Paard slaat op hol na schot van jager

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:56

Nou Solleke, prima toch, jij jouw plezier in jouw werkgebied, wij plezier in ons beheren. Heeft iedereen plezier. Vanmiddag nog heerlijk zitten genieten van de rennende hazen, ze hebben een zwaar jaar gehad met natheid, en veel vossen in het gebied. Is niet anders, maar heb er wel van genoten :)

Nou het zal wel bijna kerst zijn, jij plezier, ik plezier, en een fatsoenlijke discussie hier. :D

Oh edit ik zie nu net dat jij in België woont! Sorry ik weet niet of jullie andere regels hanteren, of hoe het er daar aan toe gaat, dat moet ik je eerlijk bekennen!
Laatst bijgewerkt door ingeb0rg op 18-12-15 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:59

Ik heb ze nog uit mijn weiland gestuurd waar de paarden in stonden, waren over het hek gesprongen. Ik op hoge poten erheen; we hebben toestemming van de eigenaar van het land. Nou das knap want die staat hier heel woest recht voor je neus en wil dat jullie nu direct vertrekken. Na nog wat opmerkingen van hun kant zijn ze boos vertrokken want ze vonden het onterecht.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:05

Ik heb alleen maar respect voor echte jagers, en daarmee bedoel ik diegenen die hun zaakjes op orde hebben, respect voor hun materiaal en de natuur hebben, en regels naleven, zoals jouw vader ingeb0rg.

Het probleem is ook generalisatie, en ik zie ook een hoop onwil van de anti-jacht kant om zich te verdiepen in de materie en een gesprek aan te gaan met jagers die wel alles op orde hebben. Dat vind ik enorm jammer.
Daarnaast zou er inderdaad meer geld beschikbaar moeten zijn om illegale jacht te bestrijden.

@Solleke, ik vind het vooral erg dubbel dat iemand die voor een natuurorganisatie werkt een dialoog met jagers aan wil gaan die duidelijk de regels breken, onder het mom 'samenwerking'. Lijkt me dat je juist niet zou moeten willen samenwerken met dat soort mensen. Banden en vertrouwen herstellen werkt alleen maar als wetten ook nageleefd worden, lijkt mij.

Sicayes

Re: Paard slaat op hol na schot van jager

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:08

Jammer dat een paar rotte appels het weer moeten verpesten.. bij ons word er ook netjes geïnformeerd. Zo kregen we van de week van de staleigenaresse een appje dat ze vandaag langs het spoor zouden gaan jagen in de ochtend.

Prima geregeld..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:09

Als men zich nu eerst eens daadwerkelijk in de jacht in Nederland gaat verdiepen alvorens allerhande onzin het internet op te slingeren dan zou dat een hoop schelen. :roll:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:15

Drifter: ik ging me eigenlijk niet meer mengen in de discussie maar...

zo zwart-wit is het natuurlijk niet. De jager die toegeeft zich niet aan de quota te houden (opnieuw met bijhorende schaapachtige grijns - hij weet goed genoeg dat dat niet kan), is verder opzich best een aangename kerel en gesprekspartner.

Met meteen de kont tegen de krib gooien kom je geen meter verder. De praktijken gaan toch door, behalve dan dat je na aangifte bij geen enkele jager in de regio meer kan aankloppen want dan ben je "de slechte"

In mijn privé tijd... tja, dat heb ik al aangegeven. Ik vind jacht walgelijk en kan oprecht niet begrijpen hoe je een levend, ademend dier kan doodschieten (en ja, ik ben vegetariër, voor die discussie begint....)

Ik heb wél al aangegeven bij mijn werk illegale jacht te willen aangeven. Waarop mijn diensthoofd me meedeelt dat de politie zo'n dingen gewoon laat gaan.. Dan is de dialoog gaande houden en op die manier, vanuit een goede verstandhouding, proberen de dingen te veranderen vaak verstandiger.

Niet enkel met de jacht, maar ook met de landbouwers hebben we zo onze conflicten. Ook hier is dialoog verstandiger dan het hard tegen hard spelen. Uiteindelijk zijn we allemaal samen voor behoud van open ruimte, laten we elkaar daarin hopelijk ook vinden en een samenwerking tot stand brengen. Ipv tegen elkaar uitgespeeld worden en dan is de grote verliezer de natuur.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:57

8nnemiek schreef:
Hoe zit dat nu met schieten op katten?
Schijnbaar mag er in een paar provincies op verwilderde katten worden geschoten..
En nu schijnt er nota bene een dierenarts te zijn die hoofd is van een jagersvereniging, en die (op tv?) verkondigde dat alle katten zonder bandje verwilderd zijn en mogen worden afgeschoten?! _-:( 8)7 Een levensgevaarlijk bandje wat je niet eens ziet van een afstand.. Ik zag laatste een vrouw op tv wiens tamme kat van dichtbij midden op straat was afgeschoten, een kat die altijd op vreemden af liep om kopjes te geven..

Ik ben zelf al een hele tijd niet met mijn hond het bos in geweest. Die heeft de hoogte en kleur van een ree, ik ben als de dood dat ik zo'n idioot tegen kom :=

Waaat, dat meen je niet. Heb dan nu geen katten meer, maar die van mij had ook nooit een bandje om. Ja eerst wel, tot ze een keer thuis kwam met dat bandje half in dr oksel; oksel helemaal kapot geschuurd. Is ze waarschijnlijk ergens achter blijven haken en natuurlijk doorgetrokken. Was ook nog zo'n veiligheidsbandje ook nog, waarmee dat in theorie niet eens hoorde te gebeuren. Sindsdien had ze ook geen bandje meer om.
Trouwens; dat bandje was praktisch in dezelfde kleur als dr vacht, dus van een afstandje zag je dat bandje niet eens.
Van een dierenarts zou je toch wat meer inzicht verwachten.

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:00

@Ingeborg:
Citaat:
Nou ik beleef er wel plezier aan, om mee te gaan op jacht, en in de lente het gespuis vrolijk te zien rennen en opbloeien en zich een nieuwe populatie vormt. Ik beleef plezier eraan om met mijn hond mee op jacht te gaan en haar in haar element te zien en stukken wild binnen te brengen.

Ik kan me dat niet voorstellen, de nieuwe "kleine" populatie vormt zich en dan plezier erin hebben als het oud genoeg is om dat dood te schieten. Net alsof je een nest puppies/kittens op ziet groeien en niet kan wachten tot ze oud genoeg zijn om ze dan later neer te schieten. Het beheren klinkt me al zo arrogant in de oren, volgens mij zijn alle dieren zonder ons gebeheer een stuk beter af. Laat mij maar struikelen in het bos over het wild, maar daar krijgt het de kans niet voor omdat alle volgens beheer neergeknald wordt.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:15

Dan kan je je dat niet voorstellen :) Maar wellicht kan je je dat niet indenken, dat is niet erg. Bovendien, als de populatie in het gebied gewoon gezond is, waarom afschot? Dat probeer ik al een paar pagina's uit te leggen. Maar ik schaam me niet voor mijn uitspraken. Hoe moeten we het anders noemen? Ik heb het woord niet bedacht, "afschotbeleid" "populatiebeheer" hoe wil je het noemen? Als het je beter in de oren klinkt wil ik er best een andere naam aan geven.

Ja, de dieren zijn inprincipe zonder beheer ook goed af, maar dan moet je daar wel de ruimte voor hebben. Het is een utopie om te denken dat er in Nederland gezonde gebieden overblijven zonder te "beheren" We hebben hier niet genoeg ruimte, en een stukje land met een hek eromheen is hier nou eenmaal natuur. En daar zal je je verantwoording voor moeten nemen.

Wij wonen vlakbij de waterleidingduinen, en aangezien het daar barst van de damherten, waarvoor ze nu gekozen hebben om die wel te gaan inperken, zal mijn vader ook minder vaak zijn bed uit gebeld worden om een genadeschot te geven als er weer eentje is aangereden. Wat erg vaak gebeurt. Veel te vaak.

Bovendien, wat gezond is wordt niet zomaar geschoten hoor. Dus maak je niet ongerust, wild hoor je niet te zien, en wild hoor je niet over te struikelen. De uitdaging is om een mooie balans te vinden. Er zijn veel vossen geweest die de jonge hazen hebben gepakt, met een enkele vos in je gebied is niets mis, die helpt je mee met je gebied in stand te houden, maar met 5/6 vossen is het wel een gevaarlijke bende. Daar hebben wij last van gehad. En dus? Worden er geen hazen en konijnen geschoten. Het is heel simpel. Het is de balans zoeken. En sorry, de vergelijking puppies/kittens, ja ik kan me daar niet in verplaatsen. Ik hou die werelden gescheiden.

Maar ik snap prima dat het voor jou lastig kan zijn :)

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:19

Ik kan alleen maar praten over wat ik zelf meemaak en ervaar en ik vind het vreselijk.
Nog een voorbeeld, een paar weken geleden tijden de mais afdoen, dan staan ze met het geweer in de aanslag te wachten tot de maaimachines die doodsbange beestjes uit het maisveld jagen.
En als ze dan uit het maisveld komen dan schieten ze ze dood, lekker sportief!
Nee, ik heb het niet op jagers, hoe mooi ze het ook weten te vertellen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:43

Tja je kunt beheer niet leuk vinden; nodig is het wel.
We hebben tenslotte hier in Nederland alle natuurlijke vijanden uitgeroeid. Groot wild kan zich dus redelijk (auto's zijn tenslotte ook dodelijk voor een zwijn of ree) ongestoord voortplanten. Maar Nederland is veel te klein om dat onbeperkt toe te kunnen laten; anders wordt heel Nederland als de Oostvaarderplassen in winter.
En dat kan toch ook zeker de bedoeling niet zijn. Dus tja, hoewel ook ikzelf het hele idee van natuurbeheer onprettig vind, het is wel nodig. Jagers die zich daarmee bezig houden doen gewoon nuttig werk.
En ook genoeg natuurgebiedjes in Nederland waar ook klein wild redelijk onbeperkt zn gang kan gaan. En aan de ene kant is dat prachtig, maar over populatie is gewoon ongezond en levert een hoop dierenleed op.

Plezierjagers zijn gewoon uitschot in mijn ogen.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:52

Ik ben absoluut tegen de plezier jacht. Vind dat dit is voorbehouden aan het officiele natuurbeheer. Ik snap dat het soms nodig is binnen de beperkte gebieden in Nederland.

Mijn stuk grond waar mijn 3 paarden op lopen ligt in het midden van een jachtgebied. De eerste keer dat ze vlak bij mijn paarden schoten was ook meteen de laatste. Ik heb de vergunning voor ons stuk gelijk ingetrokken. Ze mogen nu niet meer binnen een straal van een kilometer jagen. Heb er nu dus ook geen last meer van.

Zelfs als de buurman het toestaat mag het niet meer binnen een bepaalde afstand van mijn terrein.

Als je bezwaar hebt zou ik hier dus maar eens naar informeren.

Ik heb nare ervaring met plezierjagers, maar ook goede met professionele jagers.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:20

Hier wordt niets gemeld. Jagers direct langs mijn wei in de sloot. Ben ook bang dat mijn paarden in de omheining belanden. Ons poesje verstopte zich in de schuur uit pure angst.Drijfjacht op vossen vind ik erg naar om mee te maken. Het is gewoon afmaken. Bij de jagers ook een schreeuwend ventje van een jaar of 10. Met stokken slaand op de struiken. Daarnaast andere meelopers die het kicken vinden. En inderdaad eerlijk toegeven dat ze de populatie fazanten in de gaten houden, om ze te kunnen blijven schieten.(De vos is dan de concurrent?)Ik zie het zo: Het jachtinstinct van de mens komt boven. Het gaat niet om natuurbeheer. Op zich prima als je honger hebt en niets anders voirhanden is, maar verder? Nee, vreselijk.Overigens zijn de meningen sterk verdeeld over het nut van afschieten van bijv.vossen. Vossen eten veel muizen. En waar hadden we ook alweer een plaag van vorig jaar? Juist: Muizen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:22

Jinks schreef:
Ik heb de vergunning voor ons stuk gelijk ingetrokken. Ze mogen nu niet meer binnen een straal van een kilometer jagen. Heb er nu dus ook geen last meer van.

Zelfs als de buurman het toestaat mag het niet meer binnen een bepaalde afstand van mijn terrein.

Dat is wel interessant. Kun je echt aangeven dat jagers niet binnen een bepaalde afstand rond je terrein mogen komen?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:42

Het is wel zo, dat als je die vergunning aanvraagt, wat gewoon kan hoor! En je hebt bijvoorbeeld een boer naast jouw terrein die ontheffing heeft en welke grenzend is aan jouw terrein waar dus niet gejaagd mag worden. De schade van de boer niet vergoed wordt door het faunafonds, waar het meeste geld van de jagers naartoe gaat.

Dus laat je hier wel goed over informeren, het is niet relaxed dat je straks getrouwtrek krijgt over schadevergoedingen. Dit is alleen als het naastliggende terrein naast jou wel ontheffing heeft en er een agrarisch bedrijf zit, voor de rest maakt het niet uit :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:03

Jammerlijk bericht dit maar helaas hoor ik dit soort fratsen vaker.Er zijn welzeker fatsoenlijke jagers en daar zul me niet over horen. Maar met de dingen zoals het bericht dat ik hier lees mag het van mij vortaan afgeschaft worden. 2 weken terug nog een kat gevangen waarvan een voorpootje afgeschoten was. Zwerfdier en een beetje wild maar wel vriendelijk. Kwam eens in de zoveel tijd brokjes bij mij halen. Totdat ie mauwend voor de deur zat. Ja de DA heeft bevestigd dat het een kogel was. Komt helaas best vaak in het gebied waar ik woon voor. Bah gewoon weg

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:14

Een kogel of een schot hagel? Dat is namelijk wel essentieel.. Jagers schieten met hagel, en alleen grofwild met een kogel. En sommige mensen zijn ook niet zo vriendelijk.

Ze zijn er wel hoor die jagers die op katten schieten, maar daar hoef ik niks mee te maken te hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:15

Jacht moet helaas soms gebeuren maar dan wel respectvol. Jagen in een wei pal naast paarden is niet professioneel.

Heb op een stal gedtaan waar stalhouder een "jager" was. Had vast alle papieren maar was een echte cowboy. Met zijn maten pal naast de paardenwei jagen vol lol en schreeuwen, geweer niet geknakt tijdens het lopen maar schietklaar. Een van zijn fijne maatjes vond het nodig om terwijl ik aan het longeren was over de longeerbak een houtduif proberen te schieten.

Nou dat heeft hij geweten, ik was zo witheet van woede dat ik wat naar zijn kop heb gegooid raak, sukkel. Zoiets doe je niet en ergste was stalhouder had er lol om {:)-:(

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:19

Hier is het ook weer raak met de jagers. Dinsdag nog. Liep met paard over de weg uit te stappen, komt een auto langs en die man zij nog vriendelijk gedag. Na een paar meter opeens giga knallen. Zat meneer gewoon vanuit een rijdende auto op de ganzen te schieten.
Gelukkig luistert paardlief erg goed en stond na een paar galoppassen alweer stil.

Ook jagers gehad die onze katten en honden dreigden af te knallen, dat was in Belgie.

En jagers die vrolijk tijdens dressuurwedstrijden met hun honden gaan jagen, gevolg de hazen die uit pure angst door de ring vlogen.

Best hoor dat mensen jagen voor hun eten of voor echte populatiebeheer. Maar wel graag met respect naar de omgeving.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:23

Jammer dat door een paar rotte appels alle jagers over dezelfde kam worden geschoren. Mijn vriend is zelf ook jager, vroeger verachtte ik ook alles wat met de jacht te maken had, maar hij heeft me anders doen inzien. Het zit heus niet allemaal zo in elkaar dat ze gewoon voor het plezier random dieren afknallen.
Ik weet niet hoe de jachtwetgeving in Nederland zit, maar in België kom je heus niet zo makkelijk aan een jachtvergunning. Daarbij moet elk geschoten dier door de boswachter gecontroleerd worden, en als ze een verkeerd dier hebben geschoten of een dier geraakt hebben maar niet hebben kunnen vangen staan er ontzettend strenge boetes op die tot in de 1000'en euro's kunnen oplopen.
Als de jacht zou worden afgeschaft krijg je van die toestanden dat everzwijnen in woonwijken gaan ronddwalen, zoals hier in België nog niet zo lang geleden gebeurd is. Weten jullie wel hoe agressief die dieren zijn?
Helaas zijn er ook veel Belgische jagers die hun examen in Frankrijk gaan afleggen omdat het daar makkelijker schijnt te zijn.. Tja, dan krijg je soms wel van die rotte appel toestanden. Kan de frustratie van sommigen hele goed begrijpen. De buurman van de staleigenaar 'jaagt' ook, geen idee als hij een vergunning heeft. Heb het één keer meegemaakt dat ik de kogel gewoon langs mijn oren voelde doorvliegen toen ik mijn paarden uit de weide ging halen. Meneer had er niet beter op gevonden om vanuit zijn tuin, die achter de weide ligt, op een duif proberen te schieten, beweerde dat hij me niet gezien had. Kogel had maar hoeven af te ketsen en mij of mijn paarden te raken {:)-:(

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:44

Ingeborg, ik vind dat je op een mooie, duidelijke en eerlijke manier de jacht uitlegt.

Ik heb het idee dat er ook een verschil is geografisch gezien?
Zelf ben ik ook betrokken bij de jacht met mijn hond in het zuiden van limburg.
Ik kom hier nooit zomaar jagers tegen, alles goed georganiseerd eigenlijk. De gebieden zijn hier ook niet zo wijds dat je zomaar wat kunt doen zonder dat iemand erachter komt.

Aangeschoten wild hebben wij hier zelden en als het al zo is dan gaat er een hond achteraan en is het, cru gezegd, zo afgelopen. Dicht bij paardenweien heb ik niet meegemaakt...

Er zit meer wild nog verstopt dan de mensen denken. Je moet weten waar je moet kijken en hoe je sporen kunt vinden. Met gewoon door het bos wandelen zullen ze niet op je pad rollen.

Normaal gezien moet eerbiedig met het wild omgegaan worden. Dat wilt ook zeggen op een eerbiedige manier met je meedragen, aan het einde van de jachtdag wordt er vaak een tableau gemaakt met wild en met hoorngeblaas geeerd en er gaat geen stuk wild verloren.

Een vegetarier kan mij de mond snoeren maar ieder ander die zegt dat de jacht "zielug" is moet eens goed nadenken over welke lijdensweg het stukje vlees uit de supermarkt heeft ten opzichte van het konijn dat een vrij leven heeft gehad met een korte snelle dood...

Rotte appels vind je altijd en ik schaam mij ervoor dat ze blijkbaar toch rondlopen maar in mijn omgeving zijn het allemaal jagers met een enorme kennis en hart voor de natuur :)

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:49

Wij wonen dichtbij Postel ( 45 vierkante kilometer bosgebied ) en ik heb hier in 10 jaar nog nooit een wild zwijn in het dorp gezien, hooguit wat ree-tjes in de achter tuin, dus ik denk dat het wel meevalt.
En hoe kan ik zien of ik te maken heb met een "echte "jager, ze hebben allemaal een groen pak aan en een geweer op zijn rug en als ik ze aanspreek dat ze te dicht bij mijn huis en dieren schieten, krijg ik een grote bek en een sarcastische vraag of ik wel een vergunning heb voor mijn rijbak???
Nee, mijn vrienden zijn het niet.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:50

Ik als "poldermeisje" heb in mijn jeugd regelmatig drijf jachten meegelopen. Vond het spannend en machtig interessant. Mijn opa en oom waren jager en ik stond er dan met mijn neus bovenop hoe dat klaar gemaakt werd. Nu jaren later snap ik er niets van! Het spelletje jagen van toen vind ik nu verschrikkelijk. Met 20 man in een linie weilanden en boomgaarden uitkammen.

Nu hebben we een fijne jager die we kunnen bellen als we overlast hebben van kraaien of ganzen etc. En 1x per jaar schieten ze dan op hazen. Een vos is het toverwoord. Als je dat hebt gezien worden alle jagers opgetrommeld en rijden ze dagen rond . Maar die dieren zijn ook zo lastig te bejagen dat het een euforie is als ze ze dan eindelijk hebben...

Hij komt het altijd even melden en dan zet ik de paarden binnen maar hier schrikken ze er eigenlijk niet van ook al staan ze in de wei. Maar vind het altijd netjes dat hij het zegt dat ik ze dat uurtje gewoon even ophaal.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:51

Dankjewel voor je compliment Blondie! Ik ben er ook van overtuigd door inzicht in zaken te geven en op een geduldige manier vanuit mijn oogpunt dingen uit te leggen, we verder komen in deze discussie als dat we oogkleppen op hebben (geldt voor pro en anti) en een agressieve houding aannemen.

Ik denk dat het ook geografisch is inderdaad, ik zit in Noord-Holland vlakbij Schiphol, waar ook een ander beleid mbt de ganzen bijvoorbeeld wordt gehouden. Hier is ook altijd alles goed georganiseerd hoor! Maar het is inderdaad provincie gebonden, wat het ook interessant maakt en leerzaam!

Ik sta voor iedereen open, ook mensen die anti zijn. Ik heb soms alleen het gevoel dat ondanks mijn open houding mensen zeer vooringenomen zijn en selectief lezen. En niet open staan voor goede informatie vanuit de praktijk. Dat vind ik oprecht jammer.

Maar moet zeggen dat het hier op bokt weg fatsoenlijk is! Meestal krijg ik wel een paar scheldwoorden naar m'n hoofd of bedreigingen :D hier zijn ook mensen die hele nuttige dingen aankaarten waar je normaal over in gesprek kan, dat is gewoon heel belangrijk!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:57

Ingeborg,
Bedankt dat je ons een toelichting geeft over hoe jij het ervaart aan de andere kant.
Maar zo te lezen houd jouw vader zich echt bezig met het inperken van overbevolking. Als ik dan kijk naar bv de Veluwe en het zwijnen aantal die daar om de zoveel jaren word ingeperkt, kan ik daar wel achterstaan. Mits dit normaal en goed gebeurt.
Op de Veluwe worden ook tellingen gedaan en op die basis wel of niet geschoten.

Dit gebeurde onlangs hier in de regio ook met vossen. D'r waren er gewoon veel te veel, en in het bos zag je geen konijn, haas of fazant meer lopen. Zag je die, nou dat was gewoon zeldzaam geworden. Omliggende boerderijen hadden ondertussen ook overlast van de vossen.
Ook daar hebben ze de overpopulatie ingeperkt.

Maar helaas zie je hier in de polder ook een groep rotte appels. Waar letterlijk 4 jagers vlak naast elkaar in de lijn tegelijk gaan schieten op een haas. De glans in hun ogen omdat ze met z'n vieren een haas compleet hebben doorzeeft met hagel.
Katten zien veilig zijn, opgevraagd en zonder toestemming op je land gaan jagen.
Zelfs jagend met geladen geweren op de openbare weg (oke wel in de polder) aan het jagen zijn. Niet uitkijkend en enig besef wat er om hun heen gebeurt.
Voor dit soort mensen kan ik geen enkel respect hebben, en deze manier mag van mij goed hard aangepakt worden.