Paard en ruiter bijna aangereden door trein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 01:01

GamblersCup schreef:
Shadow0 schreef:
Soms is de beste reactie het danken van de engeltjes die ervoor gezorgd hebben dat het toch allemaal redelijk goed is afgelopen, aanvaarden dat risico bij het leven hoort, en verder niks.

Dat mag jij vinden, maar breng het niet als een feit. Want dat is het niet. In dit geval zijn er héél veel mensen die de manier van het spoor overgaan niet verstandig, of zelfs levensgevaarlijk vonden. Daar moet duidelijk een veiligere manier worden gehandhaafd door de manege, want een volgende keer loopt het misschien NIET met een sisser af.

Dat mag jij vinden, maar ik vind het ironisch dat jij haar beschuldigd van het claimen van een feit en twee zinnen later jouw mening als waarheid verkondigt.

Misschien vind jij dat ze nooit met zo'n groep het spoor over had mogen steken. Ik vind dat je kilometers ruiterpad niet onbenut hoeft te laten enkel omdat er een mogelijkheid bestaat dat je door een samenloop van omstandigheden mogelijk in een gevaarlijke situatie terecht kan komen.
Ieder zijn mening.
Maar zeg nou zelf.. iemand die zo adequaat in actie komt, met gevaar voor eigen leven, kun je toch onmogelijk onverantwoordelijk noemen?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 01:18

Ik ken deze overgang heel goed en zelfs met twee paarden is het link. De weg van en naar de overweg en de overweg zelf ia heel smal, en fietsers daar vinden gewoon dat zij voorrang hebben. (De overgang genoemd door xloki op de vorige pagina).

Dit is dus niet een overgang vergelijkbaar met de openbare weg - voor en na de overgang staan ook nog eens paaltjes. Denk dat fietsers het mede daarom als fietspad beschouwen...

Ook met de ervaren paarden die ik daar reed was het af en toe best uitkijken. Het hele verhaal verbaasd me dan ook niets, ikdenk ook niet dat de begeleiders het anders haden kunnen aanpakken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 02:13

Ik reed heel vroeger op een manege daar vlakbij en ik kan me nog goed herinneren hoe panisch mijn instructrice altijd deed als we met de groep daar het spoor over moesten steken. En dan waren wij allemaal volwassen...

Als ik de goede plek in mijn hoofd heb dan liggen daar meerdere maneges (misschien nu niet meer), juist vanwege het prachtige uitrijgebied waarvoor je 'alleen maar' het spoor over hoeft.

Wel een plek dus om na te denken over mogelijke aanpassingen speciaal voor ruiters zoals bijvoorbeeld zo'n aftelklok, en misschien toch maar halve bomen met cameratoezicht.

Eigenlijk nog een wonder dat het tot nu toe altijd goed is gegaan.

eilleen333

Re: Paard en ruiter bijna aangereden door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 05:05

Bij ons in het landelijk gebied zijn het inderdaad allemaal halve bomen.
Als het verkeer druk was namen we een andere route, maar als de weg leger was, en we waten met een grote groep reden we allemaal naast elkaar. Dan blokkeer je heel even wel de hele weg, maar dan is iedereen in 1 keer over.
Met z'n tweeën keken we altijd hoe het uitkwam. Ben wel eens blijven hangen voor de spoorboom, maar mijn paard kon dat, achterblijven en even wachten. Dat andere paard kon dat ook handelen dat we uit het zicht verdwenen. Die waren super gewend aan de trein. Ik vind dat je anders ook meer moet oefenen naast het spoor. Als de trein komt en ik zeg 'stop' of 'ga', dan wordt dat commando uitgevoerd, no matter what.

Bij ons kon je de treinen vaak ook wel van een afstand al zien aankomen, en er zat een wissel in de buurt, dus we konden ook zien aan de stoplichten voor de trein of er iets aan kon komen of niet.
Nooit problemen mee gehad. 1 keer met ijzers, toen kreeg m'n paard een schok oid van de rails omdat de trein eraan kwam. Dat was minder, toen was er wel weer even wat spanning op de overgang zelf. Meer dat ze in draf erover wilde dan dat ze bleef hangen. Maar dan trek je daar dus een paar uurtjes voor uit, heen en weer, leren tussen de rails te stappen ipv er op.

En voordat we überhaupt de eerste keer over het spoor gingen daar hebben we vaak geoefend met aan de hand grazen naast het spoor (zat een hek tussen ons en de trein) net zo lang tot ze niet meer reageerden op de passerende treinen en het geklingel van de overgang.
Toen we net op die stal kwamen flipte mijn paard op het erf al van de trein (200 meter afstand, serieus!)
En we eindigden zo:
https://youtu.be/AHEI1Luv0WM

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 06:26

GamblersCup schreef:
Dat mag jij vinden, maar breng het niet als een feit. Want dat is het niet.

Het is een feit dat het goed is afgelopen (niemand ernstig gewond, paard en ruiter nog helemaal heel.)
En het is een feit dat risico's bij het leven horen (en paardrijden is altijd gevaarlijk. Sommige dingen daarvan zijn risicovoller dan andere, maar waren er vorig jaar niet meerdere heftige ongevallen in een weekend allemaal gewoon in de bak?)

Citaat:
In dit geval zijn er héél veel mensen die de manier van het spoor overgaan niet verstandig, of zelfs levensgevaarlijk vonden. Daar moet duidelijk een veiligere manier worden gehandhaafd door de manege, want een volgende keer loopt het misschien NIET met een sisser af.

Dat is pas het brengen van een feit wat geen feit is. Er MOET niet duidelijk een veiligere manier worden gehandhaafd - of dat zo is, is aan de manege en de ouders van de kinderen die er rijden.

Prima om te kijken of er manieren zijn waarmee de veiligheid verbeterd zou kunnen worden, maar de conclusie kan ook zijn dat die manieren er niet zijn / niet opwegen tegen de nadelen ervan. Dat kan soms aanvaardbaar zijn.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:52

Tobbes schreef:
Aan de ene kant ben ik het met je eens, maar aan de ander kant zie ik echt niet zo snel een kind van 10 afstappen en vervolgens aan de hand haar paard over een eng opstakel begeleiden.

nee. Vandaar ook mijn opmerking in dit geval om de groep in tweeen te delen...maar ja..het is allemaal achteraf...hun zullen ook heus wel gaan evalueren en kijken wat anders kan...en wij met zijn allen hadden het misschien precies zo gedaan in die situatie...achteraf is het altijd makkelijk lullen natuurlijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:54

En wat denk jij shadow, dat de ouders vinden dat het wel ok is en doe de volgende keer maar weer met mijn kind? Nee dus.

Ikeje schreef:
Misschien vind jij dat ze nooit met zo'n groep het spoor over had mogen steken.

Nee, dat vindt ik niet. De manier waaróp, met zulke jonge kinderen, dat vindt ik niet ok en levensgevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-16 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:55

Kahawa schreef:
Dikke duim voor de instructrice! +:)+ Die heeft heel snel moeten handelen en zoals ik uit de posts van een andere bokker begrijp is het nog best smal tussen de bomen en trein.

IHN schreef:
ben ik dan de enige die gewoon ff afstapt? Er worden allemaal suggesties gedaan maar de meest eenvoudige om het veiliger te maken is toch gewoon even afstappen en je paard aan de hand meenemen? Doe het altijd zo, ook bij bruggen die over een weg lopen trouwens..

En dan? Aan de hand kunnen paarden niet verstijfd stil gaan staan? :+

1-0 :D maar de mijne loopt aan de hand altijd wel mee, terwijl hij wel angstig kan zijn ohz. Daarbij kun je dan je zelf altijd nog makkelijker uit de voeten maken als het echt misgaat..heel lullig voor paard, maar dan overleef je het zelf iig nog.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:57

GamblersCup schreef:
En wat denk jij shadow, dat de ouders vinden dat het wel ok is en doe de volgende keer maar weer met mijn kind? Nee dus.

Ikeje schreef:
Misschien vind jij dat ze nooit met zo'n groep het spoor over had mogen steken.

Nee, dat vindt ik niet. De manier waaróp, met zulke jonge kinderen, dat vindt ik niet ok en levensgevaarlijk.

Zelf heb ik nergens gelezen wat er precies zo verkeerd is aan de manier waarop ze zijn overgestoken, maar misschien weet jij wel meer dan ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:18

IHN schreef:
Tobbes schreef:
Aan de ene kant ben ik het met je eens, maar aan de ander kant zie ik echt niet zo snel een kind van 10 afstappen en vervolgens aan de hand haar paard over een eng opstakel begeleiden.

nee. Vandaar ook mijn opmerking in dit geval om de groep in tweeen te delen...maar ja..het is allemaal achteraf...hun zullen ook heus wel gaan evalueren en kijken wat anders kan...en wij met zijn allen hadden het misschien precies zo gedaan in die situatie...achteraf is het altijd makkelijk lullen natuurlijk.

Nee ik had zeker niet ze gedaan met groep kinderen van 10 jaar.
Die hebben zowie zo wat meer begeleiding nodig. Al is alleen al om een weg te oversteken met een paard.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 00:43

Als men het lot van mijn paarden en kinderen op die manier in de handen van de engeltjes zou leggen, zouden ze er van mij toch de bijbehorende sterretjes bij te zien krijgen, vrees ik _O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 08:30

Kinderen laten paardrijden, of paardrijden in het algemeen, is uberhaupt een risico. Als je dat niet wilt, moet je je kind niet laten paardrijden. Het is mij echter niet duidelijk wat hier nu precies fout gehandeld is, in alles is het een samenloop van vrij uitzonderlijke situaties, waarbij de begeleider verder prima gehandeld heeft en het goed is afgelopen.

Ik kan niet voor ouders spreken, maar ik persoonlijk zou op basis van wat ik gelezen heb de manege niet afwijzen, omdat ik het niet vind klinken alsof ze onzorgvuldig gehandeld hebben.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:11

30 jaar geleden reed ik op deze manege en toen staken we deze spoorweg al op precies dezelfde manier over. Ging altijd goed en het is dus ook daarna 30 jaar goed gegaan. Dat het nu 1x bijna heel erg fout is gegaan is ongelofelijk naar voor alle betrokkenen. Maar imo geen reden om de hele manege en de buitenritten daar maar gelijk af te schrijven.

En wat betreft de extra handjes met oversteken. Waar denken jullie die vandaan te halen? Willen jullie echt met elke buitenrit 10 volwassenen meesturen om de pony's over het spoor te leiden en dan een uur te gaan staan wachten tot ze weer terug komen? Als ouder moet je wat voor je kind over hebben maar daar zit wel ergens een grens aan. En er zijn natuurlijk genoeg ouders die niets met paarden hebben. Geloof me, mijn ouders in de buurt van een paard of pony laten komen heeft nog nooit bijgedragen aan de veiligheid van welke situatie dan ook. Laat staan als ze het arme dier moeten leiden.

En voor de machiniste (?) op een van de vorige pagina's, dit is idd het stuk tussen Soest zuid en den Dolder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:45

Ja.
Ik ben van menig dat je als ouder bewust moet zijn van de risico's en je verantwoording moet nemen hier in.

Ook kan je als ouder voor kiezen om je kind niet op zo manege te laten maar op een ander die niet zulke risico neemt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:52

Dat kan - maar waarom? Als je risicoloosheid wilt moet je uberhaupt je kind niet op paardrijden laten gaan: ook als je ouders meestuurt naar de treinovergang kan een paard daarna in het bos struikelen of op hol gaan en het kind ongelukkig tegen een boom aankomen ofzo. Er kan een boom of zware tak omvallen. En bij het fietsen naar de manege kan een auto te hard rijden of uit de bocht vliegen tegen de fietser aan. Het leven heeft nou eenmaal risico's - dit is een zeer uitzonderlijke omstandigheid waarbij een heleboel kleine dingen precies op het verkeerde moment samenkwamen. Dat gebeurt vrijwel nooit, het heeft volgens mij ook weinig zin om allerlei noodmaatregelen te gaan nemen om dit te voorkomen. (Het openlaten van een vluchtroute van de overgang af lijkt me goed, en een volgende keer zorgen dat overig verkeer iets meer afstand houdt kan ook redelijk zijn. Maar dan denk ik dat je de voornaamste zaken wel hebt gehad.)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:23

Natalie36 schreef:
30 jaar geleden reed ik op deze manege en toen staken we deze spoorweg al op precies dezelfde manier over. Ging altijd goed en het is dus ook daarna 30 jaar goed gegaan. Dat het nu 1x bijna heel erg fout is gegaan is ongelofelijk naar voor alle betrokkenen. Maar imo geen reden om de hele manege en de buitenritten daar maar gelijk af te schrijven.

En wat betreft de extra handjes met oversteken. Waar denken jullie die vandaan te halen? Willen jullie echt met elke buitenrit 10 volwassenen meesturen om de pony's over het spoor te leiden en dan een uur te gaan staan wachten tot ze weer terug komen? Als ouder moet je wat voor je kind over hebben maar daar zit wel ergens een grens aan. En er zijn natuurlijk genoeg ouders die niets met paarden hebben. Geloof me, mijn ouders in de buurt van een paard of pony laten komen heeft nog nooit bijgedragen aan de veiligheid van welke situatie dan ook. Laat staan als ze het arme dier moeten leiden.

En voor de machiniste (?) op een van de vorige pagina's, dit is idd het stuk tussen Soest zuid en den Dolder.

Ik denk dat er op zich prima over te steken valt over een overweg, (ik woon zelf in de buurt van zo'n ding, en regelmatig steken paarden, ohz en aangespannen, probleemloos over) maar als je opgesloten kunt raken tussen de bomen, blijkt het toch levensgevaarlijk te zijn... dat hebben we te danken aan alle medeweggebruikers die vrolijk tussen de bomen doorgaan terwijl er een trein aankomt. _-:(

Ondertussen schijnt de manege contact te hebben opgenomen met de gemeente, ik kan het me goed voorstellen, ook al greep de instructrice op tijd in, dit zal haar beslist niet in de koude kleren hebben gezeten, dit is typisch iets wat je nooit mee wil maken, ook al is iedereen ongedeerd gebleven...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:28

Shadow0 schreef:
Dat kan - maar waarom? Als je risicoloosheid wilt moet je uberhaupt je kind niet op paardrijden laten gaan: ook als je ouders meestuurt naar de treinovergang kan een paard daarna in het bos struikelen of op hol gaan en het kind ongelukkig tegen een boom aankomen ofzo. Er kan een boom of zware tak omvallen. En bij het fietsen naar de manege kan een auto te hard rijden of uit de bocht vliegen tegen de fietser aan. Het leven heeft nou eenmaal risico's - dit is een zeer uitzonderlijke omstandigheid waarbij een heleboel kleine dingen precies op het verkeerde moment samenkwamen. Dat gebeurt vrijwel nooit, het heeft volgens mij ook weinig zin om allerlei noodmaatregelen te gaan nemen om dit te voorkomen. (Het openlaten van een vluchtroute van de overgang af lijkt me goed, en een volgende keer zorgen dat overig verkeer iets meer afstand houdt kan ook redelijk zijn. Maar dan denk ik dat je de voornaamste zaken wel hebt gehad.)

Als er ouders hadden meegelopen bij die treinovergang, waren die misschien wel massaal onder de voet gelopen, toen het hele spul op hol sloeg vanwege de treinclaxon... ik heb zelf zo'n ding van vlakbij gehoord, je denkt dat je doodgaat zo knetterhard klinkt dat ding... laat staan wat het met een paard doet.

Gewoon halve overwegbomen in gebieden met ruiters... al zijn die halve bomen afgeschaft vanwege de idioten die toch oversteken als de bellen gaan.

Ik vraag me trouwens af of sommige paarden nu niet bang zijn geworden voor de trein, die dat hebben meegemaakt...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:18

Oef...de opmerking van je kind niet op zo'n manege laten vind ik ver gaan, hoor....misschien hadden ze dinfen anders moeten doen..misschien ook niet. Iedereen weet het zo goed maar dan vraag ik me af waarom er überhaupt nog ongelukken gebeuren en ja ook met bokkers...ik denk dat het prima is wanneer er opbouwende kritiek gegeven wordt en suggesties hoe het anders kan...het afkraken vd manege en zeggen dat ze gevaarlijk bezig zijn heeft denk ik niet zoveel meerwaarde en is pijnlijk voor de betrokkenen...vergeet vooral niet dat deze instructrice haar eigen leven in de waagschaal gesteld heeft om haar leerling en paard te redden...