Staatssecretaris Van Dam wil geen gecoupeerde staarten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:02

Ik zou het 'behalve door medische oorzaak' misschien als compromis willen zien.

Ik ben het met de mensen eens die zegge: Dan heeft een paard pech, oog eruit, oor eraf, poot kapot, staart mist. Dan ben je gewoon niet meer een showpaard. Simpel.. life can be a ****

Echter, een beschadigde staart (met medische verklaring van de DA die m verwijderd heeft), heeft natuurlijk geen erfelijke achtergrond. Ik zou ze daarom niet willen uitsluiten voor goedkeur voor de fok.

Maar misschien die goedkeuring buiten mededinging laten plaatsvinden.. Dus geen prijs of premie toekennen aan een paard met een gecoupeerde staart, maar wel het predicaat goedgekeurd. Immers een paard dat echt letsel heeft gehad is nog prima geschikt voor eventuele fokdoeleinden.. En fokdoeleinden staan los van niet erfbare schoonheidsfoutjes.

Het aantal geschikte paarden voor fok waarbij ook nog eens een dusdanig letsel is geweest is toch minimaal. Dus waarschijnlijk zul je er maar sporadisch een aantreffen die dan buiten mededinging gekeurd zou worden. Maar als een paard het waard is om mee verder te fokken, dan zou dat wel moeten kunnen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-04-16 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Iris82

Re: Staatssecretaris Van Dam wil geen gecoupeerde staarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:03

Maar een beschadigd oor is dan toch hetzelfde verhaal. Ook niet erfelijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:04

absoluut Iris,

niet erfbare schoonheidsfouten zouden voor de fok gewoon buiten mededinging gewoon gekeurd moeten kunnen worden in mijn ogen.. ze doen immers niets af aan kwaliteit, alleen voor het show element zijn ze niet meer geschikt. Verschil is, dat je een paard met een kapot oor, gewoon voor de keuring mag brengen, een paard met een kapotte staartwortel straks niet meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:08

elenaMM77 schreef:

Maar waarom zouden er nog compromissen gesloten moeten worden?

Citaat:
Echter, een beschadigde staart (met medische verklaring van de DA die m verwijderd heeft), heeft natuurlijk geen erfelijke achtergrond. Ik zou ze daarom niet willen uitsluiten voor goedkeur voor de fok.

(Dat geldt natuurlijk ook voor oren of ogen die beschadigd zijn geraakt door een ongeluk.)

Maar de reden dat ze uitgesloten worden is niet vanwege het belang van de fok, maar omdat het stamboek in combinatie met de fokkers heeft aangetoond deze verantwoordelijkheid niet te kunnen dragen. Zij verminken paarden, en dat wordt beloond op keuringen. Simpele oplossing: zorgen dat het niet meer beloond kan worden op keuringen. Gecoupeerde paarden kunnen inderdaad prima nog veulentjes krijgen, en als ze daar de staarten aan laten zitten mogen die ook prima gewoon uitkomen op shows en keuringen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:15

Ik zie het bericht nu pas, maar.. +:)+ +:)+ +:)+
Het zou geweldig zijn als er eens écht toezicht komt en gecoupeerde paarden gewoon niet meer mee mogen doen, en vooral ook de organisatie hoort een flinke boete te krijgen als ze gecoupeerde paarden mee laten doen.
En inderdaad, bij een 'haar staart zat tussen de trailerdeur'-verhaal is het gewoon pech hebben, dan gebruiken ze dat paard maar om mee te fokken of zetten em op marktplaats, maar niet meer ermee op show. Die een op de tienduizend die zoiets overkomt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:16

elenaMM77 schreef:

Ik ben het met de mensen eens die zegge: Dan heeft een paard pech, oog eruit, oor eraf, poot kapot, staart mist. Dan ben je gewoon niet meer een showpaard. Simpel.. life can be a ****

Maar misschien die goedkeuring buiten mededinging laten plaatsvinden.. Dus geen prijs of premie toekennen aan een paard met een gecoupeerde staart, maar wel het predicaat goedgekeurd. Immers een paard dat echt letsel heeft gehad is nog prima geschikt voor eventuele fokdoeleinden.. En fokdoeleinden staan los van niet erfbare schoonheidsfoutjes.

Het aantal geschikte paarden voor fok waarbij ook nog eens een dusdanig letsel is geweest is toch minimaal. Dus waarschijnlijk zul je er maar sporadisch een aantreffen die dan buiten mededinging gekeurd zou worden. Maar als een paard het waard is om mee verder te fokken, dan zou dat wel moeten kunnen.

Dat compromis is er al een hele tijd geweest. Couperen zonder medische noodzaak is al langer verboden (sinds 2001 geloof ik), en sindsdien zijn er ineens waanzinnig veel trekpaarden die gekke 'ongelukken' en rare 'ontstekingen' aan hun staart hadden (meestal 'opgelopen' tijdens een 'toevallig' verblijf in het buitenland) waardoor acute amputatie op medische gronden 'nodig' was.
Let wel, dat soort ongelukken en aandoeningen zie je zelden bij andere rassen.

Blijkbaar kan er niet zorgvuldig worden omgegaan met de mogelijkheid om uitzonderingen op medische gronden te maken, en zijn er nog steeds veeartsen die hun registratie niet waardig zijn.
Genoeg in ieder geval om dan maar deze sluiproute te sluiten. Helaas voor die paar eigenaren van wie het paard een echt ongeluk heeft gehad.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:30

Overigens mag je gewoon fokken met een staartloze hoor. Met/zonder medische oorzaak maakt niet uit. Veulen van zo'n staartloze krijgt ook vol papier.
Veulen is wellicht minder waard als ouders niet naar de shows mogen om hoge primeringen te halen, maar heeft verder gewoon een vol papier.

De genenpoel wordt er dus niet kleiner van door dieren uit te sluiten van keuringen als ze gecoupeerd zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:20

Shadow0 schreef:
elenaMM77 schreef:

Maar waarom zouden er nog compromissen gesloten moeten worden?

Citaat:

(Dat geldt natuurlijk ook voor oren of ogen die beschadigd zijn geraakt door een ongeluk.)

Maar de reden dat ze uitgesloten worden is niet vanwege het belang van de fok, maar omdat het stamboek in combinatie met de fokkers heeft aangetoond deze verantwoordelijkheid niet te kunnen dragen. Zij verminken paarden, en dat wordt beloond op keuringen. Simpele oplossing: zorgen dat het niet meer beloond kan worden op keuringen. Gecoupeerde paarden kunnen inderdaad prima nog veulentjes krijgen, en als ze daar de staarten aan laten zitten mogen die ook prima gewoon uitkomen op shows en keuringen.

dat is toch eigenlijk ook precies wat ik zeg?
wel keuren, in verband met de fok..
zeer zeker niet belonen door middel van premies etc.

Enige waarom de staart eraf wordt gehaald behalve medisch is 'mooie'.
maar als dat mooie niet meer beloond wordt door middel van premies,
dan is er al snel weinig winst meer te behalen om de staart eraf te halen toch?

ik heb het ook niet over compromis met de coupeerders,
maar in de gegeven antwoorden..

helemaal niet meer mogen keuren is een verloren merrie/hengst voor het stamboek
compleet laten meedraaien in het circus is belonen door middel van eventuele winst in een categorie..
tussenweg in mijn ogen is, niets belonen, wel goedkeuren. Dat steekt al in de beurs, immers nakomelingen van een nr 1 merrie/hengst, heeft al een streepje voor op een nakomeling van een ongeklasseerd goedgekeurd dier? van mijn part ook gewoon niet becijferen op een openbaar rapport, alleen de uitslag. vergelijkbaar met een leeg overgangsrapport van een kind.. alleen dat het over is naar de volgende klas, maar zonder inzagen in cijfers.

assie schreef:
Overigens mag je gewoon fokken met een staartloze hoor. Met/zonder medische oorzaak maakt niet uit. Veulen van zo'n staartloze krijgt ook vol papier.
Veulen is wellicht minder waard als ouders niet naar de shows mogen om hoge primeringen te halen, maar heeft verder gewoon een vol papier.

De genenpoel wordt er dus niet kleiner van door dieren uit te sluiten van keuringen als ze gecoupeerd zijn.

dat snap ik.. maar persoonlijk zou ik toch graag met een goedgekeurde merrie/hengst dan een nakomeling hebben, dan ongekeurd.. En dan mis je misschien een goede hengst in het circuit, alleen omdat hij niet gekeurd mag worden en hij dus als ongekeurde hengst te boek staat tussen van allerlei pluimage wat betreft kwaliteit.. van een goedgekeurd dier weet je in ieder geval dat het over bepaalde kwaliteiten hoort te beschikken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:54

ElenaMM77, nee, dat is dus nadrukkelijk niet wat ik zeg. Ik zeg namelijk: geen uitzonderingen meer. Niet meer keuren. Iedereen die nu in de problemen komt door die regels heeft dan pech gehad - men heeft dit 15 jaar kunnen aan zien komen, en desondanks is er geen verandering geweest.

Waarom zou je in vredesnaam nog op zoek gaan naar een middenweg? Ik snap dat echt niet.

elenaMM77 schreef:
En dan mis je misschien een goede hengst in het circuit, alleen omdat hij niet gekeurd mag worden en hij dus als ongekeurde hengst te boek staat tussen van allerlei pluimage wat betreft kwaliteit.. van een goedgekeurd dier weet je in ieder geval dat het over bepaalde kwaliteiten hoort te beschikken.

Tsja, dan hadden ze de staart er maar niet af moeten halen. Over dat soort dingen had men eerder moeten nadenken. Die kans is er ruimschoots geweest... en op een bepaald moment houdt het op.

Nu nog uitzonderingen maken, rekt alleen maar de tijd waarin mensen de regels blijven negeren, verbuigen en misbruiken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:16

Ze couperen omdat ze die dikke billen mooi vinden. Dat het paard dan geen vliegen meer verjagen kan geven ze niets om. Paard wat vroeger al gecoupeerd was kan dan nu met kunststaart op de keuring verschijnen,en zonder staart gewoon niet meer toelaten.Bij verschillende hondenrassen is trouwens hetzelfde probleem, en dan ook nog met de oren, die er toch ook niet voor niets aanzitten!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:15

Het bestuur van het KVTH zijn bijna allemaal trekpaardmensen en dit zijn alles behalve eerlijke fijne mensen in de omgang. Dat is ook een van de redenen waarom het Nederlands Haflinger Paarden Stamboek er is gekomen. Deze is opgericht door o.a oudere KVTH bestuursleden die zich er jaren sterk voor hebben gemaakt om een het couperen te stoppen. Zonder resultaat overigens, je werd gewoon belachelijk gemaakt door zowel de voorzitter en zijn secretaris. En deze vriendelijke eerlijke fokkers.., nou die zijn niet zo aardig meer hoor als je te kennen geeft dat je vind dat het couperen moet stoppen.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:34

Het dagelijks bestuur van de KVTH bespreekt de uitspraak maandag. Voorzitter Henk van Pols verwacht dat tijdens de nationale tentoonstelling in Kronenberg gecoupeerde paarden aan de start verschijnen. "Voor die tijd krijgen ze een verbod echt niet voor elkaar. We zullen ons er met hand en tand tegen verzetten."

Aldus de Voorzitter van het KVTH, het was de tweede kamer overigens ook opgevallen dat zowel de voorzitter en de secretaris gecoupeerde veulens te koop aanboden op marktplaats.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:36

mimp3 schreef:
Het dagelijks bestuur van de KVTH bespreekt de uitspraak maandag. Voorzitter Henk van Pols verwacht dat tijdens de nationale tentoonstelling in Kronenberg gecoupeerde paarden aan de start verschijnen. "Voor die tijd krijgen ze een verbod echt niet voor elkaar. We zullen ons er met hand en tand tegen verzetten."
er is al vanaf 2001 een verbod!!
Wat een sukkel....

Aldus de Voorzitter van het KVTH, het was de tweede kamer overigens ook opgevallen dat zowel de voorzitter en de secretaris gecoupeerde veulens te koop aanboden op marktplaats.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:38

Ik zit al meer dan 40 jaar tussen de paarden en ben eerlijk waar nog nooit een paard tegengekomen met een trauma aan zijn staart. Wat een rotsmoes zeg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:44

Ik 1x, een rijpaard. Was tussen de klep van de trailer gekomen. Had nog een halve staartwortel trouwens, dus geen stompje.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:44

LadyMadonna schreef:
mimp3 schreef:
er is al vanaf 2001 een verbod!!
Wat een sukkel....

8)7 8)7 8)7 Helemaal eens. Sukkel. Oh, en als we dan toch bezig zijn met een verbod, haal dan ook meteen even die K weg bij KVTH... :evaw:

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:32

elenaMM77 schreef:
absoluut Iris,

niet erfbare schoonheidsfouten zouden voor de fok gewoon buiten mededinging gewoon gekeurd moeten kunnen worden in mijn ogen.. ze doen immers niets af aan kwaliteit, alleen voor het show element zijn ze niet meer geschikt. Verschil is, dat je een paard met een kapot oor, gewoon voor de keuring mag brengen, een paard met een kapotte staartwortel straks niet meer.

Nou, en dat is prima. Gewoon helder:geen staart, geen keuring. Ook geen uitzonderingen toelaten, want dat die uitzonderingen er dan komemn,daar zorgen ze wel voor. Bah misselijk volk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:40

Eigenlijk zouden leden een statement moeten maken :j

Liindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:49

Gewoon helder:geen staart, geen keuring. Ook geen uitzonderingen toelaten, want dat die uitzonderingen er dan komemn,daar zorgen ze wel voor. Bah misselijk volk.

Helemaal mee eens, wordt tijd dat dit afgeschaft gaat worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:41

elenaMM77 schreef:
absoluut Iris,

Oh, dat vind ik echt onzin. Wat heb je überhaupt te zoeken op een keuring met een paard waar een lichaamsdeel van mist? Bij vrijwel alle stamboeken kan je net zo goed thuisblijven dan. Ga eens met een KWPN'er zonder staart naar de keuring.... Er is geen hond die dat doet. Ze lachen je uit. Je wint er niks mee. En wie bewijs je een dienst met zo'n uitzondering? Die ene dolende ziel in Nederland die zo graag met z'n staartloze paard op een keuring wil staan? Want zoveel paarden die door een ongelukje geen staart meer hebben lopen er niet in Nederland. Het is niet dat er honderden mensen gedupeerd raken. Nee, wie je er een dienst mee bewijst is al die lompe trekpaardfiguren, die altijd wel weer ergens een veearts vinden die wil verklaren dat het medisch nodig was om die staart eraf te halen.

En waar het gaat om stamboekopname: je kunt toch nooit zeggen dat een paard qua staart aan de raskenmerken voldoet en een gezonde staart heeft, als die staart er niet meer is? En een staart is (goddank) een raskenmerk bij de meeste stamboeken. De wijze waarop hij is ingeplant, de manier waarop hij gedragen wordt, kleur, dikte, etc. Daar moet je dus iets van kunnen zeggen om vast te stellen of een paard stamboekwaardig is. Zaak om als eigenaar te zorgen dat er geen nare dingen met de staart gebeuren voordat je naar de stamboekopname gaat. Zodat je paard compleet is.
Ik denk dat er geen stamboek ook maar een seconde wakker zal liggen als er geen paarden met staart meer op de keuring komen (op dit ene malle stamboek met oubollige trekpaardmensen na). Integendeel. En ik denk dat er geen ras aan ten onder zal gaan.

De enige die er misschien van wakker ligt is die ene pechvogel in Nederland met dat dier met die verongelukte staart, die zo graag met z'n beest naar de keuring wilde. Laat die zich dan maar troosten met de gedachte dat dankzij diezelfde strikte regels een heleboel andere paarden hun staart hebben behouden.