Rio: Bondscoach teleurgesteld over gedrag Jur Vrieling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rio: Bondscoach teleurgesteld over gedrag Jur Vrieling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:28

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:59

Zoals ik al zei, hij ging even van prof naar trainer en het paard liet hem zitten. Niks is meer menselijk en /of paardachtig dan dit. Nou kunnen misschien mensen eens zien hoe fragiel zo een band is op dit niveau, en dat die paarden het doen omdat ze het WILLEN doen. Zirocco wilde gewoon niet, klaar en daar hebben ze de hele tijd discussie over gehad. Daar waar je in een training al eerder zou zeggen dat er geen discussie mogelijk is.

Nu gewoon weer even rustig aan inderdaad, en dan kijken of de verhoudingen weer gladgestreken zijn om vol goede moed weer verder te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:20

Toch grappig dat Jur zijn fout wel toegeeft en duidelijk zegt dat hij het niet had mogen doen en jij het goed blijft praten met onzinnige verklaringen.
Niks discussie of correctie, het was frustratie en hij had het gewoon niet moeten doen, punt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:22

Idd, dees_daan, ik snap ook niet waarom hier nog over gediscussieerd moet worden. Hij zegt het zelf, maar een ander weet het beter :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:26

Ik dacht ook al: die leest er kennelijk heel wat anders in dan wat er staat. :')

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:35

Wat goed dat hij het zelf toegeeft en inziet. Ik heb de beelden ook gezien en vind het een erg oneerlijke bestraffing die qua timing en omvang niet op zijn plek was. Gelukkig ziet hij het zlef ook in.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:29

safina schreef:
Mooie reactie van Jur Vrieling vandaag. http://www.horses.nl/sport/jur-vrieling ... um=twitter
Het blijft een stomme actie in mijn ogen, maar als iemand het vervolgens zo oppakt: daar heb ik echt respect voor! Hoop dat ze snel weer vertrouwen hebben in elkaar.

Idd.

Dat iemand iets stoms doet en het vervolgens inziet en het beter wil aanpakken, daar kan je alleen respect voor hebben.

Dat iemand constant recht probeert te lullen wat krom is niet, en een onzeker of bang paard voert geen 'discussies' die is gewoon onzeker of bang en dan krijg je eigenlijk als ruiter nooit wat je wilt. Echt super jammer dat het paard in de ring zo heftig ergens op reageerde, hoe erg is het als je het op het voorterrein opgelost lijkt te hebben en in de ring je paard gewoon weer in de staak gaat.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:40

danzzz schreef:
De eerste of de tweede keer?

Ik vond namelijk dat hij goed genoeg aanreed en zeker een paard op dat niveau moet zich kunnen redden als het misschien net effe niet uitkomt, dat is geen reden om te weigeren voor een paard op dit niveau

Naar mijn mening heeft een paard op dit nivo, of elk nivo eigenlijk, alle redenen om te weigeren. Of het om springen, dressuur, eventing, mennen, bosritjes, voltige etc gaat, geen enkel paard staat te trappelen van ongeduld om die gekkigheid te ondergaan.
Wij als mens mogen dankbaar zijn voor alles wat het paard ons brengt plezier emotie verdriet en vreugde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:54

Szan schreef:
VivaLaVida schreef:
Jammer dat ik het nergens terug kan kijken, ben wel benieuwd

Op website van NOS staat een filmpje van de rit (t/m de tikken).

Dankjewel, gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:05

Hij had het niet moeten doen nee.maar Ik denk dat 99% van de mensen hier weleens hun paard een tik hebben gegeven die onterecht was. Incl mezelf!
Dom ja. Maar wij worden er niet zo op afgerekend als hij, vind zelf dat dat nu ook wel klaar mag zijn.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:15

Die hele 'discussie' / correctie heeft dus weinig nut gehad nu zirocco vandaag weer gerweigert heeft en uitgebeld is.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:12

Ik snap Jur ergens wel. Hij werkt al zo lang naar dit moment toe. Heeft er veel voor gedaan. Begrijp wel dat de frustratie het op dat moment over neemt van het gezond verstand. Wilt niet zeggen dat ik het goed praat.
Meer als eerlijk toegeven dat hij fout was kan hij nu toch niet meer doen. Chapeau dat hij dit doet.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:02

We zijn geen van allen feilloos. Maar een prof moet zich zeker kunnen beheersen en ook weten dat deze actie averechts kan werken. Hij neemt in die tijd zelfs nog de tijd om de zweep naar zijn rechterhand te nemen en geeft het paard toch echt 3 klappen en zeker niet 2.

Maar ja, als hij het terug kon draaien zou hij dat zeker doen gezien zijn reacties.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:19

Natuurlijk geeft hij toe en zegt hij dat het nooit meer zal gebeuren! Hij kan er met zoveel kijkers niet onderuit dat het een op het paard afgereageerde frustratie was die niks met correctie te maken heeft en het vertrouwen schaadt.
Ik vind het schandalig en triest. Een prof hoort beter te weten en heeft daarnaast een voorbeeldfunctie. Geen excuus. Van mij hadden ze hem naar huis mogen sturen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:39

Ben het ook met je eens. Wat ik me afvraag, is of dit thuis ook zo gebeurt. Is dit een onfortuinlijke misser, of is het de 'aard van het beestje' dat onbedoeld ten overstaan van het publiek te voorschijn komt. Hopelijk een fikse misser.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:45

Ik vraag het me ook af..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:00

Iemand die dit 'nooit' doet, doet dat zeker niet op zo'n wedstrijd. Dan houdt men zich over het algemeen in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:13

Het kan wel zijn dat de wedstrijd spanning/ druk/ teleurstelling dingen naar boven haalt waar je in de training geen last van hebt, maar over het algemeen zit het inderdaad gewoon al of niet in je hoe je met dat soort heftige gevoelens omgaat als je op een paard zit.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:54

Eerlijk gezegd had ik steeds de discussie gehoord en niet het filmpje gezien. Ik had dus eigenlijk verwacht dat Vrieling zijn paard helemaal naar volgende week had geslagen #) ivm met de enorme discussie, maar het filmpje valt me eigenlijk heel erg mee :o? . Tuurlijk waren die twee tikken uit frustratie onterecht en verkeerd getimed, dat zegt hij ook niet voor niets zelf, altijd oneerlijk naar je paard natuurlijk maar het lijkt er verder toch niet zo heel extreem hard aan toe te gaan?

Ik vind het trouwens al wel een verbetering dat hier iig het bewustzijn is dat het niet juist was of iig dat men bewust is dat dat soort fratsen met het imago van de sport doen. Ik kan me een tijd terug herinneren dat een ruiter zijn paard had door gespoord en doodleuk beweerde dat het "toch maar een klein beetje bloed" was en dat het zo oneerlijk was dat hij al gediskwalificeerd werd terwijl hij zijn paard maar een klein beetje had verwond, en dat kreeg nog bijval ook. Denk dat het voor het imago van de sport veel beter is dat Vrieling iig erkend dat het verkeerd was en beterschap belooft (hoe gemeend dat dan is weet hij alleen zelf denk ik).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 01:03

ik heb trouwens genoten van de moderne meerkamp..
geen sporen, niet de beste ruiters (anders hadden ze wel gaan paardrijden),
slechts 90 cm op geleende paarden waar ze 20 minuten op mogen kennismaken.. geen overmatig zweepgebruik, en voor zover het binnen bereik ligt van de ruiters met meer oog voor rijstijl.. En omdat het geen ingewikkeld parcours is, goed te doen voor de paarden ook..

om de een of andere reden deed mij dit veel meer plezier dan het springparcours van de wereldtop aan springruiters en paarden..

alsof je naar een relatief nette zaterdag middag b parcours zat te kijken, met hier en daar een weigering, een valpartijtje, maar vooral met wat leek op een gemoedelijke wedstrijd met het nodige gepruts.

het is en blijft natuurlijk kunst en vliegwerk als je op een geleend paard stapt en je niet specifiek een springruiter bent.. maar daar kan ik dan meer van genieten dan van het gekunstelde gedoe van de springsport op de OS.. springen zoals de helft van ons zou doen als we ons reet moesten redden op een vreemd paard.