Hippische wereld reageert op uitsluiting Bertram Allen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_xManadisx_

Re: Hippische wereld reageert op uitsluiting Bertram Allen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:49

Dat zou wel een verklaring zijn!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:00

_xManadisx_ schreef:
Ok, iedereen gaat hier over me heen vallen. Maar in de regels van de FEI wordt bleeding gebruikt om aan te duiden wanneer er gediskwalificeerd moet worden. Dat is dit in mijn ogen niet. Dit is een plekje, of de huid helemaal door is kun je niet eens zien op de foto.
Neemt natuurlijk niet weg dat dit niet mag gebeuren, maar de FEI moet beter vast gaan stellen wat er moet gebeuren.

De foto in de opening is al onduidelijk, maar op de andere foto`s is helemaal zo goed als niks te zien. Als het nu over een duidelijk doorspoorde flank ging, zou een ruiter zijn verlies ook wel genomen hebben.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:54

Ben ik de enige die me vooral afvraagt of Bertram ook was gediskwalificeerd als na de laatste rit Ludger Beerbaum, en niet publiekslieveling Michael Whittaker, nog op 2 had gestaan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:58

Nou... als je het publiek zag gaan bij Allen dan was wel duidelijk wie de lieveling was :D

En verder zoals de waard is vertrouwd ie z'n gasten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:02

Weet je, ik snap niet dat hier zo over gewauweld wordt. Blijkbaar was er bloed dus uitsluiting zoals in de regels. Dat het zo lang geduurd heeft is jammer maar wil ook zeggen dat ze blijkbaar heel goed overlegt hebben (of bang waren voor de reacties?) Either way vind ik hoe Adelinde er een flinke tijd terug mee om ging van veel meer sportiviteit tonen dan hoe de reacties nu zijn.
Al was het maar 1 druppel omdat ie geschoren is, gaan we dat echt goed praten? Is dat oké?
En morgen zijn twee druppels oke, en als het jaar om is dan kijkt niemand nog raar op als ze bloedend over de finish komen... Nee, laat ze hier maar flink streng op blijven. Het is toegelaten om met een beschermer te starten voor de flanken bij de jumping (tenminste; ik heb ze er al mee zien springen op dat niveau dus ik vermoed van wel) dus als ie echt zo'n gevoelig huidje heeft moet ie dat maar doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:09

Behalve in de OP (waar Allen zelf niet eens aan het woord komt - en bij Adelinde was er door derden/ directe bijstanders óók commentaar over die regel) is er volgens mij niemand in dit topic die echt valt over de uitsluiting, maar wel over de duur en manier van die discussie. En daar kun je idd je vraagtekens bij zetten. Ze lieten beelden zien van achter de schermen en je zag echt een flink ontgoochelde Allen die zich al klaar aan het maken was voor de uitreiking. Allemaal verbaasde gezichten. Als jij een paard controleert en je constateert bloed of een wond dan meldt je dat ook direct aan de ruiter. Aan de verbaasde gezichten was af te lezen dat dat blijkbaar niet (goed) gegaan was.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:12

Het is vooral, als bloed = bloed =uitsluiting de regel is, prima. Maar die regel gaat dan volgens mij al direct na de rit op. Als er zo lang over gediscussieerd moet worden is het op zijn zachts gezegd twijfelachtig of er uitgesloten moet worden op basis van het letsel. Als dan de knoop wordt doorgehakt op het moment dat een brit aan de leiding komt...Dan wordt de beslissing in mijn ogen discutabel. Als Betram met hetzelfde wondje direct na zijn rit was uitgesloten, had er geen haan naar gekraaid denk ik. Maar nu stinkt het zaakje en snap ik de verontwaardiging.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:21

Het is dat wat ik niet snap Sammie; Als de ruiter zelf er sportief mee om gaat, laat het dan, steun, oké, als die ruiter zich rot voelt over de uitsluiting, dat ze dan lovend over hem spreken, graag! :) Maar niet de commentaar zoals ze nu gegeven wordt. Die symbolische steun door het lint aan hem te geven, prachtig! Maar ga niet zeuren over een regel die IMO gewoon erg belangrijk is. :)

Op FB zag ik een hoop mensen reageren die dat de link deelde en dan zeggen dat ze dan ballet ook maar moesten af schaffen want daar komt ook bloed bij kijken en dat het een belachelijke regel is want wie heeft nog nooit een wondje bij zijn paard gereden.......
Waar zijn we dán mee bezig als die meningen zo rijkelijk aanwezig zijn? :?
De dag dat één van mijn paarden bloed na het rijden schaam ik me dood. Doet een collega ruiter het waarvan ik weet dat ie netjes rijdt, zal ik die persoon steunen maar ik ga niet zaniken over dat ze er te lang over deden. Want het is uit bescherming voor het dier. Beter een keer te veel dan een keer te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:36

Ruiter had toch ook zonder sporen kunnen rijden?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:41

Iedereen is het er wel mee eens dat regels regels zijn en deze nageleefd moeten worden, maar ik denk dat de vraag meer is: waarom word dit zo streng aangepakt maar zoals de genoemde Italiaanse ruiter bijvoorbeeld niet? Het is meten met 2 maten en dat is hetgeen wat veel tegen de borst stuit gok ik. Bloed is blijkbaar dus een gangbare maat om iemand uit te sluiten, terwijl een ruiter er niks aan kan doen ( a la Edward Gal). Dan maak je de sport kapot met zulke regels.
Dierwelzijn staat voorop, 100% mee eens, maar of dat niet anders kan dan zo...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:50

Sannnn schreef:
Iedereen is het er wel mee eens dat regels regels zijn en deze nageleefd moeten worden, maar ik denk dat de vraag meer is: waarom word dit zo streng aangepakt maar zoals de genoemde Italiaanse ruiter bijvoorbeeld niet? Het is meten met 2 maten en dat is hetgeen wat veel tegen de borst stuit gok ik. Bloed is blijkbaar dus een gangbare maat om iemand uit te sluiten, terwijl een ruiter er niks aan kan doen ( a la Edward Gal). Dan maak je de sport kapot met zulke regels.

WB strenge verbinding zou Gal er anders ook wel eens slechter uit kunnen komen dan jij denkt als daar regels op komen. :D
En van mij mogen ze dat zo invoeren (dat je op zijn minst punten af krijgt voor een strakke verbinding). En dan graag ook ineens controle op strakke neusriemen als het even kan.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:54

Het grootste probleem zit imo in het feit dat uitsluiting zo lang geduurd heeft.

Als het direct na de rit bekend gemaakt was, was het een heel ander verhaal geweest. Nu kwamen ze er pas mee op het moment dat hij zich al klaar aan het maken was voor de prijsuitreiking.

Als die official gelijk had gezegd 'Bertran; we zien iets wat niet in orde is (bloed), we moeten overleggen hoe we hier op gaan reageren en stellen de prijsuitreiking uit tot er duidelijkheid is. Hou er rekening mee dat ...'
Dan was er al een heel andere situatie ontstaan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:59

Sannnn schreef:

Bloed is heel meetbaar en daarom een gewilde maatstaf. Ruw rijgedrag is veel moeilijker, terwijl dat gevoelsmatig een veel eerlijker maatstaf zou zijn. Wanneer is het een keer een stevige ophouding en wanneer is het structureel flossen.
Overigens vond ik de uitsluiting van zowel Adelinde Cornelissen als Edward Gal beide zeer terecht en verre van discutabel.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:24

Best lastige kwestie aan de ene kant denk ik: tja wel wat overdreven dat ie wordt uitgesloten maar aan de andere kant waar trek je dan wel de grens..
Laatst bijgewerkt door Warboel op 23-12-15 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote eruit gehaald

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:01

Ayasha schreef:
Het is dat wat ik niet snap Sammie; Als de ruiter zelf er sportief mee om gaat, laat het dan, steun, oké, als die ruiter zich rot voelt over de uitsluiting, dat ze dan lovend over hem spreken, graag! :) Maar niet de commentaar zoals ze nu gegeven wordt. Die symbolische steun door het lint aan hem te geven, prachtig! Maar ga niet zeuren over een regel die IMO gewoon erg belangrijk is. :)

Op FB zag ik een hoop mensen reageren die dat de link deelde en dan zeggen dat ze dan ballet ook maar moesten af schaffen want daar komt ook bloed bij kijken en dat het een belachelijke regel is want wie heeft nog nooit een wondje bij zijn paard gereden.......
De dag dat één van mijn paarden bloed na het rijden schaam ik me dood. Doet een collega ruiter het waarvan ik weet dat ie netjes rijdt, zal ik die persoon steunen maar ik ga niet zaniken over dat ze er te lang over deden. Want het is uit bescherming voor het dier. Beter een keer te veel dan een keer te weinig.

Precies dat.
Ik had gereageerd op Horses en ik vind het dus echt shockerend hoeveel ruiters op facebook het normaal vinden dat je je paard verwondt bij het rijden. Opmerkingen als 'het is maar een schaafwondje ', 'hier gaat hij echt niet dood aan', en zelfs 'elke ruiter spoort zijn paard toch wel eens door ' vielen rondom.
Ongelukjes kunnen gebeuren, maar ik vind het bizar hoeveel mensen het maar normaal vinden dat je er met je sporen wondjes intrapt. Ik vind die dikke strepen al heel erg. :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:16

Normaal is het niet, maar het kan idd wel eens gebeuren. (en dan ten alle tijde hoop ik dat het per ongeluk gebeurt en niet bewust of expres) Je behoort het gewoon niet op te zoeken. (want dat is dan de volgende stap) Beestje zal er idd niet aan doodgaan, maar ik vind de uitsluiting (ondanks dat het echt een bloedspannende (pun intented) rit was) gewoon terecht. Dit is een duidelijke regel evenals balk eraf is een strafpunt. Duidelijk signaal naar de breedtesport. Dit is niet de bedoeling. Dus ook al gebeurt het wel eens, er volgt gewoon uitsluiting.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:46

Ik heb ook weleens een paard doorspoord en ik ben echt niet een hele lompe of grove ruiter. Het dier kreeg al wondje toen ik een keer het gespje van de sperriem op een andere plek had geschoven dan normaal. Heel gevoelig huidje en rond de verharing is dat nog eens 3x zo erg. Vind ik het normaal? Nee dat niet maar ik snap wel dat het kan gebeuren. Paard bezorgt mij ook weleens per ongeluk een schaafwond of blauwe teen.

Desondanks ben ik het wel eens met de diskwalificatie. Het is heel zuur voor Allen, helemaal de manier waarop het is verlopen maar als je zo iets door de vingers gaat zien waar ligt dan nog de grens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:47

Ayasha schreef:

Precies! Dat dus. :j

Of het nou pech was of niet doet er niet toe. Dat het wellicht slechts een nanoliter bloed was of veel meer dan dat, maakt ook niets uit. En dat je het bloed nauwelijks ziet op een (overigens erg vage) foto die de ruiter op social media heeft geplaatst ook niet.

De officials hebben gemeend dat er sprake was van bloed en daar consequenties aan verbonden. En de enige sportieve reactie die er bestaat is er begrip voor hebben. Je kunt in plaats van het slachtoffer uithangen ook uitdragen dat je erachter staat dat in jouw sport het welzijn van het dier voor het winnen gaat. Zelfs als dat betekent dat dat een keer in je eigen nadeel uitpakt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:53

Tobbes schreef:
Ruiter had toch ook zonder sporen kunnen rijden?

Te makkelijke oplossing %)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:53

Urielle schreef:
Ayasha schreef:

Precies dat.
Ik had gereageerd op Horses en ik vind het dus echt shockerend hoeveel ruiters op facebook het normaal vinden dat je je paard verwondt bij het rijden. Opmerkingen als 'het is maar een schaafwondje ', 'hier gaat hij echt niet dood aan', en zelfs 'elke ruiter spoort zijn paard toch wel eens door ' vielen rondom.
Ongelukjes kunnen gebeuren, maar ik vind het bizar hoeveel mensen het maar normaal vinden dat je er met je sporen wondjes intrapt. Ik vind die dikke strepen al heel erg. :o

Heb me er ook over verbáásd. Je krijgt direct de neiging om eens een middagje met een pin in hun gezicht te porren. }:0 }:0

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:22

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:38

Persoonlijk vind ik dit ook wat overdreven maar regels zijn regels. Ik vind meer de manier waarop hij te horen kreeg dat hij gediskwalificeerd werd onproffessioneel. Voor iedereen die zegt dat sporen verbannen moeten worden, beter je paard een keer doorsporen dan rijden zonder sporen en hem gebroken ribben trappen, zoals bij menig manegepony wel eens wil gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:45

CestLaVie_97 schreef:
Voor iedereen die zegt dat sporen verbannen moeten worden, beter je paard een keer doorsporen dan rijden zonder sporen en hem gebroken ribben trappen, zoals bij menig manegepony wel eens wil gebeuren

Beter je paard een keer doorsporen??? Dat iets per ongeluk gebeurt begrijp ik nog, maar dit?!

Sorry hoor, maar als doorsporen of gebroken ribben trappen de enge manier is waarop je met je paard kunt werken, klim er dan in vredesnaam nooit meer op. Dan hoor je niet op de rug van een paard thuis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:47

Het hoort allebei niet, maar dat wil niet zeggen dat een paard niet dood voor je been kan worden of zijn waardoor je wel eens wat feller in moet werken. Dan is het wat makkelijk roepen klim er dan niet op, maar zo simpel zit het niet in elkaar. :+ Overigens zou ik de opmerking van Cestlavie vooral letterlijk nemen.. en niet de conclusie trekken die jij nu doet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:51

Sammie schreef:
Het hoort allebei niet, maar dat wil niet zeggen dat een paard niet dood voor je been kan worden of zijn waardoor je wel eens wat feller in moet werken. Dan is het wat makkelijk roepen klim er dan niet op, maar zo simpel zit het niet in elkaar. :+

Dat rijden lastig is weten we allemaal. En dat het lastig is om een paard dat niet op beenhulpen reageert actief te krijgen weten we ook allemaal. Maar als je meent te kunnen zeggen dat je best een paard mag doorsporen, omdat je het anders "gebroken ribben moet trappen" dan ben je mijns inziens een beetje van je padje af. Zowel rijkunstig als moreel.