Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:45

Brainless schreef:
Er worden er meer geslacht alleen deze zijn er door de media uitgetrokken.
Elk jaar is de aanwas ca 30%.. en deze wordt weer afgeroomd.

Ohhh ok.

Dat wist ik niet. Nee dan stel ik mijn mening bij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:48

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Lijkt mij dat ze eigenlijk gewoon geld willen verdienen.

_/-\o_ Amen.

Wildernisvlees klinkt leuk lief en aardig maar is gewoon commerciele business. Paardenvlees wordt in Nederland nauwelijks gegeten by the way dus gaat nergens over. Vraag me af wat voor transport het is als ze geslacht worden, hoop in Nederland zelf ... maar daar hoor je dan niemand over...

Ze slachten in het dichtstbijzijnde slachthuis, staat gewoon op de website.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:49

Vosgen is dominant toch? Als ze niks aan de ouders doen haalt het nog niks uit..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:49

@Brainless
Er zullen altijd exemplaren tussen zitten die het slechter doen en die zullen dus als eerste moeten worden geslacht en op die manier krijg je uitdunning en een natuurlijke balans in de kudde. Dat krijg je niet door gezonde dieren te slachten, daar kun je zelfs een hele kudde zwakker mee maken. Als je telkens per ongeluk de dieren slacht die een bepaalde ziekte beter kunnen overleven, zal de kudde ten onder kunnen gaan aan die ziekte. En wie zegt dat een kale omgeving slecht is voor paarden? Paarden zijn grazers en eten geen blaadjes van de bomen hoor, przewalski's leven volgens mij ook gewoon op de vlakte, dus kennelijk is het bioom waarin paarden van nature leven een 'kale' vlakte.

Natuurlijk vinden wij mensen bossen mooier dan een kale vlakte, maar ja, dat is nu eenmaal niet het bioom die paarden creeëren. Dus dat is ook een reden, naast dat het ze om het geld voor het slachten te doen is, moet het gebied ook voor mensen aantrekkelijk blijven.

Trouwens, als een bos kaalgegraasd is, zullen er struiken gaan groeien met stekels en vanuit daar kunnen zich ook weer bomen gaan vestigen, dus eigenlijk gaat de natuur gewoon zijn gang wel dan.
Maar dit is dus mijn point of view, gedachte van een tweedejaars biologie student met als richting Ecologie.

Vosgen is recessief :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:50

karev schreef:
Vosgen is dominant toch? Als ze niks aan de ouders doen haalt het nog niks uit..

Nee recessief. Twee ouders moeten het beide aan het kind geven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:51

Als ze er aan willen verdienen snap ik al helemaal niet waarom ze de dieren niet gewoon aan iemand anders verkopen. Dan verdienen ze er toch veel meer aan..?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:53

8nnemiek schreef:
Als ze er aan willen verdienen snap ik al helemaal niet waarom ze de dieren niet gewoon aan iemand anders verkopen. Dan verdienen ze er toch veel meer aan..?

Slachten levert niks op nee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:57

Er lopen meerdere grote rassen, de Koniks zijn niet de enige in het gebied.
FN geeft ook gewoon aan dat ze een gezonde kudde willen "kweken" met voldoende aanwas voor verkoop.

Net zoals een boer die kalfjes fokt, de goede houdt hij zelf en de mindere (en de overbodige) gaan naar de slacht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:57

NatasjavE schreef:
8nnemiek schreef:

Slachten levert niks op nee.

Het vlees verkopen ze zelf; staat allemaal bij hun online.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:00

Brainless schreef:
Er lopen meerdere grote rassen, de Koniks zijn niet de enige in het gebied.
FN geeft ook gewoon aan dat ze een gezonde kudde willen "kweken" met voldoende aanwas voor verkoop.

Net zoals een boer die kalfjes fokt, de goede houdt hij zelf en de mindere (en de overbodige) gaan naar de slacht.

Een boer fokt meestal kalfjes omdat zijn koeien anders geen melk geven. De stieren gaan naar de opfok om heel snel vetgemest te worden en dan naar de slacht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:06

Fennadev schreef:
In de oostvaardersplassen mochten deze twee anders wel lekker blijven zolang hun body score maar goed is. Dus eerlijk gezegd snap ik niet waarom men de hele tijd de ovp zo slecht moet neerzetten in deze kwestie.
(Pb me gerust als je meer wilt weten)

Ik zou eerlijk gezegd ook liever hebben dat ze hier pas gaan slachten als de dieren een slechte gezondheid hebben. Maar dan zit er waarschijnlijk niet genoeg 'wildernisvlees' meer aan. Lijkt mij dat ze eigenlijk gewoon geld willen verdienen.

Al die anti-ovp mensen die op bokt zitten roepen toch altijd dat er in Nederland geen wildernis mogelijk is? En nu is dit opeens "wildernis vlees". Goh...
Het is gewoonweg shocking Hoe weinig respect men hier heeft voor het leven. Een gezond dier zonder noemenswaardige reden ombrengen, je zou er op zijn minst je vraagtekens bij kunnen zetten.

(Ik ben het dus met je eens Fennadov)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:08

Pffff, die stichting Spanje, die moet zich lekker gaan richten op het redden van paarden in Spanje.

Soms vraag ik mij af of ze het dier redden of juist het lijden rekken, door ze in leven te houden dan zijn deze Koniks veel beter af, lekker zo paardwaardig mogelijk mogen leven en heb je een prachtig scharrelvlees, voor als men ze wilt laten slachten en het is ook nog eens in de buurt (slachthuis).

Ja, sorry. Ik zeg scharrelvlees, want ik vind het geen wildvlees, ze worden door de mensen gehouden en erop geselecteerd en er wordt voor ze beslist op welke stukken grond ze mogen leven etc. en het wordt goed in de gaten gehouden of ze niet met te veel worden op wat er beschikbaar is aan ruimte. Dus van een wild dier en wilde natuur kun je hier niet spreken, vind ik persoonlijk.

En het is heel mooi dat ze ze in de gaten houden of ze niet met te veel zijn om de verschrikkelijke toestanden te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 01-03-16 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:08

@Brainless, voor drie keer de 'plofkip' prijzen in de supermarkt zeker?

Ik ben 1 van de weinige mensen hier die ovp waarschijnlijk gewoon prachtig vindt. Echt leuk om die kleine meidoornplantjes te zien opkomen in het gebied.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:10

troi schreef:
Volkomen mee eens!

Wat ook een idioot gedoe ook zeg, de ene stichting haalt de paarden uit Spanje naar Nederland om ze te redden en de andere stichting haalt de nederlandse paarden naar Spanje om ze te redden.

Zo blijven we bezig.

Hier sluit ik mij bij aan.
Slachten is voor de paarden gewoon het beste.
Ik zie het hele probleem van slachten niet.

8nnemiek

Re: Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:15

Ik lees hier overal 'slachthuis is in de buurt' en 'daar merken ze niks van'.. Maar hoe stellen jullie je dat voor? Paardjes even een halstertje om doen en vertellen dat ze even braaf moeten blijven staan in een kleine, enge ruimte terwijl iemand met een doodeng apparaat op ze af komt?
Verdoving geven mag weer niet, want dan zijn ze niet geschikt voor consumptie.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:16

Fennadev schreef:
@Brainless, voor drie keer de 'plofkip' prijzen in de supermarkt zeker?

Ik ben 1 van de weinige mensen hier die ovp waarschijnlijk gewoon prachtig vindt. Echt leuk om die kleine meidoornplantjes te zien opkomen in het gebied.

De OVP an sich vind ik ook leuk, al die brandmagere grazers niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:19

8nnemiek schreef:
Ik lees hier overal 'slachthuis is in de buurt' en 'daar merken ze niks van'.. Maar hoe stellen jullie je dat voor? Paardjes even een halstertje om doen en vertellen dat ze even braaf moeten blijven staan in een kleine, enge ruimte terwijl iemand met een doodeng apparaat op ze af komt?

Dat is maar voor heel even en het gaat snel.

Laten kopen en dan naar Spanje en verder een "leven in gevang" moeten ondergaan is een hel voor deze Koniks, dat is pas echt zielig.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 01-03-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:20

[Hier sluit ik mij bij aan.
Ik zie het hele probleem van slachten niet.[/quote]

Nee, slachten is voor de mens het makkelijkst. Zorgen voor alle dieren die men geboren laat worden, is veel lastiger namelijk...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:22

Ragdollcat schreef:
Laten kopen en dan naar Spanje en verder een "leven in gevang" moeten ondergaan is een hel voor deze Koniks, dat is pas zielig.

Niet dat ik voor transport naar Spanje ben, maar ze zouden daar volgens het artikel in een natuurgebied komen te staan, dus qua vrijheid zouden ze er niks tekort komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:24

8nnemiek schreef:

Valt altijd wel mee hoe stresserig dat soort dieren (in groep) zijn bij het slachthuis.

En dat "doodenge" apparaat valt wel mee hoor.
Is gewoon een kort, zilveren "stokje".

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:28

josien_m_ schreef:
Nee, slachten is voor de mens het makkelijkst. Zorgen voor alle dieren die men geboren laat worden, is veel lastiger namelijk...

En zo is het :j

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:33

Toevallig zag ik vorige week in mij ooghoeken de beelden van nieuwe wildernis over het gebied Oostvaardersplassen, want verschrikkelijk wat die beesten door moeten maken.
En dan is er een eigenaar die wel om de dieren geeft door in de toekomst te kijken en maatregelen te treffen, is het nog niet goed. Ik vind het juist dapper dat deze man dit uitspreekt en het ook daadwerkelijk laat uitvoeren.
Alsof ze het zoveel beter in Spanje krijgen, en de weg ernaar toe.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:37

josien_m_ schreef:
[Hier sluit ik mij bij aan.
Ik zie het hele probleem van slachten niet.

Nee, slachten is voor de mens het makkelijkst. Zorgen voor alle dieren die men geboren laat worden, is veel lastiger namelijk...[/quote]

Het zou inderdaad makkelijker als ze met sterilisatie of castratie gaan werken. Of anticonceptie, nog beter.
Maar daar hebben ze blijkbaar geen zin in.
Deze dieren hebben een afwijkende kleur waardoor ze in een buitenlandse reservaat teveel zouden opvallen.
Dan kan je beter slachten, daar krijgen ze minder van mee dan verhongeren omdat er niet genoeg eten is

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:39

Beter van niet, want in Spanje is het echt niet veel beter hoor qua dierenwelzijn, wat dacht je van de droogte en hitte en vele bos en natuurgebiedbranden daar?

Nee hoor, wat een grote flauwekul dit!!!

Laat de eigenaar maar lekker hun eigen ding doen, er is hier geen sprake van dierenleed en of mishandeling. Alleen maar heel fijn dat erop toegezien wordt dat er het niet teveel dieren wordt en ervoor in de plaats een mooi scharrelvlees.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:44

is er dan niemand die denkt dat het klimaat in spanje toch helemaal niet gemaakt is om koniks 'gelukkig' te maken?
die beesten zweten zich toch maanden kapot?

ik denk echt niet dat je koniks een plezier doet met ze uit te laten in spanje....

en slachten,worden gewoon een camion opgejaagd,in het slachthuis uitgelaten in een gang,gaskamer en klaar.

ze kunnen het wel met varkens,runderen,....waarom zouden paarden dan nu weer een probleem zijn?
t'is nu niet dat ze varkens aan een halstertje opladen en aan de hand in het slachthuis binnenwandelen.....

ook ik snap het hele anti-slacht verhaal niet.
er worden dagelijks paarden geslacht,en omdat deze,toevallig,'wild' leven,is het hek van de dam en zouden de arme beesten bijna naar spanje moeten verschansen?