Jeroen Dubbeldam over teleurstelling uitslag sportgala

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:43

Ik denk dat we allemaal wel genoeg onkunde in de absolute top van de paardensport zien. Wat dat betreft kan je met weinig talent en veel geld toch net even een stapje verder raken dan in een sport als atletiek. Maar dat is mijn mening.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:02

Jannepauli schreef:
Ik stel voor dat we een BOKT AWARD in het leven roepen!
Een leuke medaille met het bokt-logo erop . Dan reiken we die uit bij Jeroen op stal met een bos prachtige bloemen en een fles champagne.
Dan weet Jeroen dat hij tenminste door het paardenvolk gewaardeerd wordt en als een van de bokt-fotografen meegaat kan er een leuke reportage van gemaakt worden.

Ik vindt dit eigenlijk niet eens zown gek idee, ik duik even om de tafel met een Bekermaker of we iets voor mekaar kunnen krijgen.....

Sammie

Re: Jeroen Dubbeldam over teleurstelling uitslag sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:04

Je mag de naam van bokt niet zomaar gebruiken bij een award hoor.. Eerste stap is dus beheer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:05

Niniane schreef:
Ik denk dat we allemaal wel genoeg onkunde in de absolute top van de paardensport zien. Wat dat betreft kan je met weinig talent en veel geld toch net even een stapje verder raken dan in een sport als atletiek. Maar dat is mijn mening.

Ja, klopt ook ook helemaal. :j

Je koopt een paard van 15 miljoen en dan ben je er.

Oh nee,..wacht even verkeerd voorbeeld....dat lukte niet helemaal zo als geplant.

Ruiter en paard moeten talent hebben. Daarna volgen vele trainingsuren.
En een heel goed team erom heen.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:05

Sammie schreef:
Je mag de naam van bokt niet zomaar gebruiken bij een award hoor.. Eerste stap is dus beheer.

Dat ga ik zeker doen, als de idee bokker ermee verder wilt....ga niet iemands gras voor zn schoenen weg maaien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:44

Danique_G schreef:
Nee daar vergis je je in

Nee hoor, mijn mening :)

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:52

[url][/url]
_Annemiek schreef:
Jannepauli schreef:
Ik stel voor dat we een BOKT AWARD in het leven roepen!
Een leuke medaille met het bokt-logo erop . Dan reiken we die uit bij Jeroen op stal met een bos prachtige bloemen en een fles champagne.
Dan weet Jeroen dat hij tenminste door het paardenvolk gewaardeerd wordt en als een van de bokt-fotografen meegaat kan er een leuke reportage van gemaakt worden.

Ik vindt dit eigenlijk niet eens zown gek idee, ik duik even om de tafel met een Bekermaker of we iets voor mekaar kunnen krijgen.....

Ik vind dit echt een erg leuk idee, als er toestemming van het beheer is wil ik ook wel graag meehelpen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:58

Maar als de mening dat dit geen sport is breed wordt gedeeld, waarom worden ze dan wel genomineerd??

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:43

Toch vind ik paardensport niet te vergelijken met sporten zonder paard zoals sprinten of shorttracken. Vanuit lichamelijke inspanning van de menselijke sporter dan bezien. Het is meer een mentaal "spelletje" met goede lichamelijke beheersing van de ruiter. De grootste lichamelijke inspanning komt toch nog steeds van het paard. Ik snap heel goed dat het lastig is voor een paardensporter om te winnen zolang 70-ers nog steeds met de top kunnen meedraaien of ruiters die niks doen aan training van het eigen lichaam buiten het paardrijden. Dat is toch wel een beetje een imago-dingetje. Mijn mening. Bovendien ging het bij Knegt toch over een Wk-medaille en bij Jeroen over Europees eremetaal. Toch ook een verschilletje. Misschien dat Jeroen bij OS-goud meer kans maakt, maar ja, dan zal de concurrentie mogelijk ook wel (te) groot zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:04

vur schreef:
Toch vind ik paardensport niet te vergelijken met sporten zonder paard zoals sprinten of shorttracken. Vanuit lichamelijke inspanning van de menselijke sporter dan bezien. Het is meer een mentaal "spelletje" met goede lichamelijke beheersing van de ruiter. De grootste lichamelijke inspanning komt toch nog steeds van het paard. Ik snap heel goed dat het lastig is voor een paardensporter om te winnen zolang 70-ers nog steeds met de top kunnen meedraaien of ruiters die niks doen aan training van het eigen lichaam buiten het paardrijden. Dat is toch wel een beetje een imago-dingetje. Mijn mening. Bovendien ging het bij Knegt toch over een Wk-medaille en bij Jeroen over Europees eremetaal. Toch ook een verschilletje. Misschien dat Jeroen bij OS-goud meer kans maakt, maar ja, dan zal de concurrentie mogelijk ook wel (te) groot zijn.

Paardrijden is een high impact sport. Lichamelijk zwaarder dan hardlopen.
Volgens bewegingswetenschappers fysiek inspannender dan voetbal.

Vorig jaar had hij de wereld titel en kreeg niets.
Hij heeft al een olympische medaille. Kreeg hem toen ook niet.

Het ligt aan de populariteit onder niet paardensporters. Zoals opgemerkt al door andere hebben die er niets mee.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:27

High impact sport? Ik weet niet wat dat inhoudt, maar klinkt niet zoals ik het zie. Doodmoe en helemaal kapot wordt je niet van een parcours springen en lichamelijk tot het gaatje gaan hoef je ook niet. Het is meer de combinatie van mentale vaardigheden en focus, met lichamelijke beheersing.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:29

_Annemiek schreef:
Sammie schreef:

Dat ga ik zeker doen, als de idee bokker ermee verder wilt....ga niet iemands gras voor zn schoenen weg maaien.

Top!
Lijkt me een leuke traditie kunnen worden - ieder jaar een paardensporter of bijzondere bokt-prestatie nomineren!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:47

T is al eens eerder geopperd en toen stond t in de ijskast eergens op verdieping min 4 Kan mij niet voorstellen dat t nu opeens wel kan gaan lukken...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:54

Nikass schreef:
Danique_G schreef:
Nee daar vergis je je in

Nee hoor, mijn mening :)

Een mening idd. Dus het staat als een natte krant. Sprinten en atletiek an sich is techniek. Ja het is ook kracht en uithoudings vermogen maar ook hier moet je dmv jaren trainen een juiste spier spanning en techniek van lopen krijgen. Dus geen dingen zeggen waar je niets van af weet. Ook dafne doet aan techniek training en werkt momenteel in zuid Afrika aan haar houding in de start blokken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:00

vur schreef:
High impact sport? Ik weet niet wat dat inhoudt, maar klinkt niet zoals ik het zie. Doodmoe en helemaal kapot wordt je niet van een parcours springen en lichamelijk tot het gaatje gaan hoef je ook niet. Het is meer de combinatie van mentale vaardigheden en focus, met lichamelijke beheersing.

Ik weet niet of jij professionele springruiters kent (ik wel) een lichamelijk zeer goede conditie is echt wel vereist. En dat op het zelfde moment dat je paard in topconditie is. Iets wat je ook zelf moet bereiken. Je moet dus dubbel getraind zijn eigenlijk. En dan nog kan je paard zijn dag niet hebben of ergens erg gevoelig op reageren.

Danique_G het is mijn mening, dus dat jij zegt dat ik me vergis dat klopt niet. Wat jij zegt over atletiek is waar, maar bij paardrijden komt meer kijken.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:22

NatasjavE schreef:
vur schreef:

Paardrijden is een high impact sport. Lichamelijk zwaarder dan hardlopen.
Volgens bewegingswetenschappers fysiek inspannender dan voetbal.

kun je dat mijn lichaam ook even vertellen? Hardlopen zonder astma pompje? ja op het tempo van een slak maar meer hoef ik niet te verwachten... en blessures van het hardlopen heb ik er ook al heel wat te pakken... Ik heb ondertussen wel even geleerd gekregen wat lichamelijk zwaarder is. En dan doe ik hardlopen op een veeeeeeeel lager niveau dan paardrijden.
paardrijden is geen sport, ja inmiddels begrijp ik die opmerking wel weer als ik hijgend tegen een hek hang terwijl het draait voor m'n ogen na een hardloopwedstrijd, zo ver is het te paard in 14 jaar bij mij in ieder geval nog nooit gekomen.

en om eens te proberen, ga eens een uurtje hardlopen ipv een uurtje paardrijden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:30

Het gaat over een verkiezing, de persoonlijke voorkeur van een vakjury en beperkte groep sporters/kiezers.
Over smaak valt niet te twisten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:38

Nikas je zegt net dat paardrijden wel even een stukje moeilijk is dan sprinten. Beetje vreemde uitspraak vind je niet? In een aantal opzichten, en een aantal wel overigens, is het niet te vergelijken. Het raakt dus echt kant noch wal.

Paardrijden fysiek inspannender dan voetbal? Verklaart zeker alle blessures bij voetballers := en dan reken ik valpartijen niet mee, maar blessures qua overbelasting. En nu geen gemekker dat jij een oom of tante hebt met de dochter van een achterbuurvrouw die wel een blessure heeft door overbelasting veroorzaakt door paardrijden. Ja het za best voorkomen maar gok dat het bij voetbal wel even wat vaker voor komt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:43

Het bewijs dat paardrijden helemaal niet zoveel van een sporters lijf eist is wel het gegeven dat ook belegen springruiter met een buikje best nog vet gedoteerde concoursen kunnen winnen. En dikke amazones op leeftijd ook zz-licht kunnen halen.

Probeer dat maar eens in de atletiek, het zwemmen of tennis. Kansloos.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:48

Denk wel dat wanneer je in vorm bent te paard het in je voordeel werkt. Ook handig als je weet hoe je je zelf moet trainen en wat van belastbaarheid weet. Eigen lichaam trainen is al moeilijk, laat staan die van een paard. Helaas weten veel Ruiters niet eens of ze een sprinter aan het trainen zijn of een marathon loper. Om maar te zwijgen over periodisering en supercompensatie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:10

Hangt heel erg van de discipline af die je beoefent, hoe inspannend het is en ook hoe inspannend de training van ruiter en paard moet zijn. Mijn man start eventing, dat vraagt iets anders dan twee keer een dressuurproefje lopen van ruiter en paard. Ik kan ook geen uur hardlopen maar een uur intensief trainen te paard hou ik makkelijk vol. Omdat ik dat gewend ben. Hardlopen zou ik op moeten bouwen, zou ik dat een uur vol willen kunnen houden. Het vraagt een hele andere inspanning en belasting van je lichaam dan paardrijden.

De vlieger koop een duur paard en rij mee met de top gaat imo niet op. Je ziet dat de landen waarin op een dergelijke manier gewerkt word op de grote toernooien er gelijk uit liggen door de vele springfouten die gemaakt worden (kijk bijv naar Ukraine met Onischenko). Toch doe ik het ze niet na. Ik heb zelf als B ruiter ooit een ex grand prix paard mogen rijden in de dressuurles. Kon niks met al die knopjes :+ heel iapart als je denkt dat je aandraaft, maar ineens in passage de bak doorgaat.

Dees: wie zegt dat die ruiter met een buikje niet een hele goede conditie heeft? Ook met iets meer lichaamsgewicht kun je een prima conditie, uithoudingsvermogen en lichaamsbeheersing hebben.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:43

Dees schreef:
Het bewijs dat paardrijden helemaal niet zoveel van een sporters lijf eist is wel het gegeven dat ook belegen springruiter met een buikje best nog vet gedoteerde concoursen kunnen winnen. En dikke amazones op leeftijd ook zz-licht kunnen halen.

Hier ben ik het toch ook wel grandioos mee eens :o in de subtop zie je nog zat ruiters/amazones die echt niet goed in conditie zijn, en dan bedoel ik: echt veel te zwaar zijn.

Nu is dat een andere discussie eigenlijk, maar ik kan daardoor wel begrijpen dat niet-paardrijdend nederland niet gelijk het idee heeft dat paardrijden een intensieve sport is. Nu is het springen van een 1.60 parcours zeker wel lichamelijk intensief natuurlijk. Uiteraard had ik ook het liefst gehad dat Jeroen de award kreeg, wat heeft hij onwijs veel bereikt. Maar ik kan wel begrijpen waarom andere sporters boven hem zijn geëindigd.

Het idee van de boktaward vind ik wel heel geinig. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:47

Tot er een winnaar komt waar ze het niet mee eens zijn en dan is het commentaar niet van de lucht :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:51

Inderdaad :)

Als je ziet wat voor een discussies een uitverkiezing door een vakjury en een beperkt aantal sporters al losmaakt in dit topic, dan zou ik er als bokt wijselijk niet aan beginnen. Over smaak wordt gegarandeerd getwist.

" Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd" gaat vast niet werken :+

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:58

essie_blue schreef:
Dees schreef:

Hier ben ik het toch ook wel grandioos mee eens :o in de subtop zie je nog zat ruiters/amazones die echt niet goed in conditie zijn, en dan bedoel ik: echt veel te zwaar zijn.

In krachtsporten zijn de "dikkere" types over vertegenwoordigd, kogelstoten, discus werpen, speerwerpen, gewichtheffen, rodelen. In het schaatsen is de techniek dermate belangrijk dat de sterkste qua kracht waarschijnlijk niet eens op het podium staat. fysiek is een maar niet overal het antwoord.

Voor mensen die denken dat je met geld een plaats op de Olympische spelen kan kopen, lijkt een paard mischien een goede investering, Vanessa Mea of Vanakorn had genoeg aan een paar ski,s en corrupte of domme Thaise officials. but hey she got the t-shirt (Sochi 2014) en ik niet.

Als de sportman of vrouw cq ploeg als sport op zich zou staan kan je zeggen dat de beachvolleyballers het met PR een stuk beter hebben gedaan dan de springruiters.
Wij als bokkers kunnen het aan de jury wijten, ondeskundig, geen verstand van.

De fout van Jeroen, onderschatting, hij heeft de tegenstanders gewoon onderschat, een snel foutloos rondje was niet genoeg, zelfs het ruilen van paard heeft niet de overtuiging bij de geheel ondeskundige jury gegeven dat jeroen de beste ruiter is.
Beachvolleybal notabene een vakantie sport, stel zandhappers, een feest, of disco, sport???
als Jeroen de komende jaren ergens een hekel aan heeft is het vanaf nu aan zandhappen.

verdient?? verdorie ook die bokkers snappen het niet, alleen deze prijs ontbreekt en als sportman ga je altijd voor het hoogste.
Altijd weer die jury waarom denken ze dat Jeroen is gaan springen, juist om van die ellendige jurypunten af te zijn.