Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:37

fransje23 schreef:
Koper schreef:
Fransje: bij het PRE stamboek zullen wat meer mensen met een paard met een buitenlands paspoort zijn dan bij veel andere stamboeken. Ik vind het logisch klinken dat zij er daarom meer aandacht aan besteden. Top dat ze de leden informeren, toch?

Dat is zeker top, bedoel het ook niet negatief tav het pre stamboek.
Vind het alleen apart dat de sectorraad het beduidend later ineens als iets nieuws presenteert.

Ik heb de info ook al begin dit jaar van de Lusitano vereniging gekregen. Ook wij moeten de registratie via het PRE stamboek laten verlopen. (daar zijn afspraken over gemaakt) De Lusitano vereniging geeft zelf geen paspoorten uit, vandaar. Het paspoort blijft verder hetzelfde trouwens. Er wordt ook niets afgemeld of vervangen, enkel geregistreerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:56

Marije_jiplover schreef:
Je hoeft het dier ook niet verplicht op naam over te schrijven, je moet het alleen laten opnemen in de centrale nederlandse databank, via een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie.
Dat mag een willekeurige erkend stamboek of de KNHS zijn.

Hier heb ik een vraagje over. Van mijn ruin is bij het NSIJP bekend dat hij bij mij hoort. Ik heb ook een afstammingsbewijs waar dat op staat. Ik ben toen ik hem kocht lid geworden van het stamboek en heb hem daar op mijn naam laten zetten.
In het paspoort van mijn merrie (NSPS) staat nog de eigenaar vóór de eigenaar voor mij vermeld. Is het dan nu de bedoeling dat ik haar daar ook op mijn naam laat zetten? Ik heb eigenlijk geen enkele behoefte om lid te worden van een stamboek waar ik geen voordelen en wel alleen nadelen (kosten lidmaatschap) van heb.

Dees

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:13

Op naam zetten in is NL nu nog niet verplicht.
Het beginnetje is wel gemaakt - stamboeken moeten sinds dit jaar de NAW-gegevens van de geregistreerde eigenaar doorgeven aan RVO.

@Koper en iedereen die zijn dier nog op naam wil zetten: bij de meeste stamboeken kun je het dier gewoon op naam laten zetten tegen registratiekosten. Je hoeft niet perse lid te worden, het kan dus ook zonder lidmaatschap. Kwestie van even over doorvragen. Niet-leden zouden wel iets meer moeten betalen dan wel-leden, maar dat is logisch: dat kantoor moet ergens de kosten van dekken.

Ik snap niet helemaal waarom RVO meent dat alleen de NL-paspoorten deugen, maar ik zie ook dat er nog regelmatig onbetrouwbare paspoorten in omloop zijn die echt geen officieel stuk zouden mogen zijn. Makkelijk vervalsbaar. En sinds alle vleesschandalen MOETEN we daar wel wat mee. De registratie van paarden moet beter. Internationaal.
Daar kunnen individuele paardenhouders dan wel van balen, maar wat is het alternatief? Gele oorbel-labels aan je paard?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:18

:)* Ik zal ze sowieso eens bellen.

Inderdaad raar dat een paard persé een Nederlands paspoort zou moeten hebben. Maar zoals ik het begrijp is een buitenlands paspoort wat door een Nederlandse instantie is goedgekeurd ook in orde? Ik snap ook wel dat een Brits paspoort of een Oezbeeks paspoort nogal een verschilletje kan zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:23

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:34

Hoe komen jullie er nu bij dat alleen Nederlandse paspoorten mogen bij paarden in Nederland?
Dat is echt niet waar.
Een paspoort uit bv 2014 dat is afgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie in een willekeurige Europese lidstaat voldoet normaal gesproken aan de eisen van Identificatie en van het hoofdstuk medische behandelingen en hoeft, indien dat paard nu woonachtig in Nederland is, alleen geregistreerd te worden in Nederland. Er komt géén nieuw paspoort voor in de plaats, het reeds afgegeven paspoort blijft gewoon geldig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:55

Marije_jiplover schreef:
Hoe komen jullie er nu bij dat alleen Nederlandse paspoorten mogen bij paarden in Nederland?
Dat is echt niet waar.
Een paspoort uit bv 2014 dat is afgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie in een willekeurige Europese lidstaat voldoet normaal gesproken aan de eisen van Identificatie en van het hoofdstuk medische behandelingen en hoeft, indien dat paard nu woonachtig in Nederland is, alleen geregistreerd te worden in Nederland. Er komt géén nieuw paspoort voor in de plaats, het reeds afgegeven paspoort blijft gewoon geldig.

Inderdaad. Nogmaals het gaat enkel om registratie bij de RVO. Je paspoort blijft gewoon ongewijzigd. Je hoeft nergens lid van te worden het heeft niets met tenaamstelling van de eigenaar te maken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:26

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:46

Peterina; nogmaals, je haalt een heleboel door elkaar, en ook je laatste post op de vorige pagina klopt gewoonweg niet. Je haalt wederom eigenaar en bezitter door elkaar. Ik heb nergens gezegd dat bezitter ook eigenaar is of kan worden.

Je mixt aansprakelijkheid en eigenaarschap door elkaar. Meestal is dat met elkaar verweven maar zeker niet altijd.
Daarbij is een paspoort gewoon echt GEEN EIGENDOMSBEWIJS. at staat ook letterlijk in het paspoort zelf.
En nee; dat maakt laatstgenoemde eigenaar of fokker in paspoort nog steeds geen eigenaar.

Mijn shetten staan nog steeds op naam vd fokker.
IK ben echter eigenaar; of ik nou een koopcontract heb of niet.
Koopcontract maakt het alleen wat makkelijker aan te tonen in sommige gevallen.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:03

PrizTwir schreef:
Ik heb een paard uit Spanje en heb hem hier in NL in 2013 gekocht. Zijn paspoort is Spaans en alles is dus ook Spaans beschreven. Ik vroeg mij al een poosje af of ik een Nederlands paspoort aan moet vragen? Ik heb de vraag neergelegd bij het PRE stamboek, maar zij hebben nooit antwoord gegeven op mijn vraag. :(

Een poos geleden was ik op wedstrijd en was er een jury die heel vreemd naar mijn paspoort keek.

Moet ik nu dus een NL paarden paspoort aanvragen en bij wie moet ik dat doen? Hij heeft namelijk geen stamboompapieren.

Mijn Spaanse paard heeft ook geen papier enkel een paspoort, zo een groen boekje. Tekst is merendeel spaans maar er onder staat het ook in het engels. Paspoort heb ik aangetekend verzonden naar het PRE stamboek en hun hebben de registratie geregeld. Kosten vielen mee € 23,- voor de registratie en natuurlijk de kosten voor het aangetekend verzenden.

Dat de jury vreemd kijkt is niet jouw probleem :D[/quote]

Ja dit paspoort heb ik ook! Sommige dingen zijn niet vertaald, dus ik snap er geen snars van. :') Maar bedankt! Ik zal eerst contact opnemen met de vorige eigenaar en navragen of hij het paard heeft laten registreren in Nederland.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:18

Mijn merrie heeft een Duits paspoort.
Na aankoop (in 2005) heb ik haar hier in NL laten chippen; ze had nog geen chip namelijk. Chipcode en paspoort vervolgens opgestuurd naar de NQHA (het is een Amerikaans ras) waar mijn paard dus is geregistreerd.
Ik hoop althans dat dit klopt :P

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:46

Waar kan ik die HBO opleiding " paarden en hun paspoort" volgen?

Mijn oudste paard is 27 en ik heb denk ik al ruim 10 keer de identificatie moeten aanpassen. Ook steeds weer centjes mogen aftikken bij het stamboek.

Ik ben er echt helemaal klaar mee!

Het slaat echt nergens meer op. Alle excusses waarom geloof ik allang niet meer in.
Hoe is het toch mogelijk dat we als makke schapen het allemaal maar over ons heen laten komen?

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:52

Dorine92 schreef:
FriesWytske schreef:

Top! Dit is duidelijk. Ik hoef dus helemaal niks te doen voor mijn paard die ik anderhalf jaar geleden uit België heb gehaald. Het gaat niet met terugwerkende kracht. Fijn :)

Inderdaad.. ik heb het gewoon even nagevraagd bij de RVO zelf en kreeg dit antwoord:
Citaat:
Registratie in de Centrale databank
Deze verplichting geldt voor paardachtigen die na 1 januari 2016 met een buitenlands paspoort in Nederland zijn gekomen.

Deze verplichting geldt ook voor paardachtigen met een buitenlands paspoort die na 1 januari 2016 voor in Nederland verblijvende paardachtigen is uitgegeven.

Voor de registratie in de centrale databank van RVO.nl neemt u contact op met een Nederlandse paspoort uitgevende instantie naar keuze. Zij zorgen voor de registratie in de centrale databank.

Dus is je paard voordien met paspoort uit het buitenland gekomen, dan hoef je dus inderdaad niets te doen.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:58

zippora schreef:
Dus is je paard voordien met paspoort uit het buitenland gekomen, dan hoef je dus inderdaad niets te doen.

Maar goed, vraag ik me alleen af, hoe ik dit aan kan tonen..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:58

realmagic schreef:
zippora schreef:

Maar goed, vraag ik me alleen af, hoe ik dit aan kan tonen..

De gezondheidsverklaring voor het vervoer?
Edit; entingen in het paspoort met datum verleden is ook optie.
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 12-10-16 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:59

Bewaar je die gezondheidsverklaring dan voor altijd?

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:00

Leonoor schreef:
De gezondheidsverklaring voor het vervoer?

Uhhh, ik heb hem betaald en meegenomen meer niet.....

Hij is in belgie 1 x geeent in zijn paspoort, en heeft vorig jaar wel in nederland een nieuwe basisenting gehad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:05

Ik heb het ook intern nagevraagd en blijkbaar hoeven alleen paspoorten die uitgegeven zijn na 31 december 2015, daadwerkelijk in de databank van het land van verblijf te worden geregistreerd.

Dan heb je dus over pak m beet 20-25 jaar alle dan nog levende paarden juist geregistreerd...
Schiet lekker op zo...

Is echt heel handig, dit soort regels die de boel niet logischer maken, maar vooral meer werk op leveren voor iedereen...

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:35

Topic ligt al even stil maar ik heb een vraag.

Mijn merrie heeft geen schets en geen foto´s in haar paspoort. Er zouden dus foto´s in haar paspoort geplakt kunnen worden. Dit is ook bij die van mijn ruin gebeurt. Moet dit persé door het stamboek gedaan worden? In principe zal ik dat ook zelf kunnen doen :+

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:02

LiiNd_Y schreef:
Topic ligt al even stil maar ik heb een vraag.

Mijn merrie heeft geen schets en geen foto´s in haar paspoort. Er zouden dus foto´s in haar paspoort geplakt kunnen worden. Dit is ook bij die van mijn ruin gebeurt. Moet dit persé door het stamboek gedaan worden? In principe zal ik dat ook zelf kunnen doen :+

Meeste stamboeken stempelen de foto's af.....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:16

Foto's volstaan zonder schets.
Schetsen volstaan zonder foto's.
De verplichting is of schets, of foto, of beiden.

Ik ken persoonlijk geen stamboek dat het met uitsluitend foto's doet.
Ik zou dus zeer zeker niet stellen dat de meeste stamboeken het met foto's doen. De grotere stamboeken zie ik eigenlijk alleen de schets gebruiken. Temeer ook omdat RVO nog altijd niet heeft aangegeven waar die foto's dan aan zouden moeten voldoen. Hoe zie je bij twee zijdelingse foto's dan de aftekening op het hoofd?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:24

Zonder beschrijvende schets is een paspoort hier niet geldig dacht ik.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:45

Ik heb zat paspoorten van 2016 gezien met alleen foto's.
En alleen voor paspoorten van 2016 of later is dit nu verplicht.
Heb je een paspoort eerder dan 2016 afgegeven, hoef je er niet ineens foto's in te gaan plakken ofzo.
Paspoorten die in 2016 zijn afgegeven zonder foto's en zonder schets zijn niet geldig, want die voldoen niet aan de eisen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:34

Dees schreef:
Foto's volstaan zonder schets.
Schetsen volstaan zonder foto's.
De verplichting is of schets, of foto, of beiden.

Ik ken persoonlijk geen stamboek dat het met uitsluitend foto's doet.
Ik zou dus zeer zeker niet stellen dat de meeste stamboeken het met foto's doen. De grotere stamboeken zie ik eigenlijk alleen de schets gebruiken. Temeer ook omdat RVO nog altijd niet heeft aangegeven waar die foto's dan aan zouden moeten voldoen. Hoe zie je bij twee zijdelingse foto's dan de aftekening op het hoofd?

Steekt vinger op, wij doen uitsluitend foto.

Verder is de omschrijvende schets een verplichting. Dus of foto of getekende schets EN de beschrijvende schets.

Wij streven naar een foto waarbij paard ook 1x in lens kijkt (of die kant op) ivm hoofdaftekeningen.

Een getekende schets is ook niet alles, neem een appaloosa...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:21

Wij = Tinkers?
Dat snap ik wel, je schetst je een ongeluk met al die vlekken :D