KWPN-reservekampioen Hometown naar Joyce Lenaerts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:50

Joolien schreef:
Klopt, maar weet je wat het is, en dat is mijn punt ook, in de hogere regionen is deze manier van rijden normaal. Net als andere handelingen met toppaarden, van stroomstootapparaten tussen de oren tot zwaar doorgespoorde paarden, het zwaar opknopen met longeren, het 'breken' van hengsten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb ervaringen uit eerste en tweede hand, en ik vind het erg om mee te maken dat veel mensen deze manier van omgaan met paarden normaal kijken te vinden zodra het op topniveau gebeurd, terwijl het op sommige momenten grenst aan dierenmishandeling.
En daar blijf ik nogmaals over vallen, dat zodra iemand op topniveau een paard met strakke slof en valse knik rijdt, het ineens wel goed is? en dan mogen we er ineens niks meer van zeggen?

En ik snap ook niet dat jij deze manier van slofteugel gebruik wel goed vind, want het paard loopt zoals Ayasha zegt al zwaar achter de loodlijn en nog staat de teugel strak. Laatste keer dat ik dat checkte, is dat niet de bedoeling van een slofteugel :Y)

Mijn eerstehand ervaringen zijn toch ietsje anders dan die van jou geloof ik.

Ik zeg overigens nergens dat ik de slofteugel wel goed gebruikt vind. Dat kan jij ook niet quoten, maar dat maak je er zelf weer van. Wat ik enkel zeg is dat het paard in feite goed is afgericht omdat het wijkt voor druk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:54

Janine1990 schreef:
Omdat het hele principe van paardrijden is dat het paard wijkt voor druk.
Als hij er nog verder achter kruipt hoeft hij niet meer zo aan te treden van achteren, dus gaat hij langzamer en zal hij zich ook afsluiten van het been. Dat doen paarden die echt moe zijn en het fysiek niet aankunnen.

Ik denk dat je LDR een beetje eenzijdig bekijkt. Een paard dat correct LDR wordt gereden houdt contact met de mond omdat hij van achteren moet blijven aantreden. Niet omdat het oncomfortabel is. Waar overigens meerdere onderzoeken naar zijn gedaan. Uitkomst afhankelijk van de sponsorende partij.

Ik heb het nergens gehad over fysiek niet aan kunnen, daar zit jij steeds over te praten. Ik heb het over druk die op dit paard staat die ik te veel vind. Ik zie heel veel paarden met een sterke fysiek die met enorm veel druk gereden worden. Dat ze dat aan kunnen maakt het nog niet diervriendelijk. Ik zie die paarden ook "zoeken" naar een houding waarin zij op een zo comfortabel mogelijke manier de meeste druk weten te ontwijken. En dat zie ik dit paard ook doen. Hij is meer getraind dan de gemiddelde 8 jarige bij een bokker dus fysiek zal ie kracht zat hebben. Dat ie goed is afgericht (wijkt voor druk) maakt het al evemin diervriendelijk en als ie wérkelijk al zo goed afgericht was zou er geen nood zijn voor een relatief strakke (iig geen losse) slof. Of we hebben andere definities over goede africhting.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:57

Ayasha schreef:
Janine1990 schreef:
Omdat het hele principe van paardrijden is dat het paard wijkt voor druk.
Als hij er nog verder achter kruipt hoeft hij niet meer zo aan te treden van achteren, dus gaat hij langzamer en zal hij zich ook afsluiten van het been. Dat doen paarden die echt moe zijn en het fysiek niet aankunnen.

Ik denk dat je LDR een beetje eenzijdig bekijkt. Een paard dat correct LDR wordt gereden houdt contact met de mond omdat hij van achteren moet blijven aantreden. Niet omdat het oncomfortabel is. Waar overigens meerdere onderzoeken naar zijn gedaan. Uitkomst afhankelijk van de sponsorende partij.

Ik heb het nergens gehad over fysiek niet aan kunnen, daar zit jij steeds over te praten. Ik heb het over druk die op dit paard staat die ik te veel vind. Ik zie heel veel paarden met een sterke fysiek die met enorm veel druk gereden worden. Dat ze dat aan kunnen maakt het nog niet diervriendelijk. Ik zie die paarden ook "zoeken" naar een houding waarin zij op een zo comfortabel mogelijke manier de meeste druk weten te ontwijken. En dat zie ik dit paard ook doen. Hij is meer getraind dan de gemiddelde 8 jarige bij een bokker dus fysiek zal ie kracht zat hebben.

Je vraagt toch aan mij waarom hij zou moeten inknikken? Ik leg uit over het principe van wijken voor druk, moe zijn en het fysiek niet aankunnen. Waarbij die laatste twee toch niet heel vreemd zijn voor een paard dat amper 4 is? Waarom wil je dat antwoord niet lezen?

Wat betreft dikgedrukte: Het zal vast komen door het Vlaams/Nederlands, maar bij ons is fysiek een bijvoeglijk naamwoord. Ik kan je zin die ik ben begonnen met het dikgedrukte daarom niet goed ontrafelen. Wil wel reageren op de rest, maar het lukt me niet helemaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:59

Omdat dat geen jota te maken heeft met waar je bij mij op reageert. :)
Ehm ja dat kan inderdaad wel "ne goeie fysiek" is hier een goed uithoudingsvermogen/goed getraind lichaam. :)

Edit; iets te snel getypt, verkeerde smiley aangepast.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:08

Ayasha schreef:
Omdat dat geen jota te maken heeft met waar je bij mij op reageert. :')
Ehm ja dat kan inderdaad wel "ne goeie fysiek" is hier een goed uithoudingsvermogen/goed getraind lichaam. :)

Goed, ik zal een nieuwe poging doen.

Ayasha schreef:
Opnieuw mijn vraag; wáárom zou hij zijn hoofd meer naar achter doen? Welk voordeel zou hem dat op leveren?
Dan moet hij meer oprekken in de bovenlijn (nog meer) hij moet in hetzelfde tempo blijven gaan (want been) dus ook de spieren in de acherhand worden meer belast. Door ronder te gaan (dat is zijn enige optie nog) maakt hij het zichzelf alleen maar moeilijker. Dat is nl ook het hele idé achter LDR. Dus waarom zou hij ronder moeten gaan om druk te vermijden, Dan zou hij juist veel meer druk op zijn hele lichaam leggen.

LDR rijden heeft te maken met het trainen van alle spieren in het lichaam. Zoals wij naar de sportschool gaan. Maar te paard kan je met de reguliere manier van rijden niet alle spieren aanspreken en dus niet de algehele fitheid bevorderen. Dus worden ze extra diep, laag en rond gevraagd en vaak ook nog geflext. Dit om bepaalde spieren aan te spreken. Dus niet gewoon willekeurig. De enige manier om de achterhand aan te blijven spreken in het laag en ronde is wanneer het paard met de neus voor de loodlijn blijft. Dat is anatomisch gezien op een andere manier niet mogelijk. (ook dit heb ik eerder verkeerd begrepen) Lees bijvoorbeeld eens 'Van ruiter naar trainer' van Leandra Theunissen. Die heeft dit heel mooi en zo objectief mogelijk duidelijk gemaakt in haar boek.

Wanneer een jong paard met nog onvoldoende kracht van achteren dus het contact met de hand verbreekt, hoeft hij niet meer zo hard te werken van achteren. Reden ook waarom je veel jonge paarden achter de loodlijn ziet lopen, ze zijn gewoon niet sterk genoeg van achteren. Wanneer een jong paard het contact met de hand verbreekt zullen ze van achter niet meer voldoende doortreden omdat de beenhulpen ook niet meer goed doorkomen.

Dus heeft hij het een stuk makkelijker.

Het paard kan weliswaar er goed getraind uit zien, maar dat betekent niet heel erg veel op die leeftijd. Het dier is namelijk ook nog volop in de groei. Het juiste stalmanagement en training zorgen voor een dergelijke uitstraling. Dat betekent niet automatisch dat de kracht ook ruim voldoende aanwezig is. In tegenstelling. Het is natuurlijk niet voor niets dat de paarden in bescherming worden genomen wat betreft de niveaus. Het kunstje kunnen ze op jonge leeftijd wel leren hoor. Maar doordat ze niet voldoende ontwikkeld zijn is de kracht er ook niet 100% worden de oefeningen op jonge leeftijd doorgaans niet op de juiste manier uitgevoerd, vaak geforceerd. Dat dit verkeerd is behoeft geen toelichting.

Ayasha
Blogger

Re: KWPN-reservekampioen Hometown naar Joyce Lenaerts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:10

Lieve meid, ik weet wat LDR is.... Weet je, laat maar. :) Ik krijg blijkbaar toch niet uit gelegd wat ik bedoel. :)

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:30

Nog een kleine kanttekening deze hengst is op 17 maart 2015 al onder het zadel gepresenteerd met de zadelpresentatie. Dus is niet nog maar zo kort onder het zadel...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:43

Ayasha schreef:
Lieve meid, ik weet wat LDR is.... Weet je, laat maar. :) Ik krijg blijkbaar toch niet uit gelegd wat ik bedoel. :)

En ik krijg niet begrepen wat ik bedoel. Echt, lees genoemde boek eens... Is echt een eenvoudige manier (ik hou ook beslist niet van dat ingewikkelde wat sommige mensen hier op Bokt kunnen) om je in te lezen in de anatomie en mechaniek van een paard en hoe je dat optimaal kunt benutten om te trainen.

Het is niet voor niets dat bij het halsstrekken wordt verlangd dat de neus naar kniehoogte gaat. Dan wordt de bovenlijn verlengd. Omdat dan het achterbeen kan blijven doortreden. Niet wanneer het paard met de neus ergens tussen z'n voorbenen zit en de oren een stuk lager probeert te krijgen. Dan gaat het achterbeen niet doortreden. Maar er worden ongetwijfeld andere spieren aangesproken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:22

Jamaar dat snap ik allemaal maar ik krijg blijkbaar niet duidelijk wat ik bedoel met mijn vraag. :) zolang dat niet lukt heeft onze hele discussie geen zin. ;) maar weet ook even niet hoe het dan wel te formuleren.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:25

Het is jammer dat de tendens van tegenwoordig is dat die paarden zo achter de teugel moeten lopen terwijl je juist die jonge dieren met het neusje eruit wil hebben zodat ze hun balans kunnen vinden en houden. Tuurlijk moeten ze nageven op de weerstandbiedende hand, maar daarna moeten ze diezelfde hand weer durven aannemen om fatsoenlijke aanleuning te krijgen.

En dat laatste mis ik de laatste tijd enorm in de sport en zeker ook in de topsport.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:30

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:36

wilma12 schreef:
http://www.burgers-stables.nl/paard/kwpn/dressuur/hometown/155#videos

Ik weet niet wie hem hier voorrijd? Maar ik zie op deze foto's wel een correct voorgesteld jong paard.

Dat is Jose van Haaren, super veel ervaring in het voorstellen van jonge paarden, examen verrichtingsonderzoek, Pavo cup, VSN, IBOP ed.
Maar Jose vind ik persoonlijk weer wat minder kunnen africhten tot op hoger nivo, dat laatste kan Joyce weer een stuk beter.
Ieder zijn/haar talenten zullen we maar zeggen :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:33

Joolien schreef:
Klopt, maar weet je wat het is, en dat is mijn punt ook, in de hogere regionen is deze manier van rijden normaal. Net als andere handelingen met toppaarden, van stroomstootapparaten tussen de oren tot zwaar doorgespoorde paarden, het zwaar opknopen met longeren, het 'breken' van hengsten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb ervaringen uit eerste en tweede hand, en ik vind het erg om mee te maken dat veel mensen deze manier van omgaan met paarden normaal kijken te vinden zodra het op topniveau gebeurd, terwijl het op sommige momenten grenst aan dierenmishandeling.
En daar blijf ik nogmaals over vallen, dat zodra iemand op topniveau een paard met strakke slof en valse knik rijdt, het ineens wel goed is? en dan mogen we er ineens niks meer van zeggen?

En ik snap ook niet dat jij deze manier van slofteugel gebruik wel goed vind, want het paard loopt zoals Ayasha zegt al zwaar achter de loodlijn en nog staat de teugel strak. Laatste keer dat ik dat checkte, is dat niet de bedoeling van een slofteugel :Y)

Waarom suggereer je dat dit bij Joyce gebeurd? Ik weet namelijk 200% zeker dat Joyce niet zo met haar paarden omgaat. Ja ze worden hard getraind bij haar maar ze worden ALTIJD fair behandeld! Ze weten daar heel goed hoe je moet opleiden. Het enige hulpmiddel wat daar wordt gebruikt is een slofteugel. Ik kan het filmpje niet zien dus kan ik niet over het slofgebruik oordelen. Wel weet ik dat ze eerlijk en goed gereden worden daar. En vind ik het raar dat dit gesuggereerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:36

Wie is dat meisje op de foto's? Ik heb hem nu bij 3 verschillende amazones gezien geloof ik...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:52

bobje26 schreef:
Wie is dat meisje op de foto's? Ik heb hem nu bij 3 verschillende amazones gezien geloof ik...

Jose van Haaren is geen vaste amazone, ze rijdt altijd de hengsten tijdens het eindexamen/presentatie van het verrichtingsonderzoek.
gastruiter dus ;-) Tijdens het verrichtingsonderzoek zelf zitten er ook weer andere ruiters op...

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:26

Mensen please, er is toch niet maar één goede manier? Iedereen heeft z'n voorkeuren over hoe een paard gereden dient te worden maar duw het elkaar aub niet door de strot! :\
En als je wel denkt dat jou manier de énige is en dat je alle wijsheid in pacht hebt dan moet je jezelf niet zo serieus nemen, dat vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:36

listiglistje schreef:
bobje26 schreef:

Jose van Haaren is geen vaste amazone, ze rijdt altijd de hengsten tijdens het eindexamen/presentatie van het verrichtingsonderzoek.
gastruiter dus ;-) Tijdens het verrichtingsonderzoek zelf zitten er ook weer andere ruiters op...

Ja dat weet ik, maar ik bedoel die foto's op pagina 2 (geloof ik) waar hij zo ontzettend fijn (ehhhh....) in elkaar getrokken wordt ..? :)