Paard&Recht onderneemt actie voor kuddegenoten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:48

troi schreef:
Ik hoop dat ze met hun voorlichting beginnen bij de hengstenhouders en de topruiters.
Lijkt me lachen :P

En ja mijn paard staat altijd samen en 24/7 buiten.

En waarom is dat lachen? Ben geen hengstenhouder maar we hebben wel een hengst die ook nog opgeleid wordt om in de topsport mee te lopen. Hij staat gezellig samen met ons top sportpaard in de wei. Het heeft een tijdje geduurd maar nu zijn ze echt vrienden.

Hengst stond eerst samen met onze Shetlander, dat was in het begin ook even hommeles maar al snel werden ze onafscheidelijk.

Niet gek dat als een paard lang alleen heeft gestaan ze in het begin even moeilijk doen maar mijn ervaring is dat ze op den duur altijd met een maatje in de wei kunnen en daar duidelijk veel gelukkiger mee zijn.

En ja, dekens gaan minder lang mee maar om een paard daarvoor alleen op de wei te zetten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:53

Toch vind ik dit een heel moeilijk iets;

Ik heb ook altijd dat ach en wee gevoel als ik weer een shetje in zijn uppie zie verpieteren in een weitje.
Maar dan nog weet je helemaal niets over de situatie daar.
Het kan namelijk ook zomaar zo zijn, dat het een tijdelijke oplossing is, omdat er net een maatje is overleden, of wat voor reden dan ook.
Moet er dan zoiets kliklijn achtigs worden opgezet, met alle nare gevolgen van dien?
Want wat gebeurt er dan als er dus geen mogelijkheden zijn tot paard erbij, word dan het huidige dier afgenomen, of verzorgt en betaalt deze instantie dan misschien een maatje voor erbij?
Of word je dan als eigenaar alleen maar publiekelijk afgebrand dmv internet?
Ik zou dat graag eerst eens duidelijk willen hebben eigenlijk.

bruintje123

Re: Paard&Recht onderneemt actie voor kuddegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:56

Het enige wat deze club kan is mensen tot nadenken brengen in de hoop op verandering.

En gezien de smoezen alleen hier al hard nodig maar gaat toch het doel missen.

Tot ze ooit in Nederland de wet wijzigen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:09

ruitje schreef:
Kijk, ik ben het echt met bovenstaande post eens.

Maar stellen dat er geen asociale paarden geboren worden is net zoiets als zeggen dat de mens van nature goed geboren wordt. Het is de vraag of dat echt zo is?

Ik ben er van overtuigd dat er paarden zijn die wel associaal geboren worden, die ze niet allemaal op een rijtje hebben zo te zeggen.

Met als enige verschil dat die in de natuur binnen een jaar opgegeten zijn als ze zich niet leren aan te passen. Natuurlijke selectie.

En wij juist fokken met paarden die ze niet op een rijtje hebben en daardoor steeds meer paarden creeeren die onnatuurlijk gedrag laten zien :)

Ik begrijp wat je zegt maar dat was niet helemaal wat ik bedoel eigenlijk.

Een paard en een mens vergelijken is zoiezo niet heel relevant maar ook een mens is een sociaal wezen dat zijn soortgenoten nodig heeft om niet in een sociaal isolement te raken. Het zal (net als een paard) overleven zonder soortgenoten maar met primaire behoeften maar ik geloof nooit dat het gelukkig kan zijn.
En ja ik geloof ook dat ieder mens goed geboren word en het beïnvloed word door de hand vaten die het krijgt aangeboden in het leven. Buiten uiteraard de aangeboren psychische ziekten maar daar is zo weinig echt over duidelijk en daarnaast staat het vrij ver van deze discussie af denk ik.

De écht asociale paarden (aangeboren of aangeleerd?) worden inderdaad niet meer opgegeten maar ik denk dat het percentage van aangeboren asociale paarden echt maar heel klein is.
Laat ik t zo zeggen, ik denk dat het voor een heel groot percentage paarden wat nu alleen staat echt anders kan en dat ook niet zozeer alle 'asociale' paarden beter af zijn alleen maar dat veel gevallen de mens vinger in de pap wil hebben en houden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:35

Ik vind geen geld echt géén smoes. Koop dan geen paard, of verkoop hem lekker als je er al een hebt. Dan zet je of je paard ergens waar hij niet alleen staat, bied een pensioenplekje aan voor een ziek oud paard o.i.d tegen kosten of neem er een shet bij. Wat kost een shet nou? Weet je hoeveel shets er naar de slager gaan elk jaar? Neem er dan gewoon eentje en als de da kosten je het boven hoofd stijgen breng hem dan naar de slager, anders was ie eerder toch al beland.

Uitzonderingen bevestigen de regel imo. Paarden die niet samen kunnen staan zijn vaak zo gemaakt door mensen die het dus niet nodig vinden om een paardje soortgenoten te gunnen. Dus ja, ik geloof wel in uitzonderingen, maar echt niet zoveel als er beweerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:50

bruintje123 schreef:
Jij bent die gene die schrijft dat ze maar eens achter de ophok paarden moeten gaan. Daar kwam jezelf mee.
Jij vind dat erg en bagatelliseert daarmee jou eigen gedrag als niet erg.

Beide is gewoon schandalig.
Niet het een beter of erger.

Je koopt er dier en daar horen nu eenmaal verantwoordelijkheden bij.
En hoe je die oplost is inderdaad niet aan mij.
Maar jij schreeuwde over verkoop.
Maar nu schreeuw je weer dat een andere stalling ook geen oplossing is.

En zo houden mensen smoezen om hun gedrag goed te praten.

Ja met het ophokken kwam ik inderdaad zelf mee want ik vind dat erg en dat is mijn mening, jij hebt nergens mij zien typen dat ik het niet erg vond dat mijn paard alleen stond, alleen dat mijn paard alleen stond.
Dit had een reden (die ik jou niet ga vertellen aangezien je toch wel je eigen conclusie trekt wat die reden ook is), begrijpend lezen is ook een ding maar blijkbaar heb jij daar nogal moeite mee.

En nee ik schreeuw niet, ik typ MIJN mening!
Ik begon niet over verkoop, daar begon je zelf mee in een eerdere post tegen een andere bokker, misschien even je eigen berichten terug lezen.
Jij hebt mij nergens smoezen zien gebruiken voor mijn gedrag, ik vertel hoe het was en nu is en geef daarover mijn mening, daarvoor is bokt ook een discussieforum, alleen beetje jammer dat jij het nu op de man af gaat om blijkbaar je eigen gedrag goed te praten, toevallig een paard opgehokt staan op stal dat je je persoonlijk voelt aangevallen door mij?

Zal mij ook niet uitmaken, ik ga maar weer eens aan het werk, iets nuttigs doen.
En ontstip bij deze dan ook dit topic zodat ik geen onzinnige berichten van jou hoef te lezen, succes ermee!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:08

Nee ik heb geen paard opgehokt staan en ook nooit gehad.
Heb ook nooit een paard alleen gehouden.
Want zoals je kon lezen vind ik beide niet kunnen.

Zoals je had kunnen lezen heb ik nergens geschreven dat iemand moet verkopen of moet verhuizen.
Ik heb wel tips aangedragen dat als je geen pension klant kunt vinden dat ook mogelijkheden zijn.

Maar dan moet je wel lezen ipv stuiteren waarom je een paard jaren alleen hebt gehouden.
Maanden een oplossing zoeken naar anders kan ik begrijpen.
Jaren inderdaad niet nee.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:11

Wat een belabberde smoesjes komen er voorbij zeg. Een paard alleen houden is nooit oke! Ik ben blij dat er eindelijk iets aan gedaan wordt. Mensen beseffen niet hoe fout het is en hoe oneerlijk tegenover hun paard. :( pff

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:32

judithh schreef:
Weet zeker dat niemand, maar dan ook niemand van bokt zijn paard bij die van mij wil zetten...er blijft er dan maar eentje over...en ik weet welke..
Om die reden staat mijn paard alleen op het land, hij ziet wel,paarden...naast hem, voor hem, achter hem.

Wat is er dan met je paard?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:36

ellenlouise schreef:
judithh schreef:
Weet zeker dat niemand, maar dan ook niemand van bokt zijn paard bij die van mij wil zetten...er blijft er dan maar eentje over...en ik weet welke..
Om die reden staat mijn paard alleen op het land, hij ziet wel,paarden...naast hem, voor hem, achter hem.

Lijkt me toch duidelijk? Valt andere paarden tot bloedens aan toe aan.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:54

Waar lees je dat dan xSogno? Omdat ze schrijft dat er eentje overblijft?
Dan nog vraag ik me af wat er mis is met haar paard, klinkt gedragsgestoord.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:10

Ja, dat lijkt me vrij duidelijke taal.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:16

Mm.. dit verschilt zo enorm per paard.
Voor mij voelt het ook als een stapje te ver zolang er nog voldoende dieren andere (in mijn ogen) belangrijkere behoeften missen zoals buitenkomen of fatsoenlijke voeding.

Ik principe ben ik er altijd op tegen dat een dier alleen staat. Mijn oudje staat sinds deze zomer alleen nadat zn vriendinnetje verhuisde. Ik was doodsbang voor een depressief paard, maar hij is net zo gelukkig. draaft elke ochtend nog vrolijk de wei in en is ook op stal hartstikke tevree.
Toch kan ik me voorstellen dat dit voor een ander dier met andere karakter juist killing kan zijn.

De degelijke paardeneigenaar weet in mijn ogen wat zijn paard wel/niet nodig heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:46

bruintje123 schreef:
Nee ik heb geen paard opgehokt staan en ook nooit gehad.
Heb ook nooit een paard alleen gehouden.
Want zoals je kon lezen vind ik beide niet kunnen.

Zoals je had kunnen lezen heb ik nergens geschreven dat iemand moet verkopen of moet verhuizen.
Ik heb wel tips aangedragen dat als je geen pension klant kunt vinden dat ook mogelijkheden zijn.

Maar dan moet je wel lezen ipv stuiteren waarom je een paard jaren alleen hebt gehouden.
Maanden een oplossing zoeken naar anders kan ik begrijpen.
Jaren inderdaad niet nee.

Ik sluit me bij al je posts in dit topic aan. Scheelt mij een hoop typewerk. +:)+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:57

Bedankt. :D

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:07

bruintje123 schreef:
LadyMadonna schreef:
Bruintje, over dat paarden zo gemaakt worden... En als je er nou een koopt die niet sociaal blijkt te zijn? Niet jouw fout, wel jouw probleem

En dat blijft dus in stand doordat er in Nederland geen wet is over alleen staan.
Dit blijft ook zo omdat mensen smoesjes blijven verzinnen en denken dat andere een geldboom hebben omdat ze wel aan welzijn denken.

En ja zo blijven die pech paarden bestaan.
Ook al ken ik er ook een paar waar de eigenaar dat van beweerde maar het allemaal wel mee viel.

Wij hebben er twee...eentje staat in de kudde en de ander staat alleen om de reden zoals in mijn eerdere post.
En ja, ik heb hem zo gekocht..vorig jaar meerdere keren geprobeerd een paard erbij te zetten..is geen optie.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:15

ellenlouise schreef:
judithh schreef:

Die eet andere paarden..en ècht niet misselijk!
Met merries gaat zo wie zo niet, daar duikt hij heel de dag op..nee, geen klophengst en bloed laten trekken..niets te vinden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:43

Maar als een paard vanuit zijn weiland andere paarden kan zien, en zelfs kan neuzen, dan zijn we toch ook al een heel eind? Daar zou ik persoonlijk nog wel begrip voor op kunnen brengen, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:48

Als 1 van de 2 die ik nu heb staan sterft, zal de andere toch echt wel een tijd alleen staan. Ik ben dit jaar het bedrag van een auto kwijt aan gezondheidskosten, haalt mijne zieke het uiteindelijk toch niet, dan kan er pas ene bij komen zodra de spaarrekening terug aangespekt is. En nee, ik neem er geen 2de bijna gratis shet bij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 05:16

Ik wil best een shetje bij mijn hengst zetten, alleen is dat zo zielig voor die arme shet :(:)

Mijn hengst gaat het leuk vinden, zeker weten.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 06:30

Rivjenn schreef:
Ik zou er zelf ook nooit voor kiezen om mijn paard alleen te laten staan. Maar soms loopt het toch anders. Ik heb 5 pony's. Waarvan helaas 1 die nooit meer op het gras kan staan. Zij staat in een paddock omdat ze simpelweg niet op het gras kan ivm hoefbevangenheid. Ik heb al geprobeerd om een paddockmaatje erbij te krijgen maar dat is tot op heden niet gelukt. Hoewel je zou denken dat ee meer pony's in de omgeving moeten zijn die hetzelfde probleem hebben... Zelf wil ik er niet nog een pony bij aanschaffen daar ik er genoeg heb. Maar iemand die zijn pony erbij willen stallen graag hoor. Maar vind die maar

Ja hetzelfde probleem, maar mag/kan een pony van de kinderen niet zomaar weggeven. Dus hier rouleren van de anderen, zodat de shet niet alleen staat ;-)

Maar er zijn zoveel paarden alleen, volgens mij zijn er best matches/afspraken te maken.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 08:27

Urielle schreef:
Ik wil best een shetje bij mijn hengst zetten, alleen is dat zo zielig voor die arme shet :(:)

Lol! Heb er hier wel een die jouw grote hengst met de grond gelijk maakt, hihi. De grote hengsten hier zijn er als de dood voor. 80 cm terror.....

Maar even terug op de discussie

Het verbaast me hoe makkelijk mensen over het alleen staan " heen stappen "
Belangrijk is fysiek contact, oogcontact en het gehoor. Hengsten gooi je niet zomaar bijelkaar. Soms gaat dat goed maar veel vaker fout.

Dit is wel eenvoudig op te lossen door hengsten naast elkaar op te stallen met tralies ertussen. Ze klieren heel de dag zonder dat ze elkaar afmaken. Weg dus met dichte muren, dan af en toe maar een brul of een klauw tegen de deur. Zo hebben ze wel contact maar veilig.

Paarden in hun uppie in een weitje achter het huis is gewoon een no go! Geen discussie over mogelijk het staat gelijk aan mensen levenslang in een isoleercel. Geld is al helemaal geen excuus. Paarden zijn kostbaar, begin er anders niet aan. Men zegt toch ook niet: heb even geen geld dus geef ik mijn paard maar niets te eten? Hij kan best wel zonder?

Contact is voor een paard net als eten een eerste levensbehoefte! Maar er is kennelijk nog een lange weg te gaan eer sommige dat gaan inzien.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:58

ariatje schreef:
Lol! Heb er hier wel een die jouw grote hengst met de grond gelijk maakt, hihi. De grote hengsten hier zijn er als de dood voor. 80 cm terror.....

Belangrijk is fysiek contact, oogcontact en het gehoor. Hengsten gooi je niet zomaar bijelkaar. Soms gaat dat goed maar veel vaker fout.

Dit is wel eenvoudig op te lossen door hengsten naast elkaar op te stallen met tralies ertussen. Ze klieren heel de dag zonder dat ze elkaar afmaken. Weg dus met dichte muren, dan af en toe maar een brul of een klauw tegen de deur. Zo hebben ze wel contact maar veilig.

Paarden in hun uppie in een weitje achter het huis is gewoon een no go! Geen discussie over mogelijk het staat gelijk aan mensen levenslang in een isoleercel. Geld is al helemaal geen excuus. Paarden zijn kostbaar, begin er anders niet aan. Men zegt toch ook niet: heb even geen geld dus geef ik mijn paard maar niets te eten? Hij kan best wel zonder?

Contact is voor een paard net als eten een eerste levensbehoefte! Maar er is kennelijk nog een lange weg te gaan eer sommige dat gaan inzien.

Een hengst met ruinen kan ook heel goed gaan, maar daarom is een hengst houden niet voor iedereen weggelegd en is ruinen verstandiger.

Buiten lopen is ook een eerste levensbehoefte :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:26

ariatje schreef:
Urielle schreef:

Hoezo geen geld is geen excuus? Ik heb dit jaar aan den lijve ondervonden hoe duur een ziek paard is. Het gaat niet alleen over een dier kopen, je moet er ook nog alle zorgen aan kunnen geven. De meeste zouden in mijn plaats hun paard laten hemelen, maar ik heb besloten om voor hem te vechten. Als we morgen toch moeten opgeven, komt er hier geen nieuw paard tot ik terug een spaarpotje heb, ik wil reserve hebben voor als er iets mis gaat, punt.
Mijn shetje is enorm gehecht aan zijn grote vriend, maar zoekt totaal geen contact met andere paarden of pony's, ik zou het voor hem veel wreder vinden om hem eerst aan een tijdelijk maatje te laten wennen, dat vervolgens weer af te nemen om hem dan weeral aan een nieuw paard te laten wennen. En zoals ik reeds zei, ik wil geen 2 shetten.
En het probleem is hier mss niet eens aan de orde als mijn paard wel hersteld.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:22

SandraVerl schreef:
Hoezo geen geld is geen excuus? Ik heb dit jaar aan den lijve ondervonden hoe duur een ziek paard is. Het gaat niet alleen over een dier kopen, je moet er ook nog alle zorgen aan kunnen geven. De meeste zouden in mijn plaats hun paard laten hemelen, maar ik heb besloten om voor hem te vechten. Als we morgen toch moeten opgeven, komt er hier geen nieuw paard tot ik terug een spaarpotje heb, ik wil reserve hebben voor als er iets mis gaat, punt.
Mijn shetje is enorm gehecht aan zijn grote vriend, maar zoekt totaal geen contact met andere paarden of pony's, ik zou het voor hem veel wreder vinden om hem eerst aan een tijdelijk maatje te laten wennen, dat vervolgens weer af te nemen om hem dan weeral aan een nieuw paard te laten wennen. En zoals ik reeds zei, ik wil geen 2 shetten.
En het probleem is hier mss niet eens aan de orde als mijn paard wel hersteld.

Zoals ik zei: geld mag geen excuus zijn. En dat je je paard alle mogelijke verzorging geeft hoort er nu eenmaal bij. Komt je shet ( en dat hoop ik oprecht niet voor je ) toch alleen te staan, neem een kameraadje of verkoop hem. Al het andere is zoeken naar excuses en het goed praten voor jezelf.

Let wel dat ik je hier niet persoonlijk wil aanvallen. Maar deze verhalen/ excuses hoor ik overal. Je hebt altijd een keuze. Aanhouden met een vriendje of verkopen naar iemand met een vriendje.

Van mij mag er per direct een wet komen dat het alleen staan van paarden verbiedt.