking begrijp ik niet. Gunner is geen Gelderse hengst.

+1, en daarnaast is Gelders ook 'gewoon' kwpn. Dus wat bedoel je?

Dat van die kleine hoofden zei mijn paardenTA ook al. En het klinkt bijzonder logisch. En wat te denken van de hypermobiliteit waar steeds meer onderzoek naar gedaan wordt? Ook allemaal niet voor niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:04

janderegelaa schreef:
_Zsazsa_ schreef:
In mijn ogen zijn dit zeker geen poedersuiker maar gewoon paarden die hun grenzen aangeven ipv met de 3 jaar opgericht door de baan getrokken worden. Ze zijn al sinds 2,5 zadelmak, veel training, veel voer en veel druk. Dat ze dat allemaal teveel word en dat uiten in staken is niet meer dan normaal. Het is te achterlijk voor woorden hoe die hengsten op zo'n jonge leeftijd als paradepaardjes overal op moet komen draven. Ze worden veel te veel binnen gehouden en opgefokt, wat al die ondeugden verklaard.

Sneu om die beestjes poedersuiker te noemen, alle schuld ligt bij het KWPN.

Bij beide en het is toch zot??? Wat doen we die dieren aan?

janderegelaa

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:17

Volgens mij moet je er eens gaan kijken Picasso. Ik vind het daar heel erg meevallen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:20

Ook ik heb vorig jaar heel bewust gekozen voor minder bloed op mijn merrie.. hopelijk pakt dat positief uit!

Hier mijn veulen Livia: Desperado x Special d.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Apache vind ik geweldig bewegen maar toen ik zag dat Emilie tig keer moest afstappen voor een presentatie dacht ik nee niks voor ons!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:30

fokfanaat schreef:
Charlottte schreef:
Voor de mensen die "mode" vrij willen fokken is er weer erg veel keuze bij gekomen.. not... jammer!

de winningmood

Inderdaad! Echt dressuurpaard met hele mooie vrije afstamming (uit een dijk van een moederlijn).

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:34

Picasso schreef:
janderegelaa schreef:

Bij beide en het is toch zot??? Wat doen we die dieren aan?

De Gelderse kon toch ook gewoon normaal doen? En die moest zelfs in 3 disciplines presteren.
Is toch echt een zeer groot gedeelte aangeboren karakter hoor, daar kan je in de fokkerij zeker op selecteren.

Mijn Gelderse veulens (uit zijn moeder trouwens) zijn altijd heel braaf, iedereen die op het erf komt zegt daar wat over dat ze zo opvallend braaf zijn als veulen (chipper, dierenarts, smid). Ze zien heel veel anders onderweg (dressuurveulens).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:37

En toch moeten ze al heel veel.. helemaal de Gelderse hengsten; die moeten onder het zadel in de dressuur, kunnen springen en ook nog voor de wagen... En ja, die doen dat inderdaad braaf omdat ze zo'n retefijn karakter hebben. Vind de dieren gewoon erg jong voor hetgeen ze moeten laten zien. Maar ik bemoei me er niet meer mee; jullie zijn de kenners en experts op dit gebied, ik slechts een toeschouwer.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:40

pol1 schreef:
Ook ik heb vorig jaar heel bewust gekozen voor minder bloed op mijn merrie.. hopelijk pakt dat positief uit!

Hoe bedoel je minder bloed?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:47

setteke schreef:
pol1 schreef:

Je vindt duidelijk van niet begrijp ik :D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:48

setteke schreef:
pol1 schreef:

Dat vroeg ik mij ook al af... bedoel je Desperado van Vivaldi ...of..?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:49

Picasso schreef:
En toch moeten ze al heel veel.. helemaal de Gelderse hengsten; die moeten onder het zadel in de dressuur, kunnen springen en ook nog voor de wagen... En ja, die doen dat inderdaad braaf omdat ze zo'n retefijn karakter hebben. Vind de dieren gewoon erg jong voor hetgeen ze moeten laten zien. Maar ik bemoei me er niet meer mee; jullie zijn de kenners en experts op dit gebied, ik slechts een toeschouwer.

Klopt hoor, het is ook veel. Daarom hebben ze het reglement bij de Geldersen veranderd (verrichting alleen voor kar of ohz en jaar erop examens in andere discipline met eigen ruiter/rijder), dit was de laatste hengst die nog onder het oude reglement viel.
En deze hengst was niet voor niets naar het najaarsVO, in het voorjaar dat allemaal doen was echt te zwaar geweest.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:59

Tuurlijk is Gelders ook gewoon KWPN, ik heb mij vergist, maar begreep altijd dat Gunner ook erg interessant was het het Gelders ookal is hij bij de dressuur richting goed gekeurd.
Ik bedoel er mee te zeggen dat ik bij mijn merrie niet een hengst kies op basis van wat de koper wil zien bloed op bloed, maar een hengst kies op basis van wat ik wil verbeteren aan mijn merrie op rij/beweging of karakter.
De eerste was gebaseerd op model (metall) de tweede op karakter (Lord Leatherdale) en de derde op toevoeging in deel beweging (Fairytale) en de laatste weer op karakter (Gunner) De merrie zelf vererft haar beweging erg goed en hoef mij niet druk te maken over de kracht van het achterbeen bij het vaderdier.
Zo vind ik Feel Good een fijne hengst, maar word mij afgeraden omdat de hengst zelf onvoldoende draaft en de koper meer bloed wil zien... Tja dat zien we dan nog wel..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:05

Ik bedoel idd Desperado van Vivaldi..

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:08

newt schreef:
Zo vind ik Feel Good een fijne hengst, maar word mij afgeraden omdat de hengst zelf onvoldoende draaft en de koper meer bloed wil zien... Tja dat zien we dan nog wel..
FG draaft idd op een normale manier ,zonder spektakel...
Dat heeft dan in het geval van mijn veulen(voor mij ieg) wel goed uitgepakt. :)
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 28-11-16 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:12

GJ9 schreef:
Picasso schreef:

Klopt hoor, het is ook veel. Daarom hebben ze het reglement bij de Geldersen veranderd (verrichting alleen voor kar of ohz en jaar erop examens in andere discipline met eigen ruiter/rijder), dit was de laatste hengst die nog onder het oude reglement viel.
En deze hengst was niet voor niets naar het najaarsVO, in het voorjaar dat allemaal doen was echt te zwaar geweest.

Je hebt het over Imposant? Ik ken het verhaal, ik ken het paard: en wat heeft 'ie het knap gedaan! Zo blij voor jullie, de vorige eigenaren en de nieuwe eigenaar. Ik mis de dagelijkse knuffels nog steeds, het is echt een schat van een dier! <3 Ik ben blij te horen dat het reglement veranderd is wat de Geldersen aangaat!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:35

Ik denk dat veel fokkers er niet stil bij staan dat 95% van de paarden bij gewone 'amateurs' terecht komen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:53

Gunner kan qua front en karakter wel bij de Geldersen, achterkant vond ik minder geslaagd ook bij zn veulens. Hij heeft verder niets met Gelders paard van doen, voor zover ik weet heeft 1 Gelderse fokker hem geprobeerd.

Feel Good ging wel super braaf en stabiel de baan door op de HC, zet echt geen pas verkeerd en is recht van lijf en leden. Mag van achter meer maar als je er een merrie voor hebt.. Op karakter zit je met die hengst helemaal goed!

Dankje Picasso, ik ben er heel blij mee, en eigenaren en fokkers ook! En voor zover ik weet de Gelderse fokrichting ook, hij kan echt een aanvulling zijn.

Umeo schreef:
Ik denk dat veel fokkers er niet stil bij staan dat 95% van de paarden bij gewone 'amateurs' terecht komen.

Dat klopt, gelukkig zijn er nog fokkers die daar wel bij stil staan. En volgens mij hoeft het elkaar ook niet uit te sluiten, talent en een goed karakter voor de normale ruiter. Kijk maar naar bijv. de hengsten van de Pretendenthoeve, daar selecteren ze op karakter en opvallend veel paarden uit die fokkerij gaan met amateurs de sport in, dat is wel de doelgroep waar ze op mikken, maar ook heel veel paarden van hun presteren op subtop niveau. Ik shop er iig graag ook voor mijn Gelderse merrie (bloedspreiding, en het brave karakter behouden).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:33

Ik ken er iig ook één die Gunner op een paar Gelderse merries heeft gebruikt.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:58

Nog even een tegengeluidje pro KWPN en nee, ik heb geen aandelen :+. Ik heb juist het idee dat er meer goede karakters gefokt worden. Pak hem beet zo'n 10 jaar geleden zag ik meer heethoofden op de hengstenshow dan de laatste 3 jaar. En vroeger was het niet veel anders.. We kennen allemaal Zeoliet.. en wat er niet op rijmt.

Mensen zijn per definitie meer geneigd om negatief geluid te onthouden dan positief geluid. Iedereen heeft het tenslotte over de Charmeur. Er liepen nog 8 hengsten mee ;). Allemaal 3 jaar en alle 9 hebben zich keurig gedragen. Ondanks dat ze voor het eerst met zoveel publiek te maken hadden. Ik noem dat braaf. Zie net nog op FB een foto voorbij komen van een 3-jarige Apache in het bos met een ruiter die 15 jaar geleden voor het laatst op paard zat. Hoezo alle Apaches zijn lastig? Goed kijken op welke merrie je welke hengst gebruikt, denk ik dan. Hoe vaak hoor je niet: mijn merrie is zo lastig.. volgend jaar maar bij de hengst, ik kan er toch niets mee.. duh! Hoezo het ligt aan de hengst?? En dan komt er ook nog een stukje opfok, opvoeden en opleiden bij kijken. Ik ken wel paarden die bij een verkeerde ruiter heel anders uit de verf waren gekomen. Ik vind het jammer dat alles op het KWPN en de hengsten wordt afgeschoven.

En voor die groep ruiters die graag ook zo'n bloedmooie, sensibele potenzwaaier willen maar ze amper uit de box halen en er net niet mee om kunnen gaan, daar hebben we de Tristan Tuckers voor en die varen er wel bij ;-).

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:15

_Anneruth schreef:
Nog even een tegengeluidje pro KWPN en nee, ik heb geen aandelen :+. Ik heb juist het idee dat er meer goede karakters gefokt worden. Pak hem beet zo'n 10 jaar geleden zag ik meer heethoofden op de hengstenshow dan de laatste 3 jaar. En vroeger was het niet veel anders.. We kennen allemaal Zeoliet.. en wat er niet op rijmt.

Mensen zijn per definitie meer geneigd om negatief geluid te onthouden dan positief geluid. Iedereen heeft het tenslotte over de Charmeur. Er liepen nog 8 hengsten mee ;). Allemaal 3 jaar en alle 9 hebben zich keurig gedragen. Ondanks dat ze voor het eerst met zoveel publiek te maken hadden. Ik noem dat braaf. Zie net nog op FB een foto voorbij komen van een 3-jarige Apache in het bos met een ruiter die 15 jaar geleden voor het laatst op paard zat. Hoezo alle Apaches zijn lastig? Goed kijken op welke merrie je welke hengst gebruikt, denk ik dan. Hoe vaak hoor je niet: mijn merrie is zo lastig.. volgend jaar maar bij de hengst, ik kan er toch niets mee.. duh! Hoezo het ligt aan de hengst?? En dan komt er ook nog een stukje opfok, opvoeden en opleiden bij kijken. Ik ken wel paarden die bij een verkeerde ruiter heel anders uit de verf waren gekomen. Ik vind het jammer dat alles op het KWPN en de hengsten wordt afgeschoven.

En voor die groep ruiters die graag ook zo'n bloedmooie, sensibele potenzwaaier willen maar ze amper uit de box halen en er net niet mee om kunnen gaan, daar hebben we de Tristan Tuckers voor en die varen er wel bij ;-).

Goed verwoord! Ben het ook met je eens hoor in grote lijnen!
Opfok/ opvoeding speelt ook echt een hele grote rol!
Zeoliet was zeker ook geen makkelijke..Zelf directe nakomeling gehad kon deze wel baas maar was altijd opletten!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:48

Hier ook een 3 jarige Apache x Ferro waar je mee in het bos kunt rijden :D

Vergeet ook het hengst zijn niet waardoor ze over het algemeen wat brutaler zijn En ze het door hormonen knap lastig hebben met zich zelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:53

Toch een vraagje: bestaat een rotkarakter volgens jullie fokkers/kenners niet? Is het grotendeels opvoeding, stalbeleid, voeren en hormonen? Ik ben oprecht nieuwsgierig; de een roept namelijk heel hard van wel, de ander van niet. Ik had ooit een Amethist x Zeoliet merrie: ik kon er niks mee (zegt ook wat over mij); ze kon zomaar 'afslaan' en dan omhoog komen, tot zich laten vallen aan toe, of er kwam een bokriedel met de kop tussen de voorbenen. Deze merrie heeft later nog verdienstelijk in de eventingsport gelopen in Engeland. Maar iedereen die mij zag prutsen met dat dier (en ze liep heus ook weleens fijn) riep: oh Amethist x Zeoliet...etc etc etc.