Aandacht voor passeren van paarden door fietsers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Aandacht voor passeren van paarden door fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:22

Goede zaak :j Ik rijd voornamelijk buiten, en deel het bos met fietsers, wielrenners, mountainbikers en wandelaars. Gaat over het algemeen prima. Nederland is gewoon een heel vol landje, de spaarzame mooie stukjes moet je dan ook met z'n allen delen. Door een beetje rekening met elkaar te houden wil dat prima. Wij geven ander verkeer altijd de ruimte, en groeten fatsoenlijk passerend verkeer. Daarmee laat je ook zien dat je het waardeert dat mensen rekening met je houden.

Overigens vind ik wielrenners en mountainbikers vele male minder erg dan die hordes bejaarden die véél te hard op hun ebikes gaan, het absoluut niet meer overzien, doof zijn en een gevaar voor zichzelf en de omgeving zijn :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:24

Hahahaha, ja die laatste groep is wel een aandachtspuntje inderdaad! Wauw, ze zijn ontzettend snel, maar hebben niet een bijbehorend reactievermogen voor het apparaat waar ze op zitten... :D

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:31

Je zal inderdaad naar buiten moeten om je paard verkeersmak te krijgen maar hoeveel ruiters oefenen dat ook daadwerkelijk.
Ik begin op het erf al qua wennen aan scooters en trekkers. Verder leer ik mijn paard op mij te vertrouwen, daardoor schrikt ze nog wel maar is dat controleerbaar.
Dat buiten uitbouwen.
Heel veel kilometers maken.
Mijn paard, mijn verantwoording.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:45

Ibbel schreef:
Heb jij een ruiterpad vanaf je wei? Gefeliciteerd.
De meeste mensen moeten een stuk(je) over de weg (dat is niet hetzelfde als over fietspaden rijden wat verboden is) voordat ze bij een ruiterpad komen.
En verder gaat dit er óók over dat je op ruiterpaden in het bos moutainbikers kunt tegen komen. Veel mountainbikers, op zondagen als het mooi weer is.

En dat gebrek aan kennis, hé dat is nou net deze actie, om daar wat aan te doen. Oa door de ruiter aan te roepen dat je er aan komt, zodat dat paard niet uit controle raakt.
Als de ruiter 30 meter van te voren weet dat je er aan komt, kan hij dat paard naar je toe draaien, of uit de weg gaan als hij weet dat z'n paard fietsen een beetje eng vindt.

Los jij zo een probleem op?Door meer te vragen op te werpen? Nogmaals, wat kan ik als fietser doen als een paard zich omdraait en gaat steigeren? Op zonnige dagen rijd ik echt niet als enige op een fietspad en toevallig woon ik bij een fietspad dat door veel recreanten gebruikt wordt, ook door ruiters , terwijl ruiters eigenlijk daar niet hoeven te komen. Ik begrijp dat zij graag daar willen lopen, maar begrijpen ruiters ook, dat fietsers niet weten wat te doen als een paard niet meer onder controle is? Uit de weg gaan? Is dit altijd mogelijk? Niet roepen...dat is om te voorkomen...maar wat als het paard een dansje doet op het fietspad? Begrijp je wat ik bedoel?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:32

nuscaniels schreef:
Mijn paard, mijn verantwoording.

:)*

Ersina schreef:
terwijl ruiters eigenlijk daar niet hoeven te komen.

Niet MOGEN komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:44

Kelly_ann schreef:
Maar lieve mensen, de groep kinderen wordt later zelfstandig verkeelsdemer, een paard nooit. Plus, paardrijders zijn maar een kleine groep hobbyisten, die zonder feitelijk doel de weg betreden.

Dan de wielrenners, die vinden ons ruiters een ware plaag. En 3x raden welke sport groter is in Nederland.

Wij verliezen het als wij ons niet keurig gedragen en vooral onze paarden onder controle houden. Wij zijn de minderheid, de doelgroep die best gemist kan worden op de openbare weg!

Denk dat we heel erg zuinig moeten zijn op onze 'sport' en dankbaar dat er nog af en toe aandacht is voor paard in het verkeer. Vanzelfsprekend is het allang niet meer.

Vrees dat er een nog veel grotere groep de wieler-terroristen een ware plaag vinden. :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:56

Kelly_ann schreef:
Maar lieve mensen, de groep kinderen wordt later zelfstandig verkeelsdemer, een paard nooit. Plus, paardrijders zijn maar een kleine groep hobbyisten, die zonder feitelijk doel de weg betreden.

Dan de wielrenners, die vinden ons ruiters een ware plaag. En 3x raden welke sport groter is in Nederland.

Wij verliezen het als wij ons niet keurig gedragen en vooral onze paarden onder controle houden. Wij zijn de minderheid, de doelgroep die best gemist kan worden op de openbare weg!

Denk dat we heel erg zuinig moeten zijn op onze 'sport' en dankbaar dat er nog af en toe aandacht is voor paard in het verkeer. Vanzelfsprekend is het allang niet meer.

Euhm... in de top 10 van grootste sportbonden staat de hippische sport op nummer 7 en wielrennen komt er niet eens in voor....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:16

Leuk, een nieuw lijstje aan verkeersregels erbij. En begrijp me niet verkeerd, verkeersregels zijn nodig. Ieder heeft zijn plek op de weg. Maar als jij mij (wandelaar) van mijn sokken rijdt met je auto, kan ik of omstanders een kenteken noteren. Doe jij dat met je paard, dan is het zoiets als: het was een bruin paard. Punt. Ruiters maken óók fouten, maar als ze niet toevallig herkent worden ontlopen ze de wet.

Ieder dient, imo, zijn voertuig onder controle te hebben. Als automobilist wordt er van mij verwacht dat ik alles op alles zet om te remmen/uit te wijken voor een plotseling overstekend kind. Maar als het aan de ruiter ligt, kondigt iedereen in de wijde omtrek zijn aanwezigheid aan. Dat doet/kan niet iedereen.

En zelfs mensen die wél rekening willen houden met paarden, zijn ook afhankelijk van de rest op de weg. Soms kán het gewoon niet.

En dus vind ik, met steeds vollere wegen, dat er inderdaad maar eems een écht rijbewijs voor de ruiter op de weg ingevoerd mag worden. Wil/kun je dat niet? Dan kun je in de bak rijden.

Edit: dit geldt wat mij betreft ook voor de wielrenners, die kunnen ook levensgevaarlijk gedrag vertonen :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:18

Ik vind het altijd wel gezellig buiten met fietsers en ander verkeer, we groeten elkaar altijd. Ook de wielrenners trouwens. Je hebt toch altijd nog een beetje bekijks op een paard.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:21

Amaris schreef:
Kelly_ann schreef:

Euhm... in de top 10 van grootste sportbonden staat de hippische sport op nummer 7 en wielrennen komt er niet eens in voor....

Ja, maaf dit betreft ook voor een deel de wedstrijdruiters. Die zie je niet/nauwelijks op de openbare weg. Ja, met paard in de trailer. :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:32

Huertecilla schreef:
Mijn HEMEL wat een geneuzel, wat een slachtoffer rol weer.

Ik rij alweer bijna 15 jaar optomingsloos in nhet zuiden van Spanje. Daar zjn geen ruiterpaden, geen fietpaden en het overige vereer gaat er van uit dat de ruiter opzij gaat/ voorrang geeft aan alles.
Op de provindiale weg rijdend, rijden de vrachtwagens de vouwen uit mijn rij-jas.
Dat is niet anders dan op de fiets.
Als ruiter heb JIJ de verantwoordelijkheid voor jouw dier, niet de rest van de wereld.
Als je die verantwoordelijkheid niet aan kan, hoor je niet op de weg.

Weer even terug naar de fiets ben je te paard belist niet de 'zwakkere' verkeersdeelnemer. Als je dat zo ervaart hoor je echt niet op de weg.

Als de ruiterij serieus genomen wil worden, laat ze dan eerst eens HEEL VEEL zelfreflectie doen en intern campagne voeren.
Dit is echt..... zielig.

Oh, even correct uiteraard; imo.

Heb je ook de statistieken van het aantal ongelukken dat er gebeurd?
Proberen het verkeer veiliger te maken voor iedereen lijkt me een goed streven.
Waar lees jij dat de ruiter als kwetsbaarder in het verkeer wordt gezien? Volgens mij gaat er net zo goed om de fietser voor zijn eigen veiligheid voor te lichten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:39

Amaris schreef:

Heeft dat niet te maken met dat verplichte lidmaatschap van de KNHS wat je zo ongeveer overal (paspoort aanvragen bij een stamboek, ruiterbewijs verlengen, je paard stallen op een manege, ...) ongevraagd bij opgedrongen krijgt?

Iedereen die een racefiets of mountainbike heeft kan zich gewoon wielrenner noemen, of niet, en met zijn fiets gaan sporten, of niet, zonder dat hij daar lid van een wielersportbond voor hoeft te worden. Al die mamils die in het weekend met een hangbuikje in treintjes over het asfalt scheuren komen in de lidmaatschapsstatistieken waarschijnlijk niet voor, maar ze beleven de grootste lol aan hun sport. Waar is het bij de ruiterij misgegaan?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:39

En als verkeersdeelnemer moet je toch iets weten over ieder voertuig dat in het verkeer deelneemt? Lijkt me helemaal niet zo raar om mensen voor te lichten over paarden. In je theorieboek staat ook uitgebreid beschreven hoe je paarden het beste kan passeren met de auto, is dat ook zielig?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:41

Kelly_ann schreef:
De tijd dat we mogen verwachten dat het paard als weggebruiker 'normaal' is, is voorbij. En dus ook dat men weet hoe hiermee om te gaan.

Wat een onzin! Weet niet waar jij woont maar hier komen dagelijks ruiters en menners voorbij en lijkt me absurd om het paard als weggebruiker opeens af te schaffen?
Je leert met het behalen van je rijbewijs in elk geval hoe je met een paard op de weg moet omgaan. Het is alleen maar prettig en wenselijk dat fietsers hierover ook worden ingelicht.

Oomens: de meeste recreatieve ruiters staan ook nergens geregistreerd

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:46

Net zoals dat een fietser soms plotseling kan uitwijken door de wind of omdat er iets op de weg ligt, kan een paard iets onvoorspelbaars doen en is het dus veilig om vaart te minderen en ze de ruimte geven. Dat lijkt me alleen maar verstandig, ook als wielrenner voor je eigen veiligheid, heeft verder niets te maken met dat andere verkeersdeelnemers alle verantwoordelijkheid hebben en dat ruiters altijd een slachtoffer rol nemen :')

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:50

Als fietser paarden passeren op een fietspad is soms erg lastig. Veel durven niet te bellen uit angst dat het paard schrikt.
Zelfs ik als ruiter vind het fietsend altijd iets spannend om vlak langs paarden te moeten op het fietspad. Op je fiets zijn 2 of meer paarden van 1m70 voor je best indrukwekkend. Zeker als je ziet dat ze wat onrustig zijn.
Dan nog de "fijne" ruiters die niet terug in gang gaan maar doorblijven draven/galoperen als groep op je afkomend.

Altijd prettig als er meer aandacht wordt besteed aan hoe te handelen maar veel ruiters dienen ook zeker de hand in eigen boezem te steken en ervoor te zorgen dat ze andere gebruikers niet hinderen.
Ja grote groepen wielrenners die geen rekening met je houden zijn vervelend, maar op hun gedrag heb ik geen invloed. Wel op dat van mij en mijn paard.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:31

Qua mountainbikers zou het al enorm schelen als die niet op de ruiterpaden zouden fietsen. :)*

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:39

Sientje schreef:
Qua mountainbikers zou het al enorm schelen als die niet op de ruiterpaden zouden fietsen. :)*

Helaas voor jou mogen die daar meestal gewoon komen, dus je hebt het er maar mee te doen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:49

Ik blijf erbij, zolang men géén wederzijds respect heeft in het verkeer zal de irritatie hoog blijven.
Als voetganger op een voetpad wordt ik van de sokken gereden door fietser.
Als fietser op een fietspad wordt ik door ruiters tot stilstand gezet.
Als ruiter op een ruiterpad moet ik te pas en onpas wijken voor voetgangers.

Dáár ligt de kern van dit probleem. Gebrek aan respect en eens ophouden wegen te willen toe eigenen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:59

magda_90 schreef:
Ik blijf erbij, zolang men géén wederzijds respect heeft in het verkeer zal de irritatie hoog blijven.
Als voetganger op een voetpad wordt ik van de sokken gereden door fietser.
Als fietser op een fietspad wordt ik door ruiters tot stilstand gezet.
Als ruiter op een ruiterpad moet ik te pas en onpas wijken voor voetgangers.

Dáár ligt de kern van dit probleem. Gebrek aan respect en eens ophouden wegen te willen toe eigenen.

Zoiets zei ik ook al, daar ligt de kern van het probleem, niet in wat er op de weg rijdt, maar de tolerantie naar elkaar en het niet 10 minuten eerder dan verantwoord thuis willen zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 06:07

En in de praktijk is het ook helemaal niet zo slecht gesteld met het rekening houden. Ik woon aan een fietspad en dat fietspad brengt mij 200 meter verder in het bos. Op de weg mag je 60 maar er wordt heel vaak 80 gereden. De berm aan de weg is slecht en smal en grenst aan een diepe sloot. Ik kies er dus voor ieders veiligheid voor om op het fietspad te rijden. Als er een wandelaar of fietser langs komt Ploeger ik een stuk door de veel te begroeide berm langs het fietspad en groeten we elkaar vrolijk en vriendelijk. Niemand die zich er druk over maakt dat ik daar niet 'hoor' te rijden. Iedereen ziet heus wel waarom dat je dat zo doet.
Zelfs bij mijn aanrijding met een fietser kreeg ik geen tik op de vingers van mijn verzekering dat ik daar niet zou mogen rijden. Ook zij snappen dat je op die plek voor de meest veilige situatie gaat.

Nu zijn mijn paarden Wielren proof en gaat het om de uitzonderingsgevallen dat ik niet vragen rekening met min te houden. Dan gaat het echt om bijzondere dingen zoals een hond die ineens aan komt stormen of een oplossing momentje.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 06:21

Nieuwsbericht (althans, die vanuit de KNHS) gedeeld in de Facebookgroep MTB Utrechtse Heuvelrug (ca 6000 likes).

Aan de frustraties in dit topic te zien moet ik ze ook even hier naartoe doorverwijzen, geloof ik >;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 08:28

oomens schreef:
Amaris schreef:

Heeft dat niet te maken met dat verplichte lidmaatschap van de KNHS wat je zo ongeveer overal (paspoort aanvragen bij een stamboek, ruiterbewijs verlengen, je paard stallen op een manege, ...) ongevraagd bij opgedrongen krijgt?

Iedereen die een racefiets of mountainbike heeft kan zich gewoon wielrenner noemen, of niet, en met zijn fiets gaan sporten, of niet, zonder dat hij daar lid van een wielersportbond voor hoeft te worden. Al die mamils die in het weekend met een hangbuikje in treintjes over het asfalt scheuren komen in de lidmaatschapsstatistieken waarschijnlijk niet voor, maar ze beleven de grootste lol aan hun sport. Waar is het bij de ruiterij misgegaan?

Ik ben nooit lid geweest en velen met mij ook niet. Maar ik heb wel mijn paard gestald gehad en op de weg gereden. Als je geen wedstrijden rijdt lijkt me niet zoveel nuttig aan lidmaatschap.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:01

Hier in de omgeving is het laatste jaar een explosie geweest van mountainbike paden. Echt enorme groei en een verveelvoudiging van bijbehorende hoeveelheid fietsers.

Daar zagen wij als ruiters allemaal vreselijk tegenop
'De paarden gaan schikken'
'Er komt zéker een botsing'
'Je kan er op wachten tot het mis gaat'
'De bikers zijn asociaal'

Een jaar later kan ik alleen maar zeggen dat het ontzettend meevalt!
Ik heb nog nooit iets vervelends meegemaakt met bikers.
Er is naar de ruiters geluisterd en de meest gevaarlijke kruisingen zijn aangepast en de bikers weten dat daar ook paarden komen.
De mountainbikers groeten altijd heel vriendelijk en bedanken als ik ze zie aankomen en halt houd op de kruising. Ze houden ook nog wel eens een hekje voor ons open.

En er zijn opeens busladingen sportieve jongens in het bos...
Schept perspectieven, toch ;)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:40

Ik ben alledrie in één (wielrenner, mountainbiker en ruiter) :')

Het gaat met name om respect en begrip voor elkaar. Als ruiter reageer je vanuit een standpunt en als fietser ook. Ik weet dat als ik op een fiets langs paarden rijd, dat ik even een teken van aanwezigheid moet geven en er met een gematigde snelheid (afhankelijk reactie van de paarden) er langs kan gaan.

Mijn vriend die wel fietst, maar geen ruiter is, snapt het nu pas na duidelijke uitleg van mij. Zijn redenatie is dat als je te paard de bossen/straat op gaat, dat de paarden er dan wel aan gewend zijn. Even de mindset ander zetten dat een paard een dier is en kan schrikken, ondanks misschien wel kilometers aan ervaring.

Te paard zoek ik altijd een rustig plekje waar ik even stil kan staan, zodat de fietsers rustig kunnen passeren en ga ik meestal op tijden het bos in dat het wat rustiger is.

Het gaat om rekening houden met elkaar en daarbij kunnen ook veel ruiters de hand in eigen boezem steken. Het zijn niet alleen de wielrenners/mountainbikers die soms wat egoistisch gedrag vertonen.