Groepshuisvesting moet ook voor sportpaarden de norm zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:18

Ik weet niet wat je met je post wilt zeggen? Ik zeg alleen dat als er geen prefab stallen van 3 x 3 m meer gemaakt worden, de kans dat paarden in andersoortige stallen komen automatisch veel groter is.

De opgang van de economische prefab 3 x 3m stallen hebben er in Nederland voor gezorgd dat bijna alle bedrijven die hebben.
Nieuwe bedrijven zouden zo meer uitgedaagd worden om andersoortige stallen, bijvoorbeeld met halve muren en grotere formaten , of waar het hier om gaat, groepsstallen, te maken.

koetjeboe

Re: Groepshuisvesting moet ook voor sportpaarden de norm zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:26

Toevallig was ik laats ergens waar ze wel iets van naja ik weet niet eens hoeveel maar denk wel 100.
En relax dat die dieren allemaal waren, buiten konden ze eten uit een soort ruiven en binnen legger liggen.
Alles stond te pitten, lag te luieren of te vreten. Ik zag allemaal ronde goed uitziende paarden die er heel tevreden bij stonden.

thunder_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:10

elenaMM77 schreef:
Frensie schreef:
Ze hebben op de Burght meer dan genoeg ruimte om te eten, te spelen, te slapen enzovoorts.
Het is daar echt niet te vol hoor.

op mijn vorige stal stond mijn pony s nachts binnen
en had met 3 anderen overdag van 9-17 uur een weide tot hun beschikking van zo'n 80 bij 40 meter.. als de wei kaal was, werd alles verweid gedaan en had iedere groep weer gras. Zomers stonden ze 24/7 buiten

hoeveel ruimte hebben de paarden daar dan om te grazen, spelen en te slapen gedurende de dag of nacht Frensie? Want als ze 60 paarden en ponies hebben zullen ze toch heel wat ruimte moeten hebben om een beetje behoorlijk te kunnen grazen en de benen te kunnen strekken zonder dat ze moeten slalommen?

Ze hebben daar een overdekte stal met een gedeelte waar stro ligt. Ze kunnen naar buiten op zand staan ongeveer een hectare groot. Er kunnen ook verschillende paddocks open. Zomers staan ze regelmatig op een gemaaide wei van ongeveer 6 hectare. Vind het wel een beetje jammer dat er gelijk tot slecht bestempeld word zonder maar ook het precieze er van te weten.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:05

Van mij mag het de norm worden. Ik heb mijn paard al bijna 10 jaar in een groepsstal staan. Onze pony staat daar ook sinds 3 jaar. Ze staan met z'n 4-en en de andere 2 merries kent mijn merrie ook ook al 11 jaar. Onze stal is ongeveer 10 bij 7, bijna 70 m2 dus met aansluitend een zandpaddock van ongeveer 15 bij 30 meter waar ze altijd in buiten kunnen staan, rennen, rollen, wat ze maar willen. Tevens zit er nog een weitje omheen wat open kan met goed weer. Wij voeren al 10 jaar ad lib m.a.w. 24/7 hooi beschikbaar. Ze eten door een voerhek. En nee, ze zien er misschien niet direct uit als een 'sportmodelletje' maar ze zijn bijna nooit ziek. Conditioneel prima ook, voor mijn doeleinden en dat zijn uitsluitend recreatieve.
Ben uitermate tevreden met deze vorm van stalling. Helaas nog heel weinig te vinden in andere stallen. Uiteraard is er een hiërarchie, de mijne is de baas :D, en er vallen wel eens klappen ja maar dat hoort bij een kudde. De rangorde is ook wel eens gewijzigd, nummer 4 is nu nummer 2 door de komst van de pony (ruin, vorige 4e paard was ook een ruin) en de vriendschap die zij met hem heeft. Voelt zich blijkbaar sterker nu. Geen probleem verder. Kan genieten van de interactie tussen onze paarden, ze zijn verder altijd superrelaxed, kan rustig paar dagen niet rijden en er dan het bos mee in, geen probleem.

Ik moet er niet aan denken mijn paard ooit nog te veroordelen tot opsluiting in een box, krijg er zelf claustrofobische gevoelens bij. Daarin komt een paard toch nooit tot de noodzakelijke natuurlijke beweging of sociaal contact?

Nee van mij mogen ze afgeschaft worden, die boxen. Ook voor sportpaarden, maar begrijp best dat dat soms heel moeilijk zal zijn; een echte atleet heeft toch meer zorg en aandacht nodig, denk aan voermanagement, dan mijn recreatiepaard, maar blijf er wel bij dat alle paarden eigenlijk in een groep(je) zouden moeten kunnen staan.
Maar als we nou eens begonnen met bijvoorbeeld het toestaan van schuilstallen? Dan zouden heel veel hobbypaarden die nu noodgedwongen in stallen worden gehouden misschien al een vrijer leven kunnen leiden. Weet zeker dat heel veel paardeneigenaren dat zouden toejuichen.

pol013

Re: Groepshuisvesting moet ook voor sportpaarden de norm zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:04

Ja maar dat is ook niet zo ingewikkeld hoor. Ik heb ze geleerd zelf naar hun stal te lopen als ik met voer aankom. Dan geen ze voor 5 minuten allemaal hun stal in met de deur dicht 2 keer per dag. Zo vul ik het ruwvoer individueel aan met krachtvoer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:18

Als ze de box huisvesting zouden afschaffen is mijn paard in no-time rijp voor de slager.
Dit paard heeft zomereczeem en dan vooral op haar buik, door haar van 18 uur tot 8 uur op stal in een schuur te zetten heeft ze hier geen last van, overdag loopt ze buiten met andere paarden in paddock of wei, compleet ingepakt, maar er blijven altijd randen die de deken niet bedekt, buik en uier bijvoorbeeld.
Door een trailer ongeluk is haar rug kapot, maar daar heeft ze nu geen last van. Dat krijgt ze wel als ze door de eczeem haar buik over de grond gaat schuren. Dat geeft zoveel wrijving tussen de wervels door een holle rug, dat ze zware artrose zal krijgen.

Om medische reden staat ze dus 's nachts op stal en doet het daardoor prima.

Er zijn dus redenen genoeg om een paard gedeeltelijk individueel te huisvesten, maar dat betekend niet dat je ze alle sociaal-contact moet onthouden.

Groepshuisvesting is vaak ideaal, maar zeker niet altijd.