Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:50

loriene schreef:
Ibbel schreef:
Lees dit topic nou eens door, kijk hoe daar gereageerd wordt, en leg me dan nog eens uit waarom dit in NL opeens weggegooid geld is:

[VN] 's Werelds grootste paardensculpturen onthuld

Misschien omdat wanneer je over de afsluitdijk rijdt je aandacht op de weg moet houden en niet ergens anders ???

Hoeveel andere kunstwerken heb je door heen nederland langs de weg wat allemaal prima is?
Zonder kunst word er weer gezegd dat alles te saai is.
Laatst bijgewerkt door maava op 02-05-16 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:52

loriene schreef:
Misschien omdat wanneer je over de afsluitdijk rijdt je aandacht op de weg moet houden en niet ergens anders ???

En de kapiteins die de schepen door de sluizen onder 'The Kelpies' moeten varen hoeven niet op te letten zeker?
Daar kunnen ze bij de Lorentzsluizen in de Afsluitdijk over meepraten trouwens, hoe nauw dat komt ;)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:56

Ibbel schreef:
Happy16 schreef:
Ik wil dat paard wel maken voor één miljoen hoor O:)

Nee, je bedoelt te zeggen dat je wel 1 miljoen kado wilt hebben, omdat je denkt dat zo'n kunstwerk maken niveau kleuterschool is, dat niets kost en dús niets waard is, ook niet qua salaris.

Ik heb trouwens nog nooit iemand hier horen roepen dat het waanzin is dat topvoetballers miljoenen per jaar verdienen, en dat ze hun salaris maar aan het dichtsbijzijnde verzorgingstehuis moeten geven? Is voetbal dus méér waard dan kunst?

Worden die voetballers volgens jou op dezelfde manier betaald als dit kunstwerk :')

Hele rare vergelijking

Ibbel

Re: Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:01

Kunstenaar krijgt betaald voor iets fysieks/tastbaars, voetballer krijgt betaald voor een potje voetbal. Je hebt gelijk, hele domme vergelijking, die voetballer doet véél minder voor die miljoenen, daar blijft inderdaad helemaal niets van over na die 2x 45 minuten.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:20

Ik sluit me helemaal aan bij deze:

musiqolog schreef:
Van elke euro subsidie kun je wel zeggen dat hij beter aan de zorg kan worden uitgegeven. Misschien ziet de meerderheid de zin van zo'n groot paard niet in. Maar de meerderheid zal desgevraagd ook wel tegen die ene spoorwegverdubbeling in Brabant zijn, of tegen uitdieping van een of ander kanaal, of... tegen voetbal. De beveiliging bij Ajax-PSV kost miljoenen, gaat van belastinggeld af en komt uiteindelijk maar aan een minderheid ten goede, volkssport of niet.

Bekijk het dan van een andere kant. De hele renovatie van de Afsluitdijk loopt in de miljarden. 13 miljoen daarvan wordt aan kunst uitgegeven, waaronder dit paardenbeeld. Dat is echt een minuscuul deel van het totaalbedrag. Misschien één procent, en dan neem ik het ruim, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat een dijk van dertig kilometer voor 1,3 miljard kan worden gerenoveerd. En dat ene procent is te veel? Wat is dan wel weinig genoeg?

En deze:

Ibbel schreef:
Happy16 schreef:

Nee, je bedoelt te zeggen dat je wel 1 miljoen kado wilt hebben, omdat je denkt dat zo'n kunstwerk maken niveau kleuterschool is, dat niets kost en dús niets waard is, ook niet qua salaris.

Ik heb geen kinderen en betaal wel mee aan kinderopvang. Houd niet van voetbal, maar op zondag draag ik wel bij aan politieinzet voor andermans hobby. Ik heb nog nooit 1 cent uitkering/ww/ziektewet oid ontvangen maar draag daar zonder te morren aan bij. Ongeveer iedere week verschijnt er een overheidsrapport waar ontzettend slimme (lees:dure) mensen aan gewerkt hebben waar ik nooit om heb gevraagd.
Dat is nou eenmaal hoe het werkt in een verzorgingsstaat, we leggen allemaal iets in en dat wordt zo relevant en redelijk mogelijk verdeeld.

Tot de jaren 80 was het NL kunstbeleid redelijk absurd ingericht. Maar tegenwoordig krijg je echt niet zomaar een zak geld mee voor -lalala-maak maar kunst.
En het deel van onze belastingcenten dat aan kunst per jaar wordt besteed staat echt in verhouding met de ophef die er iedere keer weer gemaakt wordt als er ergens een kunstsubsidie verstrekt wordt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:29

loriene schreef:

Ja, als je enkel er over heen rijdt wel. Maar misschien moet je je dan eens verdiepen in de geschiedenis van de afsluitdijk en het hele project 'de nieuwe afsluitdijk'. Het word namelijk zo veel meer dan wat het nu is.
Die afsluitdijk is een wonderlijk stukje werk van Nederlandse ingenieurs, onze waterwerken zijn letterlijk wereldberoemd. En wat krijg je te zien als je als toerist hierheen komt?? Een stuk asfalt..... De bedoeling is om nu van de afsluitdijk ook datgene te maken wat het daadwerkelijk is: een kunstwerk. Een plek waar toeristen kunnen komen kijken, waar ze kunnen zien hoe de dijk gebouwd is, hoe we bezig zijn om energie te gaan winnen uit de botsing tussen zoet en zout water, dat de dijk zó veel méér is dan enkel een weg. En raad eens, toerisme brengt geld in het laadje. De investering van het kunstwerk verdient zichzelf hoogstwaarschijnlijk wel terug.

Spoiler:
Overigens heeft menig automobilist zijn aandacht allang niet meer bij de weg tegen de tijd dat ze aan het einde van de dijk komen hoor, dus misschien is iets in de omgeving om naar te kijken en je aandacht bij de omgeving te houden ipv bij telefoons ed nog helemaal zo gek nog niet :+.

Ibbel schreef:
Kunstenaar krijgt betaald voor iets fysieks/tastbaars, voetballer krijgt betaald voor een potje voetbal. Je hebt gelijk, hele domme vergelijking, die voetballer doet véél minder voor die miljoenen, daar blijft inderdaad helemaal niets van over na die 2x 45 minuten.

En wat mij betreft schrappen we inderdaad enorm in het loon van voetballers en gebruiken we datzelfde geld voor de beveiliging rondom het voetbal. Maar ja, ik geloof dat het meerendeel van nederland het daar weer niet mee eens zal zijn.

Ibbel schreef:
Daar kunnen ze bij de Lorentzsluizen in de Afsluitdijk over meepraten trouwens, hoe nauw dat komt ;)

_O- Hopen dat de renovatie van de dijk wat langer ongeschonden mee gaat dan de renovatie van de sluis :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:58

Achterlijk dit!!!

Met dat geld zijn veel oudjes geholpen en alles wat mis is in NL.

Afsluitdijk is mooi zat, wij zijn er nog vorig jaar geweest en dan hoeft er geen allerlei kunstwerken het zicht gaan belemmeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:08

Is het hier trouwens bekend dat VWS en OCW niets met elkaar te maken hebben en dat het budget van OCW dus ook niets met VWS te maken heeft? En ook niet overdraagbaar is?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:08

Ragdollcat schreef:
Achterlijk dit!!!

Met dat geld zijn veel oudjes geholpen en alles wat mis is in NL.

Als ze alles wat er mis is in NL kunnen oplossen voor 13 miljoen ben ik er super okee mee dat ze dat geld dan daarvoor gebruiken.
Schrijf jij een plannetje?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:09

Ik vind het salaris van die voetballers ook debiel hoog, maar dat is marktwerking. Dat kun je bij kunstenaars niet bepaald zeggen als de overheid gewoon zo hun portemonnee trekt... Ook niet bij een halve Rembrandt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:10

Happy16 schreef:

Hij krijgt geen 13 miljoen op zijn rekening als dank voor die kunstwerken, hij heeft 13 miljoen budget waarvan hij kunstwerken moet maken. Dat is wel een verschil...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:12

Dan nog is het achterlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:13

Tja, die 800 miljoen voor de renovatie (en ophoging/versterking vanwege de stijgende zeespiegel dankzij het door ons mensen verklote milieu) wordt ook opgehoest. En zal wel, analoog aan de Betuwelijn, uiteindelijk 2 miljard worden. Want ja, dat is ook marktwerking natuurlijk. De asfalteerder moet ook verdienen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:15

Sammie schreef:
Ik vind het salaris van die voetballers ook debiel hoog, maar dat is marktwerking. Dat kun je bij kunstenaars niet bepaald zeggen als de overheid gewoon zo hun portemonnee trekt... Ook niet bij een halve Rembrandt.

Maar ik ken ook geen enkele kunstenaar die op overheidssubsidies een miljoenen salaris bij elkaar knutselt..

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:18

Ragdollcat schreef:

Je kunt het achterlijk noemen.. ik vind het meer een blijk van beschaving. :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:19

Niks mis mee met verdienen, mag ook maar bij een asfalteerder ed wordt er nog offertes opgevraagd.. Bij kunstenaars is dat zelden, dan gaat het meer om het soort kunstwerk dat ze maken. Dit is weer z'n zelfde geval als het onderhoud van de groene draeck en het maken van het koningslied. De rekening ligt er, maar daar houdt het wel bij op.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:20

Ragdollcat schreef:

Dan maar een kunstwerk van 100 euro? Leuk paardje van 30 cm word dat dan.
Kunstenaars moeten ook rondkomen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:21

100 euro of een paar miljoen... Het is nogal een verschil qua salaris (enfin van die paar miljoen moeten die kosten er nog af natuurlijk)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:26

Het zou mij helemaal niets verbazen als deze kunstenaar onder de streep na een jaar werken bruto er minder dan een ton aan overhoudt. En daar moet hij dan z'n arbeidsongeschiktheidsverzekering en z'n pensioen en z'n belastingen van betalen.
Ik heb geen idee van welk materiaal hij dat paard (wat hij dus onder de 2,5 miljoen wil proberen te houden) wil maken, maar als dat koper is, is het helemaal onbetaalbaar, en roestvrijstaal is ook niet goedkoop.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:27

Sammie schreef:
100 euro of een paar miljoen... Het is nogal een verschil qua salaris (enfin van die paar miljoen moeten die kosten er nog af natuurlijk)

Die man moet waarschijnlijk lag met dat restje rondkomen. Zo vaak krijgen ze niet opdrachten en hebben ze er nieteens tijd voor omdat ze bijvoorbeeld een paard van 30 meter maken. Ben je wel even mee bezig.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:30

Sammie schreef:
Niks mis mee met verdienen, mag ook maar bij een asfalteerder ed wordt er nog offertes opgevraagd.. Bij kunstenaars is dat zelden, dan gaat het meer om het soort kunstwerk dat ze maken. Dit is weer z'n zelfde geval als het onderhoud van de groene draeck en het maken van het koningslied. De rekening ligt er, maar daar houdt het wel bij op.

Het onderhouden van de Groene Draeck lijkt mij eerder een erfgoed kwestie en het koningslied.. nou ja.. jij bent in ieder geval de eerste die ik dat kunst hoor noemen.

Wat betreft het eerste deel van je post vraag ik me af waar je die wijsheid vandaan hebt..
Ik schrijf liever een offerte dan een subsidie aanvraag. Ten eerste een stuk minder werk en ten tweede een stuk grotere kans dat het zich vertaalt in werk :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:51

Dat is geen vergelijking met kunst.. dat is een vergelijking met een hoge rekening hebben, maar hoe het tot stand is gekomen weet eigenlijk niemand.

Als dat kunstwerk van koper wordt gemaakt is het zo weg :)) Wat trouwens zonde zou zijn van het werk.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:54

Sammie schreef:
Dat is geen vergelijking met kunst.. dat is een vergelijking met een hoge rekening hebben, maar hoe het tot stand is gekomen weet eigenlijk niemand.

Als dat kunstwerk van koper wordt gemaakt is het zo weg :)) Wat trouwens zonde zou zijn van het werk.

De gemiddelde koperdief heeft geen auto waarmee hij een dertig meter hoog beeld kan wegslepen hoor...

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:57

Sammie schreef:

Als het waar is wat je zegt is dat een zeer recentelijke ontwikkeling. *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
Ik wacht nog even op een bevestiging uit betrouwbaardere bron, want op mijn to-do lijst staan nog twee projectverantwoordingen voor fondsen. Maar als jij zegt dat het niemand meer interesseert wat we met het gehonoreerde geld hebben gedaan kan ik mezelf toch nog meivakantie gunnen :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:59

13 miljoen is niet salaris voor kunstenaar.
Daar moet vanaf bv materialen, expertise die ingehuurd moet worden om bv haalbaarheid van idee te testen. Het moet stormen kunnen doorstaan.
Vergunningen aanvragen.
Zo een groot project moet je mensen voor inhuren die je helpen je ideeen te bouwen.

30 km dijk daar gaat een hoop tijd en werk en mankracht in zitten.

En of het paard van 2.4 miljoen van st. Friese paard in het idee past is maar de vraag.

Die 13 miljoen levert iig veel werkgelegenheid op.