VanHuisUit schreef:Voor alle duidelijkheid, ik zag dat ik een aantal keer was 'geciteerd'
ik ben niet tegen slachten
ik ben niet tegen kuddes binnen de perken houden
ik ben tegen het feit dat de kleur van het dier gebruikt wordt als reden. Wat dacht je van alle wilde paarden in VS van appaloosa t/m grauw/bont alles loopt er rond. Kleur kan nooit een reden zijn voor afmaken. Dan waren ze als veulen al gegrepen.
Daarbij kan vos prima camouflerend zijn in bosgebied bijv.
Ik vind FREE nature helemaal geen mooie organisatie en heb de info allemaal gelezen alleen nogmaals ik vind kleur geen reden voor selectie bij het tot stand brengen van een kudde. En dat ze transparant zijn wil nog niet zeggen dat ik het ermee eens ben / moet zijn.
Ze willen zo veel mogelijk de originele konik krijgen.
Dit houd in dat niet rasgebonden kleuren worden verwijderd.
Citaat:
Om ook juridisch een wildstatus voor de dieren georganiseerd te krijgen, iets waaraan op Europees niveau wordt gewerkt, o.a. door Rewilding Europe, is een bepaalde mate van uniformiteit van belang. Immers je moet wilde dieren kunnen onderscheiden van gehouden (huis)dieren. Doordat koniks in het verleden gekruist zijn met andere rassen, kom je zo nu en dan nog dieren tegen met een afwijkende kleur. Bijvoorbeeld roodgekleurde dieren, beter bekend als voskleurig.