Paardentrailer gekanteld op A58

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:18

Ik heb het nu twee keer in mijn kennissenkring meegemaakt dat er een paard door de bodem ging. Allebei fataal afgelopen.

Oud is niet rot maar ik heb toch echt zat rotte trailers zien staan op wedstrijdterreinen en stallen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:22

Klopt, maar ik zie dat toch als een stuk eigen verantwoording. Ik kijk mijn bodem 2x per jaar na, zo lastig en veel moeite is dat allemaal niet. Als je dat wel lastig vindt kun je hem natuurlijk ook even wegbrengen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:36

Percy schreef:
Het "nut" ervan is dat er heel veel mensen de weg op gaan met een rotte trailer omdat ze er gewoonweg niet bij stilstaan. Is dat stom? Ja, dat is heel stom maar helaas gebeurt het maar al te vaak.

Bij ons moet elke aanhanger ieder jaar gekeurd worden en ze kijken wel degelijk naar de bodem. Ik vind het alleen maar prima. Keuringen worden hier vanuit de overheid gedaan en niet in een gewone garage. Duur is het ook niet. Kan er alleen maar voorstander van zijn.

Meestal ben ik geen voorstander van allerlei verplichtingen. Maar vermits je toch al met de auto naar de keuring moet is het een kleine moeite de aanhanger mee te nemen. In Belgie moet elke auto met een trekhaak vanaf nieuw gekeurd worden, dus je moet toch gaan. En zeg nu eerlijk, hoeveel mensen gaan zelf regelmatig onder hun trailer kruipen om naar de bodem te kijken en vervolgens zelf remmen en ophanging nakijken (voor zover je die 2 laatste al zelf zou kunnen)?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:36

[.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:12

Natuurlijk is het in principe je eigen verantwoording maar niet iedereen neemt het zo nauw. Daarnaast is het voor een leek inderdaad best lastig te beoordelen.
Soms is de bodem voor het oog prima in orde maar is hij van onder af al aan het rotten.
Ik zou er zelf niet eens onder kunnen komen en ik heb geen laadbrug ;)

Nu hebben wij een nylon bodem in de trailer dus die kan niet rot worden gelukkig.

Kende iemand die de trailer voor iets kleins even wegbracht en toen te horen kreeg dat het een geluk was dat er nog geen paard door de bodem was gevallen. Die persoon had geen idee dat de bodem rot was.

Nies_

Re: Paardentrailer gekanteld op A58

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:15

Tja dat vind ik dan eigenlijk gewoon dom. Ik heb zelf een aluminium bodem dus dat stort ook niet gauw in elkaar, maar als je je paard(en) lief hebt is het een kleine moeite het te (laten) controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:33

Heeft met geld te maken en met voor een dubbeltje op eerst rang willen zitten.
Sommigen dingen kosten eenmaal geld in het leven.

Maar verplichte keuring ben ik ook geen voorstander van. De meeste dingen kan je prima zelf controleren/bijhouden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:00

Vroeger had je in Nederland ook een verplichte jaarlijkse keuring, die is afgeschaft.

Mensen die beweren dat je zelf wel kan zien of een bodem rot is, zijn duidelijk leken!
Juist met de gietvloeren kwam het probleem dat de bodem niet meer te zien was en het hout onder de gietvloer aan het rotten sloeg.

Ik ken ook de verhalen van bijna misgaan en echt misgaan en lang niet altijd bij mensen die te zuinig waren.
Hielden hun trailer keurig bij maar ja, je zet zo'n ding niet effe op een brug.
Pas als er iets met de verlichting of remsysteem mis is, kruipt er iemand onder.

Gelukkig worden de vloeren steeds beter en van beter materiaal gemaakt maar ook bij een aluminium vloer heb ik al gehoord dat het toch ging roesten op de plekken waar contact was met andere metalen.

Verder rijden er nog best veel oude trailers rond, ook vaak met banden die al eens vervangen hadden moeten worden, niet omdat ze kwa profiel versleten zijn maar omdat ze gewoon te oud zijn.
Te lang op dezelfde plek staan.
Dat is geen zuinigheid maar onwetendheid.

Vrees dat er heel wat dames-bokkers eigenlijk weinig verstand hebben van de technische dingen van hun trailer.
Hoeveel zullen er een band kunnen verwisselen en hebben daar ook de juiste spullen voor bij?
Kunnen lampjes vervangen en hebben reserve lampjes bij?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:06

Nou ik verwissel gewoon zelf de banden en lampen hoor, zo moeilijk is dat toch ook echt niet.. Voor verdere technische dingen laat ik mijn vader er naar kijken, die heeft de luxe van een burg in de schuur en er net wat meer verstand van dan ik.

Hetgeen je noemt over de gietvloer is ook een van de redenen dat ik die niet heb. Maar fijn te weten dat jij vanachter je computer kunt zeggen dat ik er geen verstand van heb.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:36

Wie de schoen past trekken hem aan :roll:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:46

spatter schreef:
Vroeger had je in Nederland ook een verplichte jaarlijkse keuring, die is afgeschaft.

Mensen die beweren dat je zelf wel kan zien of een bodem rot is, zijn duidelijk leken!
Juist met de gietvloeren kwam het probleem dat de bodem niet meer te zien was en het hout onder de gietvloer aan het rotten sloeg.

Ik ken ook de verhalen van bijna misgaan en echt misgaan en lang niet altijd bij mensen die te zuinig waren.
Hielden hun trailer keurig bij maar ja, je zet zo'n ding niet effe op een brug.
Pas als er iets met de verlichting of remsysteem mis is, kruipt er iemand onder.

Gelukkig worden de vloeren steeds beter en van beter materiaal gemaakt maar ook bij een aluminium vloer heb ik al gehoord dat het toch ging roesten op de plekken waar contact was met andere metalen.

Verder rijden er nog best veel oude trailers rond, ook vaak met banden die al eens vervangen hadden moeten worden, niet omdat ze kwa profiel versleten zijn maar omdat ze gewoon te oud zijn.
Te lang op dezelfde plek staan.
Dat is geen zuinigheid maar onwetendheid.

Vrees dat er heel wat dames-bokkers eigenlijk weinig verstand hebben van de technische dingen van hun trailer.
Hoeveel zullen er een band kunnen verwisselen en hebben daar ook de juiste spullen voor bij?
Kunnen lampjes vervangen en hebben reserve lampjes bij?

Ehm, ikke?

Die jaarlijkse keuring heeft in NL nooit bestaan. Je had de vijf-jaarlijke veterinaire keuring en dat papier hoorde ook bij de auto/kenteken en moest je bij je hebben, evenals de ronde wit-met-rode-tekst-plaat op de auto.
Die keuring is voor particulier vervoer afgeschaft toen de regel EG 1/2005 van kracht werd.

En ja, ik kan prima vaststellen hoe goed mijn bodem is; die is na 15 jaar nog in uitstekende staat, evenals de drie jaar oude banden. Lagers zijn binnenkort weer aan de beurt, stelt ook niks voor om te controleren.

Lynn_Cookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:53

Auto mag 1400 trekken, trailer woog 610, kleine d pony en shet samen 650.
Dus mocht het zeker trekken! :-)
Helaas doordat ze héél erg onrustig waren de macht over het stuur verloren.
Gelukkig alleen de trailer stuk en verder iedereen en alles heel gebleven!
Met de ponys gaat het super!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:26

Lynn_Cookie schreef:
Met de ponys gaat het super!

Gelukkig, dat is het belangrijkste.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paardentrailer gekanteld op A58

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 23:04

Geluk bij een ongeluk dat de pony's het goed maken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 00:47

Fijn om te horen, soms heb je dikke pech en dat zal in dit geval zo zijn.

Neemt niet weg dat de enkeling die verstand heeft van de techniek en andere zaken er niet van uit zou mogen gaan dat dit voor iedereen zou gelden.

Is een beetje "ik weet het, dus iedereen zou dat moeten weten".