Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 01:14

Als de dyslexie ook op het lijstje staat kan half bokt naar de paralympische spelen. :')

avaluna

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 06:24

Lastig...
Ik ben zelf door een ongeval zwaar gehandicapt geraakt. Daarvoor zou ik nooit op de OS gekomen zijn, eerlijk gezegd zou ik daartoe nu wel ineens heel veel kansen hebben (heb het niet meteen over paardrijden met mijn beperkingen), maar er zijn meer sporten.

Verder zal ik nog best goed in te delen zijn met mijn verlammingen en overige beperkingen/stukke delen, maar als ik nu weer zag hoe er ingedeeld wordt, snap dat het heel lastig is, maar bij enkele sporten is het wel heel unfair/groot verschil. Net als met 1 of 2 Blades en daar dan nog de lengte van; hier schijnt gelukkig wel verandering in te komen.

Voor mezelf moeilijk; misschien later als ik echt weer van het sporten zou mogen proeven en kunnen trainen, maar voor nu; niet goed genoeg is voor de beste sporters ter wereld, dus voelt nog niet zo goed en ja, ik weet dat uit eigen ervaring dat het dagelijks leven met een beperking gewoon al topsport is.

Deze categorie mensen lijkt me idd lastig en misschien idd maar een nieuwe categorie opzetten.

Maar waar is de grens, hoeveel categorieën hebben we dan nodig en idd een mogelijkheid binnen de Special Lympics.

Maar soms lijkt het idd wel of iedereen naar de OS moet. Misschien denk ik er over 4 of 8 jaar , heel anders over.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:26

Dat bedoel ik, avaluna. Wat is er idd nog speciaal aan de OS en PS als iedereen zijn eigen Specifieke Spelen gaat organiseren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:29

janderegelaa schreef:
Ik niet. Juist het uit je hoofd rijden van de proef is een vereiste bij dit niveau. En daar oefenen ze thuis heel lang op. Dan moet je zoon wat langer oefenen. Maar als hij dat niveau weet te halen dan weet ik zeker dat dat laatste obstakel ook genomen wordt! En dat vind ik nog veel knapper dan dispensatie.

Dat is bij ADHD - afhankelijk van de gradatie, want ja dat heb je daar ook bij - vaak onmogelijk door
chaos in het hoofd en concentratieproblemen. Je hebt geen idee wat je zegt, als je er niet mee te maken hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:35

Gem schreef:
Dat bedoel ik, avaluna. Wat is er idd nog speciaal aan de OS en PS als iedereen zijn eigen Specifieke Spelen gaat organiseren.

Overdrijven is ook een vak. Als 'iedereen' z'n eigen OS kreeg zouden er geen stadions genoeg zijn.
Zo speciaal vind ik de OS sowieso niet eigenlijk.... Wellicht ligt daar het verschil ook. Vind de OS niet specialer dan bv een WK.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:23

Aan de ene kant snap ik mensen die inclusie willen (want inclusie is altijd tof) aan de andere kant willen mensen bij sport toch graag een "equal level playing field" zoals dat heet.

Ik denk dat er, als je vanuit die sport-basis kijkt naar de Paralympics en Special Olympics, dat deze scheiding eigenlijk redelijk logisch is. Een fysieke beperking geeft een ander soort beperking in functioneren aan dan een geestelijke stoornis (wat niet wil zeggen dat A "erger" is dan B: een geestelijke beperking kan soms beperkender zijn dan een fysieke). Om het speelveld redelijk op gelijk niveau te houden, een kern-idee van de Olympische sporten, is het geen gek idee om zo'n basis-scheiding aan te brengen, net als dat er bijvoorbeeld gewichtsklasses voor boksen zijn: selecteren op fysieke kenmerken (en of je lichamelijk danwel geestelijk beperkt bent IS een fysiek kenmerk) om het speelveld gelijk te houden. :j

Zo'n biologische indeling om een "equal playing field" te behouden is echter een lastig en rekbaar begrip, en niet altijd zo duidelijk als bij boksen. Voorbeeld: er ook veel gedoe over eventueel hogere testosteronwaarden van vrouwelijke sporters en vooral in de atletiek, met de centrale vraag "Maakt een afwijking in je hormoonspiegel waardoor je meer testosteron aanmaakt het oneerlijk dat je speelt tegen vrouwen die dat van nature niet hebben en dus evt doping "moeten" gebruiken om diezelfde snelheid te halen?" Ik las een boeiend artikel over de afwegingen in die sport: je mag niet beslissen of iemand "vrouw" is of niet, maar mag je wel iemand uitsluiten van deelname? Een gender-sportwetenschapper kwam erop om mannen én vrouwen dan in te delen naar testosterongehalte, aangezien dat een objectievere graadmeter is dan of iemand "man" of "vrouw" is.

Kortom: inclusie van alles is oké, maar dat sporters een "egaal speelveld" willen en daarom verschillende klassen invoeren op basis van gewicht, handicap, of andere fysieke kenmerken is ook begrijpelijk (maar zo'n criterium van groepsindeling moet wel objectief te meten zijn, en dat is vaak lastig).

georgeW

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:44

We kunnen hier wel uren over discussiëren, maar in wezen is een beperking op wat voor manier een belemmering of moeilijks graad om een bepaalde sport te kunnen uit oefenen. Als iemand hinder ondervindt, omdat hij een been mist met rijden, wordt het nu wel rekening mee gehouden met de Paralympisch...als iemand zijn proefje niet kan doorsturen omdat hij in zijn hoofd de boel niet kan plaatsen...heb je pech??!! Mensen met een verstandelijke beperking zijn meerdere malen getest en er is wel degelijk een duidelijke diagnose, waarin men stelt wat diegene wel of niet zo kunnen (leren).
Ik snap heel goed, dat het erg moeilijk te begrijpen is, voor iemand die er niet dagelijks mee wordt geconfronteerd... Maar probeer je maar eens in te denken hoe het is.....

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:02

georgeW schreef:
We kunnen hier wel uren over discussiëren, maar in wezen is een beperking op wat voor manier een belemmering of moeilijks graad om een bepaalde sport te kunnen uit oefenen. Als iemand hinder ondervindt, omdat hij een been mist met rijden, wordt het nu wel rekening mee gehouden met de Paralympisch...als iemand zijn proefje niet kan doorsturen omdat hij in zijn hoofd de boel niet kan plaatsen...heb je pech??!! Mensen met een verstandelijke beperking zijn meerdere malen getest en er is wel degelijk een duidelijke diagnose, waarin men stelt wat diegene wel of niet zo kunnen (leren).
Ik snap heel goed, dat het erg moeilijk te begrijpen is, voor iemand die er niet dagelijks mee wordt geconfronteerd... Maar probeer je maar eens in te denken hoe het is.....

A. Zoals gezegd, de Special Olympics bestaat momenteel voor sporters met een geestelijke beperking, dus er is wel degelijk een mogelijkheid om hoog niveau te bereiken; tevens met dispensaties etc. Ik weet inhoudelijk verder weinig van dispensaties en ook van het specifieke geval van uw zoon, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

B. Ik snap dat het voor individuele gevallen een emotionele discussie is, maar het gaat hier om algemene regels die voor iedereen passend moeten zijn. Daarom lijkt de discussie dan "onpersoonlijk" of "hard", maar zo is het absoluut niet bedoeld. Ik discussieer in het algemeen, niet "tegen" uw zoon of "tegen" beperkte sporters in welke zin dan ook.

C. Als u goed leest, zeg ik dat er wel degelijk een duidelijke diagnose "beperkt" te geven valt, en eventueel door experts in te delen valt in "playing fields" of zogenaamde grades (zoals nu ook gebeurd). Dat dit nu nog niet (volledig) ontwikkeld is vind ik jammer voor iedereen, ook voor uw zoon.

D. Waarom denkt u dat ik in het dagelijks leven niet met beperkingen te maken heb? Ook ik heb een vorm van autisme die dan wel niet mijn intelligentie of concentratie anders maakt, maar er wel voor zorgt dat ik snel overprikkeld ben, vaak moeilijk met anderen kan communiceren of samenwerken, en moeite heb met ruimtelijk inzicht. Ook dit wordt vaak onderschat door mensen die mij niet goed kennen. Tevens ben ik fysiek beperkt in de vorm van een evenwichtsstoornis en een gehoorstoornis. Ik durf te wedden dat uw zoon meer balans op een paard heeft dan ik ooit zal hebben, zelfs met veel trainen. Dat is niet erg, maar het laat wel zien hoe moeilijk zo'n gradatie is. Uw zoon zou mij fysiek, eh, "in de pan hakken", om het maar zo te zeggen, terwijl ik een proefje best kan onthouden en ook best een trainingsschema voor een paard kan bedenken. Met andere woorden: de centrale vraag moet zijn: hoe maken we dat "equal playing field" ? (en dit is een hypothetische vraag, want ik heb geen enkele behoefte om "hoog" in de paardensport te rijden).

Het is ook verder niet zo interessant, want het gaat hier niet over individuele gevallen maar om hoe er objectieve regels en handvaten gemaakt kunnen worden waardoor iedereen op het gelijkste speelveld mee kan doen, en daarnáást kan er dan naar individuele kenmerken van een handicap gekeken worden. Dat lijkt mij het handzaamst, zoals het ook nu in de Paralympische Spelen eraan toe gaat. :j