Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
elenaMM77 schreef:Ik zou het 'behalve door medische oorzaak' misschien als compromis willen zien.
Citaat:Echter, een beschadigde staart (met medische verklaring van de DA die m verwijderd heeft), heeft natuurlijk geen erfelijke achtergrond. Ik zou ze daarom niet willen uitsluiten voor goedkeur voor de fok.
elenaMM77 schreef:Ik zou het 'behalve door medische oorzaak' misschien als compromis willen zien.
Ik ben het met de mensen eens die zegge: Dan heeft een paard pech, oog eruit, oor eraf, poot kapot, staart mist. Dan ben je gewoon niet meer een showpaard. Simpel.. life can be a ****
Echter, een beschadigde staart (met medische verklaring van de DA die m verwijderd heeft), heeft natuurlijk geen erfelijke achtergrond. Ik zou ze daarom niet willen uitsluiten voor goedkeur voor de fok.
Maar misschien die goedkeuring buiten mededinging laten plaatsvinden.. Dus geen prijs of premie toekennen aan een paard met een gecoupeerde staart, maar wel het predicaat goedgekeurd. Immers een paard dat echt letsel heeft gehad is nog prima geschikt voor eventuele fokdoeleinden.. En fokdoeleinden staan los van niet erfbare schoonheidsfoutjes.
Het aantal geschikte paarden voor fok waarbij ook nog eens een dusdanig letsel is geweest is toch minimaal. Dus waarschijnlijk zul je er maar sporadisch een aantreffen die dan buiten mededinging gekeurd zou worden. Maar als een paard het waard is om mee verder te fokken, dan zou dat wel moeten kunnen.
Shadow0 schreef:elenaMM77 schreef:Ik zou het 'behalve door medische oorzaak' misschien als compromis willen zien.
Maar waarom zouden er nog compromissen gesloten moeten worden?Citaat:Echter, een beschadigde staart (met medische verklaring van de DA die m verwijderd heeft), heeft natuurlijk geen erfelijke achtergrond. Ik zou ze daarom niet willen uitsluiten voor goedkeur voor de fok.
(Dat geldt natuurlijk ook voor oren of ogen die beschadigd zijn geraakt door een ongeluk.)
Maar de reden dat ze uitgesloten worden is niet vanwege het belang van de fok, maar omdat het stamboek in combinatie met de fokkers heeft aangetoond deze verantwoordelijkheid niet te kunnen dragen. Zij verminken paarden, en dat wordt beloond op keuringen. Simpele oplossing: zorgen dat het niet meer beloond kan worden op keuringen. Gecoupeerde paarden kunnen inderdaad prima nog veulentjes krijgen, en als ze daar de staarten aan laten zitten mogen die ook prima gewoon uitkomen op shows en keuringen.
assie schreef:Overigens mag je gewoon fokken met een staartloze hoor. Met/zonder medische oorzaak maakt niet uit. Veulen van zo'n staartloze krijgt ook vol papier.
Veulen is wellicht minder waard als ouders niet naar de shows mogen om hoge primeringen te halen, maar heeft verder gewoon een vol papier.
De genenpoel wordt er dus niet kleiner van door dieren uit te sluiten van keuringen als ze gecoupeerd zijn.
elenaMM77 schreef:En dan mis je misschien een goede hengst in het circuit, alleen omdat hij niet gekeurd mag worden en hij dus als ongekeurde hengst te boek staat tussen van allerlei pluimage wat betreft kwaliteit.. van een goedgekeurd dier weet je in ieder geval dat het over bepaalde kwaliteiten hoort te beschikken.
mimp3 schreef:Het dagelijks bestuur van de KVTH bespreekt de uitspraak maandag. Voorzitter Henk van Pols verwacht dat tijdens de nationale tentoonstelling in Kronenberg gecoupeerde paarden aan de start verschijnen. "Voor die tijd krijgen ze een verbod echt niet voor elkaar. We zullen ons er met hand en tand tegen verzetten."
er is al vanaf 2001 een verbod!!
Wat een sukkel....
Aldus de Voorzitter van het KVTH, het was de tweede kamer overigens ook opgevallen dat zowel de voorzitter en de secretaris gecoupeerde veulens te koop aanboden op marktplaats.
LadyMadonna schreef:mimp3 schreef:Het dagelijks bestuur van de KVTH bespreekt de uitspraak maandag. Voorzitter Henk van Pols verwacht dat tijdens de nationale tentoonstelling in Kronenberg gecoupeerde paarden aan de start verschijnen. "Voor die tijd krijgen ze een verbod echt niet voor elkaar. We zullen ons er met hand en tand tegen verzetten."
er is al vanaf 2001 een verbod!!
Wat een sukkel....
Aldus de Voorzitter van het KVTH, het was de tweede kamer overigens ook opgevallen dat zowel de voorzitter en de secretaris gecoupeerde veulens te koop aanboden op marktplaats.
elenaMM77 schreef:absoluut Iris,
niet erfbare schoonheidsfouten zouden voor de fok gewoon buiten mededinging gewoon gekeurd moeten kunnen worden in mijn ogen.. ze doen immers niets af aan kwaliteit, alleen voor het show element zijn ze niet meer geschikt. Verschil is, dat je een paard met een kapot oor, gewoon voor de keuring mag brengen, een paard met een kapotte staartwortel straks niet meer.
elenaMM77 schreef:absoluut Iris,
niet erfbare schoonheidsfouten zouden voor de fok gewoon buiten mededinging gewoon gekeurd moeten kunnen worden in mijn ogen.. ze doen immers niets af aan kwaliteit, alleen voor het show element zijn ze niet meer geschikt. Verschil is, dat je een paard met een kapot oor, gewoon voor de keuring mag brengen, een paard met een kapotte staartwortel straks niet meer.