Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:15

MariekeS_ schreef:
antje_vip schreef:
Ze heeft dat paard gereden terwijl zijn kaak was gebroken/gescheurd... Valt zoiets dan echt niet op voordat je gaat zitten? Ik had eerst wel respect voor haar, dat ze halverwege de proef afgroette. Maar nadat die breuk bekend was, ging ik toch twijfelen.

Die theorie is bedacht door een Amerikaan op basis van foto's van Parzival.
Adeline heeft in haar laatste FB update het genoemd en met een knipoog vermeld dat Parzival geen scheuren in z'n kaak heeft.
Die kaak is ook op Xray geweest voordat ze uberhaupt de ring in ging. Ik mag toch hopen dat de FEI officials van de vetcheck een paard met een gebroken kaak niet groenlicht geven.

Logisch dat als het paard door een insect gebeten is, dat je dan een rontgenfoto laat maken?!
Nee dat wil er bij mij niet in.... waarom zouden er uberhaubt rontgenfoto's gemaakt zijn dan vermoed je iets anders lijkt me.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:17

cherie78 schreef:
Zoals op wedstrijd gereden wordt, wordt er thuis geoefend.

Dan is het wedstrijdterrein de plaats om het aan te pakken, vanaf de B t/m GP

Als dit afgestraft gaat worden op punten, zal het minder en minder toegepast gaan worden en de instructie daarin minder worden.
Nu wordt het "beloond"

Amen. Niks aan toe te voegen.
Maar ik denk dat het nog een hele lange weg te gaan heeft. Maar goed de aanhouder "wint" .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:20

cherie78 schreef:

Als dit afgestraft gaat worden op punten, zal het minder en minder toegepast gaan worden en de instructie daarin minder worden.
Nu wordt het "beloond"

Nee hoor, dat hoeft neit zo te zijn. Ja als je kijkt naar oefeningen, trainingsmethodes. Maar ik heb het meer over grofheid, mishandeling etc, dat gebeurt thuis wat wij niet zien.
Mishandeling vind ik overigens een lastig woord om te gebruiken, niet omdat ik dat zelf niet vind, maar omdat mensen vaak denken dat het niet gebeurt, dat topsportpaarden mishandeld worden... En wat is mishandeling dan.
Bijv:
- teveel rollkur/doorbuigen/onnatuurlijke houding (rijden en longeren, maar soms ook op stal)
- overmatig spoorgebruik/ hand
- onjuist gebruik van harnachement; hoofdstellen/hulpteugels etc
- afstraffen van paarden met stroom, meerdere zwepen, plastic buizen, barreren
- medische ongeoorloofde dingen, zoals blisteren.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:23

Het verbaast me dat niemand het heeft over die gast uit Uruguay.

Zie hier vanaf ongeveer 32.00:
http://www.npo.nl/nos-studio-rio/14-08- ... W_03227976

Wat een fantastisch paard dat hij met die idioot op zijn rug dat hele parcours weet af te leggen. Ze hadden hem van mij wel uit mogen bellen, wat een getrek en gesleur, compleet ongecontroleerd.
De enige reden dat er geen ongelukken gebeurd zijn is dat dat paard zichzelf zo goed weet te redden.

Echt niet om aan te zien, en deze kerel krijgt applaus??

Nouja al met al is de diervriendelijkheid sowieso vaak ver te zoeken in de paardensport, adelinde vind ik ook nooit echt fijn om naar te kijken maar volgens mij is parzival ook niet de makkelijkste in de aanleuning. Ook een teken dat het ergens verkeerd gaat lijkt me, maar ik heb deze os wel minder paardvriendelijke dingen gezien..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:26

antje_vip schreef:
Ze heeft dat paard gereden terwijl zijn kaak was gebroken/gescheurd... Valt zoiets dan echt niet op voordat je gaat zitten? Ik had eerst wel respect voor haar, dat ze halverwege de proef afgroette. Maar nadat die breuk bekend was, ging ik toch twijfelen.

Er was een ander paard (springpaard) op de OS waarbij een fractuur is gevonden, de lui die dat hebben gezegd hebben dat per ongeluk verwisseld met Parzival.

Je denkt toch niet dat als ze zien voor de wedstrijd dat paard fractuur heeft in de kaak dat ze m nog laten mee doen he?

En dat ze bij een dikke kaak fotos hebben gemaakt.. ja geloof k best.. logisch zou zijn rontgen voor gebroken/geinfecteerde kies en als daar niets te zien is het gooien op een allergische reactie.

Ik ben ook geen fan van Adelinde maar gun haar dit ook niet idd
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 15-08-16 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:28

Joolien schreef:
cherie78 schreef:

Nu wordt het "beloond"

Nee hoor, dat hoeft neit zo te zijn. Ja als je kijkt naar oefeningen, trainingsmethodes. Maar ik heb het meer over grofheid, mishandeling etc, dat gebeurt thuis wat wij niet zien.
Mishandeling vind ik overigens een lastig woord om te gebruiken, niet omdat ik dat zelf niet vind, maar omdat mensen vaak denken dat het niet gebeurt, dat topsportpaarden mishandeld worden... En wat is mishandeling dan.
Bijv:
- teveel rollkur/doorbuigen/onnatuurlijke houding (rijden en longeren, maar soms ook op stal)
- overmatig spoorgebruik/ hand
- onjuist gebruik van harnachement; hoofdstellen/hulpteugels etc
- afstraffen van paarden met stroom, meerdere zwepen, plastic buizen, barreren
- medische ongeoorloofde dingen, zoals blisteren.

ik begrijp niet hoe mensen zo naief kunnen zijn om te denken dat het er thuis net zo aan toegaat als op wedstrijd...Ik raad ze aan om even als groom te gaan werken.Twee dagen is voldoende...

Anoniem

Re: Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:30

Idd Geerke, mijn idee. Ik benoem dit niet voor niks ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:30

Wat heeft het nou met gunnen te maken? Ze doet dit haarzelf aan.
Van mij mogen ze de hele top een flink uitdunnen en dan hoop ik dat de basis daar iets van leert.
Dat "het doel heiligt de middelen", moet maar eens over zijn.

@Lepeltje: Als een paard niet fijn in de aanleuning is, is dat een ruiterfout, punt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:36

Geerke en Joolien, natuurlijk gaat het er thuis erger aan toe dan op wedstrijd.

Men zal toch het één en ander uit de kast moeten trekken om op wedstrijd iets te laten zien van wat beloond en gepunt wordt in de ring.

Alles wordt voor die beloning toegepast en niet alleen sinds het "de Hollandse School" wordt genoemd

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:39

Ruiters aanpakken heeft totaal geen zin als de juryleden al sinds een jaar of 20, zo niet langer, belonen wat nu dus 'normaal' geworden is. Achter de loodlijn opgekruld, met maaiend voorbenen, tactfouten en een achterhand die niet meer meedoet.
Zolang de jury dáár 80% voor geeft, heeft het totaal geen zin de ruiters daarvoor af te straffen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-08-16 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:40

Dat zeg ik ook Lusitana. :P Ik zeg alleen dat ik deze OS wel ergere dingen heb gezien.
Maar goed ja, misschien moet je inderdaad ergens beginnen.

Misschien hoort een combinatie die zoveel problemen met de aanleuning heeft uberhaupt hier niet thuis, maar ik zie maar heel weinig paarden die echt fijn in de aanleuning zijn, veel open monden en ook veel paarden die ver achter de loodlijn lopen.
Is toch iets dat vanuit de basis correct hoort te zijn maar op dit niveau lijkt het om de een of andere reden niks meer uit te maken.

Maar goed, ik kan nog geen deuk in een pakje boter rijden, dus ik kan er vast weinig over zeggen, maar toch geloof ik wel dat je ook op dit niveau kan rijden op een wat paardvriendelijker manier.

Edit: Wat Ibbel zegt dus. :P

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:45

Danielleeee_ schreef:
Debiel, ik vind Adelindes rijstijl ook niet de fijnste, maar ze heeft alles voor Parzival over.

En als die Kelly dit wint, dan mogen ze nog wel honderden andere ruiters voor de rechter slepen. Echt niet alleen Adelinde maakt deze 'fout'.

Graag! En waarom niet met Adelinde beginnen? Ze moeten toch érgens beginnen :)* ? Ik hoop dat er nog veel meer zaken volgen en dat er dan eindelijk daadwerkelijk iets verandert aan deze mishandelingen. Chapeau voor de mensen die zich hier voor inzetten +:)+ .

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:47

Kamy schreef:
Logisch dat als het paard door een insect gebeten is, dat je dan een rontgenfoto laat maken?!
Nee dat wil er bij mij niet in.... waarom zouden er uberhaubt rontgenfoto's gemaakt zijn dan vermoed je iets anders lijkt me.

Als het paard met zo'n dikke kaak op stal staat, neem ik aan dat je eerst een foto laat maken om andere dingen uit te sluiten. Nummer 1 reden van zwellingen is nou eenmaal een botbreuk...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:51

AlwaysH schreef:
Wat een gejammer, zijn genoeg andere ruiters die dit nog veel erger zouden doen, ook in het springen.

@Lailapri, een jaar? Ken weinig volwassenen die zo hebben leren rijden, natuurlijk moet je eerst je balans leren houden door aan de longe te rijden, maar en jaar is wat te ver gezocht.

Vreselijk, dat gezaag en getrap, en dan heb ik het over de meiden van mijn leeftijd (en de jongens...).
hoorde van kennis dat dit in Duitsland bij een manege gebeurd. Als je omrekend is dan 52weken, min vakanties laat zeggen 12 weken is dat 40 weken. Dus 40 lessen, lijkt mij een mooi begin, zitten, voelen, oefenen enz. En zo min mogelijk dier tot last omdat je nog niet bezig hoeft met drijven en de teugels. Er valt zoveel te leren al voordat je je bezig houdt met het besturen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:57

Werkelijk, wat een meningen 8)7

We weten het allemaal beter, dan de dressuurtop van Nederland, waarom zijn al deze mensen dan niet in Rio ipv Adelinde en Edward en de rest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:01

KarinLF schreef:

We weten het allemaal beter, dan de dressuurtop van Nederland, waarom zijn al deze mensen dan niet in Rio ipv Adelinde en Edward en de rest!

Misschien moeten we ons ook af gaan vragen waarom Zoricco 2x weigert, zal hij echt zweepslagen krijgen??!! Werkelijk mensen te bespottelijk! Deze ruiters doen hun stinkende best om hun paarden goed te trainen, al jaren lang!
Maar nee heel Nederland heeft er een mening over, maar zelf halen ze bij lange na dit Niveau niet en zullen ze ook nooit halen! -:(- -:(-

Tja, sorry dat het teleurstellend is dat topruiters niet heilig zijn. Ik zit liever op mn bank commentaar te leveren, dan dat ik daar in Rio sta ten koste van wat? En ik zuig t niet uit mn duim hoor, het is geen vermoeden of iets wat ik denk. Ik heb het met eigen ogen gezien, dus geen mening, maar feiten.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:04

Nou er zit nogal verschil in hoe bijv valegro, parzival paar jaar terug liepen en nu.. dus ergens in te trainingen is iets veranderd .. Maar niet meteen positief..

Dus dat "wij" het beter weten zeker niet, maar het valt dus menig paardensporter op dat er iets mis gaat

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:11

KarinLF schreef:

omdat mensen die echt van paarden houden dit niveau never nooit bereiken...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:18

geerke schreef:
KarinLF schreef:

omdat mensen die echt van <script id="gpt-impl-0.2631560458118125" src="http://partner.googleadservices.com/gpt/pubads_impl_93.js"></script>paarden houden dit niveau never nooit bereiken...

Het gebeurt een enkele keer, maar dan is het geen 9-jarige die in de GP-ring zijn/haar debuut maakt.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:19

KarinLF schreef:

Mee eens! Dit vind ik ook het minder leuke aan de paardensport, ipv trots te zijn op de ruiters die naar Rio mogen, alleen maar commentaar.
Geerke ,aparte opmerking...wat is dan het hoogste niveau wat mensen die van paarden houden wel kunnen bereiken?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:21

Belmera schreef:
KarinLF schreef:

Mee eens! Dit vind ik ook het minder leuke aan de paardensport, ipv trots te zijn op de ruiters die naar Rio mogen, alleen maar commentaar.
Geerke ,aparte opmerking...wat is dan het hoogste niveau wat mensen die van paarden houden wel kunnen bereiken?

het is maar net wat je onder een hoog niveau verstaat....paardvriendelijkheid is voor mij een hoger niveau dan een circusact.

Belmera

Re: Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:23

Je snapt vastwel dat ik wedstrijd niveau bedoel. Of hoort wedstrijdrijden niet bij mensen die van paarden houden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:26

Belmera schreef:
Je snapt vastwel dat ik wedstrijd niveau bedoel. Of hoort wedstrijdrijden niet bij mensen die van paarden houden?

olympisch niveau kan niet paardvriendelijk...de lat ligt daar erg hoog.
Ik heb het niet over een Z proefje...dat kan ieder huis tuin en keukenpaard volbrengen zonder verplicht in een roll kur getrokken te worden

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:35

Waarschijnlijk heb ik er het talent niet voor, zelfs als ik dat al had, zou ik niet genoeg geld hebben om een paard te kopen die dat niveau aan kan.
Zelfs dan, het zijn geen machines maar dieren. Stating the obvious: ze kunnen niet praten dus ze kunnen je alleen vertellen of ze iets leuk vinden of niet dmv lichaamstaal. Ik weet niet of ik in staat zou zijn een dier gedwongen zo ver te pushen dat hij op dit niveau kan presteren.
Elke topsport waarbij fysieke inspanning vereist is kost pijn en moeite, een turner komt ook echt niet op dat niveau zonder meerdere keren hard op zijn smoel te lazeren, en je spieren zover rekken is ook niet altijd pijnloos. Maar een turner wil dat en kiest ervoor.

Een paard niet, en als een dier zichtbaar aangeeft moeite te hebben met de gevraagde inspanning vind ik dat je daar best kritisch naar mag kijken. Ook als je zelf niet op dat niveau rijdt.

Natuurlijk is het goed om de dingen van verschillende kanten te bekijken voordat je je er een mening over vormt, en dat heb ik ook gedaan. Maar ik denk dat het voor veel mensen wel duidelijk is dat er paarden bij lopen die zichtbaar ongemak tonen en alsnog gewoon hun punten krijgen.

Sowieso snap ik niet waarom ruiters niet gewoon de keuze mogen hebben om zonder sporen of stang en trens te rijden, ik heb het idee dat die stang en trens er gewoon niet altijd fatsoenlijk in past.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:40

Geerke, dan snap ik je.
Maar begrijp ik dan ook goed dat jij eigenlijk wil dat paardrijden geen olympische sport meer zal zijn? Excuses als dit offtopic is.
Ik vind het ook van de zotte dat Adelinde wordt aangeklaagd. Natuurlijk zijn er van haar beelden de vinden dat ze ruwer is dan zou moeten, er is van haar zoveel meer beeldmateriaal dan van de gemiddelde htk ruiter. Ik geef ook eerlijk toe dat ik ook wel eens ruwer ben dan zou moeten, maar op sommige momenten ontkom je er niet aan. Maar daar zijn dan geen foto's van..
Het idee van de ruiters thuis in de gaten houden is natuurlijk een goed idee. Maar denk dat daar veel meer tijd en geld in gaat zitten dan de inrijterrreinen en wedstrijden strenger controleren.