Ik sluit me helemaal aan bij deze:
musiqolog schreef:Van elke euro subsidie kun je wel zeggen dat hij beter aan de zorg kan worden uitgegeven. Misschien ziet de meerderheid de zin van zo'n groot paard niet in. Maar de meerderheid zal desgevraagd ook wel tegen die ene spoorwegverdubbeling in Brabant zijn, of tegen uitdieping van een of ander kanaal, of... tegen voetbal. De beveiliging bij Ajax-PSV kost miljoenen, gaat van belastinggeld af en komt uiteindelijk maar aan een minderheid ten goede, volkssport of niet.
Bekijk het dan van een andere kant. De hele renovatie van de Afsluitdijk loopt in de miljarden. 13 miljoen daarvan wordt aan kunst uitgegeven, waaronder dit paardenbeeld. Dat is echt een minuscuul deel van het totaalbedrag. Misschien één procent, en dan neem ik het ruim, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat een dijk van dertig kilometer voor 1,3 miljard kan worden gerenoveerd. En dat ene procent is te veel? Wat is dan wel weinig genoeg?
En deze:
Ibbel schreef:Happy16 schreef:Ik wil dat paard wel maken voor één miljoen hoor

Nee, je bedoelt te zeggen dat je wel 1 miljoen kado wilt hebben, omdat je denkt dat zo'n kunstwerk maken niveau kleuterschool is, dat niets kost en dús niets waard is, ook niet qua salaris.
Ik heb geen kinderen en betaal wel mee aan kinderopvang. Houd niet van voetbal, maar op zondag draag ik wel bij aan politieinzet voor andermans hobby. Ik heb nog nooit 1 cent uitkering/ww/ziektewet oid ontvangen maar draag daar zonder te morren aan bij. Ongeveer iedere week verschijnt er een overheidsrapport waar ontzettend slimme (lees:dure) mensen aan gewerkt hebben waar ik nooit om heb gevraagd.
Dat is nou eenmaal hoe het werkt in een verzorgingsstaat, we leggen allemaal iets in en dat wordt zo relevant en redelijk mogelijk verdeeld.
Tot de jaren 80 was het NL kunstbeleid redelijk absurd ingericht. Maar tegenwoordig krijg je echt niet zomaar een zak geld mee voor -lalala-maak maar kunst.
En het deel van onze belastingcenten dat aan kunst per jaar wordt besteed staat echt in verhouding met de ophef die er iedere keer weer gemaakt wordt als er ergens een kunstsubsidie verstrekt wordt.