KNHS-juryleden: ‘Ons wordt de mond gesnoerd’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:11

Anoeska schreef:
Waarom wil je perse het recht hebben om je in het openbaar negatief over de KNHS te uiten. Als je iets dwars zit, bel je ze op. En dat kan onder de nieuwe gedragsregels ook prima. Ik heb echt nog nooit de behoefte gevoeld om iets over mijn jureren op welke sociale media dan ook openbaar te maken. Dus ik teken zonder problemen de code.

Als het je bij de KNHS allemaal zo dwars zit dat je je er op facebook negatieve dingen over wil blijven zeggen, waarom jureer je dan nog voor zo'n organisatie?

Het gaat om het principe Anoeska. Er zijn heel veel rechten waar ik geen gebruik van wil/hoef te maken. Dat is het mooie van een recht: het mag maar het hoeft niet. Nu wordt het een verbod.

En de scheidslijn is onduidelijk. Je ziet hier op Bokt al in vele topics hoe verschrikkelijk moeilijk het is om het geschreven woord juist te interpreteren. Wat de schrijver bedoelt als opbouwend commentaar, wordt door lezer ontvangen als kritiek of een aanval. We zijn nu eenmaal niet allemaal even vaardig in (begrijpend) lezen en schrijven.
En we hebben geen enkel kader hoe de KNHS hier mee om gaat.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 02-03-16 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:12

Misschien neem ik het allemaal wat minder serieus. Ik jureer een aantal gezellige wedstrijden per maand, gedraag me daar netjes. Zet geen lelijke dingen op welke sociale media dan ook. Is voor mij echt prima. Het speelt voor mij gewoon allemaal niet zo'n belangrijke rol in mijn leven dat ik perse mijn mening over de KNHS zou willen ventileren. Ik vind het ook eigenlijk grotendeels prima geregeld, en bij elke organisatie is wel wat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:15

ART_UMA schreef:
Je mist volledig het punt. Maar inhoudelijk heb ik nog even gezocht waar de inhoud van de brief zoals die dan in het (algemeen) wedstrijdregelement oid staat, maar kan dat niet vinden, dus als iemand deze onwetende in een link kan sturen??. Wat ik wel zag was:

Official Een natuurlijk persoon, die is benoemd door het KNHS-bestuur om tijdens wedstrijden conform de reglementaire bepalingen een functie te vervullen

Daar staat niets bij over ambassadeur zijn oid en al helemaal niet dat je dat 24/7 zou zijn.

@Fitzroy, helemaal eens, ik noem het grote bedrijven kapsones, zal wel weer een 'manager' aan het roer staan. Ik zit inderdaad ook niet op facebook

Precies, als je in functie bent, ga je heus niet zeggen dat je bv. de KNHS een waardeloze organisatie vindt (voorbeeld voordat er mensen over vallen)
Maar tegelijkertijd ben je ook lid van de dezelfde organisatie en als je bv. de startkaart te duur vindt of het geld dat de KNHS reserveert voor de topsport in de begroting veel te veel dan moet je dat buiten het in functie zijn wel gewoon kunnen zeggen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:21

Dit is ook al zo’n “mooie” ongenuanceerde tekst:
Citaat:
Anton Binnenmars, directeur sport KNHS, reageert op het persbericht van de SHJ: ‘De KNHS staat voor faire en sportieve paardensport en streeft met alle betrokkenen goed gedrag na met elkaar. Het hanteren van een gedragscode wordt sportbreed door NOC*NSF uitgedragen. Het betreft hier overigens iedereen die de bond vertegenwoordigt als ambassadeur van de sport. Iedereen die voor faire sport is zal geen probleem hebben met het ondertekenen, wil je dit niet dan schorten we de bevoegdheid op.’
Dus als ik niet wil tekenen ben ik “dus” niet meer voor faire sport :? ? Ik zal wel :o? zijn, maar ik zie de relatie niet met mijn behoefte om iets wel/niet op internet te zetten.
En is het al bij meneer Binnenmars opgekomen dat ik, juist omdat ik voorstander ben van faire sport, ook moeite heb met het ondertekenen van dit document? Want bij faire sport hoort ook vrijheid van meningsuiting :)* .

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:28

Anoeska27 schreef:
SHJ roept weer zonder navraag te doen bij de juryleden geloof ik. Ik heb hem direct getekend. Het gaat er vooral om dat je op internet geen dingen gaat roepen als: "ik heb vandaag gejureerd in Duckstad, jeetje wat was het niveau weer bagger zeg. Vooral een meisje met een grote zwarte had beter thuis kunnen blijven". Gewoon met gezond verstand dingen plaatsen en het is helaas niet overbodig om iedereen daaraan te herinneren.

Dan nog! Iedereen heeft het recht dat te zeggen! Als het bagger was, was het bagger!
Het feit dat een organisatie, om het even welke, gaat bepalen wat je wel en niet naar buiten mag brengen onder bedreiging van uitsluiting, riekt naar dictatorisch gedrag Is zeker niet van deze tijd en laat alles behalve een transparant beeld achter. Of de sport hiervan eerlijker wordt betwijfel ik ten zeerste. Integendeel! Het werkt gekonkel achter de schermen juist alleen maar in de hand. Want iedereen wordt de mond gesnoerd....

Zo'n bestuursvorm is uiterst onwenselijk. Althans in ONZE samenleving!

Het was wellicht verstandiger geweest juryleden beter te screnen op sociale vaardigheden ( schort het regelmatig aan ) en vaardigheden in het algemeen. Daarnaast investeren in goede opleidingen.

Billy

Re: KNHS-juryleden: ‘Ons wordt de mond gesnoerd’

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:59

Op het moment dat je niet wilt tekenen word je bevoegdheid afgepakt. Mi is daar niks fairs aan en alleen al om die reden zou ik niet tekenen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:00

ART_UMA schreef:
Tendance schreef:
6.5 gaat om social media. Jij kunt nog altijd gewoon een bezwaarbrief schrijven hoor.
Maar als jij een bezwaar hebt tegen iemand, dan wil je toch ook niet zeggen, dat je dit allemaal zo maar op het net gooit!?
Uiteindelijk schaadt dit jezelf alleen maar meer, dan de organisatie waartegen je het richt.
Voorheen jureerde je toch ook? Toen waren deze regels er ook al en werd je geacht ze te kennen en je eraan te houden.
Het enige verschil is, dat je ze nu thuisgestuurd hebt gekregen en moet tekenen dat je ze gelezen hebt. Maakt in principe geen enkel verschil hoor!!!
Het enige verschil is, dat je ze nu niet zelf op hoeft te zoeken, maar ze op een presenteerblaadje aangeboden krijgt.

Je mist volledig het punt. Maar inhoudelijk heb ik nog even gezocht waar de inhoud van de brief zoals die dan in het (algemeen) wedstrijdregelement oid staat, maar kan dat niet vinden, dus als iemand deze onwetende in een link kan sturen??. Wat ik wel zag was:

Official Een natuurlijk persoon, die is benoemd door het KNHS-bestuur om tijdens wedstrijden conform de reglementaire bepalingen een functie te vervullen

Daar staat niets bij over ambassadeur zijn oid en al helemaal niet dat je dat 24/7 zou zijn.

@Fitzroy, helemaal eens, ik noem het grote bedrijven kapsones, zal wel weer een 'manager' aan het roer staan. Ik zit inderdaad ook niet op facebook

Er staat in de reglementen veel meer over de rol en taak als official.
Maar ook in de studieboekjes, die juryleden tijdens de cursus geacht worden door te nemen.
Heb alleen momenteel geen tijd om het op te zoeken, want ik ben naast jurylid ook moeder van één van bijna 5 maanden, die aandacht wil.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:01

Billy schreef:
Op het moment dat je niet wilt tekenen word je bevoegdheid afgepakt. Mi is daar niks fairs aan en alleen al om die reden zou ik niet tekenen.

Dan kies je er dus voor om je jurytaak neer te leggen.
Die keuze heb je.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:07

Ik heb de brief niet gelezen maar vind dit een rare bepaling:
Citaat:
ook als we (privé) slechte ervaringen met een sponsor hebben, mogen we daar niks over naar buiten brengen

Je kan dan bijv in een voertopic hier op Bokt niet eens meer je eigen negatieve ervaring met Pavo zetten...
Of klagen over de rentetarieven op je spaargeld bij de Rabo bank...

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:14

Rabobank stopt er mee :')

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:14

Dat staat nergens!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:17

Wat staat er dan over commentaar op sponsors?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:17

Niet alle reacties gelezen en ook de bijlage van de gedragscode staat niet in het artikel. Maar in mijn baan mag me ook niet negatief uitlaten op Social Media, geen kado's aannemen, geen familiebanden hebben met contactpersonen enz. Lijkt me logisch toch? Wij moeten deze ook verplicht tekenen of ander werk zoeken, zelfde keuze als in dit topic.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:26

Billy schreef:

Nee, je bevoegdheid wordt “opgeschort”. Ofwel: je wordt in de wachtkamer gezet. En dat vind ik overigens een vreemde actie bij iemand die wel ruim voldoende licentiepunten heeft behaald. Maar goed, als je lang genoeg in die wachtkamer zit val je er uiteraard vanzelf uit omdat je licentiepunten verlopen. Op termijn zal het inderdaad leiden tot het vervallen van je bevoegdheid.

De door Tendance genoemde keuze is dus slikken of stikken. Ik noem dat het mes op de keel zetten want het is dus geen echte keuze. Weinig charmant.

@Santos: Maar jureren is geen baan maar vrijwilligerswerk. Je krijgt een reiskostenvergoeding en een urenvergoeding gebaseerd op de vrijwilligersregeling van de belastingdienst. En je wordt ook niet betaald door de KNHS, maar door de vereniging die je "ingehuurd" heeft. Die op zijn beurt weer bij de KNHS is aangesloten. En de cursus moet je zelf betalen. Ook de reiskosten en uren voor de bijscholing komen op je eigen rekening. Dat geeft allemaal niet, maar mijn relatie met de KNHS is wel anders dan mijn relatie met mijn werkgever.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 02-03-16 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:27

Met dat verschil dat je in loondienst bent bij je werkgever, en voor de KNHS vrijwiligerswerk doet en geen dienstverband hebt. 'Klein' verschil. Daarbij zijn de meesten buiten official ook nog gewoon lid en heb je dus 2 petten binnen dezelfde organisatie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:39

Ik had die reactie van Binnenmars nog niet eens gelezen. Maar dat is dus precies wat mijn kritiek naar de KNHS behelst en wat ik door het tekenen vd gedragscode niet meer zou mogen uiten. De arrogantie en machtspositie die de bond bij tijd en wijlen vertoont. Bah, je zou je licentie idd laten verlopen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:50

Ik sta zeker niet achter de SHJ en vind het echt onzin dat de grondwet geschonden zou worden. Ook als Jury mag je alles roepen en zeggen wat je vindt, maar als dat buitensporig negatief is over de KNHS kan je geen jury (en dus afgevaardige) meer zijn van de KNHS.
De gedragsregels zijn echt dikke prima en ik ga het zelf gewoon ondertekenen en retourneren.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:56

Waarom ga je een jury cursus volgen als je je negatief wilt uiten ten opzichte van de KNHS?
Je gaat toch ook niet bij Mac Donalds (vrijwillig) werken als je het verschrikkelijk vind hoe zij hun eten produceren?

Dat deze gedragscode nu in het leven is geroepen komt toch door (sommige) juryleden zelf. Als sommigen met fatsoen gehandeld hadden was het niet zo ver gekomen. Ik zie regelmatig dingen op Facebook/ bokt staan waarvan ik denk: 'En dat noemt zich jurylid?'. Het is zo makkelijk om mensen/ combinaties/ verenigingen etc af te zeiken op internet.
Het getuigd van onprofessionaliteit om bepaalde uitspraken te doen op internet, waar dan ook, als je als jurylid functioneert voor de KNHS. Mocht je het een k*t organisatie vinden, prima. Maar ga dan niet indirect voor hun vrijwilligerswerk doen. Je gaat toch ook geen andere organisatie spekken door het volgen van cursussen etc als je het een bagger organisatie vind?

Als deze gedragscode al gelijk bij het volgen van de jurycursus ondertekend moest worden was er vast niet zoveel over te doen geweest als nu.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:02

Sann, omdat ik al jurylid was voordat er slechts een bond was. Ik ben nog uit de NBVR tijd, maar dat zegt de jonkies wsch niets. En op de NBVR had ik niets aan te merken. Daarbij gaat het om het werk wat je doet ten behoeve van de sport en het draait niet om de bond. Het gaat om de deelnemers in de sport en daar zul je van mij niets over lezen op internet.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:03

Caatje87 schreef:
Ik sta zeker niet achter de SHJ en vind het echt onzin dat de grondwet geschonden zou worden. Ook als Jury mag je alles roepen en zeggen wat je vindt, maar als dat buitensporig negatief is over de KNHS kan je geen jury (en dus afgevaardige) meer zijn van de KNHS.
De gedragsregels zijn echt dikke prima en ik ga het zelf gewoon ondertekenen en retourneren.

Mee eens maar dan zal men het woordje BUITENSPORIG in het contract moeten opnemen.
Natuurlijk is het logisch dat als je ergens voor kiest je er volledig achter staat. Dan zul je weinig kritiek gaan leveren. Uiteraard mag een organisatie een "bepaalde mate van loyaliteit" verwachten.
Echter loyaliteit valt niet af te dwingen.

Een organisatie zal zichzelf moeten bewijzen dat ze de loyaliteit van de mensen ook waardig zijn!!

Het komt op mij over dat er dwingende maatregelen worden opgelegd. Ik vraag mij af in hoeverre deze juridisch ook toelaatbaar zijn?

Dan is er vervolgens nog de vraag waarom deze maatregelen nodig zijn? Bij een goed bestuur vindt er nauwelijk gedonder plaats. Iedereen kent zijn/haar taak en voert deze naar behoren uit. Die enkele rotte appel kan men dan aanpakken volgens wettelijke regels. Maar een hele organisatie zo onder druk te zetten?

Ik vind dat ze het boekje als organisatie te buiten gaan en eens beter te raden kunnen gaan bij hun bestuurlijke kwaliteiten. Als veel mensen mopperen over een bestuur zal er wel reden toe zijn.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:06

Ik snap sowieso het negatief uitlaten online over KNHS niet, wat schiet je ermee op? Ik snap wel dat de KNHS dat niet wenst van zijn juryleden. Als je iets te klagen hebt, ga naar de bron.. Dat mag altijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:11

Caatje87 schreef:
Ik snap sowieso het negatief uitlaten online over KNHS niet, wat schiet je ermee op? Ik snap wel dat de KNHS dat niet wenst van zijn juryleden. Als je iets te klagen hebt, ga naar de bron.. Dat mag altijd.

Maar je mag wel zeggen:
Jeeh lekker weer en wat ziet het er verzorgt uit allemaal.

Maar niet:
Gatver door de ernstige regen vanmorgen is de dressuurring een dikke modderbende geworden.

Want dat is negatief.. en alle! negatieve berichten mogen niet geplaatst worden.
Ik snap dat je niet combinaties persoonlijk online mag afkraken; maar je mag toch best wat negatiefs over de locatie melden?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:14

Gewoon even los van de gedragscode en alles. Maar waarom zou je dat doen? Ik heb nooit de behoefte om iets naars over een wedstrijdlocatie of een vereniging (of een ruiter) op internet te zetten. Regen kan niemand iets aan doen, dus waarom dan een wedstrijd locatie negatief neerzetten in een bericht? Wat brengt jou dat dan?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:15

Idd Fitzroy, de NBVR etc ken ik niet. Ik weet niet beter dan dat de KNHS de bond is. Maar wat is dan het probleem om te tekenen als je toch niks negatiefs zegt?

Maar Brainless: Waarom zou je zoiets negatiefs over de locatie vermelden op internet?
De locatie kan er ook niks aan doen als het door weersomstandigheden is en mochten ze er wel wat aan kunnen doen dan ga je toch naar de locatie/ de vereniging maar zeg je er niks over op internet. Mocht je er echt niet uitkomen en het is erg belangrijk dan neem je contact op met de KNHS. Ik snap niet waarom je de behoefte hebt om zoiets op internet te posten?
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 02-03-16 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:17

Fitzroy schreef:
Sann, omdat ik al jurylid was voordat er slechts een bond was. Ik ben nog uit de NBVR tijd, maar dat zegt de jonkies wsch niets. En op de NBVR had ik niets aan te merken. Daarbij gaat het om het werk wat je doet ten behoeve van de sport en het draait niet om de bond. Het gaat om de deelnemers in de sport en daar zul je van mij niets over lezen op internet.

Au nu voel ik me heel oud.
Maar als je toch niks over ze zegt, dan kun je het ook net zo goed ondertekenen.