Video's endurancepaarden met geamputeerde benen opgedoken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:57

daffie1986 schreef:
Wat het geloof betrefd, hier even een quote uit de Koran:
Citaat:
Het mishandelen van dieren is ongeoorloofd
Abdullah Ibn Omar, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam heeft gezegd: 'Een vrouw werd bestraft omdat zij een kat had opgesloten totdat deze dood ging. De vrouw kwam in de hel terecht omdat zij de kat niet te eten en te drinken had gegeven tijdens de opsluiting en omdat zij de kat ook niet liet weggaan om zelf voor eten te zorgen'." [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]

De uitleg van de hadith: In deze hadith wordt men aangeraden alle dieren en alle soorten vogels met rust te laten; huisvogels maar ook duiven en konijnen en andere soorten dieren. Men wordt ook aangeraden deze dieren niet op te sluiten of voedsel te ontzeggen. De vrouw in de Hadith is in de hel terechtgekomen vanwege haar gedrag naar de kat en dit is van toepassing op alle dieren. Het verhaal van Abdullah Ibn Omar gaat, zoals bekend, als volgt verder. Hij zag een jongen een touw om de nek van een kip doen en deze voortslepen. Abdullah Ibn Omar zei tegen dat jongen: 'Vervloekt is degene die een vogel of een dier mishandelt'.

Gevonden op http://www.risallah.com/index.php

Waarom zouden ze naar de regels van de FEI luisteren als ze hun eigen geloof niet eens nakomen??? Mensen zijn de enigste zoogdier op aarde die zo weinig tederheid kennen naar anderen dieren, blegh

Interessant Daffie :j .
De vraag is natuurlijk hoe zij hier zelf tegenaan kijken. Oftewel: interpretatie. WIJ vinden euthanaseren (beest dood maken) humaan en dit dierenmishandeling. Maar misschien vinden ZIJ, op basis van deze hadith, euthanaseren wel dierenmishandeling (je mag een beest niet dood laten gaan) en juist het op deze manier in leven houden humaan/invulling geven aan de hadith.

Dat gezegd hebbende, ik ga de filmpjes maar niet kijken. Wil zodadelijk nog lekker eten.

Jolliegirl

Re: Video's endurancepaarden met geamputeerde benen opgedoken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:43

In en intriest.....
Meer de manier waarop ik denk dat het gedaan is, niet met voldoende zorg dus.
Wij hebben in NL ook dieren met een prothese, hoor je ook weinig over. Is geoorloofd, zie vaak dieren die hun leven leven met zo'n ding. Dus hoeft niet per definitie slecht te zijn.
Dus waarom hier wel over? Ik denk doordat dit niet zorgvuldig professioneel gedaan is.

Want als er op dit filmpje dieren te zien waren met keurige protheses was er denk ik niets aan de hand geweest?

Vind het triest dat dit gebeurt, ongelooflijk....
Hier ontbreekt gewoon de(in onze ogen) juiste zorg....

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:59

magda_90 schreef:
Wolkje schreef:
Een tijdje geleden las ik iets over een Amerikaan die bij een veulen een been had laten amputeren en er ook een prothese aan had laten meten.
Daar sprak iedereen zo'n lof over, wat had die toch een groot hart voor zijn dieren!

En nu doen de -ik citeer- "zandbakbewoners" hetzelfde, en dan is het ineens dieronterend?

Raar.

Beiden vind ik niet dierwaardig, maar de Amerikaan heeft tenminste nog een humane prothese gebruikt tov diegene uit het filmpje.

Een paard heeft een passende protese nodig, geen humane
Daarom gaan wij mensen elke keer de fout in, een dier is een dier en heeft totaal iets anders nodig dan wij mensen.

Ik ben geschokt over hoe mensen denken over wat er in het MO gebeurt, en ze dan vervolgens onze nederlandse situatie en oplossingen (cultuur) op te leggen. Daar spreekt geen enkel respect uit.
Hoe wil je deze problemen oplossen als je alle andere oplossingen bij voorbaat verwerpt?

De protese uit het 2e filmpje is een gewone metalen beugel, geen wiel.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:03

geerke schreef:
MelissaYM schreef:
Waarom doen ze dit precies?

in het oosten is een culturele problematiek omtrend het authaniseren van dieren.

maar ze hebben er dan weer geen enkel probleem mee om deze dieren af te jakkeren tot ze dood neervallen of een been breken...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:08

Rex_Rolfo schreef:
Rest ook gelezen maar desondanks één van de eerste reacties gequote:
wortelsussie schreef:
Je haalt de woorden uit mn mond... Bizar, zoon paard is dood toch veel beter af? Waarom levend houden....

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bizar, zo'n paard hond is dood toch veel beter af? Waarom levend houden....

zoekwoorden "rolstoel hond", bewust Nederlandstalig!

"rolstoel kat" levert katten, honden en een pony op.
[ Afbeelding ]

Bij de dierenkliniek in Emmeloord liep jarenlang een pony met prothese rond...
Wat het vergelijken met honden en katten betreft: een hond of kat hoeft natuurlijk niet zo'n zwaar gewicht mee te zeulen als een paard. en een "rolstoel" voor een hond vind ik toch wat anders dan een "stalen poot" waar een stomp op moet rusten.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:14

Heb de filmpjes gezien... Vooral de eerste vind ik heel naar. Die trilt er van. :(

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:16

Beest is helemaal de orientatie kwijt, staat stijf van de stress. Echt, arm arm arm paard.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:23

Pantykous schreef:
Beest is helemaal de orientatie kwijt, staat stijf van de stress. Echt, arm arm arm paard.

deze foto,s filmpjes gemaakt zijn heel kort na het ongeval.
het endurance startnummer staat nog op een van de paarden.
waarschijnlijk de eerste keer dat de paarden buiten de kliniek komen

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:34

Maar wat moet je met een paard met een half poot? Even heel cru gezegd. Spuit erin en klaar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:42

BMHP schreef:
deze foto,s filmpjes gemaakt zijn heel kort na het ongeval.
het endurance startnummer staat nog op een van de paarden.
waarschijnlijk de eerste keer dat de paarden buiten de kliniek komen

Ik heb het idee dat het bruine paard na noodverpleging gewoon zo van het parcours is afgehaald. Deze heeft ook geen prothese, dat is alleen de schimmel.

Filmpje van Daffie is helemaal walgelijk.. Waarom zo een opname maken en ook nog zwaaien met het voetje in beeld.. :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:34

farahdiba46 schreef:
geerke schreef:

in het oosten is een culturele problematiek omtrend het authaniseren van dieren.

maar ze hebben er dan weer geen enkel probleem mee om deze dieren af te jakkeren tot ze dood neervallen of een been breken...

Beetje kort door de bocht.
Dat is net zoiets als zeggen dat alle Nederlanders hun paard kapot trekken met de rollkur
Er is een groep mensen daar die geen probleem heeft dieren af te jakkeren.

Dat kan best een andere groep mensen zijn, dan diegene die vanwege hun geloof dieren niet euthanaseren.
Ik kan ergens wel in dat gedachten goed komen : wij hebben geen recht om te beslissen over leven of dood. ( niet mijn mening ,maar ik kan me er wel iets bij voorstellen ).

De uitvoering laat alleen nogal wat te wensen over.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:48

rollkur heeft niets met religie te maken volgens mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:07

geerke schreef:
rollkur heeft niets met religie te maken volgens mij

het ging om het generaliseren:

De opmerking dat iedereen z'n paard daar afjakkert. Dat is net zo waar als dat wij allemaal Rollkur rijden.Of dat is net zo waar als dat elke Nederlander op klompen loopt. Misschien een betere vergelijking.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:14

Cultuur, religie of wat ook... Ik word hier echt heel misselijk van. Ik hoef de foto's/video's ook niet te zien walgelijk. Daarbij lijkt mij dat ook niet geschikt voor onze lieve penny-kinders hier.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:40

het paardje van het filmpje op de vorige pagina leeft godzijdank niet meer: 2 weken na upload heeft die (door fout van vervoerder) een ongeluk gehad op weg naar de volgende operatie en is overleden.

Ik hoop dat die 2 paarden uit de op (en alle andere slachtoffers) ook snel uit hun lijden verlost worden

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:00

Tja en het is normaal om huisdieren "beter te maken" ten koste van alles, maar zodra er sielugh filmpje komt dan allemaal kritisch zijn.

Toch gaan mensen arme honden chemo kuren geven, operaties doen die maanden revalidatie kosten enz. Dat is opeens niet zielig en dit wel?

Ook deze mensen houden waarschijnlijk van hun dier en willen ze een kans geven. Dat er dan ook nog gesuggereerd wordt dat het om zandbakvreters en moslims gaat (want die doen dat natuurlijk alleen maar) vind ik zeer schandalig.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:10

ach onzin. Een paard is gewoonweg veel te zwaar en te groot voor een goede beenprothese. Deze paarden gaan nooit meer goed en pijnvrij lopen.

En niet iedereen gaat tot het uiterste; heb mijn vorige hond ook geen maandenlange revalidatie aangedaan op dr 13de. Betrof in haar geval een bottumor; had 2 keuzes; amputeren, of nog een paar dagen op pijnstillers om afscheid te nemen en dan inslapen. Heb voor optie 2 gekozen; daar hoefde ik geen seconde over na te denken. DA raadde dit overigens ook aan, maar moet nu eenmaal alle opties geven, dus vandaar dat die nog wel amputatie genoemd had.
Wou ik dr kwijt? Nee natuurlijk niet, mis dr na 4 jaar nog steeds elke dag weer, maar die poot eraf halen voor mij, voor een paar maanden extra? Nee, dat was niet eerlijk en had ze niet verdiend. Dus we hebben dr nog een kleine week gehad en toen is de da bij ons geweest.

En een paard een beenprothese geven; zal ik altijd afkeuren, of dit nu uit liefde wordt gedaan of dubieuze redenen; beiden zijn fout. We hebben het hier niet over een nepstaart, maar een been, die een heleboel gewicht moet dragen en die het paard in staat moet stellen te kunnen vluchten als die gevaar ziet.

Bovendien kan een hond of kat zich prima redden met 3 poten, een paard kan dat niet

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:33

Ik denk dat het per paard gaat om te kijken of zon dier dat wel trekt. er zijn paarden die psychish sterk genoeg voor zijn. en anders alsnog laten inslapen , in die landen mag inslapen gewoon niet en gaan ze oplossingen bedenken die niet paardwaardig uitpakken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:41

daffie1986 schreef:
Wat het geloof betrefd, hier even een quote uit de Koran:
Citaat:
Het mishandelen van dieren is ongeoorloofd
Abdullah Ibn Omar, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam heeft gezegd: 'Een vrouw werd bestraft omdat zij een kat had opgesloten totdat deze dood ging. De vrouw kwam in de hel terecht omdat zij de kat niet te eten en te drinken had gegeven tijdens de opsluiting en omdat zij de kat ook niet liet weggaan om zelf voor eten te zorgen'." [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]

De uitleg van de hadith: In deze hadith wordt men aangeraden alle dieren en alle soorten vogels met rust te laten; huisvogels maar ook duiven en konijnen en andere soorten dieren. Men wordt ook aangeraden deze dieren niet op te sluiten of voedsel te ontzeggen. De vrouw in de Hadith is in de hel terechtgekomen vanwege haar gedrag naar de kat en dit is van toepassing op alle dieren. Het verhaal van Abdullah Ibn Omar gaat, zoals bekend, als volgt verder. Hij zag een jongen een touw om de nek van een kip doen en deze voortslepen. Abdullah Ibn Omar zei tegen dat jongen: 'Vervloekt is degene die een vogel of een dier mishandelt'.

Gevonden op http://www.risallah.com/index.php

Waarom zouden ze naar de regels van de FEI luisteren als ze hun eigen geloof niet eens nakomen??? Mensen zijn de enigste zoogdier op aarde die zo weinig tederheid kennen naar anderen dieren, blegh

Ook Mohammed predikte dat je dieren goed moest behandelen.
Maar daar geven veel moslims geen gevolg aan helaas. Volgens mij weten ze niet eens dat hij dat predikte. Hij wordt namelijk wél als voorbeeld gezien.
Jammer dat ze niet wat meer naar hun geloof leven. Het katholicisme brengt niets voor dieren, en levert niets voor dieren. Dus daar hebben we wat dat betreft niets aan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:43

Er zijn idd genoeg paarden die heel veel pijn kunnen incasseren voordat ze breken. Maar dat is met elk dier zo, ook bij mensen zie je dat terug.
Maar waar een mens de pijn nog kan relativeren, kan een paard dat niet. En zelfs bij mensen kan de pijn zo erg zijn, dat ze niet verder willen.
Dus tja mijn mening; psychisch sterk genoeg of niet; dit zou je nooit moeten willen. Gewoon je paard in z'n waarde laten en hem verlossen van z'n lijden.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 30-10-15 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:44

Haha ik moet heel hard lachen over dat de moslims de dieren niet mogen mishandelen en of iets aandoen vanuit hun geloof.

Juist daar bij de moslims doen ze de verschrikkelijkste dingen met de dieren....................ook bij de slacht wordt er gruwelijk mishandeld voor de slacht, tijdens de slacht als ze nog leven..........en dat is hoe dan ook niet goed te praten en zwaar verboden volgens de Koran.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:50

Ragdollcat schreef:
Haha ik moet heel hard lachen over dat de moslims de dieren niet mogen mishandelen en of iets aandoen vanuit hun geloof.

Juist daar bij de moslims doen ze de verschrikkelijkste dingen met de dieren....................ook bij de slacht wordt er gruwelijk mishandeld voor de slacht, tijdens de slacht als ze nog leven..........en dat is hoe dan ook niet goed te praten en zwaar verboden volgens de Koran.

Daarom is het niet echt een geloofsding maar meer een cultuurding.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:56

Ik kan me overigens verschillende nieuwsberichten herinneren van paarden die tijdens endurancewedstrijden in de UAE werden ingeslapen na gebroken benen. Dat lijkt me toch aardig haaks te staan op: "het mag daar niet". Ze hebben de spullen er kennelijk in ieder geval voor in huis.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:59

Nu je het zegt Ibbel: idd je hebt gelijk; voor de schorsing kwamen dat soort berichten idd naar buiten. Meerdere paarden zijn volgens die berichten toch ter plekke ingeslapen.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:20

En toch zal het die arabieren niets uitmaken.
Alsof ze al degelijk letten op wat de FEI wil.

De islam is zo barbaars dat het IS toe laat. (zie jij de moslims hier in europa protesteren tegen IS?)
Het laat toe dat vrouwen (welke totaal onderdrukt worden omdat de moslim mannen gewoon te 'zwak' zijn) geen degelijke medische verzorging mogen krijgen.
Laat staan dat ze een dier degelijk behandelen.
Hun dieren moeten goed 'behandeld' worden, maar niet door hun zelf.
Zij zien een dier zoals wij een gsm of tv of ander object aanzien. Als een object, eens stuk gooi je het weg en is de kous af. (met desnoods een of ander vervangstuk zoals een protese)

Hoop dat ze een startverbod krijgen om mee te mogen doen aan allerlei wedstrijden in de paardensport. maar of dat veel zal opbrengen, dat is nog maar de vraag.