Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:59

Onze hond is door homeopatisch druppels niet blind geworden.
De dierenarts had het opgegeven maar kende een collega die ook met homeoptie werkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:36

AaronYve schreef:
Onze hond is door homeopatisch druppels niet blind geworden.
De dierenarts had het opgegeven maar kende een collega die ook met homeoptie werkte.

Vertel eens wat meer? Wat had de hond? Welk middel kreeg hij? Hoe zeker was het dat hij blind zou worden? En wat was dan het werkingsmechanisme van dat middel?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:39

Riraito schreef:
De alternatieve geneeskunde gaat er van uit dat geen enkele patiënt het zelfde is, keihard wetenschappelijk bewijs is dus niet mogelijk. Daar heb je namelijk groepen voor nodig die min of meer gelijk zijn.

Het lijkt me onzin dat je voor een onderzoek bijv 1000 exact dezelfde patienten nodig hebt, die zul je in de reguliere wetenschap ook niet gauw vinden. Bovendien zou je dan toch ook met een groep met patienten met verschillende aandoeningen gewoon moeten kunnen aantonen dat een echte homeopaat beter werkt dat niet magisch water? De klachten nemen af of niet. Als het zo geweldig werkt als gelovige altijd verkondigen dan hadden we het al 500x aangetoont want het is echt super effectief volgens hen??

Ik geloof er niets van dat water geheugen heeft, en gelukkig ook niet want in al het water op de wereld heeft volgens mij wel eens poep gedreven :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:47

liedje89 schreef:
Ik geloof er niets van dat water geheugen heeft, en gelukkig ook niet want in al het water op de wereld heeft volgens mij wel eens poep gedreven :=

:')

Dat denk ik ook altijd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:11

liedje89 schreef:

Ik hoop maar dat water niet de verkeerde dingen onthoudt. Je weet maar nooit waar het allemaal is geweest voordat het in dat potje kwam. Daarom drink ik alleen dement water. :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:18

Nu wordt het helemaal mooi, mag je niet meer zelf beslissen wat of wat niet je in je dier stopt. In ieder geval laten de mensen achter deze petitie zich wel heel erg kennen. :')

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:43

Lara_Silver schreef:
Nu wordt het helemaal mooi, mag je niet meer zelf beslissen wat of wat niet je in je dier stopt. In ieder geval laten de mensen achter deze petitie zich wel heel erg kennen. :')

Niet alleen achter de petitie, Bokt doet ook graag mee.

Wat mij opvalt is dat men schreeuwt om bewijzen, maar dezelfde groep is stil als het om medische missers gaat. Ik ben voor de petitie zodat het duidelijk is wie wat doet, niet om een oordeel uit te spreken over goed of fout, waar of niet waar.

Artsen doen maar heel weinig met de lessen van Florance Nightingale, ze sjoemelen elke keer weer met raporten waarin fouten worden ontkent en bedekt. Het is meer dan 100 jaar geleden dat ze stierf maar een van haar ideen was:
Citaat:
en haar opvatting dat ziekenhuizen elk jaar hun resultaten zouden moeten publiceren opdat die onderling statistisch vergeleken en verbeterd kunnen worden
de reguliere zorg vindt na 100 jaar nog steeds dat patienten nauwelijks inzage behoeven in wat er met hun wordt gedaan. droefig omdat veel gegevens wel zijn verzameld alleen slecht gebruikt.

Laat de statestiek maar bepalen wie een goede dokter is of niet
homeopatisch of niet,
de charlatan is degene die niet in staat is om een goede diagnose te stellen,
die fouten maakt en er niet voor durft uit te komen en ze verdoezelt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:03

liedje89 schreef:
Riraito schreef:
De alternatieve geneeskunde gaat er van uit dat geen enkele patiënt het zelfde is, keihard wetenschappelijk bewijs is dus niet mogelijk. Daar heb je namelijk groepen voor nodig die min of meer gelijk zijn.

Het lijkt me onzin dat je voor een onderzoek bijv 1000 exact dezelfde patienten nodig hebt, die zul je in de reguliere wetenschap ook niet gauw vinden. Bovendien zou je dan toch ook met een groep met patienten met verschillende aandoeningen gewoon moeten kunnen aantonen dat een echte homeopaat beter werkt dat niet magisch water? De klachten nemen af of niet. Als het zo geweldig werkt als gelovige altijd verkondigen dan hadden we het al 500x aangetoont want het is echt super effectief volgens hen??

Dat is waar, in de reguliere wetenschap heb je ook geen 1000 hetzelfde proefpersonen.

Maar nu de wetenschap: dat is niet relevant.
De test is, of 1000 mensen ziekte x van middel y opknappen, ja of nee. En dat dan dubbelblind placebo gecontroleerd.

Wil je dat doen met homeopathie, dan moet je dus 1000 mensen hebben met verkoudheid als klacht, allemaal dezelfde constitutie en hetzelfde miasma - en dan kijken of middel 'homeopathische y' werkt.

In de wetenschap wordt verder nergens de eis gesteld dat mensen identiek zouden moeten zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:09

Anoeska schreef:
Er is nog nooit bewezen dat homeopathie beter werkt dat 'regulier'. Dus dat argument gaat nergens over.

Eh, je mag geloven wat je wilt, maar "er is nog nooit bewezen dat homeopathie werkt" valt onder geloof.
Ga een keer leuk in Duitsland op vakantie en bezoek een kuuroord. En praat met de mensen daar. En bedenk dat de zorgverzekering het allemaal betaalt - en dat het al zo'n 200, 300 jaar zo gaat.

Nee, die methode heeft zich echt degelijk bewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:40

Janneke2 schreef:
Anoeska schreef:
Er is nog nooit bewezen dat homeopathie beter werkt dat 'regulier'. Dus dat argument gaat nergens over.

Eh, je mag geloven wat je wilt, maar "er is nog nooit bewezen dat homeopathie werkt" valt onder geloof.
Ga een keer leuk in Duitsland op vakantie en bezoek een kuuroord. En praat met de mensen daar. En bedenk dat de zorgverzekering het allemaal betaalt - en dat het al zo'n 200, 300 jaar zo gaat.

Wat ze in kuuroorden doen, is geen homeopathie. Ben maandelijks in Duitse kuuroorden te vinden als grensbewoner. ;)

Nou, kom op met je bewijs dan! Waar staat het wetenschappelijke artikel? ;)

Anoniem

Re: Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:45

Ik heb paarden zien verslechteren omdat eigenaren vast bleven houden aan (peredure) homeopathie. Dus ja ik vind het een geode zaak. MMaar helemaal verbieden weet ik niet, maar idd wel bewustwording en meer controle op mensen die dit ssort praktijken uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:20

Joolien schreef:
Ik heb paarden zien verslechteren omdat eigenaren vast bleven houden aan (peredure) homeopathie. Dus ja ik vind het een geode zaak. MMaar helemaal verbieden weet ik niet, maar idd wel bewustwording en meer controle op mensen die dit ssort praktijken uitvoeren.

Dat is ook mijn idee hoor. Keuzevrijheid bovenaan. Maar ik vind wel dat mensen veel beter voorgelicht moeten worden over in hoeverre duidelijk is of een behandeling echt werkt of niet.

Er zijn mensen die denken dat bewezen is dat homeopathie werkt omdat er dierenartsen zijn die het aanbieden. Ik heb mijn dierenarts ook wel eens horen verzuchten: "misschien moet ik er ook maar eens aan beginnen, want sommige collega's worden er stinkend rijk van." Gelukkig meende hij dat niet serieus. :D Maar mensen denken dat als een arts het voorschrijft, het ook een goed middel is. Om die reden vind ik niet dat homeopathie in de reguliere medische zorg thuishoort. Voor mensen niet en voor dieren niet. Ik vind zoiets voorschrijven ook niet te rijmen met wetenschappelijk opgeleid zijn.

Ik vind echter wel dat mensen moeten kunnen kiezen. Of je nou waterdruppels neemt of de regendans doet om een totempaal: als mensen zich er fijn van gaan voelen, moeten ze alle ruimte krijgen om dat te doen wat hun hart hun ingeeft. En ik vind dat de reguliere medische zorg ook meer open moet staan voor samenwerking met alternatieve genezers en voor hoe hun patiënten dat beleven. Ook al hebben ze verschrikkelijk veel twijfels bij het effect van zo'n behandeling. Je kunt een hoop ellende voorkomen als je samenwerkt met alternatieve behandelaars en echt luistert naar je patiënten.

Maar ook ik heb paarden dus zien lijden door homeopathie. Dus in de praktijk van een veterinair hoort het wat mij betreft niet thuis.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:26

Kijk dit filmpje eens voor de wetenschappelijke mensen onder ons die alleen geloven dat het alleen water is (wat niet zo is)
Als je hem te lang vindt, bekijk hem dan vanaf 20 min 20 sec daar begint het experiment waar ik op doel.
https://www.youtube.com/watch?v=GNXud8bkHDs

Daarna; vertel mij eens waarom de planten zo reageren als er alleen H2O wordt toegevoegd..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:07

Oh, die kende ik al. Dat is geen documentaire, dat is een reclamespot.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:54

safina schreef:
Maar ook ik heb paarden dus zien lijden door homeopathie. Dus in de praktijk van een veterinair hoort het wat mij betreft niet thuis.

Dat vind ik een slecht argument.

Er zijn aan beiden kanten altijd namelijk verhalen te vinden die ook echt zo zijn gebeurd om gelijk aan te geven.

Ik heb kind van 3 jaar bijna zien doodgaan doordat kinderarts weigerde samen te werken met antroposofische huis arts, ondanks smeekbede van de ouders. De huisarts werd de afdeling geweigerd. Kind had hersenontsteking (dus echt van de weefsel van de hersenen volgens de regulieren kinderarts en niet van de hersenvliezen) en het was wachten op het overlijden. De kinderarts kon niets meer doen had ze aangegeven aan de ouders, ze konden beter afscheid nemen van het kindje.
De huisarts kon niets meer doen want de toegang tot de afdeling was hem ontzegd door de kinderarts die anti alternatief was en het hartverscheurende snikken van de moeder in de spreekkamer vergeet ik nooit meer. Ik werkte toen in die praktijk als dokter assistente. Moeder was verpleegkundige en heeft gesmeekt om haar de antroposofische medicatie te geven zodat zij kon spuiten, want zij zat gewoon 24 uur per dag bij haar kind, vaak zonder dat verpleging erbij was. De huisarts is uiteindelijk gezwicht met de woorden: "als je hier ooit over spreekt kost het mijn licentie en moet ik stoppen". Die arts is inmiddels overleden. Het kind was binnen paar dagen uit de gevaren zone. Ik heb de brief ingeschreven waarin stond: "P. Weet jij hier misschien iets meer van"? Dat was niet een vraag van "wat fijn, het kind is gered hoe kan dat nu, kan ik van je leren". Nee het was een vraag om hem aan de hoogste boom op te hangen als hij had geschreven dat hij medicatie via de moeder had gegeven. Zo ging dat al 36 jaar geleden.

en ik heb dieren behandeld zien worden door kwakzalvers waar ze echt niet beter van werden.

Daarnaast heb ik zelf zeer goede ervaringen met beiden disciplines. Zelf en mijn paarden zijn zowel gered door regulier als alternatief en daar zal ik altijd voor blijven staan. Want die mensen die goed gedaan hebben aan mij en mijn kinderen hetzij mijn dieren te wete regulier of alternatief, verdienen dat gewoon.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:56

http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-wa ... PS_1189843
Hier wordt heel duidelijk uitgelegd wat homeopathie is aan de hand van het middel oscillococcinum.
Die redenatie volgend...
Je wilt niet weten hoe vaak het gemiddelde kraanwater via het riool gerecycled is en dat schud daar ook flink, als water daadwerkelijk de eigenschappen overneemt van de moleculen waar het mee in aanraking is geweest heb je elk geneesmiddel dat je maar nodig zou kunnen hebben gewoon via de keukenkraan binnen :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:31

Citaat:

Wat ze in kuuroorden doen, is geen homeopathie. Ben maandelijks in Duitse kuuroorden te vinden als grensbewoner. ;)

Nou, kom op met je bewijs dan! Waar staat het wetenschappelijke artikel? ;)[/quote]

?????
Bewijzen zijn er in soorten en maten.
Ik heb uitgebreid uitgelegd dat de gouden standaard voor wetenschappelijk onderzoek (dubbel blind placebo gecontroleerd )(wat lang niet voor alle reguliere middelen wordt gebruikt, maar dit terzijde)
in de praktijk niet haalbaar is mbt homeopathie.
(Je kunt 1000 verkouden mensen nysileen geven of een placebo - maar dat is nu eenmaal geen echte homeopathie.)

Ik verwijs dus helaas niet naar "het" wetenschappelijke artikel 'waar we allemaal op wachten', maar gebruik andere bronnen van kennis.
Onder historici bestaat bijvoorbeeld "het conservatieve argument": als iets eeuwenlang bestaat, dan zal het wel een nuttige functie hebben, in een behoefte voorzien of op de een of andere manier 'iets voorstellen'.
(Of de ervaring van tevreden bokkers, etc.)
Mensen laten zich niet eeuwenlang voor de mal houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:44

Over verdunnen:

Als je een anticonceptie-pil in het IJsselmeer gooit en je neemt er als vrouw een slokje van, ben je er dan van overtuigd dat je niet zwanger wordt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:49

[***] schreef:
Over verdunnen:

Als je een anticonceptie-pil in het IJsselmeer gooit en je neemt er als vrouw een slokje van, ben je er dan van overtuigd dat je niet zwanger wordt?

Je moet het ook eerst schudden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:49

[***] schreef:
Over verdunnen:

_/-\o_ :') _O- IJzersterk!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:51

+:)+ _/-\o_ (welke verdunning zou dat zijn...? C20 ofzo? )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:53

NatasjavE schreef:
[***] schreef:
Over verdunnen:

Je moet het ook eerst schudden :')

Nee joh water heeft geheugen :)*

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:55

Oja :)* das waar ook.

:') :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:56

-:(- Ik heb voor mezelf een homeopathisch-anthroposofische huisarts en helaas is het nu ook voor mensen heel moeilijk om aan de medicijnen te komen waarvan wij vinden dat ze goed werken,omdat de farmaceutische industrie alle middelen die niet door hen geproduceerd zijn heeft laten verbieden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:17

[***] schreef:

Tsja, het lijkt me dat zo'n verwerping vooral illustreert hoe weinig mensen snappen van hoe wonderlijk leven uberhaupt is.

We kunnen bv achterhalen welke chemische elementen en verbindingen er in een mens zitten. En toch is dat nog geen leven - we kunnen niet water, zout, koolstoffen en ijzer nemen en daar een mens uit bouwen. Er is blijkbaar veel meer aan de hand dan je met een platte chemische benadering kunt verklaren.

En dat leven begint met 1 cel. Ook iets heel kleins dat via een ingenieus kopieermechanisme orde schept waar dat eerst niet is. Iedereen die zo arrogant denkt dat er niet zoiets kan zijn als 'het geheugen van water' moet eens nadenken hoe bijzonder het is dat je vanuit 1 cel een heel mens kunt bouwen. En erken dan vooral je nederigheid - er is zoveel meer dan we nu kunnen kennen.

Dat is niet om te zeggen dat homeopathie wel of niet werkt... maar mensen die doen alsof de wetenschap alle antwoorden heeft en op basis daarvan exact denkt te kunnen weten wat niet kan werken, heeft niet voldoende kennis van de wetenschap.