Paarden in de blubber in Rijswijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:12

Ipv van modder een stukje zand aan leggen,zon paddock dat scheelt al wat eventueel met tegels staan ze altijd droog.

tagger

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:21

Ik begrijp gewoon niet dat er nog steeds mensen zijn die denken dat een paard bij deze omstandigheden graag dag en nacht buiten staat. Dan neem je jezelf in de maling. Een paard heeft een droge windvrije plek nodig om te kunnen rusten en zich veilig te voelen. Dat heet STAL. En dan graag onder één dak met andere paarden en met voldoende afleiding en beweging in de vorm van weidegang (zolang de bodem dat toelaat) en training. Ik ben bang dat er heel wat paarden 24/7 buiten staan uit economische motieven of luiheid van de eigenaar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:24

Vergis je niet in de kosten en tijd wat het onderhoud van een goed weiland met een behoorlijke schuilgelegenheid vereist...
Dan is een stal een pak voordeliger en veel minder werk!

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:34

ik vergis me niet. Ik heb weide

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:39

Dan begrijp ik je laatste zin niet :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:40

Nou voor mij zou het anders ook een pak economischer zijn om mijn paard op pension te zetten dan hem in eigen beheer te houden. Gelukkig niet lui aangelegd want ik sta minimum 2x per dag bij de paarden klusjes te doen, te voeren, uit te mesten. Als ik lui zou zijn zouden de beesten het heel wat slechter hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:08

tagger schreef:
Ik begrijp gewoon niet dat er nog steeds mensen zijn die denken dat een paard bij deze omstandigheden graag dag en nacht buiten staat. Dan neem je jezelf in de maling. Een paard heeft een droge windvrije plek nodig om te kunnen rusten en zich veilig te voelen. Dat heet STAL. En dan graag onder één dak met andere paarden en met voldoende afleiding en beweging in de vorm van weidegang (zolang de bodem dat toelaat) en training. Ik ben bang dat er heel wat paarden 24/7 buiten staan uit economische motieven of luiheid van de eigenaar.

Zo die laatste zin lekker kortzichtig. Ik denk dat mensen die paarden 24/7 buiten houden ( met of zonder stal) beter de behoeftes van een paard aanvullen dan diegen die hun paard in een stal opsluiten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:24

Tagger.
Geldt dat niet voor beide kanten zo?

Paarden alleen maar modder.
Ja dan ben ik het met je eens.
Dat zijn meestal goedkope weitjes waar weinig voor betaald hoeft te worden.

Paard alleen maar stal dan denk ik ook. Dat is lui en net zo min investeren op beter.
Misschien financieel niet gemakkelijker maar wel voor een eigenaar.
Maar er zit zoveel nog tussen.
Waar bokt aan voorbij gaat.

Ik heb nu de paarden aan huis.
Maar voor die tijd altijd op plaatsen gestaan waar er fatsoenlijke weidegang was. Ook in de winter voor 8 uur of meer.
En ondanks dat er ook hier een heleboel stallen zijn die dat niet aanbieden is dat toch altijd gelukt.

Nu heb ik ze thuis.
Geen klein stukje grond omdat je weet dat dat niet houd.
Ook hoog gelegen grond anders weet je ook dat het alleen een zomerwei is.
Dan een bouwblok met mogelijkheden voor rijbaan, binnenstallen en schuilstallen.

Dan is goedkoop niet meer van toepassing.
Maar dan kan er wel fatsoenlijk het hele jaar door paarden gehouden worden.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:56

Ik vindt de opmerking/zienswijze van deze inspecteur precies goed.
Hier ben ik het helemaal mee eens!!

Overdag in de modder is niet erg, als ze snacht bijv maar droog kunnen staan ivm de hoeven en goede nachtrust.
24/7 dag in dag uit in de bagger is gewoon niet oké.

Die van mij staan ook overdag in de blub en zo.
Die oude gaat op stal snachts (heeft ze echt nodig) en de anderen hebben een schuilstal, goed droog en uit de wind.
Niet leuk als het de hele dag regent en koud is, maar dit veel liever dan 24/07 op stal. Maak je ze niet blij mee.

Deze manier van paardenhouden is overigens veel meer werk dan 24/7 op stal... Ben namelijk elke week meermaals bezig met goten graven, zand storten/vlakken, mest uit witte zand bij stal en schuilstal verwijderen e.d..
Tja, je moet er wat voor over hebben als je het beste wil voor je paarden.... :o

Dus wat mij betreft een goede inspecteur in dit geval die het tenminste begrijpt....

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:02

Shirley schreef:
Vergis je niet in de kosten en tijd wat het onderhoud van een goed weiland met een behoorlijke schuilgelegenheid vereist...
Dan is een stal een pak voordeliger en veel minder werk!

Helemaal waar!!!

En ik doe het met liefde!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:04

tagger schreef:

Vergis je niet. Als je het goed doet is het mega veel werk.

Ik zal never te nimmer meer een paard 24/7 op stal zetten.
Mijn oude merrie is veel gelukkiger nu en mijn 4 jarige weet niet beter.

Daarbij, in een stal kan een paard geen sociaal contact onderhouden en in mijn ogen is dat must.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:56

Alsof je in Nederland twee keuzes hebt:

A. paard 24 uur buiten in blubber
B. paard 24 uur in een stal

:roll:

mijn hemel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:20

Amaris schreef:

mijn hemel....

Ja, echt he? Pffff.

jes_sira schreef:
Ik zal never te nimmer meer een paard 24/7 op stal zetten.
Mijn oude merrie is veel gelukkiger nu en mijn 4 jarige weet niet beter.

Daarbij, in een stal kan een paard geen sociaal contact onderhouden en in mijn ogen is dat must.

...en alsof je geen stal kunt bouwen waarin paarden contact met elkaar kunnen hebben.....

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:38

De mijne hebben een stal met uitloop ze kunnen zo de bak in lopen,als ze dat willen van de wei zijn ze nu tijdelijk af,wegens dat het te nat is,zodra het weer het weer toe laat mogen ze er weer op.
Vind wel dat ze paard moeten kunnen zijn,ipv tussen 4 muren in een stal daar kunnen ze niet echt bewegen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:54

bruintje123 schreef:
Of beseffen dat niet elk land geschikt is als winterweide.

Zat stukken zijn geschikt te maken, maar nog afgezien van de kosten gooit de gemeente vaak roet in het eten. Mag niet ivm uitzicht en niet alleen paardeneigenaren lopen hier tegen aan, maar ook veel koeien en schapenboeren moeten hierdoor dieren opstallen die prima buiten zouden kunnen blijven als die aanpassingen wel gedaan mochten worden.

Dat er problemen verwacht worden door toestaan bouwblok ivm ook woonhuis mogen bouwen op zo'n bouwblok kan ik iets van snappen, maar dan bedenk je een andere constructie als gemeente als bv een specifieke ontheffing voor persoon X op perceel Y zodat daar voor het eigen gebruik een schuilgelegenheid geplaatst kan worden die voldoet aan een paar simpele eisen qua kleur, hoogte en max. oppervlak. Of je laat dat inderdaad vrij mits aan die eisen voldaan wordt.

In een beschaafd land als Nederland moet het toch mogelijk zijn om gewoon netjes voor je dieren te mogen zorgen zonder dat er beperkingen aan die wettelijk! voorgeschreven basiszorg gesteld worden? Hoe je met je dieren omgaat is een van de maatstaven van beschaving. Als ik dan op dit punt naar de wet kijk, is NL een barbaars land.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:00

Mee eens want barbaars dat is het,zie nu eens die oostvaarders plassen.

Afbeelding

Wat vinden jullie hier van hoef niet te vertellen waar dit is zeker.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:01

De ovp is weer een verhaal apart. De gecreëerde wildernis die alleen vanuit de film mooi is. Ik denk dat je dit niet kunt of moet vergelijken met particulieren. Is een geheel andere casus.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:06

Alles over 1 kam scheren dieren staan daar ook in de modder en nog,erger ze verhongeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:14

blackflicka schreef:
Alles over 1 kam scheren dieren staan daar ook in de modder en nog,erger ze verhongeren.

Open daar dan een apart topic over!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:58

blackflicka schreef:

Al gelezen dat ze er een Nationaal park van willen maken ?
Kan je gezellig picknicken of overnachten tussen de karkassen 8)7

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 00:35

Alani schreef:
De ovp is weer een verhaal apart. De gecreëerde wildernis die alleen vanuit de film mooi is. Ik denk dat je dit niet kunt of moet vergelijken met particulieren. Is een geheel andere casus.

Precies.
Ik heb 4 paarden, laat ik deze winter er 1 van verhongeren denk ik dat politie op mijn dak heb, terecht. Terwijl bij de OVP 25% de hongerdood mag vinden.

Maar dat staat inderdaad buiten de discussie om te zorgen dat je paard er fatsoenlijk bij staat als hobbyist zijnde.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 00:46

Amaris schreef:

mijn hemel....

Dat is inderdaad alle 2 niks vind ik, 24 uur buiten in de modder zonder schuilstal of droge plek om te liggen in de winter is net zo erg als 24/7 op stal en zou beiden verboden moeten worden.....er wordt vaak gedaan alsof veel op stal staan voor een paard erger is, maar met al die regen en wind (en soms hagel en sneeuw)op zo'n landje zonder schuilstal is ook maar een trieste bedoening. Gelukkig zijn er ook andere opties van overdag buiten en s nachts op stal of 24 uur buiten in een paddock of weiland met schuilstal en verharding :D . In ieder geval goed dat deze paarden nu in ieder geval aandacht en zorg en een droge plek krijgen.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:19

Het bleken paarden van madam die al eerder in de fout was gegaan.
Ene K of zoiets kan dat die paarden blijft mishandelen ben haar naam kwijt of wat het nu met een Q.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:26

Met natuurlijke schuilmogelijkheden is ook niets mis

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:28

Of het nu particulier of overheid is alles over ene kam,paarden dan ook weg uit de oost plassen.
Die gaan dood van de honger das nog veel erger dan een beetje modder.