Zevende plaats voor Aqiedo met 'tong over het bit'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:32

Isasun schreef:
Misschien moeten jullie dit niet bekritiseren voordat jullie zelf op dit niveau rijden.
Het is een jong en onervaren paard, logisch dat er dan veel spanning is.

De eeuwige dooddoener.........ik denk dat heel veel mensen dit "niveau" niet willen bereiken.........

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:31

ElCid schreef:
sannedeedee1 schreef:
We mochten allemaal dromen dat we zo konden sturen als Adelinde... .

Nou, nee hoor. Als ik dat zou dromen zou ik badend in het zweet wakker worden, dat zou een ware nachtmerrie zijn :o .
Afgelopen weekend hadden we weer een clinic georganiseerd met Antonio Borba Monteiro, misschien een tip voor Adelinde om eens mee te komen doen. Die leert je lichtheid, ontspanning en het maken van een soepel , nageeflijk, rond paard. Daar kunnen veel mensen van dromen :j .

Het is zo jammer dat er tegenwoordig geen kritiek meer mag worden geleverd, dat heeft niks met azijn pissen of jaloezie te maken, maar puur met een compleet andere kijk op wat dressuur is......

Als je niet weet wie Antonio Borba is ( of de naam Borba nog nooit gehoord hebt) dan is Google je beste vriend ;)

Iemand die nooit getoetst wordt op welzijn via het skala van de internationale organisaties. Gewoon een gast die zichzelf leuk weet te verkopen via het internet maar waar je niet van weet wat er achter gesloten deuren gebeurd. Leuk dat jij dat soort verhalen zo makkelijk koopt, maar juist in die wereld is de welzijnskwestie een schimmig gebied. Ja zeggen en nee doen......

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:33

ElCid schreef:
Isasun schreef:
Misschien moeten jullie dit niet bekritiseren voordat jullie zelf op dit niveau rijden.
Het is een jong en onervaren paard, logisch dat er dan veel spanning is.

De eeuwige dooddoener.........ik denk dat heel veel mensen dit "niveau" niet willen bereiken.........

Ook een eeuwige dooddoener........jouw opmerking.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:06

Citaat:
Iemand die nooit getoetst wordt op welzijn via het skala van de internationale organisaties. Gewoon een gast die zichzelf leuk weet te verkopen via het internet maar waar je niet van weet wat er achter gesloten deuren gebeurd. Leuk dat jij dat soort verhalen zo makkelijk koopt, maar juist in die wereld is de welzijnskwestie een schimmig gebied. Ja zeggen en nee doen......

Och, wij en velen anderen zijn meerdere keren bij hem op stal geweest, hebben daar gereden, stage gelopen, zijn op de Portugese school geweest en hebben trainingen bijgewoond en we kennen hem en ongeveer de helft van de ruiters van die Portugese school , pak hem beet, al sinds een jaartje of 10/ 15.

Misschien er een keer een tripje naar Portugal aan wagen; hij en enkele van zijn collega's hebben plek voor stagiaires..........
Maar je kan natuurlijk ook eens komen kijken bij een clinic die wij organiseren! Hij weet zichzelf nl. zo goed te verkopen dat mensen die clinics bij hem volgen vervolgens naar hem toegaan voor trainingen, om dat "schimmige gebied nog eens goed te bekijken! Daarbij is het overigens ook nog iemand die de hele internationale dressuursport heeft meegemaakt en daar zijn conclusies uit heeft getrokken, nl. heel veel afstand daarvan nemen!

De toetsing die hij doorloopt is iets zwaarder dan welk "welzijn-scala van internationale organisaties" dan ook, nl. de toetsing van gezond verstand! Als dat scala al zou bestaan vraag ik me af waar al die drama's en misstanden in de paardensport vandaan komen en kunnen blijven voortbestaan........fijne toetsing _O-

Maar je hebt gelijk, er zijn er velen die "ja zeggen en nee doen" ; deze man niet, dus niet schreeuwen als je niet weet waar of over wie je over praat. Maar waarom eigenlijk deze, op zijn minst, merkwaardige reactie........?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:59

Wat ik dan zo jammer vind, is dat zo iemand afstand neemt van de wedstrijdsport. Het zou toch mooi zijn als hij daar zou laten zien dat het ook anders kan, met ook een topresultaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:09

Easy_Rider schreef:
We gingen goed van start maar daarna bouwde de spanning wat op en gooide Aqiedo helaas zijn tong over het bit. Dat koste veel punten maar hij gaf me wel een fantastisch gevoel. Het is gewoon een kwestie van kilometers maken en ervaring opdoen met Aqiedo!”, liet Adelinde Cornelissen op haar Facebookpagina weten.

Een goed gevoel hebben over een proef waarbij een paard zijn tong over het bit heeft?
Iets klopt hier niet. :n

Als jij alleen een goed gevoel kan hebben als er niks mis gegaan is heb ik met je te doen eigenlijk.

Electra63

Re: Zevende plaats voor Aqiedo met 'tong over het bit'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:20

Precies Ayasha, dan zou het echt alleen om het resultaat gaan. Nu gaat het om de ervaring en als je daar met een goed gevoel vandaan komt, is heerlijk. Op naar de volgende wedstrijd.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:27

We hebben het hier niet over basissport Ayaha en Electra. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:30

Dus?

Voor iemand die wedstrijdbegeleiding aanbiedt vind ik het al helemaal een vrij opmerkelijke reactie. Dan zou je toch kunnen begrijpen dat mensen niet altijd of direct voor de toppositie (willen of hoeven) gaan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:36

Easy_Rider schreef:

Zelfde vraag als Sammie, dus?
Het is nog altijd paardensport. Paarden zijn dieren. Onervaren dieren in de topsport zijn niet anders dan in de basissport.
Het kan ondanks dat er grote fouten gebeuren, alsnog zijn dat het dier een goed gevoel gaf omdat er ook hele goede stukken in de proef zaten.
En dan kan een paard je gewoon een goed gevoel geven.
Ik zou nog niet graag door jou begeleid worden als je niet tevreden/mag zijn/geen goed gevoel mag hebben) wanneer je een onervaren paard een fout laat maken in de proef maar er ook goede stukken bij zaten.

Edit; als-dan foutje er uit gehaald. :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-04-16 10:37, in het totaal 2 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:36

Easy_Rider schreef:

Aangezien ze zo'n 67% rijdt, is er dus nog 33% verbetering mogelijk :) perfect bestaat niet helaas, ook niet in de subtop/topsport!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:37

Easy_Rider schreef:

Dus omdat zij GP rijd met een jong paard mag zij geen goed gevoel hebben als zij geen goed resultaat rijd?

Vraag mij af wat jullie nou willen.
Aan de ene kant wordt beweert dat ruiters op dat niveau alleen maar voor het resultaat rijd. En als een ruiter die op dat niveau rijdt dan zegt dat ze een goed gevoel had en blij was met de proef ONDANKS het resultaat... dan mag dat weer niet want ze rijden op dat niveau...

Vreemd... heel vreemd...

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:02

Het is in Nederland toch wel mode om niet je mond open te mogen doen als je niet compleet achter de Nederlandse dressuurruiters staat.
Natuurlijk zijn de prestaties die Adelinde met Parzival behaald heeft knap, maar ik zou er niet de voorkeur aan geven om op zo'n manier de proef door te gaan. Ik vind het wel opvallend dat Parzival al niet een bepaald harmonieus beeld geeft, vervolgens Governor met z'n tong over het bit gaat en dan nu de situatie met Aqiedo.
Een paard dat zijn tong over het bit gooit en dus een bepaalde mate van spanning heeft (we laten maar even in het midden wat daar de oorzaak van is), mag toch eigenlijk niet thuis komen met een score van over de 66%. Dat heeft namelijk vrij weinig met dressuur te maken.
Tel daarbij op het beeld wat Aqiedo gaf op het filmpje van de oefenwedstrijd. Eerste keer op wedstrijd, dat mag geen excuus heten. Bij dat beeld sprongen de tranen in m'n ogen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:05

Dat is bepaald niet de mode.. Nederlanders zijn vrij hard over hun sporters. Het is buigen of barsten. Gaat het goed ben je een held, gaat het niet goed moet je je schamen of stoppen. Tot je dood bent.. dan ben je weer een held op een gigavoetstuk waar je niet meer van af kan lazeren ook.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:38

Ben ik niet helemaal met je eens. Voor mij en vele anderen doet bijvoorbeeld Diederik het heel goed. Het beeld dat zijn paarden geven, is vaak heel fijn om naar te kijken.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:57

heb haar nooit erg goed gevonden!
vergeleken met edward is edward wel wat beter vind ik
jammer dat ze weinig punten heeft gehad door dat hij de tong erover gooide
maar inderdaad zoals hier een pagina terug word gezet gaf hij niet iets aan wat niet goed ging? of niet prettig was? en dat hij het daarom deed?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:59

vur schreef:
Voor mij en vele anderen doet bijvoorbeeld Diederik het heel goed. Het beeld dat zijn paarden geven, is vaak heel fijn om naar te kijken.

Bedankt voor de bevestiging van mijn opmerking :') :)

Als Diederik dit was overkomen was het ach wat sneu. Nou ja paard is nog jong en onervaren dus dat komt allemaal wel geweest.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:06

Sammie schreef:
Dat is bepaald niet de mode.. Nederlanders zijn vrij hard over hun sporters. Het is buigen of barsten. Gaat het goed ben je een held, gaat het niet goed moet je je schamen of stoppen. Tot je dood bent.. dan ben je weer een held op een gigavoetstuk waar je niet meer van af kan lazeren ook.

Ben ik met je eens. Nederlanders laten juist heel snel hun sporthelden vallen.

wat de proef van Adelinde betreft, ik weet niet vanaf welk onderdeel Aqiedo de tong over het bit gooide. Als zij de 1e onderdelen bovengemiddeld heeft gescoord en pas de laatste paar onderdelen laag kan zij natuurlijk over het geheel boven de 60% hebben gescoord. Als het perfect was, had ze wel 100% :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:22

Sammie schreef:

Hangt toch ernstig van ruiter tot ruiter af, zijn er een aantal die niks mis kunnen doen, zijn er ook die niks goed kunnen doen en wiens overwinningen zelfs niet besproken worden op bokt, hun slechtere (als je het al slecht kon noemen) des te uitgebreider.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:43

Ayasha schreef:
Easy_Rider schreef:

Zelfde vraag als Sammie, dus?
Het is nog altijd paardensport. Paarden zijn dieren. Onervaren dieren in de topsport zijn niet anders dan in de basissport.
Het kan ondanks dat er grote fouten gebeuren, alsnog zijn dat het dier een goed gevoel gaf omdat er ook hele goede stukken in de proef zaten.
En dan kan een paard je gewoon een goed gevoel geven.
Ik zou nog niet graag door jou begeleid worden als je niet tevreden/mag zijn/geen goed gevoel mag hebben) wanneer je een onervaren paard een fout laat maken in de proef maar er ook goede stukken bij zaten.

Edit; als-dan foutje er uit gehaald. :')

Een paard wat de tong over het bit gooit is in verzet. Ik kan niet begrijpen dat een ruiter dan toch tevreden kan zijn. En zeker niet iemand op wereld nivo.

Dat jij wel tevreden kan zijn wanneer jou dat zou overkomen in de proef vind ik een niet te snuggere opmerking.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:53

Aangezien ze dat zelf duidelijk benoemd zal ze over dat deel wrs niet (heel) tevreden of blij zijn en het als aandachtspunt zien, maar dat wil niet zeggen dat A) De algehele proef niet naar haar tevredenheid is en B) Dat haar doel die vooraf gesteld is niet gehaald is. En zo zijn er nog wel wat C's en D's in te vullen ook.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:56

Ik vind dat je zeker een fijn gevoel over kunt houden aan een proef waarbij een paard zijn tong over het bit gooit. De stukken ervoor kunnen immers wel erg fijn zijn gegaan. Ik heb ook vaak genoeg proeven gereden waar ik een fijn gevoel over had, maar geen winst had gereden. Dan was mijn doel wat ik had gesteld behaald, zoals een fijne impuls, en daar krijg ik een fijn gevoel van.

Ik ben zelf meer fan van Edward en Diederik, en minder van Adelinde. Maar ik vind haar wel degelijk een echte topsporter, en ze heeft wel geweldige prestaties geleverd.

Over de proef zelf vind ik lastig te oordelen, omdat ik er zelf ook niet bij was. Maar we zullen zien wat de toekomst brengt, Aqiedo is imo zeker een talentvol paard. :j

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:58

Het lulverhaal dat ze desondanks toch tevreden is, is niet meer dan een commercieel verhaal. :j Je moet de jury's toch doen laten geloven dat het niet zo slecht was.
Als je jezelf al niet omhoog praat, doen anderen het zeker niet.
Het kan er bij mij niet in dat je tevreden bent met een paard dat verzet toont.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:48

Easy_Rider schreef:
Het banketstaafverhaal dat ze desondanks toch tevreden is, is niet meer dan een commercieel verhaal. :j Je moet de jury's toch doen laten geloven dat het niet zo slecht was.
Als je jezelf al niet omhoog praat, doen anderen het zeker niet.
Het kan er bij mij niet in dat je tevreden bent met een paard dat verzet toont.

Stel jij start een (onervaren) paard voor de 2e x in t Z1, 26 onďerdelen. Tot onderdeel 20 gaat het goed en scoor je 7's en 8-en. Vanaf onderdeel 21 gaat het mis/minder door wat dan ook. Eindresultaat 63%. Dan kan je toch heerlijk gereden hebben, tevreden zijn over het uiteinďelijke resultaat? Zeker als je weet/denkt door km's te maken je scores nog heel veel kan verbeteren?

Ik zou niet blij zijn, als mijn instructrice zo ontevreden zou zijn met het behaalde resultaat en de opgedane ervaring in deze 2ë wedstrijd.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:00

Ik denk dat er hier een aantal de ernst niet inzien van wat het betekent als een paard de tong over het bit heeft. ;(
Prima als jij tevreden bent maar als mijn leerlingen zeggen dat ze tevreden zijn als in de proef de tong erover is gegaan dan hebben ze niet veel van mijn lessen begrepen.
Natuurlijk mag er wat misgaan in de proef zoals een oefening die mislukt of dat het paard uit de galop valt enz. Maar als de tong over het bit is gegaan dan is er echt iets essentieels mis in de basisopleiding.

En nogmaals,wij hebben het hier niet over een basisruiter maar over onze nationale top.