Toydoll schreef:Ga ik lekker tegendraads reageren. Natuurlijk vind ik het wel prima dat dierenarts op evenementen echt ruiters eraf trekken die serieus te groot zijn,
maaaaaaaaaaaaaar
ook kinderpony's hebben afentoe opvoeding nodig. Hoe leuk en braaf ze ook zijn.
Ik heb ook wel eens op een van de welshen gezeten (1.17 hoog, ik ben 60 kg) omdat meneer het kind haar leven zuur maakte en gewoon ECHT even heel vervelend was. Ik heb er 3 rondjes op gezeten en toen was het wel weer klaar, kind er weer op pony weer braaf.
Hij heeft er niet onder geleden hoor.
Dus tja laat bokt me nu maar uitmaken voor dierenmishandelaar, maar mijn andere pony kroop ook met spelen wel eens op zijn rug (en die weegt 200+!) en dat overleven ze ook nog altijd.
Dus als een van die ouders eraf is getrokken met zo'n verhaal snap ik het weerwoord wel.
Daarnaast worden die welshen de laatste tijd alleen nog maar op pit gefokt want dat willen ze zo graag zien, een showbink op de keuringen, maar vervolgens willen ze er ook ruiters op zien. Ja toch lastig in die maat, een super pittige pony.
Die 15% regel kan ik mij trouwens prima in vinden; even rekeninghouden met het feit dat je moet reken met NORMAAL gewicht en niet werkelijk gewicht.
Overgewicht moet het dier namelijk mee sjouwen dus zou je bijna beter bij die 15% kunnen optellen.
Voor mijn Kyano zou er dan 35 kg op mogen max en idd, ik vraag ook ruiters van max 35 kg. Dat lukt ook prima.
Qua mennen trouwens vind ik ook dat er strenger naar gekeken mag worden. Overigens las ik hier ergens die stelregel, maar die had ik toch anders geleerd
Op mul terrein maar de helft van hun gewicht, op stevig off road hun eigen gewicht, en op asfalt 2 maal hun gewicht.
Vind dat ook reeeler, mijn pony zou zo'n 250 wegen gezond gewicht, vierwielige koets plus mensen weegt meestal zo'n 220 en het arme dier krijgt dat echt niet kilometers door mul zand heen hoor. Dat is dierenmishandeling.
Athans een paar meter is het punt niet maar als je een uur op zulke mulle paden gaat rijden rij je hem echt kapot. Gewone zandpaden zijn uiteraard geen probleem.
Ik heb ook wel eens op een B/C pony gereden als "testpiloot", en toen woog ik zo rond de 55-58 kilo. Een instructeur ging ook wel eens op een stronteigenwijze welsh b/c pony zitten, om hem weer braaf te krijgen, en die woog héél wat meer... moet soms wel, en zolang het niet vaker gebeurd, kan het geen kwaad. Het is gewoon de rottigheid met die kleine pony's, dat ervaren kinderen die er netjes op passen, en zo'n pony kunnen corrigeren, bijna niet te vinden zijn... en daarbij, de ouders van zulke kinderen zullen het je ook niet in dank afnemen, als je hun kroost tijdens de manégelessen als testpiloot gebruikt voor je pony's die niet braaf genoeg zijn, of die bovenop de merries voor hen springen, of steigeren en achteroverklappen.
Dit is toch wel iets anders dan als 14 jarige op een minishet blijven rijden omdat je geen grotere pony van je ouders krijgt.
Maar op een wedstrijd als volwassene een pony willen corrigeren terwijl het een kinderpony is, dan moet je niet klagen als je van die pony af moet stappen. Het zou ook niet eerlijk zijn tegenover de andere deelnemertjes, die wèl zelf hun eigen pony rijden.