Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:26

Nieuwsredactie schreef:
[Maar we moeten stoppen met het fokken en het gebruik maken van de dieren."

Heerlijk dit _/-\o_
Ben helemaal mee eens, als je alle dieren laat uitsterven dan heb je zeker geen dierenleed meer :+
En denk zelf als paardrijden niet was uitgevonden, dan waren de paarden misschien wel allang uitgestorven.
Al zal beste schrijven ook uit zijn dromen helpen, want ook natuur is geen rozengeuren en maneschijn. Ook ik de natuur moeten dieren hard werken om te overleven en maken ze genoeg ellende mee.

Zelf denk ik dat wij, mensen nog grootse leed veroorzaken. Misschien moeten daar ook wat minder hard mee fokken. Of trap ik nu tegen het zere been aan? :+

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:27

Sja... beetje over the top. Paarden worden al duizenden jaren bereden. En dan kan je inderdaad alle vormen van samenwerking mens-dier wel aankaarten.
Overigens worden IJslanders idd pas laat, bij 5 of 6 jaar ingereden, staan ze meestal 24/7 buiten in een kudde en zijn ze wel degelijk erg aanhankelijk en samenwerkend.
Kennelijk gaan er ook dingen goed in de paardenwereld.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:42

Er zit een kern van waarheid in maar toch,

Tuurlijk niet alle paarden hebben het even best maar ik kan je wel vertellen dat het gemiddelde paard een beter leven heeft dan een koe in een moderne stal die niet meer op de wei komt, of de plofkip die amoer lopen kan, laat staan de varkens in hun stalletjes met nooit daglicht.

En dan kunnen we weer alles op paardensport afzeiken want het is o zo zielig, maar is dit dan zoveel erger dan die varkens?
Beter gaan we elkaar het leven niet zo moeilijk maken en ons druk maken over echt erge dingen en niet iets zoiets als dit.

Autumnn

Re: Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:54

In zekere zin ben ik het er wel mee eens. Paarden zijn niet geboren met een zadel op hun rug. Maar wij ook niet met kleren aan, en die dikke trui die ik aan heb als ik het koud heb vind ik toch echt heerlijk!

Er zijn toch echt wel paarden die aangeven niet willen of bereden kunnen worden. Daarentegen vind mijn merrie de bosritten toch echt heerlijk. Anders krijg ik haar niet vooruit.

Ik denk dat men toch echt heel wat jaren terug moet gaan als ze dit "dierenmishandeling" vinden want als je de paarden van nu het wild in gooit (met name KWPN'ers, sportpaarden etc.) zullen ze niet lang overleven denk ik

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:57

Er is ook een hele stroming binnen de biologie en antropologie die onderbouwd aan kan tonen dat de rug van de mens niet bedoeld is om rechtop te lopen. Toch doen we dat. En we hangen er ook nog eens straffeloos zware rugzakken op, of we sjouwen er kruiwagens met mest mee. Als we dat goed doen, voelen we daar niets van. En daar zit 'm de nuance die in dit hele verhaal volkomen mist.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:07

Ibbel schreef:
Er is ook een hele stroming binnen de biologie en antropologie die onderbouwd aan kan tonen dat de rug van de mens niet bedoeld is om rechtop te lopen. Toch doen we dat. En we hangen er ook nog eens straffeloos zware rugzakken op, of we sjouwen er kruiwagens met mest mee. Als we dat goed doen, voelen we daar niets van. En daar zit 'm de nuance die in dit hele verhaal volkomen mist.

Dat zijn mi puur de argumenten om de leek even op te warmen en het dan niet in perspectief te zetten.

De natuur wordt iets te makkelijk heilig verklaard, zonder onderbouwing.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:13

Hoe jammer ik het ook zou vinden voor mezelf, de meneer heeft wel een punt. Ik denk dan alleen wel direct aan het enorme overschot aan paarden die dan geheid gaat ontstaan. De mijne zullen er niet om weggaan maar ik gok zomaar dat 99'9 %de laan uitvliegt.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:14

Ibbel schreef:

wat dacht je dan van die kindjes die met hun twaalfde met zware rugzakken brugpieper mogen spelen? alsof dat niet slecht is. Afschaffen die handel!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:15

Ibbel schreef:

Mee eens!

Iets wat hier nog niet besproken is maar wat ik mij altijd meteen af vraag als iemand iets zegt of schrijft: hoe weet hij dit, waar heeft hij de kennis vandaan gehaald? De auteur is voor zover ik kan vinden een volstrekt willekeurig persoon die millieuwetenschappen heeft gestudeerd (geen idee hoe je daarmee docent dierethiek kan worden overigens). Hij is niet gepromoveerd en heeft dus niet 4 jaar lang onderzoek gedaan naar het gedrag van paarden of de biomechanica van paarden. Of hij zelf paarden heeft of iets met paarden doet is mij niet duidelijk. Oftewel in mijn opinie een geval van wijsneuzerij 2.0. Zonde van mijn tijd. Op zich niet gek, dat doen veel mensen, maar wel raar dat een krant als het nrc dit gewoon plaatst.

Overigens zijn paarden uiteraard niet geschapen om door mensen bereden te worden, net zo min als dat wij geschapen zijn om elke dag naar kantoor te gaan om achter een bureau te werken. Vraag is of dit een probleem is. Hele interessante discussie, maar dan liever met iemand die verstand van zaken heeft en zelf iets met paarden te maken heeft :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:19

Tobbes schreef:
Nieuwsredactie schreef:
[Maar we moeten stoppen met het fokken en het gebruik maken van de dieren."

Heerlijk dit _/-\o_
Ben helemaal mee eens, als je alle dieren laat uitsterven dan heb je zeker geen dierenleed meer :+
En denk zelf als paardrijden niet was uitgevonden, dan waren de paarden misschien wel allang uitgestorven.
Al zal beste schrijven ook uit zijn dromen helpen, want ook natuur is geen rozengeuren en maneschijn. Ook ik de natuur moeten dieren hard werken om te overleven en maken ze genoeg ellende mee.

Zelf denk ik dat wij, mensen nog grootse leed veroorzaken. Misschien moeten daar ook wat minder hard mee fokken. Of trap ik nu tegen het zere been aan? :+

nee hoor dat roep ik al jaaaren. Mijn god, als je ziet welk gespuis er maar kinderen neemt, mag dat van mij heul rap aan (strakke)banden worden gelegd.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:38

Kuggur schreef:
Fenrir schreef:
Iedereen snapt wat er bedoelt wordt, als jij wil mierenn*ken over een term moet je dat vooral doen maar volgens mij ben jij hier vooral degene die vermoeiend is voor zichzelf.

Tuurlijk, dus als iemand hier zegt "topsport voor dieren zou verboden moeten worden", dan vallen melkkoeien daar dus onder... 8)7

Maar goed, normaal zorgvuldig taalgebruik is natuurlijk "mierenneukerij"...

Vaker het probleem van discussieren met vrouwen, je moet toch begrijpen dat ze "A" bedoelen hoewel ze "B" zeggen, "want dat snapt toch iedereen"... _O-

Oh, je bent toch niet weggebleven. Lastig hoor, A zeggen en B doen. Wat mij opvalt aan jou is de zelfingenomen manier van communiceren. Jij bent speciaal, want jij hebt nl verlaten en staat daardoor ver boven het gepeupel.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:40

Wat mij opvalt is dat weinig ruiters op Bokt openstaan voor kritiek op een mening over paardrijden en meneer gelijk niet serieus nemen. Op Bokt wordt openlijk gediscussieerd over veehouderij, dolfinaria, vlees eten enzovoort, maar als het over hun eigen hobby gaat dan wuiven we kritiek gewoon weg :') als onzin en meneer wordt weggezet als iemand die er geen verstand van heeft, terwijl veel discussies over bijvoorbeeld veehouderij en dolfinaria ook door leken worden gevoerd, waarom zouden die dan geen mening mogen hebben over paardrijden?

En je kunt inderdaad je vraagtekens zetten bij sporten als eventing, springen en hoge dressuur. Alsof het fijn is voor zo'n paard uren in een vliegtuig te staan om te reizen naar een tropisch land om daar bij tropische temperaturen over hoge hindernissen te springen...
Laatst bijgewerkt door Mazida op 20-08-16 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:40

Ik vind dat deze man absoluut een punt heeft. Persoonlijk begin ik ook lichtelijk te walgen van de paardensport in zijn huidige vorm (rollkur, je paard volhangen met onnodige 'hulpmiddelen' en huisvesting)
Máár hij scheert in dit artikel wel even alle ruiters over één kam, want persoonlijk maak ik geen gebruik van bit, sporen en zwepen, staat mijn paard 24/7 in een kleine kudde met onbeperkt hooi, gras en water, en word ze pas ingereden als ze minstens 5 jaar is.
(en nou zeg ik echt niet dat ik het het beste weet, en dat ik omdat ze verder lekker op wei staat meer recht heb om op haar te rijden dan op een paard dat de hele dag op stal moet staan, maar gewoon dat niet elke ruiter zo is als beschreven in het artikel)

Wat hij ook nog vergeet te zeggen, is dat het paard als dier al zo verschrikkelijk lang bereden word, dat het onmogelijk is dat het dier niet tot op zekere hoogte is mee geëvolueerd om mensen te kunnen (blijven) dragen. (doormiddel van selectief fokken dan, wat natuurlijk al aantoonbaar is door de hoeveelheid rassen die er zijn ontstaan sinds de domesticatie van het paard)

Nee, het is niet goed voor een paard om bereden te worden, nee, niet elke ruiter mishandeld zijn paard en nee, paardrijden moet niet verboden worden, maar er mogen wat mij betreft heel wat strengere regels komen in de sport.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 20-08-16 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:42

Laurora schreef:
Ik vind dat deze man absoluut een punt heeft. Persoonlijk begin ik ook lichtelijk te walgen van de paardensport in zijn huidige vorm (rollkur, je paard volhangen met onnodige 'hulpmiddelen' en huisvesting)
Máár hij scheert in dit artikel wel even alle ruiters over één kam, want persoonlijk maak ik geen gebruik van bit, sporen en zwepen, staat mijn paard 24/7 in een kleine kudde met onbeperkt hooi, gras en water, en word ze pas ingereden als ze minstens 5 jaar is.
Wat hij ook nog vergeet te zeggen, is dat het paard als dier al zo verschrikkelijk lang bereden word, dat het onmogelijk is dat het dier niet tot op zekere hoogte is mee geëvolueerd om mensen te kunnen (blijven) dragen. (doormiddel van selectief fokken dan, wat natuurlijk al aantoonbaar is door de hoeveelheid rassen die er zijn ontstaan sinds de domesticatie van het paard)

Nee, het is niet goed voor een paard om bereden te worden, nee, niet elke ruiter mishandeld zijn paard en nee, paardrijden moet niet verboden worden, maar er mogen wat mij betreft heel wat strengere regels komen in de sport.

Helemaal mee eens, de huidige paardensport op topniveau is niet bepaald een visitekaartje voor de paardensport in algemeen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:45

Mazida schreef:
Wat mij opvalt is dat weinig ruiters op Bokt openstaan voor kritiek op een mening over paardrijden en meneer gelijk niet serieus nemen.

Hmm, heel bokt staat juist vól met kritiek op LDR, rollkür, vroeg inrijden, 24/7 op stal. Heel bokt brengt wél de nuance aan die 'meneer' niet aanbrengt. En het missen van die nuance is nu juist het probleem, want daaruit blijkt zonneklaar dat-ie echt niet weet waar hij het over heeft. En voor iemand die een opiniestuk in de NRC schrijft is dat nu juist wél noodzakelijk.

Overigens was de 'strijdkreet' van de NRC jarenlang: "voor wie de nuance zoekt". Meneer Vermaat heeft 'm iig nog niet gevonden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:48

Nou, ik wilde net zeggen. Als er ergens wel snoeihard commentaar komt over de rijerij dan is het wel op bokt. Van bit-,deken-,boom-, ijzer-, stalloos tot tientallen rijtechnieken.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:49

Mazida schreef:
Helemaal mee eens, de huidige paardensport op topniveau is niet bepaald een visitekaartje voor de paardensport in algemeen.

Nee idd, zeker niet voor mensen die (nog) niks van paarden weten.
Toen ik begon op de manege toen ik 9 was, was ik er van overtuigd dat anky de beste ruiter ever was, sloeg ik net zo hard met de zweep als de rest als mn paard niet wou doorlopen, want ja, dat leer je op de manege, en anky doet het zelf vast ook, dus dan is het goed.
Ik heb pas een zestal jaar geleden geleerd dat het ook heel anders kan, maar tot op de dag van vandaag schaam ik me de ogen uit mn kop voor al die paarden die een flinke tik of een schop van me hebben gehad....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:03

Anky rijdt al dik 23 jaar niet met een zweep in de dressuurring. Daar hoef de Anky of de dressuursport niet op aan te kijken, maar de manege waar je les kreeg.

Famfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:11

We schaffen alles af,ook geen mensen meer in kleine flatjes duwen maar iedereen een landhuis iedereen even veel geld en niemand die meer hoeft te werken.

En dat alles geld dan voor alle mensen en geen dieren meer, niets meer in huis niets meer in een stal,schop alles maar de straat op en iedereen is gelukkig!?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:36

Ik kijk nu naar springen bij de "moderne vijfkamp" via livestream...ben weggelopen...werd er misselijk van!! DIT zou echt verboden moeten worden!...dit heeft niks meer met paardensport te maken...

Volgens mij rijden de ruiters op leenpaarden, totaal geen sprake van een team of een band tussen paard en ruiter...paarden springen regelmatig dwars door een hindernis, balken vliegen tussen de benen van de paarden, ruiters vliegen door de lucht..20 strafpunten is het gemiddelde.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:40

Kahawa schreef:
- Het welzijnsarument. Zelfs als alle paarden het qua welzijn heel goed hebben, weerlegt dat het ethische vraagstuk niet. Slavernij onder goede omstandigheden is nog steeds opgelegde onvrijheid hoe gelukkig die slaaf ook is.

Ik vraag me dan toch af hoe mensen het voorbestaan van bepaalde gedomesticeerde soorten zonder "slavernij" nu precies voor zich zien? Deze dieren kunnen eigenlijk nergens in vrijheid leven omdat ze veel te ver van de natuur staan. Willen deze mensen dan gewoon dat hele soorten verdwijnen?
Ik denk trouwens sowieso dat de stelling dat een opgelegde onvrijheid per definitie verkeerd is niet perce klopt. Als de persoon of het dier door deze onvrijheid meer welzijn, gezondheid en geluk ervaart en dat in vrijheid niet zou kunnen is het niet perce verkeerd om vrijheid te beperken denk ik. We leggen mensen die handelingsonbekwaam zijn soms ook een bepaalde onvrijheid op om hun welzijn te verzekeren. Zou je kinderen, gehandicapten en demente ouderen dan ook maar niet meer in hun vrijheid moeten beperken en hen gewoon allerlei onbesuisde dingen moeten laten doen waardoor ze wellicht gewond raken ed? Bovendien leggen we als samenleving toch eigenlijk iedereen een bepaalde onvrijheid op, dus zijn we volgens die theorie allemaal slaven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:42

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:46

Sammie schreef:
Anky rijdt al dik 23 jaar niet met een zweep in de dressuurring. Daar hoef de Anky of de dressuursport niet op aan te kijken, maar de manege waar je les kreeg.

Nou, oke, anky is daar misschien een beetje een ongelukkig voorbeeld wat dat betreft, maar bij ons werd er constant geroepen dat als we net zoals anky wouden worden we streng moesten zijn voor onze paarden. En in het geval van onze manege stond streng zijn gelijk aan net zo lang met de zweep slaan tot het paard luisterde. (ja, ik heb paarden daar volledig verrot geslagen zien worden, ook doodleuk tijdens de onderlinge wedstrijden)
En ja, daar kijk ik mijn manege op aan, niet anky, die kan er niks aan doen dat ze toendertijd het voorbeeld van elke jonge ruiter was en daar handig gebruik van werd gemaakt (wisten wij veel)

wat ik bedoel te zeggen is dat ik, vergeleken met mij als pennymeisje, anky niet meer zie als een heldin en de beste ruiter ever.
Persoonlijk vind ik iemand die een paard tuigloos door een rijbak heenstuurt met alleen je kont en je stem 1000x knapper dan een dressuurruiter die 'hulpmiddelen' gebruikt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:06

Sammie schreef:
moderne vijfkamp heeft idd niks met de paardensport te maken.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Moderne_vijfkamp

Hoog tijd om dit per direct af te schaffen, als ze dan toch ergens willen beginnen...hier dan!! Dit is echt te afschuwelijk om naar te kijken...pijn in mijn paardenhart.