Onrust over slachten Konikpaarden Landtong Rozenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:56

Naskapower schreef:
Koper schreef:
Mja, het is toch een beetje half werk zo of niet. Als er in die populatie een vos geboren is loopt er dus een hengst en minstens 1 merrie rond die vos dragen. Haal die er dan ook meteen uit.

Dat wordt lastig want dan moet je genetisch onderzoek gaan doen. Alleen komen deze dieren niet in de hand.

Ze hebben maanden en maanden de tijd gehad om die merrie met het rode veulentje te spotten. Lijkt mij.

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:58

Een half jaar later en ik had met alle liefde 1 van de twee een plekje gegeven.. Prachtige paarden zijn het.
Ik snap de rede van het slachten, maar vind het toch erg zonde..

Mungbean

Re: Onrust over slachten Konikpaarden Landtong Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:59

Troost je, over een paar maanden kun je gewoon weer nieuwe koniks adopteren.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:00

Er wordt pas geslacht op het moment dat de populatie uitgedunt moet worden (om Oostvaarderse plassen situaties te voorkomen). Op het moment dat er geslacht gaat worden wordt er gekeken welke dieren het minst goed passen in het in het kuddebeeld van FREE Nature.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:05

xyzutu2 schreef:
Pantykous schreef:
Die beheerders willen ze niet omdat ze dan sneller ten prooi vallen aan roofdieren.

Je draait in een cirkeltje; de beheerders willen gekleurde paarden niet omdat ze a) sneller dood gaan en b) ze te lang leven en daardoor het kleurschema in de war maken.
De enige reden waarom Nederlanders grijze paarden moeten fokken, is omdat natuurbeheerders in andere gebieden alleen maar grijze paarden willen zien.

Jij wil het graag zo lezen omdat dat makkelijker naar je eigen mening redeneert.

Maakt mij verder niks uit, ik heb geen problemen met dat selectie beleid. Mooi schieten die beestjes :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:10

Naskapower schreef:
Dieren worden overigens niet getransporteerd maar in het gebied afgeschoten, dus daar komt geen extra stres bij. Vlees wordt gewoon verkocht voor consumptie dus er gaat niks verloren. Mijn vegetarische vriend zou dit vlees wel willen proberen omdat deze dieren een goed leven gehad hebben.

Heb je hier een bron van?
Tot en met vorig voorjaar heb ik nl geregeld levende koniks afkomstig uit natuurgebieden op het slachthuis gezien, om te worden geslacht.
Er werden wel soms runderen (hooglanders) in het veld geschoten en verbloed, maar dat was alleen als ze niet te vangen waren. De overige hooglanders uit natuurgebieden kwamen ook gewoon levend aan op het slachthuis waar ik voor mijn werk wekelijks kwam.

Inmiddels is mijn werkgebied veranderd en kom ik niet meer op het betreffende slachthuis. Het kan dus zijn dat het afgelopen jaar de werkwijze mbt paarden uit natuurgebieden is veranderd.
Maar tot en met vorig voorjaar werden de koniks niet in het veld geschoten, maar levend naar het slachthuis vervoerd.

Overigens gaat een aanzienlijk deel van het paardenvlees afkomstig uit natuurgebieden richting diervoeder (dierentuinen), omdat er te weinig afzetmarkt voor paardenvlees is in Nederland voor humane consumptie.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 23-02-16 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:14

Het kan dat dit per gebied verschilt. Mijn vriend loopt stage bij Free Nature in Nijmegen, in dat gebied word er (voor zover hij heeft begrepen) in het veld zelf geschoten.

Zijn stagebegeleider heeft verteld dat er regelmatig runderen (galloways) geschoten worden en dat de rest van de kudde over het algemeen rustig blijft staan.

Als hij zijn begeleider morgen ziet vraagt mijn vriend het voor de zekerheid na, anders weet hij het donderdag zeker.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:27

waarom dan niet de goed gerichte kogel van de jager en de dieren gelijk naar Blijdorp, nee ze moeten dan natuurlijk eerst op de wagen, dan komen ze bij het abbatoir, dat ruikt ook niet zo lekker, nog nooit in een ruimte geweest dus....stressvlees.... wat bedoel je precies met natuurvlees dan ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:34

Dan zou dat idd het afgelopen jaar veranderd zijn.
De koniks en hooglanders/galloways die ik tot en klein jaar geleden regelmatig levend zag, kwamen uit oa de Ooijpolder en de Loowaard. Dat lijkt me onder het district van Nijmegen vallen.

Kan wel hoor, er werd wel gewerkt aan een methode die vergelijkbaar is als die bij gekweekt wild (herten bv) wordt toegepast, voor wie het ook minder stressvol is om op de wei geschoten te worden dan eerst in een vrachtwagen naar een slachthuis vervoerd te worden en daar in een vreemde omgeving op stal te moeten wachten op hun beurt.

Excuses voor het offtopic gaan btw.

Er worden iig genoeg koniks geslacht elk jaar weer, en daae zitten jaarlijks zowel jaarlingen als oudere dieren tussen.
Wat de selectiecriteria zijn, weet ik niet. Blijkbaar nu in Rozenburg de kleur.
Tsja, ik kan me ook wel voorstellen dat ze de kleurlingen liever niet zien vermenigvuldigen om allerlei redenen.
Het roofdierverhaal vind ik wat ver gezocht.
Maar als je de afwijkende kleurtjes eruithaalt voor ze zelf kunnen vermeerderen, houd je de kans op afwijkende kleuren binnen de perken.
Is een natuurbeheerder eens transparant in het beleid, is het wéér niet goed...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:38

Voor alle duidelijkheid, ik zag dat ik een aantal keer was 'geciteerd'
ik ben niet tegen slachten
ik ben niet tegen kuddes binnen de perken houden

ik ben tegen het feit dat de kleur van het dier gebruikt wordt als reden. Wat dacht je van alle wilde paarden in VS van appaloosa t/m grauw/bont alles loopt er rond. Kleur kan nooit een reden zijn voor afmaken. Dan waren ze als veulen al gegrepen.
Daarbij kan vos prima camouflerend zijn in bosgebied bijv.

Ik vind FREE nature helemaal geen mooie organisatie en heb de info allemaal gelezen alleen nogmaals ik vind kleur geen reden voor selectie bij het tot stand brengen van een kudde. En dat ze transparant zijn wil nog niet zeggen dat ik het ermee eens ben / moet zijn.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:46

Roofdieren op de landtong, nou een vos misschien.
Geloof niet dat vossen voskleurige paarden vangen.
Veel grotere roofdieren als vossen zul je in NL niet snel vinden. Een enkele keer een verdwaalde wolf? Maar die hebben liever schaap, die zijn schaapsmak en schoppen niet zo van zich af.
Ik snap best dat men de dieren binnen de perken wil houden, maar kies dan dieren die toch niet meer zo lang hebben vanwege de leeftijd, lichamelijk ongemak of een teveel aan hengsten die voor onrust binnen een kudde veroorzaken.
De leuke kleine kudde bij Oostvoorne is ook al een tijd weg helaas, maar die werden een beetje erg mak door voedende badgasten.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:54

Ik vind dit ergens best grappig :') Ik koop namelijk al een aantal jaar vlees van geslachte konik paarden.. Gewoon bij een boerderij winkel hier verderop. En eerlijk? het is hartstikke lekker vlees :Y)

Neemt niet weg dat ik wel idioot vind dat ze vanwege de kleur geslacht moeten worden.. Maar wees blij dat het uit gedund word! Er lopen zo ontzettend veel op kleine stukjes! Als je eens gaat kijken hoeveel paarden daar op een stukje staan. en het gaat vergelijken met hoe jij jou paard zou houden als ie in een groep zou staan. Dan zou jij je paard NOOIT met zoveel op een klein stukje zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:56

@ Jorika: wat ze bedoelen is dat ze dieren met een kleurtje moeilijker kunnen verkopen/handelen aan andere natuurgebieden (met of zonder roofdier) omdat iedereen grijze wil. Heeft niets met de natuur te maken, maar gewoon een modeverschijnsel. Gelukkig is FREE Nature daar wat eerlijker in dan andere natuurbeheerders&fans (al dan niet op Bokt), want die houden stug vast aan het verhaal dat je vossen niet naar gebieden waar wolven paarden eten kunt sturen, want dan worden ze opgegeten door de wolven. :')

Ik ben zelf ook voorstander van uitdunnen trouwens: of nog beter, een selectief fokbeleid: elk jaar bij de jaarlijkse controle de merries steriel spuiten waar je geen veulen van wilt. Zulke anticonceptie werkt een jaar en zo kun je gewoon veulens blijven fokken die je nodig hebt zonder dat je altijd met het wel/niet afmaken van een overschot zit. Dat is pas écht paardvriendelijk. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:59

VanHuisUit schreef:
Voor alle duidelijkheid, ik zag dat ik een aantal keer was 'geciteerd'
ik ben niet tegen slachten
ik ben niet tegen kuddes binnen de perken houden

ik ben tegen het feit dat de kleur van het dier gebruikt wordt als reden. Wat dacht je van alle wilde paarden in VS van appaloosa t/m grauw/bont alles loopt er rond. Kleur kan nooit een reden zijn voor afmaken. Dan waren ze als veulen al gegrepen.
Daarbij kan vos prima camouflerend zijn in bosgebied bijv.

Ik vind FREE nature helemaal geen mooie organisatie en heb de info allemaal gelezen alleen nogmaals ik vind kleur geen reden voor selectie bij het tot stand brengen van een kudde. En dat ze transparant zijn wil nog niet zeggen dat ik het ermee eens ben / moet zijn.

Ze willen zo veel mogelijk de originele konik krijgen.
Dit houd in dat niet rasgebonden kleuren worden verwijderd.
Citaat:
Om ook juridisch een wildstatus voor de dieren georganiseerd te krijgen, iets waaraan op Europees niveau wordt gewerkt, o.a. door Rewilding Europe, is een bepaalde mate van uniformiteit van belang. Immers je moet wilde dieren kunnen onderscheiden van gehouden (huis)dieren. Doordat koniks in het verleden gekruist zijn met andere rassen, kom je zo nu en dan nog dieren tegen met een afwijkende kleur. Bijvoorbeeld roodgekleurde dieren, beter bekend als voskleurig.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:59

jorika1986 schreef:
Ik snap best dat men de dieren binnen de perken wil houden, maar kies dan dieren die toch niet meer zo lang hebben vanwege de leeftijd, lichamelijk ongemak of een teveel aan hengsten die voor onrust binnen een kudde veroorzaken.

Zoals in mijn eerdere bericht, dat zijn ook de eerste selectie criteria (leeftijd, inteelt, ziektes, een "te agressieve hengst" (een hengst waar je niet veilig dichtbij genoeg kan komen om te zien hoe het met de kudde gaat). Naar deze criteria is hoogstwaarschijnlijk eerst gekeken, maar gezien de kudde in een goede staat was en hier niet op te selecteren viel moest FREE Nature ergens anders op selecteren. In dit geval het behoud van de wildkleur.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:09

Ik heb toevallig net een stage bij FREE Nature afgerond met als onderwerp Wildernisvlees.

FREE Nature beheert tientallen gebieden over heel Nederland. Zij dragen zorg voor de dieren die in deze gebieden leven. Zo zorgen zij zelf voor het genetisch beheer door middel van een eigen fokprogramma om zo inteelt te voorkomen en gezonde dieren voort te blijven brengen.

De kuddes groeien door natuurlijke aanwas sneller dan de natuurgebieden waar deze lopen. De eerste inzet is om overtallige dieren in andere begrazingsgebieden te plaatsen (Ik meen dat er afgelopen jaar dieren naar Frankrijk en nog een ander land zijn gegaan. Daarnaast weet ik dat er binnenkort dieren naar spanje gaan), echter waar dat niet mogelijk is worden de dieren geslacht. De dieren worden zo veel mogelijk naar slachthuizen in de buurt van het gebied gebracht. Soms is het onmogelijk om een dier te vangen omdat het te gevaarlijk is. In een uiterst geval worden deze dieren dan geschoten. Dit wordt zo veel mogelijk vermeden dacht ik. Ga maar eens na dat als je vriend naast jou wordt geschoten, en 2 minuten later wordt je andere vriend geschoten, dan weet je dat jij de volgende bent en dit lijdt tot stress binnen de kudde. In alle gevallen wordt zo veel mogelijk stress voorkomen! Daarnaast zijn er veel verplichtingen waar je aan moet voldoen voordat het dier geschoten mag worden.

Daarnaast zijn deze dieren Semi-wild. Dat betekend dat ze niet aan mensen gewend zijn en altijd lekker de ruimte hebben gehad. FREE Vindt het daarom ook niet fair om deze dieren aan mensen te verkopen waar ze in een veel kleiner weiland staan en daarbij de stress omdat zij mensen niet kennen. Daarnaast met in het achterhoofd dat deze misschien ook wel eindeloos op de vrachtwagen kunnen staan om toch in het buitenland geslacht te worden.. Ze houden het liever in eigen hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:17

Lisaterburg schreef:
De kuddes groeien door natuurlijke aanwas sneller dan de natuurgebieden waar deze lopen. De eerste inzet is om overtallige dieren in andere begrazingsgebieden te plaatsen (Ik meen dat er afgelopen jaar dieren naar Frankrijk en nog een ander land zijn gegaan. Daarnaast weet ik dat er binnenkort dieren naar spanje gaan), echter waar dat niet mogelijk is worden de dieren geslacht.
(...)
FREE Vindt het daarom ook niet fair om deze dieren aan mensen te verkopen waar ze in een veel kleiner weiland staan en daarbij de stress omdat zij mensen niet kennen. Daarnaast met in het achterhoofd dat deze misschien ook wel eindeloos op de vrachtwagen kunnen staan om toch in het buitenland geslacht te worden.. Ze houden het liever in eigen hand.

Ehm, dat klinkt niet helemaal logisch. :D

Wél zelf de beesten naar Spanje verkopen, maar het als organisatie zielig vinden als ze op transport moeten om in het buitenland geslacht te worden. _/-\o_
Zie hier dus weer zo'n voorbeeld van de pseudoargumenten waar natuurorganisaties ons zo graag mee bestoken.

Mungbean

Re: Onrust over slachten Konikpaarden Landtong Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:21

Ik wil mijn paarden ook niet op slachttransport, maar verhuis ze wel mee naar een ander land.
Die organisatie zijn net mensen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:39

xyzutu2 schreef:
@ Jorika: wat ze bedoelen is dat ze dieren met een kleurtje moeilijker kunnen verkopen/handelen aan andere natuurgebieden (met of zonder roofdier) omdat iedereen grijze wil. Heeft niets met de natuur te maken, maar gewoon een modeverschijnsel. Gelukkig is FREE Nature daar wat eerlijker in dan andere natuurbeheerders&fans (al dan niet op Bokt), want die houden stug vast aan het verhaal dat je vossen niet naar gebieden waar wolven paarden eten kunt sturen, want dan worden ze opgegeten door de wolven. :')

Ik ben zelf ook voorstander van uitdunnen trouwens: of nog beter, een selectief fokbeleid: elk jaar bij de jaarlijkse controle de merries steriel spuiten waar je geen veulen van wilt. Zulke anticonceptie werkt een jaar en zo kun je gewoon veulens blijven fokken die je nodig hebt zonder dat je altijd met het wel/niet afmaken van een overschot zit. Dat is pas écht paardvriendelijk. :)

Paardvriendelijk is het dus niet aangezien de merries dan bevangen zullen raken..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:52

xyzutu2 schreef:
Kijk, dat is tenminste eerlijk: FREE Nature wil gewoon zelf een mooie grijze kudde omdat ze dat zelf leuk vinden, niet omdat de natuur dat aan ze vraagt.
Als ze er een kudde Friezen hadden uitgezet, hadden ze die ene met het witte achterpootje afschoten. 8-)

Daarbij is de "Konik" net zo min een wild paard als een Fries.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:54

xyzutu2 schreef:
Lisaterburg schreef:
De kuddes groeien door natuurlijke aanwas sneller dan de natuurgebieden waar deze lopen. De eerste inzet is om overtallige dieren in andere begrazingsgebieden te plaatsen (Ik meen dat er afgelopen jaar dieren naar Frankrijk en nog een ander land zijn gegaan. Daarnaast weet ik dat er binnenkort dieren naar spanje gaan), echter waar dat niet mogelijk is worden de dieren geslacht.
(...)
FREE Vindt het daarom ook niet fair om deze dieren aan mensen te verkopen waar ze in een veel kleiner weiland staan en daarbij de stress omdat zij mensen niet kennen. Daarnaast met in het achterhoofd dat deze misschien ook wel eindeloos op de vrachtwagen kunnen staan om toch in het buitenland geslacht te worden.. Ze houden het liever in eigen hand.

Ehm, dat klinkt niet helemaal logisch. :D

Wél zelf de beesten naar Spanje verkopen, maar het als organisatie zielig vinden als ze op transport moeten om in het buitenland geslacht te worden. _/-\o_
Zie hier dus weer zo'n voorbeeld van de pseudoargumenten waar natuurorganisaties ons zo graag mee bestoken.

naja opzich... Als je mag kiezen tussen een heerlijk leven elders of lange transport en alsnog de kogel krijgen... ik zie het probleem niet zo :-p
waarom in het buitenland slachten als je het zelf ook kan doen?
Laatst bijgewerkt door Dropneus95 op 23-02-16 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:54

Zoveel mensen zoveel meningen... Kan het niet laten om mijn mening ook maar te geven; de manier waarop FREE nature werkt, zoals uitgelegd in info van voorgaande reacties, is, gezien de mogelijkheden die ze hebben, toch helemaal zo verkeerd nog niet?

Tuurlijk roept het ook verdrietige reacties op, maar wat ik echt helemaal niet snap (niet wil begrijpen) is waarom ik tot nu toe nog helemaal niemand, niet uit mn omgeving, niet vanuit de media, ook niet vanuit de politiek, iets heb horen zeggen over het Halal slachten. Dieren die bewust levend doodbloeden, en dat mag maar gewoon hier in dit land? Waar we, voordat deze praktijken hier kwamen, ons in hebben gezet dat dieren zo humaan mogelijk (binnen NL dan) naar de slachthuizen worden vervoerd om zo humaan mogelijk te worden geslacht? En ja, daar zijn ook nog wel verbeteringen in aan te brengen, zeker in het houden van onze zgn consumptie dieren. Maar waarom dat achterlijke halal slachten dan wel mag? Ik kan er met mn verstand niet bij en vind het een heel verkeerde stap terug (van enkele eeuwen!) in de zgn menselijke beschaving.

En daar maak ik me dan weer druk om..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:09

Halal slachten is offtopic, want paarden zijn per definitie niet halal. Sterker nog, een moslim mag geen paard slachten.

En als je er niets over hebt gehoord vanuit de politiek, heb je niet helemaal opgelet, want staatssecretaris Van Dam van Landbouw heeft juist vorige week een heel pakket ingrijpende maatregelen afgekondigd mbt halal slachten.

Maar gezien het offtooic is, kunnen we dat beter in een ander topic bespreken.

Mbt de koniks: ik vind dat FREE het zo verkeerd nog niet doet, ze laten de kuddes iig niet ongelimiteerd doorgroeien zonder voldoende voedsel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:16

Ik zit er een beetje dubbel in eigenlijk... Ben wel voor ingrijpen door middel van uitdunnen, maar ik vind het transport naar de slager te veel stress opleveren. Ik zou eerder zijn voor zieke/zwakke dieren doodschieten.

Paarden met een afwijkende kleur zou ik in eerste instantie proberen te verkopen.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:26

Marije_jiplover schreef:
Halal slachten is offtopic, want paarden zijn per definitie niet halal. Sterker nog, een moslim mag geen paard slachten.

En als je er niets over hebt gehoord vanuit de politiek, heb je niet helemaal opgelet, want staatssecretaris Van Dam van Landbouw heeft juist vorige week een heel pakket ingrijpende maatregelen afgekondigd mbt halal slachten.

Maar gezien het offtooic is, kunnen we dat beter in een ander topic bespreken.

Mbt de koniks: ik vind dat FREE het zo verkeerd nog niet doet, ze laten de kuddes iig niet ongelimiteerd doorgroeien zonder voldoende voedsel.

Oh fijn!! Maakte me er echt druk om en nee, ik heb al even geen journaal gezien ivm late dienst, maar volg wel zo goed als kan het nieuws op de radio maar heb daar niets over gehoord.

-Sorry voor het off topic gaan-
Laatst bijgewerkt door Malyma op 24-02-16 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt