Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:57

Gloa schreef:
Waarom zou een overgangsperiode niet werken? Dieren geboren in of na 2017 moeten een staart.

Dat werkt niet omdat men de regel niet accepteert en het alleen maar de onzekerheid in stand houdt. Ook omdat het maakt dat mensen niet wennen aan het nieuwe beeld van paarden met staart. Omdat het uitnodigt om alleen maar te focussen op de dieren die nog wel gecoupeerd zijn.
Hoe sneller paarden zonder staart uit beeld verdwijnen, hoe meer kans het stamboek maakt om juist wel weer op te krabbelen. Een overgangsperiode, 15 jaar nadat het meer dan duidelijk is wat de bedoeling is en nadat de KVTH zelf heeft verzocht om strenger handhaven, is echt een pappen-en-nathouden-reactie die verandering uitstelt en in de weg staat.

Daarnaast zou ik werkelijk niet weten waarom je mensen die de gok nemen om welbewust de wet te omzeilen nog zoveel ruimte zou geven. Ze wisten wat ze deden, de consequenties zijn voor hun.

Kinke

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:27

Hoe zegt men dat ook? "zachte heelmeesters maken stinkende wonden"?? Deze wond ettert al 15 jaar dus het is nu tijd om er eens flink met de bezem door te gaan. Weg met die dierenmishandeling eerste klas!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:14

Kinke schreef:
Hoe zegt men dat ook? "zachte heelmeesters maken stinkende wonden"?? Deze wond ettert al 15 jaar dus het is nu tijd om er eens flink met de bezem door te gaan. Weg met die dierenmishandeling eerste klas!

Ik denk wel dat er dan veel fokkers mee stoppen en veel paarden naar de slager gaan ivm eindigen van de hobby.

Wanneer je idd de Maas dicht maakt, zoals bij dat er vanaf 2017 alleen veulens met staart naar de keuring mogen, de schade voor het stamboek (en de paarden) het minste is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:17

sneeuwpop schreef:
Ik denk wel dat er dan veel fokkers mee stoppen en veel paarden naar de slager gaan ivm eindigen van de hobby.

Ik vraag me af of mensen dat echt denken, en of echt veel mensen zouden stoppen, en is het veel meer iets dat gebruikt om mee te chanteren. De beste manier om daarmee om te gaan is meestal om het spelletje niet mee te spelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:32

Stoppen met fokken omdat je de staart er niet af mag halen zou toch wel heel erg triest zijn....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:05

LadyMadonna schreef:
Stoppen met fokken omdat je de staart er niet af mag halen zou toch wel heel erg triest zijn....

Dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt..

Ik denk dat de voornaamste taak nu is om de wetgeving zo te maken dat die maas gedicht wordt.
Anders zal zowel een overgangsjaar als direct verbod niet werken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:19

Ik persoonlijk zou zulke leden liever kwijt dan rijk zijn eerlijk gezegd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:18

LadyMadonna schreef:

En toch is het echt zo. Het beeld van een trekpaard zonder staart zit er bij die mensen zo ingebakken. Een trekpaard met staart is voor hen geen trekpaard en vinden ze foeilelijk. Dan stoppen ze liever met fokken dan tegen iets lelijks achter hun huis aan te moeten kijken.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:42

Gloa schreef:
LadyMadonna schreef:

En toch is het echt zo. Het beeld van een trekpaard zonder staart zit er bij die mensen zo ingebakken. Een trekpaard met staart is voor hen geen trekpaard en vinden ze foeilelijk. Dan stoppen ze liever met fokken dan tegen iets lelijks achter hun huis aan te moeten kijken.

Ik kan alleen maar beamen dat dit echt zo is.
Wat je kunt voorkomen met het overgangsjaar is dat de paarden van nu gewoon nog mee kunnen doen met keuringen.

De uitslag van de rechtzaak zou in december komen en ik denk dat het goed is om eerst even de uitspraak af te wachten.
En indien de uitslag zal zijn dat couperen en het hebben van gecoupeerde paarden verboden wordt (later geboren dan bv. 1 januari).
Dan kunnen alle gecoupeerde paarden nog meedoen en zullen gecoupeerde paarden vanaf 2017 geweigerd worden.
De kwaliteit blijft gewaarborgd bij de keuring en men zal er aan moeten wennen dat vanaf dan de staart eraan blijft zitten.

Fokkers zitten nu al lastig gezien ze een kortstaart niet meer zo makkelijk kwijt kunnen.
Dus lijkt me dat zodra het gat in de wet gedicht is ze niets anders kunnen dan de staart eraan houden.

Verder vind ik dat beelden ook aangepast moeten worden.
Ik was maandag in Hedel en daar is een beeld van en kortstaart.
Dat kan echt niet meer :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:54

Dan maakt een overgangsjaar dus ook niet uit.

Leden en bestuur, allemaal 1 pot nat (de voorstanders van kortstaarten dus).
Heb ooit geprobeert contact hierover te krijgen met de voorzitter, was vrij kansloos.
Het is nú de tijd voor de (jonge) leden om spijkers met koppen te slaan. Gooi er wat mij betreft een motie van wantrouwen in, zet het huidige bestuur af, en begin met een schone lei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:10

Overgang werkt wel degelijk. Dan kan het huidige bestand nog de komende jaren geshowd worden. Die kuddes blijven bestaan en fokkers kunnen geleidelijk aan hun nieuwe aanfok met staart wennen. Maar de fokkers blijven wel gemotiveerd, omdat ze nog een tijdje hun oudere trotsen kunnen showen.

Als je met een schone lei wil beginnen dan hef maar meteen het stamboek op. Dan blijven er niet genoeg paarden over om het ras in stand te houden -O-

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:05

Gloa schreef:
Als je met een schone lei wil beginnen dan hef maar meteen het stamboek op.

Mooie gelegenheid om een nieuw stamboek op te richten, met een integer bestuur, en waar degenen die zich de afgelopen jaren van de KVTH hebben afgekeerd, zich wél welkom voelen.

Gloa schreef:
Dan blijven er niet genoeg paarden over om het ras in stand te houden

Hierin speelt ook CPL een grote rol, dat lijken we met zijn allen te vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:25

Ja CPL is zeker een heel groot probleem binnen dit ras. Het aantal fokdieren is al laag en het aantal gezonde dieren zijn er nog veel minder. Gelukkig is het met de toenemende vraag vanuit de recreatie ruiters wel onder de aandacht aan het komen bij de fokkers. Maar ook dat heeft tijd nodig. Het is een stamboek met diep gewortelde tradities en ouderwetse leden zoals geen enkel ander stamboek heeft. Door heel principieel de hedendaagse paardjesknuffelmentaliteit door te duwen verliezen we elke mogelijkheid om het ras weer gezond te krijgen. Daarmee verliezen we uiteindelijk een heel stuk nederlandse historie en erfgoed.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:26

wat is de 'paardjesknuffelmentaliteit' ?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:34

Gloa schreef:
Ja CPL is zeker een heel groot probleem binnen dit ras. Het aantal fokdieren is al laag en het aantal gezonde dieren zijn er nog veel minder. Gelukkig is het met de toenemende vraag vanuit de recreatie ruiters wel onder de aandacht aan het komen bij de fokkers. Maar ook dat heeft tijd nodig. Het is een stamboek met diep gewortelde tradities en ouderwetse leden zoals geen enkel ander stamboek heeft. Door heel principieel de hedendaagse paardjesknuffelmentaliteit door te duwen verliezen we elke mogelijkheid om het ras weer gezond te krijgen. Daarmee verliezen we uiteindelijk een heel stuk nederlandse historie en erfgoed.

Vind jij niet couperen een paardjesknuffelmentaliteit? Het verbod heeft niks met pennypraktijken te maken hoor.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:36

Ik denk dat het aantal gezonde, ingeschreven paarden een heel stuk lager ligt dan het aantal gezonde, niet-ingeschreven paarden.
Maw: geef degenen die leuke, goede paarden (mét staart) hebben de gelegenheid zich aan te sluiten bij een stamboek waar ze eerlijk worden behandeld en beoordeeld.
Voeg dan daarbij degenen die graag fokken, en dus veroordeeld zijn tot de KVTH, dan zou het verloren gaan van Nederlandse historie en erfgoed zomaar mee kunnen vallen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:38

Shadow0 schreef:
sneeuwpop schreef:

Ik vraag me af of mensen dat echt denken, en of echt veel mensen zouden stoppen, en is het veel meer iets dat gebruikt om mee te chanteren. De beste manier om daarmee om te gaan is meestal om het spelletje niet mee te spelen.

Spel?
Dat is nogal denigrerend.
De wet heeft gefaald, zorg dat die Maas weg is.
Bescherm de veulens van 2017 door vanaf die datum alleen lange staarten op de keuring te mogen. Paarden van voor 2017 beschermen door de blokstaarten te accepteren.
Dat is toch het meest diervriendelijk, of zijn regels belangrijker dan het beschermen van de paarden????

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:39

Ik zeg bezem erdoor en tijd voor vernieuwing! Want wie weet he, staat er dan ook een nieuwe generatie fokkers op die erkent dat het huidige trekpaard grotendeels een slachtpaardtype is; terug naar een minder logge bouw en lichter beenwerk en de CPL, overige beengebreken en geboorteproblematiek zullen dan ook stap voor stap verdwijnen, hoe mooi zou dat zijn !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:44

sneeuwpop schreef:
Spel?

Spel ja. De fokkers spelen bewust in op die sentimenten in de hoop ermee weg te komen. Dat risico nemen ze welbewust, terwijl het meer dan duidelijk is hoe de wet bedoeld is, omdat dat diverse keren heel expliciet gesteld is. Doen alsof ze willoos slachtoffer zijn van de 'maas in de wet' is echt niet passend.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:50

Shadow0 schreef:
sneeuwpop schreef:
Spel?

Spel ja. De fokkers spelen bewust in op die sentimenten in de hoop ermee weg te komen. Dat risico nemen ze welbewust, terwijl het meer dan duidelijk is hoe de wet bedoeld is, omdat dat diverse keren heel expliciet gesteld is. Doen alsof ze willoos slachtoffer zijn van de 'maas in de wet' is echt niet passend.

Een spel staat voor plezier. Het is geen spel wanneer je het niet eens bent met de verandering van de wet.
Ze zijn wel slachtoffer van de wet, zij moeten veranderen omdat dit opgedragen wordt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:50

Er zal ongetwijfeld een hele grote groep zijn die stopt met fokken omdat ze het niet volgens de regels willen doen. Maar er zal ook een groep zijn die dat gat gaat opvullen. De groep die nu is afgehaakt vanwege de mentaliteit bij de huidige fokkers bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:44

Nee couperen is een niet meer noodzakelijke aantasting van het paard en mag per wet waterdicht verboden worden. Maar ik vind dat we soms op het punt van paardenwelzijn een beetje doorslaan. Een trekpaard die op jonge leeftijd onder nette omstandigheden gecoupeerd wordt vind ik niet zieliger dan de vele exzemers die nederland rijk is en die dekenloos door het leven moeten. Nog maar niet te spreken over het feit dat er ook doodleuk wordt doorgefokt wordt met deze dieren die elk jaar weer lijden onder de insecten................

Maar zichtbaar leed zoals een gecoupeerde staart is natuurlijk veel makkelijker aan te vallen dan al die goed verzorgde en gepamperde sportpaarden die het jaar rond op 3 bij 3 staan. Alleen al in 10km om mijn huis kan ik 4 stallen aanwijzen waar de paarden nooit verder komen dan een 10 bij 4 zandbakje waar ze even in mogen als het baasje er is. En dan woon ik nog niet eens in dicht bevolkt gebied.

Een groot deel van de gezonde trekpaarden zijn in het bezit van de gebruikers. Mensen die 1 of 2 trekpaarden hebben en vaak geen wens of mogelijkheid om te fokken hebben. Op alleen die groep kan het ras helaas niet voortbestaan. En hoe zouden die mensen ook een goede passende hengst moeten kunnen vinden als de veelal gecoupeerde hengsten niet meer geshowd mogen worden?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:03

Maar het gaat hier toch helemaal niet om al die andere gevallen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:31

Ik heb zelf 10+ jaar ervaring met eczemers en ik ben het helemaal met je eens dat je daar niet mee moet fokken. Heb ook al eens op Bokt tegen iemand gezegd die, en fokte met haar eczeemmerrie, en het paard zonder eczeemdeken had staan, dat dit pure mishandeling is. Kon ze niet zo waarderen :D
Overigens snap ik niet waarom couperen dan ook geen probleem zou moeten zijn. Eczemers niet beschermen tegen de oorzaak van de eczeem is ook mishandeling, maar praat couperen ook niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:59

Het zijstapje naar exczeem paarden was om de hele situatie te relativeren. Er lijkt wel een soort heksenjacht gaande tegen de liefhebbers van het klassieke trekpaard terwijl er zo verschrikkelijk veel verborgen leed is waar ook veel bokkers zich aan schuldig maken. Het gros van de gecoupeerde trekpaarden heeft een paardwaardiger bestaan dan die vertroetelde sportpaardjes op de stallen om mij heen.