Halderberge: Ernstig vermagerde paarden aangetroffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:12

Kinke schreef:
ik vraag me vooral af of dit wel geadviseerd is. De reacties roepen hier in ieder geval alleen maar meer vragen op.
Hoe moeilijk kan het zijn om te beantwoorden:
Wat krijgen de paarden nu voor voer?
Welke hoeveelheden?

ik vermoed de hoeveelheid waar een konijn het net aan op kan doen.Hoe krijg je anders een paard zo mager?Of ze moeten ook nog stikken van de bloedwormen?Het is vaak wel zo dat als mensen niet zo scheutig zijn met voer ze dat ook niet zijn met wormkuren...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:31

Ik geloof echt niet dat deze dieren onder toezicht staan van een dierenarts.

Paarden kunnen ook gewoon naar buiten, bak met wat voer erbij en een deken erop zodat het niet zo opvalt.

Echter moet je bij dit soort paarden wel heel voorzichtig zijn met wat je voert, darmen liggen nagenoeg stil die zul je langzaam aan weer actief moeten krijgen.
Op tv wel eens gezien dat ze in het begin juist wat beperkter voer kregen bv elke 2 uur een pluk en dit uitbouwen om verstopping te voorkomen.

Verder stinkt dit aan alle kanten.
Proces verbaal word idd niet zomaar opgemaakt, meestal krijg je eerst een waarschuwing en wat bezoekjes.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:29

Citaat:
Mevr Delphi !!!

als je nu eens alles leest dan wordt het een stuk duidelijker

Die paarden worden nu op verzoek van de dierenpolitie binnengehouden en zeker het paard dat er zo slecht uitziet.

Nogmaals het adres waar ze nu staan zijn niet de eigenaren van de paarden die staan hier voor verzorging
Een paar weken geleden kregen ze telefoon of ze plaats hadden voor die paarden en het was dit of totaal niets
Ik vind niet dat je deze mensen een verwijt kan maken dat zij niet goed voor de paarden zijn
er wordt van alles aangedaan

in 1 ding heb je gelijk hoe heeft dit kunnen gebeuren ?
ja..... dat is de vraag die ons nu allemaal bezig houd Hoe ??
Maar daar gaat het nu niet meer om, en als ik hier zo allemaal de commentaren eens leest wat er allemaal verkeerd gaat en hoe het dan wel moet dan vraag ik me af of jullie allen dierenartsen zijn
Het enigste wat telt is dat die paarden nu opknappen

Mevr. Roofi!!!!!

De paarden worden volgens jou op advies vd dierenpolitie binnen gehouden.
De dierenpolitie is afgelopen dinsdag langs geweest, 3 dagen geleden.
Dat advies vind ik zeer vreemd. Gisteren was het heerlijk weer, perfect om buiten te staan. Desnoods met een deken! Voor de darmen, benen ed is beweging erg belangrijk. Ik snap niet dat er geadviseerd wordt om ze nagenoeg 24/7 op stal te zetten.

Maar .... de paarden staan er echter al een week of 6 en toen kwamen ze ook amper buiten. Je kunt dus wel zeggen dat ze op advies vd dierenpolitie binnen staan, maar al die weken ervoor stonden ze ook nagenoeg de hele dag op stal. Dat was waar ik op doelde. En als ze dan al even een uurtje buiten stonden was er geen sprietje gras en geen hooi te bekennen.
Nu staat er sinds het bezoek vd dierenpolitie wel een ruif hooi in het modderweitje.

Het is allemaal heel nobel dat ze de paarden op willen laten knappen, maar naar mijn idee hebben ze daar de expertise en de ruimte niet voor.
Dit weitje is volledig kapot getrapt en enorm klein. Het weitje dat geïnjecteerd is is leuk voor 2 shetlanders, niet voor 5 grote pony's. Dit is binnen de kortste keren kaal en kapot gelopen.

Verder op advies ook nog een speciale brokken en heel veel brood en wat hooi. Dat heeft de vrouw die ze nu opvangt letterlijk staan op de FB van haar bedrijf. Dit vind ik een enorm vreemd advies.

Ook vind ik het gek dat ze een foto plaatst van 2 pony's buiten met hooi. Dat ziet er heel leuk uit en wekt de indruk dat ze veel buiten komen. Echter ben ik die dag 6 keer langs gereden op vraag van 144 om te kijken en ze stonden heel de dag binnen. Alleen dat momentje van de foto stonden ze buiten. Toen ben ik er namelijk weer langsgekomen. Ruim 2 uur later weer en toen stond alles weer binnen.

Ook typte die vrouw op 9 april dat ze helemaal blij waren met de ruimte en het gras. Echter is het weitje enorm klein en stond er toen al lang geen sprietje gras meer in. Welke indruk wil je dan wekken met dergelijke onjuiste of misleidende berichten??

En je kunt wel zeggen dat de melding komt van een vrouw die niet goed bij haar hoofd was, maar het was niet 1 persoon. Er zijn veel meldingen van diverse mensen binnen gekomen. De enige die niet goed bij zijn hoofd is, is de eigenaar. Hij heeft het zelf zo ver laten komen en zijn paarden overduidelijk ernstig verwaarloosd. Dit valt met geen enkel iets goed te praten!

Misschien is het nogmaals allemaal goed bedoeld van de vrouw die ze nu opvangt, maar zij heeft gewoon te weinig expertise om dergelijke paarden goed op te knappen. Ook moeten jonge meisjes dit niet doen. Dit is gewoon iets voor iemand die weet waar hij/zij mee bezig is en zo nodig advies kan inwinnen van een goede paardenarts. Hier ga ik het verder bij houden voorlopig. Mijn punt is duidelijk. Ik woon er om de hoek dus ik houd het gewoon goed in de gaten.

geerke

Re: Halderberge: Ernstig vermagerde paarden aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:51

om paarden in deze staat op te knappen moet je wel weten wat je doet....Ik heb er een aantal in de kliniek gehad die er zo uit zagen,die hebben het zelfs niet gered...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:13

Citaat:
Verder op advies ook nog een speciale brokken en heel veel brood en wat hooi. Dat heeft de vrouw die ze nu opvangt letterlijk staan op de FB van haar bedrijf. Dit vind ik een enorm vreemd advies.

Ik ben zo benieuwd naar de naam van die 'dierendietist' die een bult oud brood aanraadt voor een dergelijk (nou ja eigenlijk ieder...) paard... Maar die naam zal wel niet gegeven kunnen worden schat ik zo in.

Verder ben ik dan wel heel erg benieuwd naar het 'ware verhaal' intussen.\

Vaag verhaal over een stel paarden op een wei waar de vijver doorbreekt.... en 13 moeten er ineens weg. Dus dan stonden die paarden al de hele winter buiten? Das niet zo makkelijk met 13 grote dieren. Daar heb je verdomd veel land voor nodig. Dus wat? Die vijver was een soort stuwdam die gelijk 5-6 hectare onder water gezet heeft? Of een tsunami of zo?

Of was er al iemand 13 zwaar vermagerde paarden op een postzegel aan het houden en toen het water wat hoog kwam, stonden ze gewoon met natte voeten?

Hoe lang duurt het in godsnaam voor je een paard zo mager krijgt?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:27

Wat ontzettend sneu voor die paarden. Van de regen in de drup..

Hopelijk worden ze snel op onbeperkt fatsoenlijk hooi gezet, een grote wei met gras en een gezonde (vitamine)brok om aan te sterken. (en nee natuurlijk niet in 1x een volle wei opgooien en wachten tot ze van de koliek neervallen)

Paarden aan laten komen is echt geen rocket science. Triest dat een 6 jarige en haar dochter er zo uit moeten zien. Die dieren moeten blinkend in de wei staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:29

*kruipt onder de meeleessteen vandaan*

Randalinpony: Zet eender welk paard een maand lang op een volledig kale weide met onvoldoende hooi of zelfs niks, en dan krijg je dit resultaat. Wat zeg ik, het zal misschien niet eens een maand duren als er gene optie is tot schuilen. Al hun energie gaat dat immers op aan (over)leven en zichzelf warm en droog houden.

Ook ik ga mee in het denkbeeld dat de voeding op zijn minst zeer merkwaardig is. Ten eerste heb ik nog nooit van een dierendiëtist gehoord. Wel voedingsdeskundige, maar die hebben meestal wel een gedegen kennis van het verteringsstelsel van het betreffende dier. Daarnaast werkt deze "diëtist" samen met een DA. Nu vraag ik me toch écht oprecht af welke DA zou adviseren om een paard vooral brood en weinig hooi te geven. Ik kan er geen enkele bedenken, en diegene die niet thuis zijn in de paarden zouden er wel een collega voor optrommelen of de kliniek contacteren.

Wat ik wél begrijp is dat de paarden niet direct in een volle weide worden gegooid. Als ze al langere tijd amper voldoende voeding en ruwvoer krijgen kan het argument kloppen dat de darmen stil liggen. Door systematisch kleine hoeveelheden te geven en dat op te bouwen komen ze weer in werking tot er weer normale hoeveelheden gevoerd kunnen worden. Maar dan nog zie ik geen enkele reden om brood te gaan voeren. Echt absoluut geen enkele. Er is zoveel variatie op de markt wat voeding betreft om zieke/zwakke paarden aan te laten sterken, dat deze aanpak toch echt wel grote vraagtekens oproept en mijn insziens is het effectief een kwestie van (fikse) onkunde, onwetendheid en, nuja, amateurisme met oogkleppen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:14

Ben nog steeds benieuwd…wat krijgen deze dieren nu per dag te eten?? Het is hier oorverdovend stil

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:29

Denk dat dat niet gedeeld wordt helaas

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:36

Denk dat het te weinig is om te delen _O-

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:52

Wat een trieste boel.

Zo ontzettend mager.
Na een paar weken moet je met goed kwaliteit hooi al verschil gaan zien!!

En verder heb je een hoop dikmakers zoals senioren slobber wil je ze goed op gewicht krijgen.
Zo worden verwaarloosde paarden vaker op gewicht gebracht.
Meerdere porties over de dag verdeeld.
Net als hooi.

De vraag blijft dus wat krijgen ze nu en hoeveel!!

Wat is de link vannde bedrijf op Facebook dan?
En is het de stal waar ze nu staan?
Voor de mensen die daar in de buurt wonen klopt het dat ze daar sinds kort staan voor opvang?
Of klopt dat verhaal niet?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:02

Misschien denken ze dat dit topic wel wegzakt als ze niet antwoorden. Gelukkig zijn er Bokkers die daar in de buurt wonen en hier kunnen updaten :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:31

ik ben wel benieuwd hoe de paarden er nu en over een paar weken uit zien met alle goede zorgen die ze daar nu krijgen... 8-)

kunnen bokkers die er vaak langs komen af en toe even foto's maken ter update?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:30

Daar ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad. Ik vind de gedachte dat er paarden de hele dag door met honger en zwakte staan zo vreselijk hartverscheurend. Al zouden we maar weten dat er nu beter voor wordt gezorgd en er hooi ligt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:33

Willemina_L schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad. Ik vind de gedachte dat er paarden de hele dag door met honger en zwakte staan zo vreselijk hartverscheurend. Al zouden we maar weten dat er nu beter voor wordt gezorgd en er hooi ligt.

Nou dit, niets wijst erop dat de paarden daadwerkelijk goed verzorgd zijn nu, ik zou het waarderen als instanties zoals de dierenbescherming, dierpokitie hier meer mededelingen naar buiten wereld over doen. Ik heb vaak het idee dat er weinig openbaarheid is, waarom dat is weet ik niet.
Nu blijft men gissen en wantrouwend ( wat ik overigens terecht vind)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:23

linnie050 schreef:
Voor de mensen die daar in de buurt wonen klopt het dat ze daar sinds kort staan voor opvang?
Of klopt dat verhaal niet?

Het klopt inderdaad dat ze daar sinds begin maart staan. De mensen waar ze nu staan vangen deze 5 pony's, waaronder een veulen, op vraag van de eigenaar.
Toen is er door buurtbewoners 144 gebeld, omdat de paarden er zo slecht uitzagen.
Of er een relatie is tussen deze mensen en de eigenaar en wat deze dan zou zijn weet ik niet.

Ik moet wel zeggen dat de 2 pony's die ik laatst buiten heb gezien er beter uitzagen dan enkele weken geleden. De afgelopen dagen heb ik ze niet meer buiten gezien.
Het kleine weitje is een flinke modderpoel en aangezien het laag ligt onder een dijk zal het best even duren voor het weer begaanbaar is.
Ook staan ze op advies van de dierenpolitie op stal, omdat er schijnbaar veel mensen gingen staan fotograferen. Jammer dat dat advies ten koste gaat van het dierenwelzijn en ze nu zo goed als hele dagen op stal staan.
Echter kwamen ze al die weken voor het bezoek van de dierenpolitie ook maar amper buiten.

Aan de ene kant vind ik het heel nobel dat deze mensen proberen ze op te lappen, maar ik denk dat ze beter op hun plek zijn op een stal waar ze lekker heel de dag de wei op kunnen. Ik vind deze stal met zeer beperkte mogelijkheden tot weidegang niet geschikt voor 5 grote pony's en ik vind niet dat zij voldoende expertise hebben om deze pony's op de beste manier op te laten knappen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:51

We kunnen alleen maar hopen dat ze nu goed in de gaten worden gehouden door de betrokken instanties.

En door oplettende buurtbewoners zoals mevr. Delphi!!!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:04

Ik heb ze de afgelopen 3 dagen niet meer buiten gezien.. Weitje is inderdaad een grote modderpoel en ik vraag me af wanneer ze dan in het beloofde bemeste weitje zullen staan. We houden de ogen open!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:29

lonniejj schreef:
Ik heb ze de afgelopen 3 dagen niet meer buiten gezien.. Weitje is inderdaad een grote modderpoel en ik vraag me af wanneer ze dan in het beloofde bemeste weitje zullen staan. We houden de ogen open!

Ik ook niet. Maar dat geïnjecteerde weitje ligt ook zo laag en zal dus ook snel nat zijn. Met 5 grote pony's is die zo kaal en kapotgetrapt. En voor opdelen in stukken en verweiden is het te klein. Ik vraag me af hoe ze dat willen gaan doen en vanaf wanneer ze naar buiten mogen.
Zo veel stil staan op stal kan nooit goed zijn voor de spieren en benen (stalbenen).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:48

Delphi schreef:
lonniejj schreef:

Ik ook niet. Maar dat geïnjecteerde weitje ligt ook zo laag en zal dus ook snel nat zijn. Met 5 grote pony's is die zo kaal en kapotgetrapt. En voor opdelen in stukken en verweiden is het te klein. Ik vraag me af hoe ze dat willen gaan doen en vanaf wanneer ze naar buiten mogen.
Zo veel stil staan op stal kan nooit goed zijn voor de spieren en benen (stalbenen).

Vraag ik me meteen af met welke reden deze dieren hier geplaatst zijn.. Geen mogelijkheden om buiten te staan is toch ook geen goede voorwaarde om bewegingsdieren op te vangen?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:41

En dan het schrille contrast met alle volle weides die er om heen liggen van de buren. Ben erg benieuwd of er verbetering gaat komen, vrees helaas van niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:50

Zonder weide krijg je een paard ook wel dik hoor,maar beweging is natuurlijk noodzakelijk

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:52

Knollentuin, deze mensen hebben de pony's opgevangen op vraag van de eigenaar. Pas daarna is 144 en dierenpolitie ingeschakeld. De pony's zijn dus niet door 144 of dierenpolitie daar geplaatst.
Maar ik snap niet dat deze pony's daar mogen blijven staan aangezien ze geen weidegang krijgen.
Helaas zijn die mogelijkheden daarvoor zeer beperkt, dus ik zie het ook niet gebeuren dat ze straks overdag uren lang op de wei kunnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:46

Delphi schreef:
Knollentuin, deze mensen hebben de pony's opgevangen op vraag van de eigenaar. Pas daarna is 144 en dierenpolitie ingeschakeld. De pony's zijn dus niet door 144 of dierenpolitie daar geplaatst.
Maar ik snap niet dat deze pony's daar mogen blijven staan aangezien ze geen weidegang krijgen.
Helaas zijn die mogelijkheden daarvoor zeer beperkt, dus ik zie het ook niet gebeuren dat ze straks overdag uren lang op de wei kunnen.

Het zou natuurlijk ook een tijdelijk onderkomen kunnen zijn, soort spoed opvang terwijl er nu verder word gezocht naar een ander adres.
Geven ze daar geen informatie over vrij?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:46

dan nog blijft het "ze krijgen geen hooi" verhaal erg vreemd