Onderzoek naar te strakke neusriemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:42

Ach.. zolang instructeurs bij een open mondje of glimps van een tongetje beginnen met aansnoeren van neusriem en sperriem bij hun pupillen weet ik altijd wel weer genoeg, not my kind of instructor...

Veel kennissen van me gebruiken de "aansnoerneusriem" ook als zodanig, tja.... de naam zegt het al, toch?

Ben wel heel eerlijk op wedstrijd heb ik mijn hoofdstel gaatje strakker dan in training :o
En hele tijd zonder sperriem gereden met de jongste vanwege haar neus (litteken nog te zien).
En bij de oudste zit ie nog wel eens te los, dat is ook niet handig, want dan valt hij af :+

Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:45

Ik beken dat ik die 2 vingers en die vuist niet haal. Het zit wel wat strakker. Er kan nog steeds een klontje of een paardensnoepje in de vreetschuif en sinds het wat strakker zit rijd ik niet ineens hoofdstel/bitloos als paard een keertje met het hoofd schudt. Dat is best lullig als je ineens alleen nog met de teugels in de handen zit en iets wat je in een springparcours of een cross al helemaal niet wil...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:45

el cid, vroeg het me gewoon even af.

We, dat houdt mezelf ook in, zijn tenslotte ook geen van allen feilloos al wordt dat hier op bokt nogal eens van zichzelf gedacht lijkt het.

Zie idd dat de neusriem los zit, op de andere foto spant ie zich en lijkt het strakker. :)
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 31-08-16 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:46

Keelriem vind ik zeer afh. van de bouw van paard en hoofdstel wat afvalt wil je echt niet, met mennen al helemaal niet, heb dus bij het mennen echt wel alles strakker zitten dan bij het rijden, aangezien paard voor de wagen met afgevallen hoofdstel echt levensgevaarlijk is.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:46

Aranel schreef:
Oei oei.. leuk bericht weer :n
Ik ben er helemaal voor dat de paardensport eens goed onder de loep wordt genomen. Ik ben zelf jury en moet zeggen dat ik eigenlijk nooit specifiek let op de optoming, tenzij er wat opvalt natuurlijk. Bij de volgende keer ga ik eens extra op de neusriemen letten, ben benieuwd of dit in de basis sport ook al zo vaak mis gaat.

Daar gaat het net zo vaak mis, misschien juist wel vaker.

Ik vind het een goede zaak dat er meer aandacht voor komt.
Maar, ik vraag me wel of waar al die stewards en/of vrijwilligers vandaan moeten gaan komen als dit op elke wedstrijd gecontroleerd zou moeten worden. Het is vaak al lastig zat voor verenigingen om vrijwilligers te vinden en juryleden zijn ook niet allemaal zo te spreken over het 'official' zijn.

Steekproeven en bij selecties/kampioenschappen etc zou al heel wat zijn.

Ayasha
Blogger

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:51

IMO gewoon na elke proef samen met de bitcontrole ook meteen de neusriem controleren. Te strak? Dan doe je niet mee voor de prijzen. :) Klaar.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:52

Hier wordt op wedstrijd bij iig b-proeven vrij weinig gecontroleerd.
Denk dat ze er net wat van zeggen als je achterstevoren op je paard zit.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:00

Zouden ze dan niet beter vóóraf kunnen controleren? Anders heeft ie nog voor niks ook die proef moeten lopen :+

Victoriaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:02

No_No schreef:
Goh.. Niet echt verrassend!

Volgens mij wordt het tijd dat instructeurs zich ook eens gaan bemoeien met goed passend en zittend tuig.
Vroegah werd mij gelijk al geleerd dat er twee vingers op elkaar tussen moeten passen.
Tegenwoordig heb je de "aansnoer neusriem" waarvan vaak wordt gedacht het even lekker strak aan te snoeren.

Ach heb het al meerdere malen meegemaakt dat je dan als instructeur niet meer terug hoeft te komen..... Hetzelfde geldt als je aangeeft dat het zadel niet goed ligt of past :(

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:03

Mariska_87 schreef:
Toch bijzonder. . 93% zit niet goed, maar bij iedereen die in dit topic reageerde wel??

(Is geen veroordeling maar een conclusie)

In mijn omgeving merkte ik op dat recreatieve ruiters die aansnoerneusriemen niet aansnoeren en de sportmensen dat veel vaker doen? Misschien reageren er hier meer recreatieve ruiters?

safina schreef:
Los van het gegeven dat het niet paardvriendelijk is om de mond dicht te snoeren, vraag ik me af of je er iets mee opschiet. Als een paard de kaken niet meer kan bewegen, dan zorgt dat toch juist voor meer spanning in de kaak en dus een minder soepele aanleuning? Of zie ik dat verkeerd? Maar het zal blijkbaar toch wat positiefs opleveren qua rijden, anders doen mensen het niet. Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn. Wat zou het mensen opleveren om dit te doen?

Nou ik weet van 1 persoon dat die aansnoerde omdat pony de tong over het bit heen gooide. Maar ja het ging al mis toen pony tong over het bit ging gooien... Alleen kun je dat zulke mensen helaas niet wijs maken :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:05

Talida schreef:
Zouden ze dan niet beter vóóraf kunnen controleren? Anders heeft ie nog voor niks ook die proef moeten lopen :+

Kan ook, er na heeft het voordeel dat het extra indruk maakt denk ik indien de ruiter bv goed gescoord heeft maar niet mee mag tellen omwille van de neusriem.
Maar er voor vind ik ook prima (al doen ze bitcontrole ook meestal ná de proef geloof ik. Daarom dat ik al zei na de proef gelijk met de bitcontrole.)

Hier mag iedereen onverwacht komen controleren. Je zal geen strakke neusriem vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:05

Sjolvir schreef:
Keelriem vind ik zeer afh. van de bouw van paard en hoofdstel wat afvalt wil je echt niet, met mennen al helemaal niet, heb dus bij het mennen echt wel alles strakker zitten dan bij het rijden, aangezien paard voor de wagen met afgevallen hoofdstel echt levensgevaarlijk is.

Hoofdstel eraf voor de wagen is echt horror ja. En met die zware menhoofdstellen gebeurt dat ook veel sneller. Met mennen had ik altijd een verbindingsstukje (leren veter) tussen neusriem en keelriem, onder de kaak. Dat houdt de keelriem wat meer naar voren. Daardoor hoef je de keelriem niet meer zo strak te doen om te voorkomen dat het hoofdstel af gaat. Ideaal. Jammer is alleen dat het op mijn huidige neusriem, waarbij er een brede, zachte pad onder zijn kin zit, niet meer zo goed past. -O-

Ik vroeg me trouwens af: is er ook een regel over kinkettingen? Ik heb ze wel eens zo strak zien zitten dat ik me afvroeg hoe je ze überhaupt zo strak vast kunt maken.... Daar ging nog geen vloeipapiertje tussen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:08

Op de internationale waar ik het weekend van de 20e augustus was hoorde ik een meisje (erg beledigd) bellen met.. Het thuisfront of weet ik veel en zeggen dat ze gecontroleerd was op haar kinketting en daar problemen mee gehad had. En dat terwijl hij maar een klein beetje bloedde. :roll:

Dus ze kijken het wel na denk ik. Iig internationaal.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:10

lailapri schreef:
Mousmous schreef:
Talida, mocht je nog zo'n neusriem zoeken. Divoza, Epplejeck en Drunens Ruiterhuis hebben ze.

ik heb horse and pasion hoofdstellen geloof een ondermerk van kieffer. gewone neusriemen maar wel met zacht stukje onder de neus.

Ok misschien had ik teveel eisen, het moest een losse neusriem zijn(dus geen hoofdstel), zo smal mogelijk, geen aansnoer, en qua omtrek lang genoeg dat ik hem als enkele hoog kan monteren zonder dat het dan strak zit. Gelukkig ben ik zelf wel handig dus had ik een tussenstuk gerummeld zodat het wel paste. Ondertussen is het leer wat soepeler geworden dat hij op het laatste gaatje nog mooi los zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:15

Ayasha schreef:
Op de internationale waar ik het weekend van de 20e augustus was hoorde ik een meisje (erg beledigd) bellen met.. Het thuisfront of weet ik veel en zeggen dat ze gecontroleerd was op haar kinketting en daar problemen mee gehad had. En dat terwijl hij maar een klein beetje bloedde. :roll:

Dus ze kijken het wel na denk ik. Iig internationaal.

Oh, het bloedde maar een klein beetje. Waar zeuren ze dan over? :+ ;)

Blijkbaar kijken ze er dus naar. Maar wat is dan de regel? Ook twee vingers?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:20

Dat weet ik niet. Ze stond toevallig vlak langs me te bellen waardoor ik het hoorde (ik denk samen met iedereen binnen een straal van 10m want vanuit haar verontwaardiging ging ze behoorlijk hard praten. )
Dus de exacte regel ken ik niet. Ik kan wel eens vragen aan een official maar geen ide hoe snel ik antwoord ga hebben. :)

Ja, hij bloedde maar een klein beetje. En dat was niet het mooiste, haar vriend was blijkbaar ook nog erg boos geworden omdat het "altijd hetzelfde gezeik was" (ja het betrof een Nederlandse young rider. gezien het enkel Junioren en young riders waren deze wedstrijd en ze op de dag van de young riders gereden had)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:29

Ik vind het goed dat het steeds meer onder de aandacht komt. Vaste controle erop vind ik ook goed.
Ik heb mijn neus en sperriem altijd los... en daar krijg ik zelfs weleens commentaar op dat ze te los zitten :') maar volgens deze richtlijnen dus precies goed. De mijne doet nooit zijn mond open, tong eruit of erover. Doet die dat wel ben ik blij dat ik het meteen kan zien en voelen. Want dan doe ik zelf iets fout in de aanleuning, of heeft hij misschien ergens anders last van. Heb ook weleens voor een wondje zonder neusriem gereden en ook toen een mooi gesloten en kauwend mondje.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:31

Heb ooit eens een instructrice gehad die vond dat ik mijn hoofdstel te los had, deed alles 2 gaten strakker en dan vooral de neusriem 'het heet niet voor niets een "aansnoer"neusriem zei ze'. :+ Gelijk m'n hoofdstel maar weer verbouwd :')

Vind het echt belachelijk hoeveel mensen alles altijd zo strak hebben rondom het hoofd, zouden ze in mijn ogen heel streng op mogen controleren :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:34

safina schreef:
Ik vroeg me trouwens af: is er ook een regel over kinkettingen? Ik heb ze wel eens zo strak zien zitten dat ik me afvroeg hoe je ze überhaupt zo strak vast kunt maken.... Daar ging nog geen vloeipapiertje tussen.

Ik kan het niet terugvinden in het dressuurreglement, maar ik heb geleerd dat als de scharen een hoek van 45 graden maken met de mondspleet de kinketting net strak moet staan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:38

Mousmous schreef:
el cid, vroeg het me gewoon even af.

We, dat houdt mezelf ook in, zijn tenslotte ook geen van allen feilloos al wordt dat hier op bokt nogal eens van zichzelf gedacht lijkt het.

Zie idd dat de neusriem los zit, op de andere foto spant ie zich en lijkt het strakker. :)

Maakt ook niet uit, liever dat je het vraagt en ik uitleg kan geven dan anders :D

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:46

Ik woon in Amerika. Daar heb je inderdaad stewards. Zij zijn opgeleid en controleren lengte zweep, dikte en toegestane bitten, neusriem en spoorgebruik (bloed). Zelfs bij een B- Proef. Zij worden betaald en flink ook. Bij ons kost een proefje al gauw $50 per test.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:48

Sjolvir schreef:
Ach.. zolang instructeurs bij een open mondje of glimps van een tongetje beginnen met aansnoeren van neusriem en sperriem bij hun pupillen weet ik altijd wel weer genoeg, not my kind of instructor...

Veel kennissen van me gebruiken de "aansnoerneusriem" ook als zodanig, tja.... de naam zegt het al, toch?

Ben wel heel eerlijk op wedstrijd heb ik mijn hoofdstel gaatje strakker dan in training :o
En hele tijd zonder sperriem gereden met de jongste vanwege haar neus (litteken nog te zien).
En bij de oudste zit ie nog wel eens te los, dat is ook niet handig, want dan valt hij af :+

[ [url=m/kRKIbG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vooruit heel eerlijk dan. Ik heb hem wel twee of drie gaten strakker op wedstrijd ivm de sperriem die dan net blijft hangen. Maar kan nog hand tussen. Thuis is neusriem mijn hand greep om ponys aan vast te houden dus dan hele losse neusriem en geen sperriem.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:53

Aranel schreef:
Oei oei.. leuk bericht weer :n
Ik ben er helemaal voor dat de paardensport eens goed onder de loep wordt genomen. Ik ben zelf jury en moet zeggen dat ik eigenlijk nooit specifiek let op de optoming, tenzij er wat opvalt natuurlijk. Bij de volgende keer ga ik eens extra op de neusriemen letten, ben benieuwd of dit in de basis sport ook al zo vaak mis gaat.

Ik zou gewoon een 1 voor verzorging geven voor het paard als je ziet dat de neusriem te strak zit! Krijg je waarschijnlijk een hoop kwade ruiters maar geeft ze misschien aanstoot om daar meer op te letten. Maarja dat zeg ik :Y)

Vind het goed dat ze nu meer onderzoek hier naar gaan doen! Hoeveel mensen hier op stal niet met strakke sperriem rijden... God al die neusgaten wijd open en mondje strak dicht... Dan ben ik toch heel blij met mijn hoge neusriem welke lekker los zit :D Vind het tevens ook veel mooier staan.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:05

Ik heb eens een pony moeten rijden in de les die pas van bij de handelaar vandaan kwam.
Geen materiaal niets, dus dat van mijn pony genomen.
Geen aansnoerneusriem maar wel sperriem en een simpel bitje.
Toen ik de stal uit kwam werd de stalhoudster opgemerkt dat het toch wat 'losjes' zat.
Die snoerde de neusriem ff 2 gaatjes en de sperriem 3 gaatjes vaster, zodanig dat het paard zijn tanden liet zien...

Mee dat ik binnen kwam meteen terug losser gedaan, was echt zielig.

Ik heb de voorkeur voor hoge neusriemen al dan niet aansnoer maar gewoon wat losser of een mexicaanse maar ook absoluut niet vast.

Gecombineerde en lage neusriem vind ik altijd te vast lijken te zitten.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:26

terpentijn schreef:
Ik begrijp nooit dat mensen met hun zo geliefde paard zich niet eens verdiepen in de FUNCTIE (of NON-functie) van de diverse onderdelen van een harnachement. Je wilt toch weten wat een bepaald onderdeel biomechanisch doet op/met je paard? Van zadel tot sjabrak, van bit tot stang-en-trens, tot spoor, van singel tot vorm en ontwerp hoofdstel. Om maar te zwijgen van beenbandages ("daar rijdt iedereen op hoger niveau toch mee"?) en hulpteugels ("helpt het paard beter bewegen").
Het is over de hele linie qua harnachement intriest gesteld, met gooit er maar wat op, om en aan, zonder een clou te hebben wat dit eigenlijk doet (of aanricht). Omdat "iedereen dat zo doet? Kennelijk.
"Vroeger" kreeg je nog een aantal lessen harnachementsleer voordat de zitlessen begonnen, dat alles schijnt heden ten dage voor het merendeel te zijn afgeschaft...

Biomechanica is sws weinig aandacht voor vind ik.. tijdens lessen wordt dit zelden meegenomen.. dat het paard los moet laten in de kaak bv heb ik nog nooit gehoord op maneges terwijl ik dat echt basis vindt..

Ik rij zelf overigens met een halster hoofdstel dus mijn neusriem zit daadwerkelijk net zo strak of eigenlijk net zo los als bij een gewoon halster.. paard heeft dus alle ruimte.. daarvoor reed ik altijd zonder neusriem
Zadel heb ik wel eens commentaar gehad dat ze tussen de singel en de buik door konden kijken :+

Eigenlijk heb ik nog nooit een instructrice gehad die zei dat het strakker moest.. en ik heb 1 instructrice gehad die zei dat mijn zadel niet goed lag.. Heb samen met haar naar een oplossing gezocht en zij is nog steeds m'n instructrice ;)