Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_xManadisx_ schreef:Ok, iedereen gaat hier over me heen vallen. Maar in de regels van de FEI wordt bleeding gebruikt om aan te duiden wanneer er gediskwalificeerd moet worden. Dat is dit in mijn ogen niet. Dit is een plekje, of de huid helemaal door is kun je niet eens zien op de foto.
Neemt natuurlijk niet weg dat dit niet mag gebeuren, maar de FEI moet beter vast gaan stellen wat er moet gebeuren.

Maar niet de commentaar zoals ze nu gegeven wordt. Die symbolische steun door het lint aan hem te geven, prachtig! Maar ga niet zeuren over een regel die IMO gewoon erg belangrijk is.

Sannnn schreef:Iedereen is het er wel mee eens dat regels regels zijn en deze nageleefd moeten worden, maar ik denk dat de vraag meer is: waarom word dit zo streng aangepakt maar zoals de genoemde Italiaanse ruiter bijvoorbeeld niet? Het is meten met 2 maten en dat is hetgeen wat veel tegen de borst stuit gok ik. Bloed is blijkbaar dus een gangbare maat om iemand uit te sluiten, terwijl een ruiter er niks aan kan doen ( a la Edward Gal). Dan maak je de sport kapot met zulke regels.
Dierwelzijn staat voorop, 100% mee eens, maar of dat niet anders kan dan zo...

Sannnn schreef:Iedereen is het er wel mee eens dat regels regels zijn en deze nageleefd moeten worden, maar ik denk dat de vraag meer is: waarom word dit zo streng aangepakt maar zoals de genoemde Italiaanse ruiter bijvoorbeeld niet? Het is meten met 2 maten en dat is hetgeen wat veel tegen de borst stuit gok ik. Bloed is blijkbaar dus een gangbare maat om iemand uit te sluiten, terwijl een ruiter er niks aan kan doen ( a la Edward Gal). Dan maak je de sport kapot met zulke regels.
Dierwelzijn staat voorop, 100% mee eens, maar of dat niet anders kan dan zo...
Ayasha schreef:Het is dat wat ik niet snap Sammie; Als de ruiter zelf er sportief mee om gaat, laat het dan, steun, oké, als die ruiter zich rot voelt over de uitsluiting, dat ze dan lovend over hem spreken, graag!Maar niet de commentaar zoals ze nu gegeven wordt. Die symbolische steun door het lint aan hem te geven, prachtig! Maar ga niet zeuren over een regel die IMO gewoon erg belangrijk is.
![]()
Op FB zag ik een hoop mensen reageren die dat de link deelde en dan zeggen dat ze dan ballet ook maar moesten af schaffen want daar komt ook bloed bij kijken en dat het een belachelijke regel is want wie heeft nog nooit een wondje bij zijn paard gereden.......
Waar zijn we dán mee bezig als die meningen zo rijkelijk aanwezig zijn?
De dag dat één van mijn paarden bloed na het rijden schaam ik me dood. Doet een collega ruiter het waarvan ik weet dat ie netjes rijdt, zal ik die persoon steunen maar ik ga niet zaniken over dat ze er te lang over deden. Want het is uit bescherming voor het dier. Beter een keer te veel dan een keer te weinig.
Ayasha schreef:Het is dat wat ik niet snap Sammie; Als de ruiter zelf er sportief mee om gaat, laat het dan, steun, oké, als die ruiter zich rot voelt over de uitsluiting, dat ze dan lovend over hem spreken, graag!Maar niet de commentaar zoals ze nu gegeven wordt. Die symbolische steun door het lint aan hem te geven, prachtig! Maar ga niet zeuren over een regel die IMO gewoon erg belangrijk is.
![]()
Op FB zag ik een hoop mensen reageren die dat de link deelde en dan zeggen dat ze dan ballet ook maar moesten af schaffen want daar komt ook bloed bij kijken en dat het een belachelijke regel is want wie heeft nog nooit een wondje bij zijn paard gereden.......
De dag dat één van mijn paarden bloed na het rijden schaam ik me dood. Doet een collega ruiter het waarvan ik weet dat ie netjes rijdt, zal ik die persoon steunen maar ik ga niet zaniken over dat ze er te lang over deden. Want het is uit bescherming voor het dier. Beter een keer te veel dan een keer te weinig.
Urielle schreef:Ayasha schreef:Het is dat wat ik niet snap Sammie; Als de ruiter zelf er sportief mee om gaat, laat het dan, steun, oké, als die ruiter zich rot voelt over de uitsluiting, dat ze dan lovend over hem spreken, graag!Maar niet de commentaar zoals ze nu gegeven wordt. Die symbolische steun door het lint aan hem te geven, prachtig! Maar ga niet zeuren over een regel die IMO gewoon erg belangrijk is.
![]()
Precies dat.
Ik had gereageerd op Horses en ik vind het dus echt shockerend hoeveel ruiters op facebook het normaal vinden dat je je paard verwondt bij het rijden. Opmerkingen als 'het is maar een schaafwondje ', 'hier gaat hij echt niet dood aan', en zelfs 'elke ruiter spoort zijn paard toch wel eens door ' vielen rondom.
Ongelukjes kunnen gebeuren, maar ik vind het bizar hoeveel mensen het maar normaal vinden dat je er met je sporen wondjes intrapt. Ik vind die dikke strepen al heel erg.
CestLaVie_97 schreef:Voor iedereen die zegt dat sporen verbannen moeten worden, beter je paard een keer doorsporen dan rijden zonder sporen en hem gebroken ribben trappen, zoals bij menig manegepony wel eens wil gebeuren
Overigens zou ik de opmerking van Cestlavie vooral letterlijk nemen.. en niet de conclusie trekken die jij nu doet
Sammie schreef:Het hoort allebei niet, maar dat wil niet zeggen dat een paard niet dood voor je been kan worden of zijn waardoor je wel eens wat feller in moet werken. Dan is het wat makkelijk roepen klim er dan niet op, maar zo simpel zit het niet in elkaar.