Dierenbescherming stopt controles op paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 00:37

Kendra schreef:
Boeiende laatste zin:
Citaat:
Persvoorlichter Dik Nagtegaal van de Dierenbescherming ziet graag dat de particuliere paardenhandel kleinschaliger wordt, bijvoorbeeld via een asiel in plaats van een markt.

Asiel???? En hoe ziet hij dat voor zich?
En in welk opzicht verschilt dat van iedere willekeurige handelsstal?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:55

Kendra schreef:
Sorry, helemaal gelijk - klopt. En blijkbaar is het erg moeilijk om zoiets echt aan te pakken... half jaartje rust en dan beginnen ze gewoon weer opnieuw.
Ik vraag me trouwens altijd wel af waar die paarden toch allemaal vandaan komen - als je een paard verkoopt aan zo iemand ben je in mijn ogen net zo schuldig als de handelaar zelf. Maar misschien is het ook alleen maar doorvoer, en komen ze uit land A en gaan ze via Nederland verder op transport naar land B. Niet te veel over nadenken... arme paarden.
Maar goed - dat is off topic. Op de markt zie je in ieder geval wat er gebeurt.

voor een goed tehuis mag mijn kapotte paard wel met jou mee, maar als je hem weg wilt doen dan breng je hem terug?

Zo komen ze aan die paarden.

Zolang mensen niet de verantwoordelijkheid nemen hun ongewenste zieke paard af te laten maken maar voor een goed tehuis wegdoen zal deze handel blijven bestaan

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:16

ambertjuux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:03

Jadybabe schreef:
De paardenmarkt sterft volgens mij een zachte dood. Liep van de zomer over de markt in Voorschoten, daar stonden 30 shetjes, een paar trekpaarden ,twee ezels en een manege kwam met een hus paarden aan om de boel een beetje te vullen.
De handelaren die daar stonden waren een paar oude mannetjes met wandelstokken die voor het volksvermaak een beetje handjeklap stonden te doen. Die pakken de markt aan voor een gezellig dagje er op uit.
Ik zou het ook niet fijn vinden als iemand mij staat te filmen. Als iemand op mij af zou komen en zich voor zou stellen en zeggen dat die voor controle komt van de DB zou ik het een ander verhaal vinden.
Maak gewoon een controle rondje met een politieagent .

Weet u misschien ook welke manege dit was?

terpentijn

Re: Dierenbescherming stopt controles op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:29

Het hele opzicht van de verschillende dieren"beschermende" organisaties is simpelweg het afschaffen van de paardenmarkten, álle paardenmarkten, alleen dat zeggen ze natuurlijk niet. Ze blijven piepen en moeilijk doen (zoals nu weer aanvoeren dat men daar zodanig door de handelaren bedreigd wordt dat men zijn/haar werk niet meer fatsoenlijk durft te doen) totdat de politiek onder druk van de gekleurde publieke opinie al die markten gaat verbieden.

De Zuidlaardermarkt heeft al grote verbeteringen doorgevoerd, dat is werkelijk niet meer te vergelijken met het lossige beleid van pakweg 10 (of zelfs maar 5) jaar terug. Was dat nodig? Jazeker! Maar het is volgens deze organisaties nooit genoeg, nadat er hooi/water/aanbind maatregelen waren genomen (waar weinig tot niets op aan te merken viel) beginnen ze nu dan maar over "bedreigingen".
Dit keer zijn er door de Zuidlaardermarkt-organisatie nog meer maatregelen ingevoerd, de paarden mogen niet meer zo dicht bij de kermis staan, de aanvoer is nu strict gecontroleerd, er staan hekken om het terrein om rotte er tussendoor willen slippende handelaren te ondervangen, etc. etc.

Een paardenmarkt is geen ideale situatie voor paarden, dat ben ik met de dierenbeschermers eens.
Maar zijn die lui niet op de hoogte van het feit dat als de handel en wandel van de paardenhandelaren door het afschaffen van de markten dat deze wél gewoon doorgaat... achter de schermen, in het zwarte circuit, onderhands, met geen énkele mogelijkheid op welzijnscontrole?
Zolang het publieke zaak blijft, is er tenminste nog kans voor sommige paarden of ponies, en toezicht is genoeg om de welzijnsomstandigheden op zo'n markt te verbeteren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:18

Dat vind ik toch zo'n dood doener. Alsof de "achter de schermen handel" op de andere dagen van het jaar nu niet bestaat. Ook die slechte praktijken moeten worden aangepakt. Politie, justitie en VWA schieten hier al jaren te kort.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:29

Het woord "dooddoener"" vind ik in dit kader wat wrang, maar zeker niet onjuist gebezigd.

Zelf ben ik er voor dat de handel zo veel mogelijk bekijkbaar en enigszins toegankelijk moet blijven. Dat er nog een hele hoop "achter de schermen gebeurt is niets nieuws, dat gebeurt, mét en zónder paardenmarkten.

Helemaal uit het oog verdwenen wordt het een vrijhandel waar helemaal niemand meer enig toezicht op kan uitoefenen.
Dat was het punt dat ik wilde maken.

Met name omdat alle handhavende organisaties hierin tekort schieten, zowel dierenbeschermende organisaties, als een politieapparaat als de VWA, ofwel "geen tijd" ofwel "andere prioriteiten "ofwel geen geld of "onze taak niet", en omdat men luidkeels HELP roept omdat er eens BOE gezegd wordt, ze zijn idd. niet op hun tak berekend. Sterker ze vínden het hun taak helemaal niet.
Tsja, zo'n standpunt (openlijk uitgesproken nog wel) opent de deur naar allerlei nieuwe misstanden.

Zo'n paard/pony is gewoon vogelvrij als er niet minstens ééns per jaar een vórm van publiek "zien" is. Nu de DB het al laat afweten, kan alleen het unog melding maken van geconstateerde misstanden.
Dus afschaffen van die markten is wel het allerstomste wat men kan bedenken.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:16

Maar ook politiek Tynaarlo is bezig om de markt verder uit te kleden. Afgelopen dinsdag werd in de gemeenteraadsvergadering door een meerderheid besloten om de ‘Verordening’ op de paardenmarkten te wijzigen. De paardenhandel, die twaalf uur duurde, wordt ‘stapsgewijs’ ingekort tot acht uur in 2018. Na acht uur moeten paarden op een speciaal afgezet terrein even draven. Een eerste stap om het welzijn van de dieren te vergroten. Verder komt er een verplichte legitimatie voor handelaren, die zich 24 uur van te voren moeten inschrijven en wordt vanaf 2016 chip en paspoort van elk aangevoerd paard gecontroleerd.

Bovenstaand bericht kwam ik tegen. De markten zijn dus steeds strenger aan het worden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:18

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om de paardenmarkt tijdens de Zuidlaardermarkt in zijn geheel te verplaatsen. Op de brink tussen de Zuiderstraat en 't Achterom komt tijdens de eerstvolgende Zuidlaardermarkt op dinsdag 18 oktober 2016 een omheind paardenmarktterrein.

"Door de paarden een stap te verplaatsen, gaat hun welzijn met een sprong vooruit," vertelt burgemeester Marcel Thijsen. "De dieren krijgen meer rust en we kunnen beter toezien op hun welzijn. Bovendien verhoogt het de veiligheid voor de paarden, handelaren en het publiek."

Meer rust
Het nieuwe paardenmarktterrein ligt verder van de kermis en het uitgaansgebied dan de oude locatie. Hierdoor vernemen de dieren veel minder van de geluids- en lichteffecten van de kermisattracties. Dit jaar wordt er bovendien een geluidsscherm tussen de kermis en het paardenmarktterrein geplaatst. Ook wordt het rustiger tijdens de aanvoer, die vooral 's nachts plaatsvindt, want tot 05:00 uur mogen alleen vervoerders, handelaren met een reservering, dierenartsen en medewerkers van de organisatie van de Zuidlaardermarkt het omheinde marktterrein op. In de oude situatie was er sprake van een groot en uitgestrekt terrein dat niet afgesloten kon worden. Hierdoor konden derden de aanvoer en het rustig aanbinden van de dieren verstoren.

Meer comfort
De verbeteringen die de organisatie de afgelopen jaren heeft doorgevoerd komen ook terug op het nieuwe marktterrein. Marcel Thijsen vertelt over de hoge en de lage aanbindpalen, waardoor paarden en pony's van ieder formaat goed aangebonden kunnen worden. En over de verstrekking van gratis hooi en drinkwater. "Maar we stoppen niet met het doorvoeren van verbeteringen, want het kan altijd nóg beter. Zo gaan we het nieuwe marktterrein 's nachts verlichten met groen licht. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat dit een positief effect heeft op dieren waardoor ze minder stress hebben."

Meer toezicht
Door de paardenhandel op één plek te concentreren ontstaat er een overzichtelijke situatie. Hierdoor kunnen de dierenartsen, de buitengewone opsporingsambtenaren en toezichthouders van de gemeente, de (dieren)politie en de inspecteurs van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit hun taken gemakkelijker uitvoeren. Bovendien is er doorlopend toezicht op het paardenmarktterrein omdat de gemeente er bewakingscamera's plaatst.

Meer veiligheid
De nieuwe paardenmarkt is omheind en de verschillende in- en uitgangen zijn duidelijk aangegeven. Op het nieuwe marktterrein is nog maar één ingang voor de paarden, die duidelijk gescheiden is van de publieksingangen. "Ook lopen er veel minder paarden door de menigte over de warenmarkt," zegt Thijsen, "want van het exportterrein naast het voormalige Prins Bernhardhoevecomplex loopt een speciale afgezette paardenroute naar het marktterrein."

Met dit besluit leggen B&W een belangrijke basis voor het voortbestaan van de paardenmarkt. Thijsen: "de paardenmarkt is onlosmakelijk verbonden aan Zuidlaren en heeft nog een echte handelsfunctie. Dat willen we graag voor Zuidlaren en de regio behouden. Daarbij zijn we blijvend op zoek naar een goede balans tussen de belangen van de dieren, handelaren en het publiek, waarbij het dierenwelzijn voor ons voorop staat." De gemeenteraad besluit eind juni nog over de toekenning van het budget voor de verplaatsing van de paardenmarkt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 14:53

robert45 schreef:
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om de paardenmarkt tijdens de Zuidlaardermarkt in zijn geheel te verplaatsen. Op de brink tussen de Zuiderstraat en 't Achterom komt tijdens de eerstvolgende Zuidlaardermarkt op dinsdag 18 oktober 2016 een omheind paardenmarktterrein.

"Door de paarden een stap te verplaatsen, gaat hun welzijn met een sprong vooruit," vertelt burgemeester Marcel Thijsen. "De dieren krijgen meer rust en we kunnen beter toezien op hun welzijn. Bovendien verhoogt het de veiligheid voor de paarden, handelaren en het publiek."

Meer rust
Het nieuwe paardenmarktterrein ligt verder van de kermis en het uitgaansgebied dan de oude locatie. Hierdoor vernemen de dieren veel minder van de geluids- en lichteffecten van de kermisattracties. Dit jaar wordt er bovendien een geluidsscherm tussen de kermis en het paardenmarktterrein geplaatst. Ook wordt het rustiger tijdens de aanvoer, die vooral 's nachts plaatsvindt, want tot 05:00 uur mogen alleen vervoerders, handelaren met een reservering, dierenartsen en medewerkers van de organisatie van de Zuidlaardermarkt het omheinde marktterrein op. In de oude situatie was er sprake van een groot en uitgestrekt terrein dat niet afgesloten kon worden. Hierdoor konden derden de aanvoer en het rustig aanbinden van de dieren verstoren.

Meer comfort
De verbeteringen die de organisatie de afgelopen jaren heeft doorgevoerd komen ook terug op het nieuwe marktterrein. Marcel Thijsen vertelt over de hoge en de lage aanbindpalen, waardoor paarden en pony's van ieder formaat goed aangebonden kunnen worden. En over de verstrekking van gratis hooi en drinkwater. "Maar we stoppen niet met het doorvoeren van verbeteringen, want het kan altijd nóg beter. Zo gaan we het nieuwe marktterrein 's nachts verlichten met groen licht. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat dit een positief effect heeft op dieren waardoor ze minder stress hebben."

Meer toezicht
Door de paardenhandel op één plek te concentreren ontstaat er een overzichtelijke situatie. Hierdoor kunnen de dierenartsen, de buitengewone opsporingsambtenaren en toezichthouders van de gemeente, de (dieren)politie en de inspecteurs van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit hun taken gemakkelijker uitvoeren. Bovendien is er doorlopend toezicht op het paardenmarktterrein omdat de gemeente er bewakingscamera's plaatst.

Meer veiligheid
De nieuwe paardenmarkt is omheind en de verschillende in- en uitgangen zijn duidelijk aangegeven. Op het nieuwe marktterrein is nog maar één ingang voor de paarden, die duidelijk gescheiden is van de publieksingangen. "Ook lopen er veel minder paarden door de menigte over de warenmarkt," zegt Thijsen, "want van het exportterrein naast het voormalige Prins Bernhardhoevecomplex loopt een speciale afgezette paardenroute naar het marktterrein."

Met dit besluit leggen B&W een belangrijke basis voor het voortbestaan van de paardenmarkt. Thijsen: "de paardenmarkt is onlosmakelijk verbonden aan Zuidlaren en heeft nog een echte handelsfunctie. Dat willen we graag voor Zuidlaren en de regio behouden. Daarbij zijn we blijvend op zoek naar een goede balans tussen de belangen van de dieren, handelaren en het publiek, waarbij het dierenwelzijn voor ons voorop staat." De gemeenteraad besluit eind juni nog over de toekenning van het budget voor de verplaatsing van de paardenmarkt.

Goed initiatief! Op die manier kunnen er ook geen paarden meer via achterdeurtjes de markt op komen. Afgekeurd of niet geschikt is dus ook geen markt meer.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 14:58

Emmaa_ schreef:
Hmm, ik heb het uit een ander artikel anders opgepikt. Dat ze stoppen met het filmen van kwalijke zaken maar dat ze wel blijven controleren..

Precies, dat is wat ik ook heb gehoord, volgens mij klopt dit verhaal niet helemaal.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:36

MarjanB schreef:
Goed initiatief! Op die manier kunnen er ook geen paarden meer via achterdeurtjes de markt op komen. Afgekeurd of niet geschikt is dus ook geen markt meer.

Nou, ze komen er niet meer op maar er is altijd handel buiten de markt om en dat zal ook wel blijven...
Maar verder eens: goede maatregelen.