Documentaire 'Perfect Horse' vanavond op NPO2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:39

Ik heb het net gekeken, en had hier al wat reacties gelezen voordien. Inderdaad weinig/geen duiding, wat tegenslaat als je een echt 'objectieve' documentaire verwachtte met kritische vragen (of gewoon überhaupt meer vragen) en diepgang.
Er wordt wel een sfeer weergegeven van serene kalmte en mooie beelden. Zo komt het op mij wat over als 'inleiding in de Lipizzanerfokkerij: sfeerbeelden'.

Als je er echt iets over wilt weten is dit nu niet waar je moet gaat zoeken. Ook die nieuwe ontwikkelingen zoals het computerprogramma dat het exterieur helpt vergelijken en het hele gebeuren met kloneren lijken mij erg interessant om wat meer over te horen, maar de man uit de docu zegt dan zowel bij de Röntgenfoto's als het exterieurprogramma dat 'de fokker niet vervangen mag worden'. Al die dingen zijn er toch juist om de fokker te helpen? Zeker aangezien het huidige systeem met punten geven en hengsten selecteren erg los en lukraak overkomt. Maar ik ga er van uit dat daar in de praktijk net iets meer achter zit dan hier getoond werd. B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:02

Idylle schreef:
Vast, maar voor mijn gevoel vind ik dit meer massaproductie. Ik vond het te extreem.

Massaproductie waarbij ze alle jonge paarden en de fokmerries bij naam noemen? Allemaal halsters om, super verzorgd?

Anoniem

Re: Documentaire 'Perfect Horse' vanavond op NPO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:09

Is wel massa productie , maar wel netjes massa. Vind het wel enorm veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:16

Ik vind massaproductie ook een groot woord, maar inderdaad ook weer jammer dat de documentaire niet ingaat op het feit dat er maar 6 van een hele jaargang naar de Spaanse Rijschool gingen - waar blijft de rest? Ik hoorde een jaar geleden dat de Spaanse Rijschool de nieuwere hengsten bovendien steeds minder geschikt vindt voor de HogeSchool sprongen en dat er het onderbuikgevoel heerst dat Piber de beste hengsten voor zichzelf zou houden. Als er per jaargang maar zo weinig paarden geschikt zijn voor de Spaanse Rijschool, is het Hoge School ideaal dat dan wel zo'n handig fokdoel?

Een beetje vergelijkbaar met dat elke warmbloed-fokker (een beetje gechargeerd ;) ) een paard fokt met de gangen en het temperament voor de topsport, met als resultaat dat je dus met een grote middenmoot blijft zitten die niet goed genoeg is voor de topsport en te goed (veeleisend) voor de recreatie.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:36

[***] schreef:
Idylle schreef:
Vast, maar voor mijn gevoel vind ik dit meer massaproductie. Ik vond het te extreem.

Massaproductie waarbij ze alle jonge paarden en de fokmerries bij naam noemen? Allemaal halsters om, super verzorgd?

Je quote de verkeerde, je moest mij hebben ;)
Ja, IK vind het massaproductie qua omvang. In de rij staan voor een hengst, eventueel met veulen aan de voet. Maakt me niet uit wat een ander daarvan vind, maar aan mij is het niet besteed. Het perfecte paard kan naar mijn mening uberhaupt niet gefokt worden. Perfect betekent voor iedereen iets anders. Hij kan er nog zo perfect uit zien, maar als je niets met een karakter hebt is het voor mij geen perfect paard. Het is het totale plaatje wat het paard perfect maakt en bij een persoon past, ik vind dat hier vooral de nadruk wordt gelegd op uiterlijk. En dat is een ver van mn bed show.

Ik geef mijn mening echter niet over hóe ik vind dat ze met de paarden om gaan. Want dat vind ik wel heel bijzonder. De vrijheid, de opvoeding en de omgang met de jonge dieren vind ik zeker een pluspunt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:06

Het getal 6 verbaast mij niet, al kan ik 5 of 7 ook best geloven.

Het is het traditionele doel: de beste hengsten gaan tien maanden in het jaar naar Wenen en komen twee maanden terug om te dekken.

En de rest van de hengsten gaat de verkoop in en ik heb wel eens een Lippizaner in de Internationale wedstrijdring gezien.
Voor de minder ideale merries zal iets vergelijkbaars gelden.

Op zich een prima systeem.
(Zou het waar zijn dat Piber de betere hengsten zelf verkoopt ipv aan 'Wenen' te leveren - oj...!)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:09

Ik heb het net terug gekeken.
Volgens mij waren mijn verwachtingen te hoor, ik vond dat er totaal geen diepgang in zat.
Alleen bij het stukje waar het paard werd geschoten dacht ik bij mezelf je liegt voice over, je laat het overkomen alsof dat paard in Wenen bij een abattoir word geslacht maar dat is gewoon in 'ons eigen' Nijkerk :+ maar het werd mooi verteld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:20

:( /3
Doef schreef:
Dat dat paard werd geschoten had ik liever niet willen zien...

Nee, ik ook niet, maar daardoor weet ik nu wel dat om een gekloond paard te krijgen eerst andere paarden moeten sterven. Dit schiet dus echt helemaal niets op, en daarbij zagen de getoonde klonen er echt niet goed uit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:28

Ik vond het een goede documentaire. Het idyllische leven volgens de stoeterij (althans tot hun derde levensjaar voor de hengsten en de fokkerij met de merries) tegenover de 'koude wetenschap' van het klonen. Het werd goed neergezet :j

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:41

Leuk hoe iedereen op zijn eigen manier zo'n documentaire bekijkt.
Zat gisteren even op bokt en zag toevallig de aankondiging en heb genoten van het stuk. Gewoon omdat het prachtige paarden zijn (heb wel iets met lippizaners en de Spaande rijschool) en herkende een stukje uit de film van Wenen.
Met klonen heb ik helemaal niets. Een levend wezen is meer dan alleen genetisch materiaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:56

Jilletje schreef:
Ik heb het net terug gekeken.
Volgens mij waren mijn verwachtingen te hoor, ik vond dat er totaal geen diepgang in zat.
Alleen bij het stukje waar het paard werd geschoten dacht ik bij mezelf je liegt voice over, je laat het overkomen alsof dat paard in Wenen bij een abattoir word geslacht maar dat is gewoon in 'ons eigen' Nijkerk :+ maar het werd mooi verteld.

Wat grappig. Alles voor het verhaal... :D
Ik vond dat schieten juist een van de beste stukken van de hele documentaire. Ik vermoed al een tijdje dat voor veel (vooral dierenarts-/prikschuwe) paarden schieten een veel humanere dood kan zijn dan een slaapmiddel ingespoten krijgen, maar zag eerlijk gezegd wel op tegen het schietproces zelf aangezien je daar vaak wilde verhalen over hoort.
Maar als het altijd gaat zoals het hier in de documentaire ging, dan ben ik om. Paard staat verbaasd om zich heen te kijken wat er allemaal om hem heen gebeurt en klaar.
Als dat altijd zo gaat, dan ben ik voor schieten op eigen terrein (en dan voor de vorm nog het spuitje om het hart stil te leggen, maar daar maakt hij dan écht niets meer van mee, terwijl dat bij 'slapende' paarden soms nog wel de vraag is.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:01

Ik vond het mooi om te zien. Wel een beetje een droevig sfeertje hing er. Die vrouw in Florida vond ik wel knettergek en dat paard zag er NIET uit!

Mooi om te zien dat ze zo relaxt met die beesten omgaan, daardoor zijn ze ook allemaal vrij mak! Ook keurig hoe ze die beesten inladen; gewoon met een mannetje of wat duwen.

Ja dat schot in t slachthuis; hoort wel bij het verhaal.

Vond het wel mooi; mooie muziek en wel wat wijzer geworden en mooie paarden gezien.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:12

@anjali: ik vond het schieten ook niets toevoegen. Ik vind het diervriendelijker dan spuiten en zou het (als t op eigen terrein kon) ook zeker bij mn eigen paard laten doen, maar het nu laten zien vond ik niet gelijk iets toevoegen aan de documentaire. Wat je zegt deel ik op zich; voor een gekloond paard moet eerst een paard sterven. Maar zijn het gezonde paarden die ze schieten, of is dit van merries die sowieso al naar de slacht zouden gaan? Dat maakt nog wel een verschil voor mij.

@roos: ja, idioot doe vrouw in Florida. Zou het oorspronkelijke paard ook zo'n bouw hebben gehad? En wordt het karakter bij klonen overgenomen?? Volgens mij is een paard echt uniek en kan je dat nooit namaken, maar dat is mijn eigen logica die nergens op gebasseerd is ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:22

Vanmiddag ook gezien en vond het geen slechte docu. Eigenlijk zeer vermakelijk. Je ziet heel mooi wat nature en nurture doen en de beelden van Piber zijn prachtig. Het had wel wat meer diepgang mogen hebben om echt goed te worden, maar het oppervlakkige maakt het welweer toegankelijker.

Vind de lipizzaner een bijzonder intelligent dier en dat gevoel kwam met de docu weer naar boven. Genoten van de mooie hoofden en sprekende ogen <3

Vond het schieten ook erg stijlvol gedaan. Er werd niet gesuggereerd dat dit in Wenen gebeurde maar juist in Italië, vlak bij het onderzoekscentrum. Klonen is een bijzondere wetenschap, maar ik vraag me af hoever dit toepasselijk is bij een individu (huisdier) zoals ons paard. Opvoeding en levenservaring, maar ook de expressie van de genen doen zo veel meer dan de genen op zich.

Overigens hoeft er niet een paard geslacht te worden om te kunnen klonen. Er is een eicel nodig, die kan je ook uit een levende merrie halen. Het is voor een dergelijk bedrijf denk ik goedkoper en gemakkelijker om slachtafval te gebruiken dan uit levende merries te spoelen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:26

Janneke2 schreef:
Op zich een prima systeem.
(Zou het waar zijn dat Piber de betere hengsten zelf verkoopt ipv aan 'Wenen' te leveren - oj...!)

Als dat zo is, dan is dat niet erg zakelijk. Wenen is het visite kaartje voor de fokkerij namelijk.

Hoe komt het trouwens dat zoveel lippizaners gefokt worden maar klaarblijkelijk zo weinig geexporteerd worden?

Die hengst in Florida vond ik helemaal niet mooi. Hij was niet barok, maar erg week in de rug en achter overbouwd. En dat was een kloon van een andere hengst.

De opfok in piber voegt alles toe vind ik. Die heuvels waar paarden tegenop galopperen, die krijgen een sterke rug en achterhand! En het gras is daar kruiden rijk, de lucht schoon en gezond. Een mooiere manier van opfokken bestaat niet. Ik probeer het zelf zo goed mogelijk te doen, maar dáár kan ik niet tegen op.
En klonen is allemaal aardig en wel, maar de opfok heeft denk ik toch grotere invloed.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 29-12-15 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:27

Sorry, Italie kan ook :j
Ik was te afgeleid omdat ik die man herkende.

Het was zeker een mooi beeld, maar ik had toch wat meer verwacht kwa geschiedenis.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:28

Als je meer van de geschiedenis wil weten raad ik Dier, bovendier aan, erg goed boek.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:28

Wanneer gebeurt het schieten? Ik wil get namelijk echt niet zien maar de documentaire wel.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:29

Ufurio4e schreef:
Wanneer gebeurt het schieten? Ik wil get namelijk echt niet zien maar de documentaire wel.

Er komt links onderin de hoek te staan dat ze in italie zijn. Dan gaat het schieten bijna gebeuren

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:30

Ja ik heb hem! Maar tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik er nooit aan begonnen ben :o

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:31

Mowgli4 schreef:
Ufurio4e schreef:

Er komt links onderin de hoek te staan dat ze in italie zijn. Dan gaat het schieten bijna gebeuren

Top. Dan spoel ik door. Thx

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:34

Jilletje schreef:
Ja ik heb hem! Maar tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik er nooit aan begonnen ben :o

Doen! Ik heb de stukjes zonder echt paard (WO 1 en 2 achtergrond) wat globaler door gelezen want daar liep ik wat op vast :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:08

Ik vond het een prima docu.

Jammer vond ik wel dat het voor een leek in de fokkerij niet echt duidelijk is waarom nu dat perfecte paard. Want dat gaat verder dan wat pigmentvlekken op een snoet.
Een goed verstaander kon het wellicht uit het beoordelen van de röntgenfoto's nog halen.

Ze hadden in de overgang naar het klonen het belang van selecteren op exterieur, gezondheid en bloedspreiding kunnen focussen en dan weet de kijker dat klonen niet echt een belangrijk tool is in het streven naar het perfecte paard daar een kloon de geschiedenis is en niet de toekomst.

Maar verder vond ik het mooi. De passie voor het fokken van een mooi, gezond en bruikbaar paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:10

Dat verhaal over de pigmentvlekken snapte ik niet helemaal. Ze vonden het bij de merrie 'fouten' en wilden de pigmentvlekken zo veel mogelijk beperken,
maar vervolgens lieten ze een hengst met veel meer pigmentvlekken op de bok springen :? :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:12

Ja,...die was wel apart. :D

Voor een leek die nu denkt een perfect paard heeft geen pigmentvlekken en dan komt de aanstaande pappa in beeld. :+ :D