Helenalena schreef:Ik zag dit topic en was alweer bang voor de reacties..
Laat ik eerst mijn eigen mening hier over uiten en daarna wat ik om me heen zie betreft de kort en de langstaarten.
Ik zelf loop nu een aantal jaren mee in het trekpaarden wereldje, laten we voorop stellen.. dit is wat mij betreft het meest gezellige, open en eerlijke paardenvolk wat ik ooit ben tegen gekomen. Ik heb altijd een passie voor paarden gehad, maar me nooit thuis gevoeld in die wereld.. ik was altijd een soort buitenbeentje, omdat ik juist voor de lol samen met je knol ging en niet omdat de knol voor mij moet presteren, dat ik anders geen lol zou hebben.
Ik rij nu trekpaarden en vond ze in het begin echt foeilelijk met staart, heel de verhoudingen vielen weg naar mijn idee. Ik vind een kortstaart nog steeds mooier, maar begin aan het idee met staart te wennen.
Wat ik om me heen zie, als ik naar alle trekpaarden om me heen kijk.. en ze komen en gaan.. dan valt het mij echt op dat er steeds meer MET LANGE staart voorbij komen. Het is dus zeker wel dat er steeds minder staarten gecoupeerd worden, voor de verkoop al helemaal! Mensen willen geen kort staart..
Wat je op een keuring ziet is niet representatief voor wat er verder rondloopt, hier in Nederland in elk geval. Ook op de keuringen zie je er steeds meer met staart, vooral op de regio keuringen. Ik vind het daarom heel erg jammer dat er mensen zijn 1 foto of bericht zien en gelijk denken dat er nog het zelfde wordt gehandeld als pakweg 10 jaar geleden. Het gaat niet zo vlot als we hopen, maar het gebeurt wel..
Mijn idee is dat er kortstaarten op marktplaats staan, omdat deze niet verkocht worden. Juist de langstaarten gaan snel "over de toonbank", hier is vraag naar.
Trek ieder je eigen conclusie van mijn verhaal.. Er is verandering, maar het gaat niet snel.. Het is een eeuwen oude traditie. Voornamelijk bij de oude stempel fokkers, die een heel ander denkpatroon moeten aanleren.
Dit dus, met 4 sterren.
Ik kom uit de hondenwereld en ken het coupeerverhaal van A tot Z. Het is erg moeilijk om dit gedachtegoed om te keren.
Ikzelf vind een Duitse dog met gecoupeerde oren mooier dan een met flappers (en ja ik heb er een met flappers).
Ik vind ook een knol zonder staart op een bepaalde manier mooier dan mét staart.
Maar ik wordt misselijk bij de gedachte om bewust een functionerend deel van een dier te snijden als het medisch gezien nergens voor nodig is.
Die tegenstrijdigheid is eigenlijk best wel grappig en laat zien hoe diep zo'n gedachtegoed ingeworteld is.