Britse dierenarts laat te zware wedstrijdruiters afstijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:02

Ibbel schreef:
Bij de cavalerie werd vroeger 14% inclusief zadel en bepakking ( rond de 20 kg) gehanteerd, en dat was ook niet voor niets.

Die paarden waren rond de 400 kilo. Dan zouden ze 52 kilo kunnen dragen. Bepakking en zadel van 20 kilo is soldaten van 32 kilo?
Met een paard 500 kilo kom je uit op 70 kilo min bepakking=soldaten van 50 kilo.
Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk.

Daarbij lijkt het me wel een verschil of een paard een mars van 80 kilometer moet afleggen door terrein of een uurtje onder het zadel is .

Wat betreft dat licht maken van de ruiter dat heeft niet te maken met gewicht maar met hoe erg je een paard stoort. Als je een paard erg stoort krijgt het uiteraard meer spierpijn dan als een ruiter in balans is met het paard.

Nogmaals, ik vind het prima als men richtlijnen heeft, maar niet prima om die strak te hanteren alsof het een vaststaand feit is voor alle paarden en ponies.
Het gaat om een veilige marge, niet om een absolute grens.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:23

Goed bezig daar.
Soms schiet het wel door hoor.
Ik rij niet meer maar men vooral.
Heel soms zadel ik hem op en ga buiten een staprit maken in een natuurgebiedje waar ik aangespannen niet mag komen.
Mijn pony is 1,32, ca 270 kilo, en vrij rank.
Ik ben 1,67 en 54 kilo, qua zadel ligt er een lichte goede boomloos op die hem niet belemmert qua ruglengte, geen zwaar zadeltje en ik pas er 100% goed in.
Hij vind het soms prachtig om lekker zo op pad te gaan met zijn grote vriend en kan het prima hebben.
Qua lengte is het voor het optimale te lang, maar last heeft hij er rechtuit met een staprit heus niet van, zeker niet i.c.m. met zijn fijne zadel.

Boktproof zal het niet zijn, maar zolang hij gewoon werkt voor de wagen en ik er eens per twee maanden een staprit op maakt krijgt hij daar niks van.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:31

danzzz schreef:
Laat de mensen met fors overgewicht dit maar niet lezen, ze zijn het er vast niet mee eens.

Echt niet allemaal hoor. :roll: ... Beetje rare reactie.

Ikzelf was een jaar geleden ook een periode te zwaar voor mijn Haflinger James*. 85 kilo woog ik op dat moment. Mijn eigen max was altijd 80. Daarboven wilde ik niet meer op hem rijden. En daar hielt ik mij netjes aan! Dus heb hem maanden niet gereden tot ik weer op gewicht was.
Nu zit ik daar gelukkig weer ruim onder!! *\o/*
Dus niet iedereen doet zomaar wat, of het nou een kinder pony is of niet.
Ik weet van bepaalde bokkers dat die ook gestopt zijn met rijden ivm (over)gewicht! En dat vind ik goed :)

En ik weet niet om wat voor een personen en pony's het gaat in dit artikel, maar ik denk dat het wel goed is om er op te letten.

Ik heb trouwens geen flauw idee wat mijn huidige haflinger weegt. Maar als ik weer boven die 80 kilo komt (waar ik overigens voor waak!) dan stop ik weer. +:)+
Laatst bijgewerkt door Chasey op 09-08-16 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:32

Prima ontwikkeling :j.

leonie87

Re: Britse dierenarts laat te zware wedstrijdruiters afstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:36

hele goede ontwikkeling, van mij zou het % zelfs nog wat lager mogen maar dit is een heeeeel goed begin. Ben hier echt voorstander van.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:51

Ga ik lekker tegendraads reageren. Natuurlijk vind ik het wel prima dat dierenarts op evenementen echt ruiters eraf trekken die serieus te groot zijn,

maaaaaaaaaaaaaar

ook kinderpony's hebben afentoe opvoeding nodig. Hoe leuk en braaf ze ook zijn.

Ik heb ook wel eens op een van de welshen gezeten (1.17 hoog, ik ben 60 kg) omdat meneer het kind haar leven zuur maakte en gewoon ECHT even heel vervelend was. Ik heb er 3 rondjes op gezeten en toen was het wel weer klaar, kind er weer op pony weer braaf.
Hij heeft er niet onder geleden hoor.

Dus tja laat bokt me nu maar uitmaken voor dierenmishandelaar, maar mijn andere pony kroop ook met spelen wel eens op zijn rug (en die weegt 200+!) en dat overleven ze ook nog altijd.

Dus als een van die ouders eraf is getrokken met zo'n verhaal snap ik het weerwoord wel.

Daarnaast worden die welshen de laatste tijd alleen nog maar op pit gefokt want dat willen ze zo graag zien, een showbink op de keuringen, maar vervolgens willen ze er ook ruiters op zien. Ja toch lastig in die maat, een super pittige pony.

Die 15% regel kan ik mij trouwens prima in vinden; even rekeninghouden met het feit dat je moet reken met NORMAAL gewicht en niet werkelijk gewicht.
Overgewicht moet het dier namelijk mee sjouwen dus zou je bijna beter bij die 15% kunnen optellen.

Voor mijn Kyano zou er dan 35 kg op mogen max en idd, ik vraag ook ruiters van max 35 kg. Dat lukt ook prima.

Qua mennen trouwens vind ik ook dat er strenger naar gekeken mag worden. Overigens las ik hier ergens die stelregel, maar die had ik toch anders geleerd
Op mul terrein maar de helft van hun gewicht, op stevig off road hun eigen gewicht, en op asfalt 2 maal hun gewicht.

Vind dat ook reeeler, mijn pony zou zo'n 250 wegen gezond gewicht, vierwielige koets plus mensen weegt meestal zo'n 220 en het arme dier krijgt dat echt niet kilometers door mul zand heen hoor. Dat is dierenmishandeling.
Athans een paar meter is het punt niet maar als je een uur op zulke mulle paden gaat rijden rij je hem echt kapot. Gewone zandpaden zijn uiteraard geen probleem.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:54

Ik ben 183 cm en 90 kilo. Maat 42 kleding.
Nu wel 15 kilo zwaarder dan toen ik 10 jaar geleden gestopt ben met rijden, maar echt dik zou ik mezelf niet noemen. Ik rij nu sinds kort een Friese merrie van 167 cm. Als ik hier al lees dat sommigen vinden dat 90 kg de max is voor een rijpaard...

Ik ben er helemaal voor dat er beter gekeken moet worden naar gewicht ruiter tov het paard of pony dat deze rijdt. Maar om meteen max gewichten te gaan noemen door sommige bokkers gaat mij net wat te ver.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:01

Veel maneges houden 90 kg aan als max gewicht. Persoonlijk vind ik dat geen slechte ontwikkeling.
Over een tijdje ga ik op vakantie paardrijden en ook zij hanteren 90 kg. als grens. Met tuigage en kleding is dat al snel 100 kg. Weinig paarden die dat makkelijk meesjouwen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:07

Toydoll maar dit was op wedstrijd, dat een pony thuis gecorrigeerd dient te worden oké maar dit waren volgens mij gewoon deelnemers?

Ik vind 100kg inclusief tuigage eigenlijk best veel :o.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:07

Joltsje schreef:
Wat goed.

20% mag veel zijn, maar ik vind het een goed begin. Met een brede marge geef je de twijfelgevallen nog een kans

Mee eens, en dat geeft al aan dat in de openingspost een situatie wordt geschetst van iemand op een pony van zeg 400 kg, die meer dan 80!! kg weegt.

Ben zelf een niet vol slanke ponyruiter, maar weeg bij lange na geen 80kg, denk dat ik dan ook niet meer op een pony stap..

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:12

Toydoll schreef:

Ik heb ook wel eens op een van de welshen gezeten (1.17 hoog, ik ben 60 kg) omdat meneer het kind haar leven zuur maakte en gewoon ECHT even heel vervelend was. Ik heb er 3 rondjes op gezeten en toen was het wel weer klaar, kind er weer op pony weer braaf.

Maar opvoeden hoor je toch niet meer op wedstrijd nog te hoeven doen? Dat vind ik echt een heel andere situatie... Dat er dan 1 is die het even zo uithangt dat het niet anders kan, tot daartoe, maar een aantal tegelijk? Prima dat er een signaal gegeven wordt dat dat niet kan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:13

Toydoll schreef:
Ga ik lekker tegendraads reageren. Natuurlijk vind ik het wel prima dat dierenarts op evenementen echt ruiters eraf trekken die serieus te groot zijn,

Het was slechts een advies :) De meeste hebben het gedaan op één na. :)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:21

Daphara schreef:
Ik ben 183 cm en 90 kilo. Maat 42 kleding.
Nu wel 15 kilo zwaarder dan toen ik 10 jaar geleden gestopt ben met rijden, maar echt dik zou ik mezelf niet noemen. Ik rij nu sinds kort een Friese merrie van 167 cm. Als ik hier al lees dat sommigen vinden dat 90 kg de max is voor een rijpaard...

Ik ben er helemaal voor dat er beter gekeken moet worden naar gewicht ruiter tov het paard of pony dat deze rijdt. Maar om meteen max gewichten te gaan noemen door sommige bokkers gaat mij net wat te ver.

Het gaat hier over maneges, dat is toch nog net even wat anders :)
Op de meeste maneges en zeker op plaatsen waar ze ruitervakanties organiseren, hebben ze doorgaans "gemiddelde" paarden staan. Daarbij komen die er niet van af met elke week 4x een uurtje zoals dat voor een gemiddeld eigen recreatiepaard wel het geval is. Logisch dus dat ze ook dáár rekening mee houden, en dus ook dat die grens scherper wordt ingesteld. Als dat voor die manege/dat bedrijfje 90kg is, dan heb je je daar aan te houden als klant. Hun paard, hun regels.

In veel sporten is een bepaalde lichaamsbouw nu eenmaal handiger/wenselijker dan andere, daar loop je als basketballer, turnster, hoogspringer of sumoworstelaar OOK tegenaan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:23

Sees schreef:
Toydoll maar dit was op wedstrijd, dat een pony thuis gecorrigeerd dient te worden oké maar dit waren volgens mij gewoon deelnemers?

Ik weet niet precies wat de situatie was, ik begreep uit een engels bericht dat het ouders waren die stoute pony's corrigeerde.

Maar goed, op wedstrijd is de enige manier om te controleren op zulke dingen, dat die pony's thuis misschien dagelijks door te grote mensen worden gereden doe je niets aan, dus dan liever dat je het iig op wedstrijd iets van zegt, daar kan het tenminste.
Ik ben het er ook wel mee eens dat het gebeurd

Alleen sommige mensen reageren hier op bokt dat het geen goede kinderpony is als ie een volwassen ruiter afentoe nodig heeft, maar tja, ik denk dat zoveel kinderpony's afentoe een wat strengere ruiter nodig hebben.
Ik wou dat ik een piep-klein volwassene was, dan had ik mooi op al die ponys kunnen rijden :D Ik balen dat ik zo lang ben :P

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:39

Maar, maar... maar... ik kan toch ook niet even op Bliksem gaan zitten om te corrigeren? Nu is dat wel een heel extreem voorbeeld maar toch :P En het is echt een super schat van een pony. Maar misschien kan een volwassende hem nét ff meer duidelijkheid geven. Hoef niet altijd te straffen oid, maar gewoon duidelijkheid.
Soms had ik ook wel eens gewild dat ik klein was. Want ik ben tegen de 1.80m. Dan kan ik wel afvallen totdat ik een ons weeg, maar dan ben ik nog altijd te groot. Maargoed this niet anders ;)
edit. PS misschien wat onduidelijk berichtje maar geen haar op mijn hoofd dat ik ooit op Bliksem ga zitten he! :') :D Ik kan wel over hem heen staan. :=

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:53

Toydoll schreef:

maaaaaaaaaaaaaar

Dus tja laat bokt me nu maar uitmaken voor dierenmishandelaar, maar mijn andere pony kroop ook met spelen wel eens op zijn rug (en die weegt 200+!) en dat overleven ze ook nog altijd.

Dus als een van die ouders eraf is getrokken met zo'n verhaal snap ik het weerwoord wel.

Daarnaast worden die welshen de laatste tijd alleen nog maar op pit gefokt want dat willen ze zo graag zien, een showbink op de keuringen, maar vervolgens willen ze er ook ruiters op zien. Ja toch lastig in die maat, een super pittige pony.

Die 15% regel kan ik mij trouwens prima in vinden; even rekeninghouden met het feit dat je moet reken met NORMAAL gewicht en niet werkelijk gewicht.
Overgewicht moet het dier namelijk mee sjouwen dus zou je bijna beter bij die 15% kunnen optellen.

Voor mijn Kyano zou er dan 35 kg op mogen max en idd, ik vraag ook ruiters van max 35 kg. Dat lukt ook prima.

Qua mennen trouwens vind ik ook dat er strenger naar gekeken mag worden. Overigens las ik hier ergens die stelregel, maar die had ik toch anders geleerd
Op mul terrein maar de helft van hun gewicht, op stevig off road hun eigen gewicht, en op asfalt 2 maal hun gewicht.

Vind dat ook reeeler, mijn pony zou zo'n 250 wegen gezond gewicht, vierwielige koets plus mensen weegt meestal zo'n 220 en het arme dier krijgt dat echt niet kilometers door mul zand heen hoor. Dat is dierenmishandeling.
Athans een paar meter is het punt niet maar als je een uur op zulke mulle paden gaat rijden rij je hem echt kapot. Gewone zandpaden zijn uiteraard geen probleem.

Ik heb ook wel eens op een B/C pony gereden als "testpiloot", en toen woog ik zo rond de 55-58 kilo. Een instructeur ging ook wel eens op een stronteigenwijze welsh b/c pony zitten, om hem weer braaf te krijgen, en die woog héél wat meer... moet soms wel, en zolang het niet vaker gebeurd, kan het geen kwaad. Het is gewoon de rottigheid met die kleine pony's, dat ervaren kinderen die er netjes op passen, en zo'n pony kunnen corrigeren, bijna niet te vinden zijn... en daarbij, de ouders van zulke kinderen zullen het je ook niet in dank afnemen, als je hun kroost tijdens de manégelessen als testpiloot gebruikt voor je pony's die niet braaf genoeg zijn, of die bovenop de merries voor hen springen, of steigeren en achteroverklappen.

Dit is toch wel iets anders dan als 14 jarige op een minishet blijven rijden omdat je geen grotere pony van je ouders krijgt.

Maar op een wedstrijd als volwassene een pony willen corrigeren terwijl het een kinderpony is, dan moet je niet klagen als je van die pony af moet stappen. Het zou ook niet eerlijk zijn tegenover de andere deelnemertjes, die wèl zelf hun eigen pony rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:36

Volgens het originele bericht zaten de volwassenen in de LOSRIJ-ring op de ponies, om de ergste frisheid er af te rijden. Ook in Engeland mogen volwassenen niet op ponies in de wedstrijdring :D
De titel van dit bericht is dus incorrect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:01

In Engeland wordt heel veel door volwassenen op pony's gereden; de NF pony is daar ook gewoon een pony voor volwassenen. Begrijp dat het hier om kleinere pony's gaat?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:04

Ibbel schreef:
Volgens het originele bericht zaten de volwassenen in de LOSRIJ-ring op de ponies, om de ergste frisheid er af te rijden. Ook in Engeland mogen volwassenen niet op ponies in de wedstrijdring :D
De titel van dit bericht is dus incorrect.

:D In Nederland (en Engeland) mag je als volwassene best op een pony in de wedstrijdring hoor, heb ik ook een aantal jaar gedaan met mijn grote B pony (netjes tussen de paarden uiteraard).
Wat niet mag is het paard van een andere ruiter voorbereiden, dus je moet wel op de pony zitten die je zelf dan ook gaat starten.

Goede ontwikkeling dit natuurlijk, met de 20% norm wel ruim maar dat snap ik ook omdat het natuurlijk nieuw is. Uit onderzoek komt ook dat het draagvermogen varieert tussen 15-20% dus dan snap ik ook dat ze 20 pakken omdat je moeilijk op wedstrijd per paard kan gaan bepalen hoe goed het draagvermogen is van dat individu.

Verder apart dat zoveel bokkers reageren dat volwassenen niet op pony's horen, vind ik echt klinklare onzin. Niet te grote/zware volwassenen kunnen heel leuk meekomen op een D of E pony. En er zijn ook kleine/lichte volwassenen (ik ben ook maar een ukkie van 1.61 en 45 kg) die nog een maatje kleiner kunnen als ze zouden willen. Zolang je het paard niet schaadt/in de weg zit kan het mij echt niet boeien of je met een pony van 1.20 of een kasteel van 1.90 de bak in komt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:06

Het ging om volwassenen die op duidelijke kinderpony's reden. Er wordt een maat genoemd, maar dat kan ook een voorbeeld zijn: 12hh.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:19

Volwassenen op ponies tijdens een ponywedstrijd mag niet. Hier niet en daar niet. Dat je als volwassenen met een pony tussen de paarden mag starten is me bekend.
Het lijkt me dat het duidelijk is dat het om een ponywedstrijd ging, waar pa of ma de ponies losreden ipv de kinderen zelf, waarna de kinderen wél gewoon zelf de ring in gingen. Nog afgezien van of een ander je paard mag losrijden, is hier geconstateerd dat de ruiters die aan het losrijden waren niet op de betreffende pony thuishoorden qua formaat. Daarmee is niet gezegd dat ze uberhaupt te zwaar waren, of dat ze misschien wél op een 15hh pony pasten. Ze pasten volgens de DA niet op de pony waar ze op dat moment op zaten.
En ze hadden misschien ook wel op grond van de regel: "de ruiter die start moet ook losrijden" (als die er in de UK is) van de pony af gehaald kunnen worden, maar óf die regel is er niet in de UK óf ze wilden heel duidelijk een signaal afgeven ipv zich verschuilen achter een andere regel.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:27

Ibbel schreef:
Volwassenen op ponies tijdens een ponywedstrijd mag niet. Hier niet en daar niet. Dat je als volwassenen met een pony tussen de paarden mag starten is me bekend.
Het lijkt me dat het duidelijk is dat het om een ponywedstrijd ging, waar pa of ma de ponies losreden ipv de kinderen zelf, waarna de kinderen wél gewoon zelf de ring in gingen. Nog afgezien van of een ander je paard mag losrijden, is hier geconstateerd dat de ruiters die aan het losrijden waren niet op de betreffende pony thuishoorden qua formaat. Daarmee is niet gezegd dat ze uberhaupt te zwaar waren, of dat ze misschien wél op een 15hh pony pasten. Ze pasten volgens de DA niet op de pony waar ze op dat moment op zaten.
En ze hadden misschien ook wel op grond van de regel: "de ruiter die start moet ook losrijden" (als die er in de UK is) van de pony af gehaald kunnen worden, maar óf die regel is er niet in de UK óf ze wilden heel duidelijk een signaal afgeven ipv zich verschuilen achter een andere regel.

Ik heb even de bron geopend, dan snap ik inderdaad dat het om een andere situatie gaat dan ik weerspiegelde. In het bokt bericht staat dat er 8 DEELNEMERS af moesten stappen, vandaar de verwarring van mijn kant (want degene die de wedstrijd moet rijden is de deelnemer in mijn ogen).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:35

Ik vind het eerlijk gezegd sowieso niet okee dat een ander een pony losrijdt, maar dat is hier en daar bijna standaard praktijk. En vaak gaat het dan inderdaad om een ouder.
Ik zal even kijken wat er in het ponyclub reglement staat daar omtrent.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:00

Hier is dat niet toegestaan zover ik weet.