Doodgeboren veulen door vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Doodgeboren veulen door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:12

Waarom wordt het niet verboden om in de buurt van vluchtdieren vuurwerk af te schieten????????

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:18

Mist schreef:
collega vertelde mij vanmorgen (hij woont buitenaf in Belgie naast een boer die ook pension paarden heeft) dat de boer na 12 uur een koe dood had, volledig door het lint en ws hartstilstand. 3 vd paarden uit hun box en dwars door de omheining gebroken en de openbare weg op.

Dat zal ook wel niet door het vuurwerk komen, zal toeval zijn geweest {:)-:( 8)7

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:22

Ayasha schreef:
Lieve meid, ik WEET dat ze hier wel komen. Daar steek ik mijn hand voor in het vuur.
In nederland wellicht niet maar dit geval is niet in Nederland gebeurt.

Niet om heel moeilijk te doen hoor :D
Ik woon ook in België en hier kun je blijven bellen, ze komen idd maar zodra ze weg zijn beginnen ze opnieuw. Uiteindelijk geven ze het toch op hoor...

Hier reageert gelukkig geen enkel beest erop. Zelfs onze 4.5 maand oude zoon heeft lekker door liggen pitten :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:25

Wat zijn de afspraken rond vuurwerk in jouw gemeente?
Ze moeten ook wel iets mogen doen he. In maasmechelen bv doen ze niet aan vergunningen enzo.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:27

Desiree schreef:
Waarom wordt het niet verboden om in de buurt van vluchtdieren vuurwerk af te schieten????????

Dat is op veel plaatsen in Nederland al zo hoor. Veel gemeentes stellen een vuurwerkvrije zone in rondom maneges en melkveeboerderijen ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:31

Wist ik niet.
Weet je, hier doen boeren het zelf, bij hun eigen veehouderij. Omdat hun kindertjes dat zo leuk vinden.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:51

rienne schreef:
Ayasha schreef:
Lieve meid, ik WEET dat ze hier wel komen. Daar steek ik mijn hand voor in het vuur.
In nederland wellicht niet maar dit geval is niet in Nederland gebeurt.

Niet om heel moeilijk te doen hoor :D
Ik woon ook in België en hier kun je blijven bellen, ze komen idd maar zodra ze weg zijn beginnen ze opnieuw. Uiteindelijk geven ze het toch op hoor...

Hier reageert gelukkig geen enkel beest erop. Zelfs onze 4.5 maand oude zoon heeft lekker door liggen pitten :)

Ik woon in Belgisch Limburg, wij zijn hier 31/12 thuis gekomen, tot het besef dat inbrekers nog in het huis zaten, konden wij nog een half uur/dik 40minuten op de poilitie wachten..... dus ik kan wel begrijpen dat ze op sommige plaatsen zelfs niet geraken, voor vuurwerk overlast. Bij het een dorp zullen ze er rapper zijn als het ander.

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:52

Ik heb niet alle reacties gelezen maar wil toch eventjes reageren.
Wij wonen niet zo ver uit de buurt en ik kan jullie vertellen dat het vuurwerk je vanaf 18u al om de oren vliegt op oudjaar, om 12u breekt de hel los, alsof de wereld vergaat, er wordt dan langs alle kanten vuurwerk de lucht in geschoten, dat blijft zo wel even doorgaan.
Ik kan me dus best voorstellen dat de merrie haar veulen verworpen heeft door al dat vuurwerk.

Politie verwittigen??? Die zijn op dat moment onderbemand en hebben wel andere dingen aan hun hoofd dan wat klachten over vuurwerk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:52

Crazy_boon schreef:
Ik woon in Belgisch Limburg, wij zijn hier 31/12 thuis gekomen, tot het besef dat inbrekers nog in het huis zaten, konden wij nog een half uur/dik 40minuten op de poilitie wachten..... dus ik kan wel begrijpen dat ze op sommige plaatsen zelfs niet geraken, voor vuurwerk overlast. Bij het een dorp zullen ze er rapper zijn als het ander.

Wat is dit erg! Hoe is het afgelopen?

Titta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:53

Mm.. eerlijk gezegd vind ik het een ongeloofwaardig verhaal..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:58

Wat?
De openingspost of de inbrekers :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:58

Eh nee, hier is de ervaring dat ze liever/makkelijker voor vuurwerk komen dan voor inbrekers. Ik heb nl. ook eens gebeld omdat ik thuis kwam en de inbrekers nog binnen zaten. Heb mijn hond terug geroepen die al bijna binnen was gegaan (zodra ik zag dat zij dat kon terwijl ik mijn sleutel nog zocht was het meteen duidelijk) en ik ben weer uit het appartementsgebouw gegaan gezien er binnen niets lag dat meer waard was dan mijn gezondheid/leven en dat van mijn hond. Politie gebeld en die zeiden "dat ik maar gewoon moest binnen gaan" ze zouden er met een half uurtje wel zijn. :+
bel je echter voor geluidsoverlast of vuurwerk of bommetjes, dan staan ze over het algemeen redelijk snel bij je. Indien het geen noodgeval is (waar vuurwerk meestal niet onder valt) dan kan het idd een half uurtje duren maar komen doen ze wel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:59

Moest je ook vast koffiezetten?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:01

Vorig jaar was ik hier met mijn merrie die toen drachtig was ook erg bang voor. Ik was ook 2 jaar bezig geweest om haar drachtig te krijgen. Ze geeft normaal gesproken weinig om vuurwerk, hier wordt wel vaker geknald met geweerschoten van jagers en militairen dus ze is het gewend. Maar de buurjongen had vrienden uitgenodigd met oud en nieuw en dat vieren ze dus vlak achter mijn stal. Ik had gevraagd of ze op een andere plek vuurwerk wilden afsteken, en dat deden ze ook, 25 meter verder. En ik kan je vertellen, dat is niet ver genoeg als je illegaal vuurwerk afsteekt. De knallen waren geen probleem maar er zat vuurwerk bij wat echt zo hard siste dat ik er zelfs bang van werd. Mijn drachtige merrie stond op stal met de muziek en het licht aan maar ze was totaal in paniek. Ze stond ze trillen in haar stal. Ik was heel bang dat ze zou verwerpen door de stress. Gelukkig gebeurde dat niet en heeft ze een prachtig veulen gekregen in maart.

Van mij mogen ze het vuurwerk afschaffen! Of alleen centraal afsteken zover mogelijk bij dieren vandaan.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:06

Desiree schreef:
Wat zijn al die paarden toch stress gevoelig voor vuurwerk, waar wordt dat dan afgestoken? Vlak voor de stal of zo?
Ik heb mijn paarden met oud en nieuw gewoon buiten gehad en die hoorden ook knallen. Die reageerden op den duur niet meer en een keer gingen ze wat aan de kletter maar ook dat ging weer voorbij. En als het donker werd haalde ik ze wel naar binnen.

Bij mijn paard in Oosterwolde ook. Er waren wel knallen, maar niet zo erg als bij mij in Kampen. Daar beginnen ze al 3 dagen van te voren. Met elke dag die voorbij gaat wordt het erger. Mijn poes wist op de 31ste niet meer waar ze het zoeken moest en ze beginnen al tussen 06:00 en 07:00.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:12

vuurneon schreef:
nine1987 schreef:
Lekker makkelijk om te zeggen dat t komt door vuurwerk..
Ik denk persoonlijk dat er wel meer aan de hand was, mede doordat de kerrie moeilijk drachtig te krijgen was.. Maargoed, dat is mijn mening..

Mijn idee.

Veulen verwerpen kan ook heel goed een andere reden hebben.

Vind dat erg makkelijk wordt gewezen naar vuurwerk , paard hebben ze al langer en dan kun je zelf ook maatregelen nemen.

Hier zelfde gedachte, dan neem je toch tijdig maatregelen en vuurwerk hou je hoe dan ook niet tegen.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:14

Desiree schreef:
Crazy_boon schreef:

Wat is dit erg! Hoe is het afgelopen?

Wij hebben in de auto op de oprit van de buren gewacht tot de politie er was, zijn ze alsnog via de achterdeur en langst de zandwegje achter ons huis weg geraakt in de tussentijd, ze zijn met wat laptops en spel consoles lopen, maar echt heel veel waardevolle spullen hadden we niet echt.

Ik ben alleen blij dat ik de licht toen had aangelaten bij vertrek, anders waren we alsnog de huis zomaar binnengelopen. Wij hebben de schaduw zien passeren langst de raam van onze keuken.

Maar dit is een beetje oftopic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:16

wow.. bij mij schieten ze in het weiland er naast carbid met een kanon van 3 meter.. voorheen verhuisde ik de paarden maar vorig jaar heb ik ze op stal gelaten met de radio hard aan (al hoor en voel je die knal er ver bovenuit!)
eerste knal schrikken ze zich rot maar daarna horen ze het nauwlijks meer.
maarja met een drachtige merrie zou ik het risico ook willen vermijden idd.
sneu hoor voor de eigenaren.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:20

Wat ik persoonlijk wel een beetje vreemd vind, is dat het een paardje voor een soort van hippotherapie was.
Ik ga er van uit dat het dier dan toch speciaal hiervoor is uitgekozen en opgeleid en dat het dus een vrij rustig/bomproof karakter heeft.
Dus het is wel vreemd dat het dier dan zo extreem reageert op vuurwerk.
Ik weet natuurlijk ook niet wat de situatie daar was, maar als ze alleen en op de wei stond, kunnen ze toch echt niet op het vuurwerk alleen steken.
Dan hadden ze het dier maar ergens op stal moeten zetten en zoals hierboven al werd gezegd, desnoods met proppen in haar oren en wat rustige muziek op.

Een verbod op vuurwerk zou ik persoonlijk spijtig vinden, ik blijf het eerlijk gezegd mooi vinden (ja gooi mij maar op de brandstapel :+ )

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:25

Wie zegt dat ze niet op stal stond en er geen radio aanstond?

Edit: Ik lees dat je het ervoor zet dat je het niet weet maar waarom dan twijfel zaaien? Waarom dingen insinueren. Mensen gaan dat al gauw als feit zien en zo worden dingen verdraaid en vals beschuldigd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:33

Oliiviia schreef:
Een verbod op vuurwerk zou ik persoonlijk spijtig vinden, ik blijf het eerlijk gezegd mooi vinden (ja gooi mij maar op de brandstapel :+ )

Al het mooie en het plezier dat mensen er aan beleven, wegen niet op tegen de ellende die het teweeg brengt bij zowel mensen als dieren, direct of indirect.

Voorstander zijn omdat je zo van geniet, is feitelijk een vorm van egoïsme.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:37

Oliiviia schreef:

Alleen als je belooft in duizend gekleurde stukjes uiteen te spatten!

Zonder geluid.
En zonder brandgevaar.

;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:42

nine1987 schreef:
Lekker makkelijk om te zeggen dat t komt door vuurwerk..
Ik denk persoonlijk dat er wel meer aan de hand was, mede doordat de merrie moeilijk drachtig te krijgen was.. Maargoed, dat is mijn mening..

helemaal mee eens, maar denk dat hun t liever als excuus gebruiken dat het vuurwerk de oorzaak was. Dan zouden ze dus vuurwerk vlak naast de stal afsteken? Vind beetje apart verhaal...

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:02

Het ene paard is het andere niet.

Sommige dieren blijven heel cool andere niet.
En Stress kan wel degelijk een oorzaak zijn voor abortus van een veulen.

Ik hoef hier geen typische welles-nietes""bokt-discussie"" over de oorzaak.
De eigenaar zegt dat vuurwerk in dit geval de oorzaak is en ik heb geen reden daaraan te twijfelen.

Ook op de stal waar mijn dieren verblijven is een vuurwerk ongeval de reden van grootv drama.
En nee! Wij (mensen en dieren op stal) hebben geen vuurwerk afgestoken, de buren echter wel.
En dit was vuurwerk op nieuwjaarsdag niet des 's-nachts!

Voor beide eigenaren in elk geval veel sterkte en ik...
Ben groot voorstander van het afschaffen van consumentenvuurwerk!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:04

Wat is er bij jullie gebeurd dan, Martina?
Laatst bijgewerkt door Shirley op 04-01-16 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt