Paard geslacht in dierentuin wegens voedselschaarste

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:09

Maar polly, het is toch ontzettend egoistisch om te gaan plunderen waardoor andere burgers nóg minder hebben dan wat er al was ?!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paard geslacht in dierentuin wegens voedselschaarste

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:10

Ik denk dat deze mensen geen keuze hebben, het alternatief is dan zelf doodgaan en anderen laten eten..

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:10

Hoe wil je de groente klaarmaken??? Electra wat daar vaak gebruikt wordt om te koken, is er van de 7 dagen 6,5 dag niet.... Koelkasten worden gebruikt om het ongedierte buiten te houden, niet om te koelen. Hout is in grote steden ook een probleem...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:12

onbarefeet:

Allemaal wel makkelijk gezegd als je niet in die situatie zit. Je kan dat nooit op voorhand zeggen dat je dat niet zou doen. Als het echt op leven en dood aankomt, is vaak de overlevingsdrang groter dan je principes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:12

rabbeltje schreef:
Hoe wil je de groente klaarmaken??? Electra wat daar vaak gebruikt wordt om te koken, is er van de 7 dagen 6,5 dag niet.... Koelkasten worden gebruikt om het ongedierte buiten te houden, niet om te koelen. Hout is in grote steden ook een probleem...

Groente kun je rauw eten, vlees niet. Dus wat dat betreft kun je beter groente kopen/zoeken.

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:16

Bovendien zijn er daar in de steden weinig tot geen planten.... Een paar bomen... Wat droge bosjes... En als je mazzel hebt, doet je aloe Vera het nog...
Weleens foto's gezien van de binnenstad van Rio de Janeiro en haar favela's?? Caracas is erger.... De buitengebieden zijn schitterend, vaak ook groen... Maar je huis verlaten is je haard verlaten... Als je terugkomt is er niets meer...

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:16

Vlees kun je drogen... En groente is er echt niet!!!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:17

chanel1985 schreef:
onbarefeet:

Allemaal wel makkelijk gezegd als je niet in die situatie zit. Je kan dat nooit op voorhand zeggen dat je dat niet zou doen. Als het echt op leven en dood aankomt, is vaak de overlevingsdrang groter dan je principes.

Inderdaad.
Grappg dat mensen hier boos zijn dat ze voor vlees kiezen, of dat ze egoistisch zijn of moraal gezien niet de beste keuze maken: welke moraalridders verwachten dit nou van verhongerende, arme mensen zonder uitzicht naar een betere toekomst? Hoe naief kan je zijn zeg.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:19

chanel1985 schreef:
onbarefeet:

Maar het werd gevraagd :+ dus dan maak ik een schatting van hoe voor mij die situatie zou zijn. En die laatste zin geldt waarschijnlijk voor erg veel mensen ja, gelukkig ken ik mezelf beter :j

Damned: Ik spreek geen slecht woord over die mensen hoor! Vind het echt heel verschrikkelijk voor ze en totaal te begrijpen. Ik vertelde slechts hoe het voor mijzelf in elkaar zit :j
Laatst bijgewerkt door onbarefeet op 29-07-16 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:19

Even een stukje uit de trouw....

Rosa Vallejo wil er best voor betalen, maar kan al heel lang bijna geen eten meer kopen. Het is er gewoon niet in de supermarkt in de Venezolaanse stad Bejuma, waar de dertigjarige lerares Engels woont. "Inmiddels is de bloem om brood te bakken ook al op."

Het weinige voedsel dat ze van de familieboerderij haalt, bonen en maïs, is geconfisqueerd door hongerige buurtbewoners. "Vorige week kwamen ze voor de derde keer", vertelt ze via Facebook. "Mijn vader werd in zijn linkerbeen geschoten. Het ziekenhuis had geen medicijnen meer. Ik moest hem naar een superdure kliniek brengen."

Het verhaal van Vallejo is exemplarisch voor de chaos in Venezuela. Het Zuid-Amerikaanse land, dat rijk zou moeten zijn door grote olievoorraden, koerst af op een humanitaire ramp. De inflatie is de hoogste van de hele wereld, 87 procent van de Venezolanen heeft geen geld meer voor voedsel of medicatie, bleek onlangs uit onderzoek van de Simón Bolívar Universiteit.

Plunderingen
Gevechten om voedsel leidden afgelopen week door heel Venezuela tot zeker vijf doden. Vierhonderd Venezolanen zijn opgepakt na een protest in kuststad Cumaná. Officieel werden vijftig winkels geplunderd, maar dat zijn er hoogstwaarschijnlijk veel meer (net als het aantal dodelijke slachtoffers). Voedseltransporten moesten worden beveiligd.

Vorige week kwamen ze voor de derde keer. Mijn vader werd in zijn been geschoten
Rosa Vallejo
Als in een land aan alles een tekort is, hoe erg kan het dan nog worden? Volgens Ewout Frankema, hoogleraar Geschiedenis aan de Wageningen University - die de economieën in Zuid-Amerika jarenlang bestudeerde, is de crisis nog lang niet voorbij. Door de hyperinflatie (720 procent, naar verwachting) is niks meer te importeren. Dat is te duur.

Binnenlandse productie komt er waarschijnlijk ook niet, want de regering houdt vast aan maximumprijzen die vaak onder de kostprijs liggen. Rosa Vallejo: "Daarmee doodt de regering de bedrijven hier."

Geen hervormingen
Het land koerst af op een faillissement, zegt Frankema. "De 'blindheid' van de presidenten Chaves en Maduro voor de zwakke positie van de overheidsfinanciën is zelfs voor Latijns-Amerikaanse begrippen bijzonder. Er is vrijwel niets ondernomen om de economie structureel te hervormen. Dat vind ik verbazingwekkend, maar het moet ook gezegd dat de Venezolaanse bevolking meermaals hun steun voor Chaves heeft uitgesproken."

Een faillissement is nu de beste optie, zegt Frankema. "Schuldsanering door het IMF is dan mogelijk, maar daar zitten natuurlijk politieke consequenties en opgelegde hervormingen aan." De kans daarop is klein, nu Maduro de chaos in zijn land afdoet als 'buitenlandse agressie'.

Daarom is het voorlopig nog honger leiden, zegt Rosa Vallejo. "We proberen Maduro weg te krijgen, maar hij controleert alles. Maduro verandert zijn koers niet, dus nu hoop ik vooral dat God ons helpt."

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:20

Ik vind het schrijnend hoe erg de situatie daar hier wordt onderschat. -O- ;(

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:21

chanel1985 schreef:
onbarefeet:

Dit dus. Wij hebben het hier in het westen goed. Goed genoeg om eisen te stellen, onze overtuigingen te laten gelden en gelukkig goed genoeg om rekening te kunnen houden met bv lactose of gluten intolerantie.

Maar als honger een drijfveer wordt, als alles niet meer goed gaat, als je je met de dag slapper gaat voelen, als je gaat trillen, als je merkt dat je hardslag en bloeddruk niet meer goed zijn, etc, etc:
Dan gaat er niemand meer op zijn strepen staan. :n
Laatst bijgewerkt door Palmera op 29-07-16 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:22

__Elizabeth schreef:
Als er echt zoveel voedsel tekort is kunnen ze imo beter geslacht worden :j

Dit is ook geen leven voor die dieren.
Niks aan toe te voegen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:25

WoW, kun je je hier toch niet voorstellen dat er zo een schaarste is dat je maar een beest wat ergens staat slacht!??
Wat hebben wij het toch goed hier in dit land en wat is het toch oneerlijk verdeeld op de wereld.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:27

onbarefeet schreef:
chanel1985 schreef:
onbarefeet:

Maar het werd gevraagd :+ dus dan maak ik een schatting van hoe voor mij die situatie zou zijn. En die laatste zin geldt waarschijnlijk voor erg veel mensen ja, gelukkig ken ik mezelf beter :j

Damned: Ik spreek geen slecht woord over die mensen hoor! Vind het echt heel verschrikkelijk voor ze en totaal te begrijpen. Ik vertelde slechts hoe het voor mijzelf in elkaar zit :j

Maar dat is het juist, je kan jezelf nog zo goed kennen, je kan nu een schatting maken maar als puntje bij paaltje komt....

Met andere woorden je kan nooit zeggen dat je principe sterker is dan je overlevingsdrang. Aangezien je geen inschatting kan maken van iets wat je nog niet hebt meegemaakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:30

onbarefeet schreef:

Mensen aten in de hongerwinter hun eigen hond... en dat waren mensen die hadden "gezworen" dat nooit te doen; ook al zou het eten nog schaarser worden.
En weet je; toch hebben ze hem opgegeten toen het echt niet anders kon.

Als je verstand/lichaam op overleven gaat; dan veranderd je levensvisie volledig.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:33

Wel raar dat jullie dat dan zo kunnen stellen, aangezien jullie (denk ik? Hoop ik!) nog nooit in zo'n overlevingssituatie hebben gezeten. Maar: verschillende visies, kan allemaal.
Volgensmij kunnen we er allemaal vrij weinig over zeggen behalve dat het vreselijk is voor iedereen daar, mens én dier.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:37

onbarefeet schreef:
Wel raar dat jullie dat dan zo kunnen stellen, aangezien jullie (denk ik? Hoop ik!) nog nooit in zo'n overlevingssituatie hebben gezeten. Maar: verschillende visies, kan allemaal.
Volgensmij kunnen we er allemaal vrij weinig over zeggen behalve dat het vreselijk is voor iedereen daar, mens én dier.

Ik ga er vanuit dat niet één bokker in zo'n situatie heeft gezeten.
Maar ik denk dat we allemaal wel weten dat mensen van alle overtuigingen afvallen als ze merken dat ze anders dood gaan.
Tot kannibalisme aan toe! En daar zijn zat voorbeelden in de geschiedenis van te vinden.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:40

Natuurlijk! Maar je kan niet (of nouja bij bijna niks) zeggen dat 1 stelling voor élk persoon op de wereld geldt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:44

onbarefeet schreef:

Klopt.
Maar ken wel mensen die daarin hebben gezeten.
Mijn oom was een overlevende van de concentratiekamp(en) en als je die verhalen hoorde....
Dat was niet meer menselijk en in zo'n situatie denk je niet meer "normaal".

Oude bekende van mij woonde in de stad tijdens de honger winter... dan gaat overleven voor principes.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:46

onbarefeet schreef:
Natuurlijk! Maar je kan niet (of nouja bij bijna niks) zeggen dat 1 stelling voor élk persoon op de wereld geldt.

Dit ben ik volledig met je eens.

Maar het punt wat ik wil maken is dat niemand, vegetariër, veganist, carnivoor, het doet er niet toe wat; NU kán zeggen wat ze zouden doen als ze van de honger dreigen dood te gaan.
Die stellige "dat zou ik nou nooit doen"-overtuiging gaat NIET op zonder daadwerkelijk in zo'n situatie te hebben gezeten. Je weet simpelweg niet hoe je zou reageren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:49

Ik zou daar ook niks over kunnen zeggen..
Ik zou prima kunnen leven met het eten van mensen in zo'n situatie, ik zou er niet wakker van liggen.. maar of ik het echt weg zou krijgen durf ik echt niet te zeggen := Volgens mij zou ik er van moeten overgeven.. net als van vlees van andere dieren. Maar als je écht honger hebt dan is dat misschien heel anders.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:52

8nnemiek schreef:
Ik zou daar ook niks over kunnen zeggen..
Ik zou prima kunnen leven met het eten van mensen in zo'n situatie, ik zou er niet wakker van liggen.. maar of ik het echt weg zou krijgen durf ik echt niet te zeggen := Volgens mij zou ik er van moeten overgeven.. net als van vlees van andere dieren. Maar als je écht honger hebt dan is dat misschien heel anders.

Jij krijgt mensen vlees makkelijker weg als dieren vlees? :oo
Of lees ik het compleet verkeerd?!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:53

8nnemiek schreef:
Maar als je écht honger hebt dan is dat misschien heel anders.

En dat is dus precies wat er nu in Venezuela aan de hand is. Mensen plunderen, slachten andermans dieren, doen alles om aan eten te komen.
Terwijl diezelfde mensen een paar jaar geleden wellicht hardwerkende, eerlijke, vredelievende vegetariërs waren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:34

__Elizabeth schreef:
Jij krijgt mensen vlees makkelijker weg als dieren vlees? :oo
Of lees ik het compleet verkeerd?!

Zo bedoel ik het niet nee :D
Ik eet ze allebei liever niet, maar ik zou ook bij beide geen enorm schuldgevoel overhouden als ik het in geval van nood wel zou moeten eten, maar ik weet niet of ik het wel weg zou krijgen. Vlees van dieren zou ik al nauwelijk weg krijgen, vlees van mensen lijkt me net zo goed vreselijk vies. Maar mentaal zou ik er dus niet zo'n problemen mee hebben als ik ze niet ken :+ Als ze toch al dood zijn.. zonde om te laten wegrotten terwijl je honger lijdt toch :=