Opschudding door vrouw die eigen paard opeet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:58

Ik buig voor deze vrouw. Ik vind het een hele moedige, goed overdachte, milieuvriendelijke en gezonde beslissing.

Om te beginnen weet deze dame precies wat ze eet. Ze word door geen enkele supermarkt voorgelogen over wel/geen scharreldier en wat het dier binnengekregen heeft.
Op de tweede plaats is dit consumptiepaard iig niet de halve wereld over gesleept om goedkoop geslacht te worden en diepgevroren weer terug te komen. Imo is dat heel wat milieuvriendelijker dan gebruikelijk.
Ten derde ga ik ervan uit dat het dier een goed leven heeft gehad.
Ik vind het echt heel dapper. :)

Een opmerking aan de mensen die niet snappen dat dit zo nodig op facebook geplaatst moet worden:
Deze vrouw plaats haar verantwoorde en goed doordachte keuze. Daarmee zet ze wellicht mensen aan het denken. Heel wat anders dus dan al die malloten die hun achterlijke, bezopen en halfnaakte acties plaatsen. Dát is pas aandachtstrekkerij waarmee overigens niets zinnigs is gepresteerd en wat óók persé gedeeld moet worden door uit naam van het laten zien hoe leuk je bent.
Wederom hulde aan deze vrouw ;)

Alani

Re: Opschudding door vrouw die eigen paard opeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:53

Voor mij is een paard geen slachtdier en staat (voor mij) gelijk aan een hond of kat. Maar als je daar anders over denkt en het dier toch laat slachten dan zie ik t verschil niet of hij nou bij jou of een ander in de diepvries beland.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:57

waarom wel je eigen koe kip varken opeten maar je eigen paard niet??

haar keuze en ik vindt het niet erg hoor als mensen hun eigen dieren opeten zo weet je wel dat ze een goed leven gehad hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:02

Ik zou het nooit over mijn hart krijgen om mijn eigen paard op te eten, maar aan de andere kant gooi je het toch weg. Ik zou dan misschien overwegen om het aan de honden te geven. Die moeten sowieso vlees, en je weert dan ook zeker dat het dier een goed leven heeft gehad.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:06

_Annemiek schreef:
waarom wel je eigen koe kip varken opeten maar je eigen paard niet??

haar keuze en ik vindt het niet erg hoor als mensen hun eigen dieren opeten zo weet je wel dat ze een goed leven gehad hebben.

Dat ligt eraan in welk rijtje een paard plaatst. Rund, kip, varken en paard of kat, hond, cavia en paard?

En Linda wat is weggooien? Mijn paarden verlaten het erf ooit met de Rendac. Dan worden ze uiteindelijk gebruikt als biogas. Vind ik ook een nuttige bestemming.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:13

Ik zou het denk ik ook niet over mijn hart krijgen.. Maar als je dat wel kan, waarom ook niet? Is ook een manier van je paard altijd bij je houden.. :+

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:24

Een goede discussie, de emotionele band opeten lijkt me moeilijk. Maar beter verzorgd vlees bestaat niet.

JudArthos schreef:
Ik vind het helemaal niet raar eigenlijk.. Was er niet ook een bokker die dat wel eens had gedaan? :)

Niet mijn eigen paard, wel een onbekend paardenwezen:
[VT] Try before you die: Paardenbiefstuk

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:24

laraxXxemma schreef:
Ik zou het denk ik ook niet over mijn hart krijgen.. Maar als je dat wel kan, waarom ook niet? Is ook een manier van je paard altijd bij je houden.. :+

Altijd? :') Ook hier geldt: op=op :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:08

Een van de meest natuurverbonden natuurvolkeren der aarde, de Noord-Amerikaanse Indianen, waren absoluut geen vegetariers, maar iedere stam of individu had zijn\haar eigen totemdier, waar ze een speciale verbinding mee hadden,en wat ze nooit zouden doden of eten. Voor mij is mijn eerste totemdier het paard, en daarom zou het taboe zijn voor mij om dit totemdier iets aan te doen.Overigens heb ik besloten om alle andere levende wezens dan ook meteen maar niets meer te doen. *D /3 }:0

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:10

Het is idd ook wel zonde van het vlees om weg te gooien, maar het lijkt mij wel moeilijk te bedenken dat je eigen paard op je bord ligt.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:15

Tja...ik zou het zelf heel meoilijk vinden om mijn eigen dieren op te eten, het lijkt me zo raar om te beseffen dan dat dier ooit je maatje was...
Maar ik snap de vrouw wel. Als haar paard niet pijnvrij kan leven, en ze slacht het paard daarom. Dan is het idd zonde om dat vlees weg te gooien.
Dat paard heeft werschijnlijk vele malen beter geleefd dan van die plof kippen/koeien of varkens...

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:17

Paard_Aap schreef:
Tja...ik zou het zelf heel meoilijk vinden om mijn eigen dieren op te eten, het lijkt me zo raar om te beseffen dan dat dier ooit je maatje was...
Maar ik snap de vrouw wel. Als haar paard niet pijnvrij kan leven, en ze slacht het paard daarom. Dan is het idd zonde om dat vlees weg te gooien.
Dat paard heeft werschijnlijk vele malen beter geleefd dan van die plof kippen/koeien of varkens...

Lijkt me dan ook, er zijn dieren die een veel slechter leven hebben gehad, zoals idd de plofdieren

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:25

Tja, paard heeft blijkbaar mooi leven gehad, bij dit baasje.
Dit baasje nam ook zijn verantwoordelijkheid en toen er geen andere optie meer reeel was heeft ze dier laten slachten. (inslapen had natuurlijk ook gekund, maar komt voor het paard op hetzelfde neer)

En het opeten van een paard is niet heel anders dan dat van een koe, varken of kip.
Heb zelf nog nooit echt paard gegeten (overigens niet bewust, zat wel in de snacks van mora dus stukjes paard wel gegeten en die smaakten prima), maar mijn eigen paard opeten? Dat klinkt dan weer raar, heb toch een band met ze... (in tijden van voedselschaarste klinkt het al weer veel normaler en als je hem zou laten slachten en toch altijd al paarden vlees at, dan kan je net zo goed je eigen paard opeten als die van een ander bij de slagerij vandaan).
Overigens geen enkel probleem met slachten op zich.

IK zou dan wel weer een eigen kip op kunnen eten (als ik die had.. in het verleden wel kippen van vrienden geslacht en die gewoon opgegeten, lekkere scharrelkipjes! eerlijk leven gehad), maar met kip heb ik geen emotionele band.

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:34

Hmmm, tja ik krijg persoonlijk wel een brok in mijn keel van dit verhaal.
Maar ik veroordeel haar absoluut niet.
Sterker nog ergens kan ik haar gedachten wel begrijpen.

Ik heb ook een keer gehoord dat er een slachers dochter een lammetje heeft grootgebracht met fles etc.
Eenmaal toen het lammetje volgroeid was heeft zij zelf het schaapje geslacht.

Ik ben mij bewust van het feit dat een schaap voor velen anders in dan een paard.
Maar voor mij persoonlijk maakt dit geen verschil.

Plus het feit dat in heel veel culturen zorgzaam gezorgd word en hun ze vervolgens zelf slachten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:39

Wat raar dat er een heisa over is ontstaan.

De mensen denken niet na, ze eten zelf ook vlees van diverse dieren, die zijn ze dan voor het gemak ff vergeten en vaak in slechte leefomstandigheden en mishandelingen bij de slachthuizen.

Een hoop heisa om niks, eigenlijk.

Ik persoonlijk vind het een heel mooi iets en heeft het dier geen pijn meer en ze weet dat het een goed leven heeft gehad, waar het vandaan komt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:13

Alani schreef:
Voor mij is een paard geen slachtdier en staat (voor mij) gelijk aan een hond of kat. Maar als je daar anders over denkt en het dier toch laat slachten dan zie ik t verschil niet of hij nou bij jou of een ander in de diepvries beland.

Ik zie het enerzijds zoals jij. Maar anderzijds...

Een paard is zoveel duurder in onderhoud en daarom moeilijker aan te houden als je er niets meer mee kan. Het is al moeilijker als je er wél iets mee kan.

In Amerika zag je schrijnende berichten over paarden die verhongerden omdat er geen paarden meer mogen geslacht worden. En anders gingen ze op transport naar Mexico, wat nog erger was. Krijg je dat weer.

Ook in Spanje zijn paarden verhongerd omdat het aanbod slachtpaarden voor slagers groter was dan dat ze aan konden. Niet meer kunnen onderhouden of kunnen voeren speelt sneller bij zo´n groot dier als een paard, dan bij een hond of kat. En er zijn nauwelijks `asiels` voor paarden want dat is niet op te brengen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:15

anjali schreef:
Een van de meest natuurverbonden natuurvolkeren der aarde, de Noord-Amerikaanse Indianen, waren absoluut geen vegetariers, maar iedere stam of individu had zijn\haar eigen totemdier, waar ze een speciale verbinding mee hadden,en wat ze nooit zouden doden of eten. Voor mij is mijn eerste totemdier het paard, en daarom zou het taboe zijn voor mij om dit totemdier iets aan te doen.Overigens heb ik besloten om alle andere levende wezens dan ook meteen maar niets meer te doen. *D /3 }:0

Respect! Ik weet zeker dat de wereld vreedzamer zou zijn als mensen stopten met vlees eten onder dezelfde beweegredenen.
Want dan zouden mensen tevens meer respect krijgen voor mensenlevens en ook wreedheden onderling niet meer begaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:20

JackyCS schreef:

Ik heb ook een keer gehoord dat er een slachers dochter een lammetje heeft grootgebracht met fles etc.

Ik ben mij bewust van het feit dat een schaap voor velen anders in dan een paard.

Plus het feit dat in heel veel culturen zorgzaam gezorgd word en hun ze vervolgens zelf slachten.

Ik vind dit emotioneel gestoord.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:23

Maar in onze cultuur, waar we een dier eerst slecht behandelen voordat we het slachten, is het ook compleet gestoord.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:26

Desiree schreef:
Maar in onze cultuur, waar we een dier eerst slecht behandelen voordat we het slachten, is het ook compleet gestoord.

Juist, dat vind ik pas echt erg!

Want het heeft het leven moeten laten om ons te voeden en dan vind ik dat er met de dieren met respect en liefde omgegaan moet worden en bedanken voor het vlees.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:27

Ik zou het zo raar vinden om te doen! Dan neem je een hap en kan je toch niet anders dan flashbacks krijgen naar de ritjes die je met je paard maakten, hoe je hem/haar verzorgde en vertroetelde... Echt gek dit, maar volledig haar eigen keuze en ga er ook niet 's nachts van wakker liggen.

Goedkoop, milieuvriendelijk en gezond is het zeker wel!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:30

Heleennn schreef:
Ik zou het zo raar vinden om te doen! Dan neem je een hap en kan je toch niet anders dan flashbacks krijgen naar de ritjes die je met je paard maakten, hoe je hem/haar verzorgde en vertroetelde... Echt gek dit, maar volledig haar eigen keuze en ga er ook niet 's nachts van wakker liggen.

Goedkoop, milieuvriendelijk en gezond is het zeker wel!

Ik zie het juist anders en bij onbekend vlees.

Je weet tegenwoordig niet wat je eet en ziet alleen maar flashbacks van de verschrikkelijke omstandigheden dat het dier moet ondergaan en leven. En je weet niet wat men dan met het vlees uitgespookt heeft, brrr horror.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:41

Nou dat valt bij mij wel mee, noem me dan een onmens maar ik heb geen emotionele band met de koeien, varkens of kippen die ik eet. Dat is in mijn ogen toch nog iets helemaal anders... Misschien vinden mensen dit een hypocriete manier van denken maar lijkt mij niet meer dan logisch dat je eerder een onbekende koe dan een eigen paard op gaat eten zonder emotionele wrok/schuldgevoelens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:42

anjali schreef:
JackyCS schreef:

Hier moet ik wel om lachen.., tot 30 jaar terug was dat heel normaal voor een boerengezin. Wij hadden ook een kalfje die wijzelf opfokten totdat deze geslacht kon worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:45

anjali schreef:
JackyCS schreef:

Ik vind de bio-industrie emotioneel gestoord