Failliete manege Rosworld voor ruim vier ton geveild

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:36

Ik vond het +/- 20 jaar geleden al behoorlijk oud. Dat kan zijn charmes hebben voor mensen.

Het stond al tijden te koop. We hebben er weleens naar gekeken, maar hoorden van meerdere mensen die zijn gaan kijken, dat het echt vreselijk was.
Even leek er weer wat actie te zijn in het bedrijf, maar nu dan helaas de veiling.

Helaas omdat het voor veel mensen herinneringen zijn aan leuke tijden.

Je moet niet kijken naar wat je zelf verwacht of wil voor dit bedrag. Het gaat erom wat degene die het koopt erin ziet en er mee wil en kan doen.

Zelf zou ik nooit al die kampen op het terrein willen en recht van overpad vind ik ook niet prettig als je dieren houdt.

Het is veel water, maar dat was voorheen juist een pré. Niet iedereen wil alleen maar 6 ha recht toe, recht aan weilanden. Paddock paradise's komen heel hard op en daarvoor zou zoiets ook geschikt zijn.

Als je het weer schoon en veilig wilt hebben, moet er veel gesloopt worden. Dat snapt iedereen. Maar dat wil niet zeggen dat er niks meer van te maken is. Je moet het alleen wel willen.

Een stuk land kopen en daar allerlei gebouwen op willen zetten, vergunningen aanvragen is ook niet altijd de makkelijkste en snelste weg in Nederland.

Hopelijk wordt het in ere hersteld of er iets leuks mee gedaan met behoud van de oude sfeer. De hyper moderne stallen vind ik zelf nou ook niet altijd geweldig. En die kosten ook meerdere miljoenen vaak om te bouwen.

Als mensen veel zelf kunnen en dit stukje bij beetje herstellen en weer in werking stellen, kun je best voor een aardige prijs een mooi bedrijf op poten zetten. Er zijn mogelijkheden, maar dat moet ook in deze tijd rendabel zijn.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:40

rapido schreef:
Koopje???
Denk dat er nog vele tonnen tegen aan mogen om de boel netjes te maken!

ja zeker nog een keer zoveel als de aankoopprijs +kosten :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:41

Jeetje ik herinner mij de advertenties nog in de Penny van rosworld... Zonde!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:42

ach wat ontzettend zonde dat het zo gelopen is, ik heb hier een hele hoop ponykampen gedaan als kind, het was geweldig, de zwemvijver met de paarden en de omgeving. Eerst als kleintje op de dartmoors en later op de westernpaarden, eeuwig zonde!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:43

Volgens mij heeft het westerngebeuren daar nog de meeste kans van slagen.
Dat leeft best in Drenthe volgens mij.
Het ook een bedrijf dat nog steeds iets kan met kampen, door de uitrijmogelijkheden.
Er valt wel iets van te maken, maar niet voor iemand met een krappe beurs.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:44

Kirrr schreef:
Ik blijf bij mijn standpunt.
Als je de prijzen in BE bekijkt.. en bij die bedragen komen ook nog beschrijf en andere kosten.
Meeste gebouwen zit ook vol asbest.
Iets dat gerenoveerd is koop je niet onder 1,5 miljoen.

je kunt het niet vergelijken met belgië omdat het een heel ander gebied is.
je kunt het ook niet vergelijken met een pand in dezelfde staat in een ander deel van Nederland.
je kunt het alleen vergelijken met de grondprijs met sloopgebouwen die issues hebben + achterstallige panden in die buurt.

Iets dat volledig gerenoveerd, is koop je daar ruim onder de 1.5 miljoen.. en dan heb je er geen omkijken naar, geen issues met afvoer van asbest etc..

Meeste gebouwen vol asbest, prima, als het er zit en het is heel.. maar als je wilt gaan slopen of verbouwen is dat wel een groot probleem.

dit is zo goedkoop niet van de hand gegaan.. de ruim 6 hectare is lang geen 6 hectare bruikbare grond, er zit een flinke beperking op door het bestemmingsplan, er zit asbest in gebouwen die je beter plat kunt gooien en je zult de woning moeten renoveren. dan nog de btw en veilingkosten.. ruim een miljoen betaal je daar dus voor je er een beetje behoorlijk bedrijf zou kunnen voeren.

dat is 'goedkoop', maar niet zeer goedkoop als het gaat om veiling.

Kirrr

Re: Failliete manege Rosworld voor ruim vier ton geveild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:52

Ik wil het ook niet vergelijken, ik leg alleen uit waarom het in mijn oogje een koopje is.
Enige punt dat ik wilde maken is dat ik het jammer vind dat alles in BE zo duur is.
Van wat ik zie van foto's en plannen heeft het veel mogelijkheden en hangt er een bepaalde sfeer en gevoel aan vast.

Waar de ene veel geld voor over heeft wilt de andere nog niet eens gratis.. gelukkig dat er verschil is in mensen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:04

ik snap je punt Kirrr,

anderzijds in België kan alles wel 'duur' zijn,
maar het inkomsten niveau in België ligt ook hoger ;)

ik denk dat als je in een gebied zit waar alles duurder is, het al snel 'goedkoop' lijkt.. maar als je bijvoorbeeld pensionprijzen vergelijkt, dan zie je ook dat de mogelijkheden tot het genereren van inkomsten weer lager zijn daar waar de grond goedkoper is.. Een bouwval in Frankrijk is nog goedkoper..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:09

Kom heel veel mensen tegen die doorheen NL net exact dezelfde bedrijfsvoering hebben en merk weinig prijsverschillen.
Zowel op stalgeld, trainingsgeld, als aankoop hooi/stro/korrel.

Maar dat is geen discussie voor hier. Was ook absoluut niet mijn bedoeling om er een discussie van te maken.
Ik ben ook niet genoeg op de hoogte van de verschillende regio's en bijhorende prijzen.
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 08-09-16 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:15

ElenaMM77, jij vindt de 6ha niet bruikbaar, maar het water is jaren een pré geweest. Recht toe, recht aan weilanden is niet iedereen zijn wens.

Het bestemmingsplan heeft nadelen, maar ook voordelen natuurlijk. Als je elders een grote lap kale grond koopt, moet je vaak bestemming proberen te wijzigen om er iets dergelijks op te zetten.

Als je dit opknapt, kan het op papier weer vele malen meer waard zijn. Zoals beschreven was het jaren terug ( in die economie, tijd, staat etc ) 1,8mil waard. Nou vond ik het toen ook al een oud zootje.

Je moet het alleen allemaal willen en er iets in zien. Al dat verhuren en de ponykampen is niet aan mij besteed. Net als recht van overpad.
Ik zeg dan, ik heb liever een kleiner stukje alleen voor ons. Maar genoeg ondernemers die wel hier iets in zien.
Met de slaapplaatsen kun je allerlei kampen organiseren. Als je beperkt aantal paarden hebt op je grond, kun je nog altijd ook andere kampen hebben op dit terrein.

Waar de grond echt heel goedkoop is, zijn vaak de inkomsten ook laag. In Drenthe betalen mensen niet snel 300+ euro voor pension natuurlijk, waar dit in het westen een stuk normaler is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:16

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:19

Cayenne schreef:
Hier staan foto's die vorige maand genomen zijn tijdens de kijkdag: http://www.assercourant.nl/algemeen/456 ... engen.html

Ziet er op het 1e gezicht niet verkeerd uit. De vraag is natuurlijk: hoe gezond zijn de contructies nog? Als bijvoorbeeld de draagconstructie van zo'n rijhal (bijna) naar de vaantjes is dan ben je meteen gezien.......

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:23

Zonde zeg..
Jaar of 10 geleden een fantastisch kamp gehad daar, in een prachtige omgeving. Echt een droomlocatie.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:28

dat is wel goed mogelijk Cowboy
en vervang maar eens al de asbest door nieuwe dakplaten
zet eens 30 nieuwe stallen
vervang eens de bodem van 3 bakken
om van de woningen nog maar te zwijgen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:32

Droomlocatie! Met geweldige mogelijkheden! Maar de bijkomende kosten om alles up to date te maken volgens de huidige welzijnsnormen, moet enorm in de papieren gaan lopen.
Met name (even op het oog gezegd) de stallen zijn vollédig niet meer van deze tijd.
Dan inderdaad de staat van de constructie, evtl asbest, e.d.... ga er maar aan staan. Tónnen ben je er aan kwijt.
Weet iemand eigenlijk wie de nieuwe eigenaar is/zijn of wat er met de locatie verder gaat gebeuren (of ben ik nu weer erg voorbarig)?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:32

Nieuwsredactie schreef:
Toen het echtpaar met het bedrijf begon, hadden ze zo'n tachtig klanten.

Snelle rekensom: die 80 klanten rijden 1x per week a € 12,50. Levert aan inkomsten 1000 euro per week op.

Verkoopsom is alleen al met btw erop (en er komt vast ook nog een smak veilingkosten bij) 530.000. Alleen al om dat terug te betalen dus 10 jaar bezig, nog geen cent opzij gezet voor inkomen, voer en onderhoud van de paarden, onderhoud gebouwen en machines, gas, electra enz.

Andersom ook, als je alles met twee personen doet, geen instructie van buiten af inhuren, zelf hoeven kappen enz. enz. heb je een jaarinkomen van 52.000 euro. Jan Modaal verdient 30.000 en die heeft het voordeel dat de werkgever meebetaalt aan pensioenopbouw enz. En sowieso ga je dat niet redden want van die paar lapjes grond haal je niet genoeg hooi voor de paarden, dus er moet voer ingekocht worden, gas en electra moet betaald worden enz.

Nee, die later genoemde 200 lesklanten is naar mijn idee wel het minimum om een manege draaiende te houden, zelfs een vrij kleine. Ligt Zeijen dicht genoeg bij Assen om jaar in - jaar uit zoveel klanten te kunnen trekken?

Het is leuk dat iemand het avontuur is aangegaan, ikzelf zou er vriendelijk voor bedankt hebben, zelfs al zou ik de centen gehad hebben.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 08-09-16 15:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:33

besita schreef:
dat is wel goed mogelijk Cowboy
en vervang maar eens al de asbest door nieuwe dakplaten
zet eens 30 nieuwe stallen
vervang eens de bodem van 3 bakken
om van de woningen nog maar te zwijgen

Maar dat zou ik allemaal niet gaan doen. Die hele manegetoestand interesseert me geen bal. Ik zou gewoon met mijn eigen knol op 5 hectare grond willen gaan zitten. Maar dan zitten we weer bij de discussie of dat wel of niet zou lukken volgens het bestemmingsplan en daar komen we dan weer niet uit :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:50

terpentijn schreef:
Weet iemand eigenlijk wie de nieuwe eigenaar is/zijn of wat er met de locatie verder gaat gebeuren (of ben ik nu weer erg voorbarig)?

Ja, je bent te voorbarig, het moet nog gegund worden.
Wordt het niet gegund, dan gaat de koop gewoon niet eens door.

Zie mijn quote over gunnen die ik maar eens herhaal:
Citaat:
Nadat het hoogste bod is bepaald, dus zodra de afslag is voltooid, geeft de verkoper uitsluitsel of hij gunt en aan wie. Als de verkoper verklaart dat hij niet gunt, gaat de verkoop niet door. De koper hoeft dan geen kosten te betalen. Wel heeft de inzetter (tenzij in de Bijzondere Veilingvoorwaarden daarover iets anders is geregeld) recht op de inzetpremie, die dan moet worden betaald door de verkoper die niet heeft gegund.

Rex_Rolfo schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Toen het echtpaar met het bedrijf begon, hadden ze zo'n tachtig klanten.

Nee, die later genoemde 200 lesklanten is naar mijn idee wel het minimum om een manege draaiende te houden, zelfs een vrij kleine. Ligt Zeijen dicht genoeg bij Assen om jaar in - jaar uit zoveel klanten te kunnen trekken?

Het is leuk dat iemand het avontuur is aangegaan, ikzelf zou er vriendelijk voor bedankt hebben, zelfs al zou ik de centen gehad hebben.

Er zijn (of waren, ik ben er natuurlijk 17 jaar niet meer geweest) diverse maneges om (1 zelfs in, als die nog bestaat) Assen, en veel mensen hebben in die omgeving een eigen paard, dus het zal niet meevallen.
De meeste verdiensten komen bij maneges sowieso niet uit de lessen, maar de kantine en pensionstalling.
Door de ruiterkampen en het westerngebeuren hadden ze lang wel een pré op veel andere maneges. Hier zit dan ook denk ik de beste mogelijkheid voor een eventuele nieuwe bedrijfsvoerder. Past ook bij de sfeer van het gebeuren.

Overigens kan een manege op weinig lesklanten draaien als er maar genoeg pensionpaarden zijn. Elk pensionpaard dekt, als je het goed doet, de kosten van minstens 1 manegepaard.
Het is niet voor niets dat maneges meestal ook penionstalling zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:13

elenaMM77 schreef:
ik snap je punt Kirrr,

anderzijds in België kan alles wel 'duur' zijn,
maar het inkomsten niveau in België ligt ook hoger ;)

ik denk dat als je in een gebied zit waar alles duurder is, het al snel 'goedkoop' lijkt.. maar als je bijvoorbeeld pensionprijzen vergelijkt, dan zie je ook dat de mogelijkheden tot het genereren van inkomsten weer lager zijn daar waar de grond goedkoper is.. Een bouwval in Frankrijk is nog goedkoper..

Mwah dat met die inkomsten valt wel mee. Ik zou in Nederland een hoger inkomen hebben.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:13

Lusitana schreef:
Elk pensionpaard dekt minstens 1 manegepaard.

O:)

Inkomsten uit verkoop veulens, goed bedrijfsplan +:)+

:+

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:24

Zeijen is maar 10 minuten rijden vanaf centrum Assen, alleen heb je in Vries al een grote manege zitten waar denk ik de meesten uit Assen al heen gaan.
Verder denk ik dat je inderdaad niet moet vergeten dat er hier niet snel iemand €300,- voor een stal gaat betalen.

Maar ik hoop dat de verkoop doorgaat en dat de boel weer gaat draaien, het ziet er nu zo triest uit als je er langs komt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:35

Rex_Rolfo schreef:
Lusitana schreef:
Elk pensionpaard dekt minstens 1 manegepaard.

O:)

Inkomsten uit verkoop veulens, goed bedrijfsplan +:)+

:+

Okee. Dekt de kosten van, dan. Dat kan niet verkeerd opgevat. ;) :D

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:47

Schrik van de staat van de stallen.. de oude stallen langs de grote bak waren 7 jaar geleden al klein, donker en oud. Maar de nieuwe stallen hebben een opknalbeurt nodig.

Ik zie geen foto's van de groepsaccomodatie, maar dat was 7 jaar geleden al vreselijk oud.

Zitten de stallen, weide en bak aan de overkant van de weg er ook bij?

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:54

Hoop dat ze alles eraf slopen en iets moois neerzetten. Prima prijs wel...

xpattystagor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:01

2 paarden van Rosworld staan nu op de manege waar ik rij, op Manege t Langeveld in Noordwijk. Haflinger Blondie en kwpn Sylvester :)