Dierenbescherming wil verbod op paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:33

horseyfries schreef:
Ik vind het echt heel raar dat sommige mensen ervan overtuigd zijn dat als paarden niet meer op de markt verkocht mogen worden, dat er dan geen slecht verzorgde paarden meer zullen zijn.
Mij lijkt het tegendeel waar: zolang deze handelaren en broodfokkers met deze paarden en pony's naar de markt kunnen gaan, weten ze dat de hele wereld meekijkt en de dierenbescherming en politie controleert, dus zal er beter voor de dieren gezorgd worden in de wetenschap dat ze daar naartoe moeten, dan dat ze anoniem thuis verhandelt worden via marktplaats of de slager.

Slecht verzorgde dieren zijn er altijd, onkunde of onmacht. Maar handelaren komen alleen naar de markt als er geld te verdienen valt en toch trekken sommigen er zich niet van aan dat ze als "bagger"mensen te kijk worden gezet. Pak ze maar in hun portemonnee, dat doet zeer.

Fokken alleen voor rassen? Dat is pas eng..... alsof alleen een ras recht van leven heeft. Al die kapot gefokte rassen zijn daar toch wel een voorbeeld van, En zeker de rassen waar allerlei enge dingen insluipen of in gefokt zijn. Kijk maar naar de gedrochten die bij honden gefokt worden. Niet kunnen zwemmen, oogproblemen, ademhalingsproblemen, heupproblemen. De minpunten worden meestal verdoezeld en het ras opgehemeld om maar te verdienen, maar die arme beesten......
Dat er met pony's zoals shetlanders maar aan gefokt worden voor de "o wat schattig" is zeker waar. Ze fokken alleen maar salami en dan is het ineens minder erg om je veulens weg te sch**ten naar de markt als je geen ruimte meer hebt of geld voor het onderhoud.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:49

Van mij mogen die markten inderdaad stoppen. Lijkt me verschrikkelijk voor die beestjes.

Zet ze lekker op de wei, maak foto's en gooi ze op internet. Werkt net zo goed en beestjes hebben minder stress!

Of natuurlijk een markt op een mega wei met stukken afgezet zodat ze rond kunnen lopen... Heb een grote fantasie ik weet het :+

funnyhorses

Re: Dierenbescherming wil verbod op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:33

Alleen rassen fokken is zeer zeker niet het allerbeste.
Fokken alleen door professionals lijkt me wel beter scheelt een hoop diertjes op de markt.

Geld voor alle dieren trouwens en dan ook geen dieren aanbieden in winkels dat is net zo scheisse als die markten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:44

dus alleen mensen met veel geld kunnen gaan fokken. vind het allemaal wel kort door de bocht.
en werkte het maar makkelijk even op marktplaats zetten en verkopen.

en shetlanders fokken voor de slacht is toch niks mis mee? doen we met koeien/kippen/schapen etc toch ook.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:56

StalNollie schreef:
dus alleen mensen met veel geld kunnen gaan fokken. vind het allemaal wel kort door de bocht.
en werkte het maar makkelijk even op marktplaats zetten en verkopen.

en shetlanders fokken voor de slacht is toch niks mis mee? doen we met koeien/kippen/schapen etc toch ook.

Nee fokken alleen voor mensen met veel VERSTAND! Tegenwoordig word er gefokt met paarden die vanalles mankeren zoals bijv. artrose, slechte bouw, longafwijking enz enz hebben onder het mom aahhh dan hebben we tenminste nog iets eraan. 8)7

Het feit dat de verkoop tegenwoordig moeilijk gaat is omdat er juist zoveel kneusjes zijn.
In bijna elke advertentie staat een beschrijving van wat het dier mankeert....lief paard maar....(en dan komt de "verlanglijst")
Niemand koopt graag bewust een paard met gebreken toch? Maar mensen willen wel bewust snel van een gebrekkig paard af en waar lukt dat? Jip op de paardenmarkt. -O-

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:17

Dat is niet alleen tegenwoordig hoor, vroeger was dat nog erger. Toen werd er zelfs bij de stamboeken niet zo nauw gekeken naar erfelijke dingen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:36

met verstand alleen kom je er niet. vooral met heeeeel wat centjes, en ach fokken op papier allemaal vriendjes politiek als je soms ziet wat er afgekeurd word en goedgekeurd word dan is het puur de naam die het hem doet. dus eerlijk? nee. maar dat is een andere discussie natuurlijk.

en wat een onzin weer dat een gebrekkig paard alleen opd e markt word verkocht??? vraag me toch af waar dat allemaal van jou op gebasseerd is?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:45

Zat net effe vlug het Hedelmarkt topic te bekijken en eerlijk mijn tenen trokken krom bij het zien van de foto's BAH!

StalNollie de hele paardensport is toch een grote vriendjes politiek?! :r

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:53

van welke foto's raken je tenen krom dan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:55

Van foto's die tonen waar dieren erg mager bij staan,van mega doorgezakte ruggen van dieren die er totaal lusteloos bij staan van kleintjes die met een scherp touw om de koppie gesnoerd staan omdat de eigenaar te bleud en te gierig is om een halster aan te doen dieren met veelste lange of zelfs slechte hoeven en dan te zwijgen over het feit dat andere mensen die daar zijn geweest zelf zeggen dat dieren of om zich heen slaan of totaal apatisch zijn ,dieren die honger en dorst staan te lijden ,dieren die totaal gestresst zijn.

Kom op mensen das toch niet normaal!!!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:52

Als de markten er niet meer zouden zijn, zijn die dieren niet ineens dikker en hebben ook ineens geen doorgezakte rug meer. De pony met dat strotouwtjeshalster heeft nu een normaal halster juist omdat hij op de markt staat. Die mensen die om zich heen slaan, doen dat thuis net zo makkelijk of misschien nog erger. Ook daar gaat het afschaffen van een paardenmarkt geen verschil in maken.
Het enige wat mij stoort aan de foto's van het Hedel topic is dat er nog vrij veel paarden zonder voer stonden. En daarom zou ik voor strengere controles zijn.
En stress, tsja, hoeveel wedstrijdpaarden zijn er niet gestresst. De mijne wel de eerste paar keer. De laatste keer had hij dikke pret op het wedrstijdterrein. Hoeveel wedstrijdpaarden staan er niet een hele tijd op een kale trailer zonder hooi op een concoursterrein te wachten. Hoeveel wedstrijdpaarden worden er niet echt al te vriendelijk getraind..... Daarom zeg ik, eerst is de dierenbescherming tegen paardenmarkten, en what's next?
Het enige argument voor het afschaffen van paardenmarkten is dat er minder paardenleed zichtbaar zou zijn voor de gevoelige oogjes. Het paardenleed word echt niet minder. Integendeel, door de controle die er nu is op paardenmarkten word er nu nog wel naar welzijn gekeken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:02

Zolang mensen dit goed blijven praten (vaak in hun eigen belang) zal er niks veranderen.
Ik vind die markten alles behalve diervriendelijk.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:07

Ik heb geen enkel belang bij markten hoor. Alleen is er, in mijn ogen, totaal geen meerwaarde aan het afschaffen van markten. Wel aan het verbeteren van controle en welzijn van de dieren die er staan. En dat is door de jaren heen al veel verbeterd dus ik ga er van uit dat dat nog beter gaat worden. Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd.
Bovendien juist door de controles en de verbeteringen op welzijn kan je ook een stukje bewustwording kweken bij bepaalde handelaren. Ik blijf er bij, liever een markt zo open en bloot waar op welzijn kan worden gelet dan de hele handel achter gesloten deuren.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:48

Inoterry schreef:
Ik heb geen enkel belang bij markten hoor. Alleen is er, in mijn ogen, totaal geen meerwaarde aan het afschaffen van markten. Wel aan het verbeteren van controle en welzijn van de dieren die er staan. En dat is door de jaren heen al veel verbeterd dus ik ga er van uit dat dat nog beter gaat worden. Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd.
Bovendien juist door de controles en de verbeteringen op welzijn kan je ook een stukje bewustwording kweken bij bepaalde handelaren. Ik blijf er bij, liever een markt zo open en bloot waar op welzijn kan worden gelet dan de hele handel achter gesloten deuren.

Ik denk dat de bewustwording van de bezoekers en de kopers moet komen. Als je niet kan doorlopen bij zielige dieren, moet je gewoon niet gaan......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:07

funnyhorses schreef:
Zolang mensen dit goed blijven praten (vaak in hun eigen belang) zal er niks veranderen.
Ik vind die markten alles behalve diervriendelijk.

Allereerst: ik heb geen gelang bij markten. Ik lig er geen nacht van wakker als ze verboden worden.

Ik denk alleen dat verbieden geen problemen oplost, maar juist aan het zicht onttrekt. Slechte verzorging, ruwe behandeling en fokken voor de salami blijft gewoon bestaan. En het wordt alleen maar lastiger om te controleren op illegale handel, dierenwelzijn en diervriendelijk en veilig transport als alle handel in het goedkope segment buiten markten omgaat.

Ik denk dat verbieden vooral heel vriendelijk is voor sommige "dierenliefhebbers". Dierenliefhebbervriendelijk dus. Dan hoeven zij het leed niet meer te zien en kunnen ze fijn in hun droomwereld verder leven. Maar excessen blijven bestaan en het wordt veel lastiger daar iets aan te doen als je ze niet ziet.

Ik vraag me af: Hoe diervriendelijk ben je dan echt als je pleit voor verbieden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:14

funnyhorses schreef:
Alleen rassen fokken is zeer zeker niet het allerbeste.
Fokken alleen door professionals lijkt me wel beter scheelt een hoop diertjes op de markt.

Geld voor alle dieren trouwens en dan ook geen dieren aanbieden in winkels dat is net zo scheisse als die markten

Wanneer ben je dan een proffessional?
Als je minimaal 10 veulens per jaar fokt?

Het is nu eenmaal zo dat paarden regelmatig van eigenaar veranderen (anders dan bv een hond/kat/konijn).
Deze mensen willen dan ook hun paard kunnen verkopen... en dat gaat nu eenmaal sneller via een markt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:43

Paardenmarkten zijn zielig want: die diertjes staan naast elkaar vastgebonden in de herrie van een dorpsfeest te wachten tot iemand ze koopt.
Vaak gebeurt dit per paard maar 1x in de zoveel jaar.

Wedstrijden met paarden zijn niet zielig want: die diertjes staan naast elkaar vastgebonden in de herrie van luidsprekers en muziek te wachten tot ze aan de beurt zijn om puntjes te verzamelen...
En volgende week moeten ze ook weer opdraven.

Zoek de verschillen...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:49

funnyhorses schreef:
Van foto's die tonen waar dieren erg mager bij staan,van mega doorgezakte ruggen van dieren die er totaal lusteloos bij staan van kleintjes die met een scherp touw om de koppie gesnoerd staan omdat de eigenaar te bleud en te gierig is om een halster aan te doen dieren met veelste lange of zelfs slechte hoeven en dan te zwijgen over het feit dat andere mensen die daar zijn geweest zelf zeggen dat dieren of om zich heen slaan of totaal apatisch zijn ,dieren die honger en dorst staan te lijden ,dieren die totaal gestresst zijn.

Kom op mensen das toch niet normaal!!!

wat een overtrokken reactie zeg.
verder ga ik daar niet meer op in, en is het me wel duidelijk dat je dit jaar niet bent geweest.

en natuurlijk word er door paarden onderling geslagen . ( dat zullen ze in de wei NOOOIT DOEN!!!). honger en dorst? gestrest?

vaak zijn dat dames/heren die slachten zielig vinden en het zielig vinden dat paarden in de kou buiten staan. :j

inoterry je verwoord het netjes, precies hoe ik erover denk. en dit jaar me petje af voor hedel. volgens mijn was er zelfs een smid aanwezig ?! wie weet daar meer van? sommige waren echt werkelijk net bekapt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:44

Nikkylove schreef:
Hoop dat het verbod er snel komt, wellicht dat dat het broodfokken ook verminderd.

Broodfokken? Bij paarden?????

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:45

Ik ben niet tegen paardenmarkten, vind het ook leuk om te gaan.
Wat ik anders zou willen zien is dat dieren die slecht op hun voeten verplicht op de markt naar de hoefsmit gaan.
Ook zou er de kans moeten zijn dat je op de markt je evt aankoop kan laten na kijken door een dierenarts .
Incl monsterbaan.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:34

Omdat een ander topic is gesloten gezien het huidige bokt beleid;`slotje hier, slotje daar', heb ik mijn post gekopieerd omdat het een onderwerp betreft waar ik mij elk jaar weer aan erger.

Voor mij is het nog steeds een raadsel dat op een forum waar paarden liefhebbers zich verzamelen de praktijken op de markten steeds weer goedgepraat worden. Ik kan het niet begrijpen en noem het zelfs betreurenswaardig.

De magere scharminkels worden besproken, zo ook de wonden en hoeven die in geen tijden een hoefsmid hebben gezien, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het viel iedereen wel op maar vinden het schijnbaar is het nog niet schrijnend genoeg dat ze er geen deel van uit te willen maken. Sterker nog er wordt uitgekeken naar de volgende markt!?!

Wat mij dit jaar het meeste opviel in de reacties was wel dat men het ook geen probleem meer schijnt te vinden dat dieren op transport naar het buitenland gaan (hele vrachtwagens vol). Wanneer dit Canada - Mexico betreft schreeuwt iedereen moord en brand maar dit is normaal? Uhu inderdaad transport onder Europese wetgeving :roll: , ik weet zeker dat de dieren er dan nog steeds onder lijden.

Voor de duidelijkheid; ja ik ben op de markt geweest, eenmalig en dat was meer dan genoeg. Nee, ik ben niet tegen de slacht maar mijn keus is het niet.

Als iedereen hier nou eens weg zou blijven en markten opgeheven zouden worden bereik je volgens mij een aantal zaken.

-Dieren die geslacht moeten worden gaan tenminste rechtstreeks en maken niet de kilometers na een dag van ruim 12 uur op de markt onder de bekende condities. En dat allemaal om een iets betere prijs te krijgen.

-Men denkt hopelijk eerder na voor het maar raak fokken met shetlanders, fjorden, haflingers en friezen als deze makkelijke oplossing voor verkoop niet meer voor handen is.

-Particulieren en handelaren moeten inderdaad wat meer moeite doen om dieren te verkopen of aan te kopen. Zou dit niet de normaalste zaak van de wereld moeten zijn wanneer het levende have betreft?

Samenvattend vind ik markten een zaak van gemakzucht waar men iets meer kan verdienen op slachtpaarden, het ongemak voor de dieren doet er blijkbaar niet toe. Mbt aankoop kan men met de minste inspanning de meeste vergelijking treffen en het liefst ook zo goedkoop mogelijk. Lijken mij ook niet de uitgangspunten bij de aanschaf van een dier.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:48

Ik ben geregeld op paardenmarkten geweest, al in de jaren 90.
Maar magere scharminkels tref je niet meer aan. Daar heb je ook geen zin in als handelaar, want de opmerkingen van het publiek vliegen je om de oren. Overigens was dat in de jaren 90 wel anders.

Het is zo dat de situatie enorm verbeterd is.

Er zijn nog wel een paar dingen die me storen.
- kleumende natgeregende paarden
- paarden die er veel te lang staan omdat hun koper of verkoper een zuipschuit is en nog lang niet naar huis gaat.

Nu kunnen mensen zeggen dat paarden wel eens vaker in de regen staan, maar als een paard koud wordt, gaat hij bewegen, zorgen dat hij warm wordt. Dat gaat op een markt alleen wat moeilijk als hij vastgebonden staat, dus dat is niet te vergelijken met thuis in de wei.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:54

Maiske schreef:
-Dieren die geslacht moeten worden gaan tenminste rechtstreeks en maken niet de kilometers na een dag van ruim 12 uur op de markt onder de bekende condities. En dat allemaal om een iets betere prijs te krijgen.

Er worden in NL weinig paarden geslacht voor de centen, BE geeft je al makkelijk 2x zoveel/kg. Er wordt flink wat afgezeuld met (slacht)vee door heel Europa zeker sinds de open grenzen en de vele subsidiepotjes die aan te spreken zijn. Markt afschaffen gaat daar niks aan veranderen, hoogstens zullen een paar dieren de ellenlange ellende dans ontspringen door een nieuwe eigenaar te vinden op die markt ipv aan de haak in bv Italië te eindigen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:05

tamary schreef:
Maiske schreef:

Er worden in NL weinig paarden geslacht voor de centen, BE geeft je al makkelijk 2x zoveel/kg. Er wordt flink wat afgezeuld met (slacht)vee door heel Europa zeker sinds de open grenzen en de vele subsidiepotjes die aan te spreken zijn. Markt afschaffen gaat daar niks aan veranderen, hoogstens zullen een paar dieren de ellenlange ellende dans ontspringen door een nieuwe eigenaar te vinden op die markt ipv aan de haak in bv Italië te eindigen.

Precies!
Nare transporten blijven er wel, ook al willen we dat niet. En of dat nu vanaf de markt is of vanaf een stal... het blijft een naar transport. Dus als er iets afgeschaft mag worden van mij, dan liever dat internationaal geleur met slachtpaarden, ipv de paardenmarkt.

Laten we ons geen rad voor de ogen draaien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:04

Voor een betere prijs moet je juist niet op de markt zijn. Wel als hè snel van je handel afwikmaar een betere prijs?