Nieuw soort hoefijzer ontworpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:42

mijn oude paard had erge brokkelhoeven en kon niet zonder....die had echt zoiets nodig gehad maar helaas het dier is overleden , maar er zijn nog vele lotgenoten die hier wel wat aankunnen hebben! *\o/*

_maaike_D

Re: Nieuw soort hoefijzer ontworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:18

Ik heb er vast overheen gekeken dankzij deze verfrissende discussie.
Maar zijn er ook foto's?
Zag wel ergens een vage tekening

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:20

Nog niet gevonden Maaike. :n

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:51

Hmmm, ik ben ook nog steeds zoekende naar het antwoord op de vraag van de passende hoefbescherming voor mijn paard. Dus vernieuwingen op de markt juich ik meer dan toe. Al ben ik het er ook wel mee eens dat de nieuwswaarde van dit bericht wel heel summier is. Maar in elk geval iets om in de gaten te houden, lijkt me.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:36

Ben ook benieuwd of dit echt wat nieuws gaat brengen, wacht het af.

Ijzerloos is het beste en mooiste.
Gelukkig is mijn man smid en kon ik zo een geweldig paard kopen met wel een beperking, namelijk een dubbel gebroken voetas linksvoor.
Met de juiste manier bekappen en een ijzertje ter voorkoming dat die bekapping te snel verloren zou gaan, loopt mijn knollie zuiver en vrolijk rond.
Ik en knollie blij!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:41

Ik ben blij dat mijn draver geen ijzers nodig heeft. Ik zou dan misschien eerder overwegen om hoefschoenen aan te schaffen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:06

Tja, maar dit bestaat dan toch al in de vorm van hoefschoenen? Die laten ook alle bewegingen van de hoef toe, met een betere schokdemping etc.
En die zijn nog voordeliger ook, je doet ze immers alleen om als je gaat rijden, dus ze kunnen ze in de wei niet aftrappen/verslijten.

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:00

Ben heel benieuwd of dit nieuwe ijzer ook werkt bij hoefafwijkingen.

Jammer dat er meteen zo'n discussie los gaat over het gebruik van ijzers. Kunnen we het hier niet gewoon hebben over deze nieuwe ontwikkelingen met respect voor elkaars keuzes? Modder gooien doe je maar in een ander topic. Dan blijf ik daar weg.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:22

Ik ben denk i, een van de weinigen die hier niet echt een mening over heeft }:0

mijn paarden staan niet op ijzers en krijgen deze denk ik ook niet. Vind zelf met ijzers niet prettig rijden (zo glibberig op straat) paard staat ivn veulen al heel lang stil, volgend jaar zomer wil ik haar gaan gebruiken waarvoor zij is aangeschaft, lekker buiten rijden, mocht dat blootvoets problemen geven, probeer ik eerst wat we vroeger altijd deden (zie hierna) en als dat niet helpt waarschijnlijk wel een ijzertje.Mijn hele jeugd heb ik op ijzerloze pony's gereden, (altijd buiten, hadden geen bak) als ze wat kort of gevoelig werden, pakten we gewoon wat vaker de bermen of lieten ze een week of 2 staan,dan was het zo weer in orde. O heerlijke simpele jeugd waar zijt gij :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:22

Gypsy schreef:
Tja, maar dit bestaat dan toch al in de vorm van hoefschoenen? Die laten ook alle bewegingen van de hoef toe, met een betere schokdemping etc.
En die zijn nog voordeliger ook, je doet ze immers alleen om als je gaat rijden, dus ze kunnen ze in de wei niet aftrappen/verslijten.

Ik snap niet waarom je nu hoefschoenen met ijzers gaat vergelijken? Blootsvoets en hoefschoenen hebben helemaal niets met dit topic, noch met dit nieuwe ijzer te maken. Alleen maar top dat ze 'het ijzer' verder ontwikkelen, er nieuwe variaties op bedenken, aan andere materialen denken etc. Zo is er namelijk voor iedereen + paard wat wils.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:52

Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen aan scoris.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:23

NathalietjeB schreef:
Laura ik maak hier tig km's over asfalt en klinkers door t duin, naar t strand etc ik heb mij behoorlijk in de voeten van milk verdiept.

Ja een hoef slijt iets maar echt niet veel hoor, en als je je er echt in zou verdiepen zou je lezen dat hoeven zich aanpassen op het geen waar op ze lopen.

En t is klinkklare onzin dat mensen zeggen dat er paarden zijn die niet zonder ijzers kunnen, want elk paard kan zonder ijzers enkel heeft een paard er wel tijd voor nodig om zich te kunnen aanpassen.

Dat een paard hoefijzers nodig heeft zit tussen de oren van de mens, en zolang mensen zich niet verdiepen in de voeten van hun paard blijft men er lekker ijzers onder spijkeren met grote vreugd van de smid want die denkt kassa..

Dit soms tot verslechtering van t paard en soms verslechterd het zoveel dat t paard enkeltje slacht krijgt.

Mijn pony heeft ook ijzers, en dat zit echt niet tussen onze oren hoor. Mijn pony kan echt niét zonder, omdat haar hoeven (ver) naar buiten staan en alleen door de ijzers staan ze weer recht. Als ik er bij haar geen ijzers onder zou doen, zouden haar gewrichten nog verder slijten (lees: hierdoor heel klein beetje artrose). Ik zou ook veel liever zonder willen, scheelt een hoop geld en kost ook niet zoveel tijd. Dus echt niet alle paarden kunnen zonder ijzers, en het zit al helemaal niet alleen tussen de oren van de mens.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:42

Hmmm, ik ben benieuwd naar een plaatje. Als ik de omschrijving zo hoor hing dit vroeger gewoon in de smederij bij de hele verzameling die ooit eens gesmeed was voor specifieke problemen. Er hingen wel 100 verschillende ijzers met allemaal een eigen verhaal. De oude smid was letterlijk meestersmid in de tijd dat nog niet iedereen aan hoeven mocht rommelen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:45

Ik ook, ik heb een beetje gespeurd nadat een bokker zei dat ze een plaatje had gevonden, maar helaas.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:50

Ik ben heel erg benieuwd naar dit nieuwe ijzer en in hoeverre het het hoefmechanisme niet aantast! Verbetering is altijd fijn toch? Jammer dat het ontwerp nog niet echt bekend is.

MelissaKB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:53

NathalietjeB schreef:
Als men echt graag t hoefmechanisme wil verbeteren, moet men eens leren dat een paard geen hoefijzers nodig heeft..

Ik ken ook een paard die zulke gevoelige hoeven heeft dat ze niet zonder kan. ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:55

Precies Mariett! In tegenstelling tot blootsvoets wat ideaal is, en als ze ze niet verliezen hoefschoenen ook niet slecht zijn; is er bij ijzers nog ruimte voor innovatie en verbetering. Aangezien de wereld niet perfect is en er dus mensen zijn die hun paard noodzakelijk op ijzers hebben, is dit interessant nieuws! Ik zou graag meer willen lezen over dit ijzer ipv die nutteloze discussie.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 31-10-15 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:55

Behalve naar het ijzer, ben ik ook benieuwd naar wie dit onderzoek gefinancierd heeft. Alle andere onderzoeken tot nu toe, daarvan kwam het geld bij mustad vandaan, maar misschien nu bij de concurrent die ook z'n eigen ijzer wil. Geen enkel wetenschappelijk onderzoek wordt meer voor kennis gedaan, maar voor het geld. Toen Gerrit Smit zijn hoefschoenen wilde laten onderzoeken, kon dat alleen als hij 1 of 2 ton meebracht. Een hoefsmid of bekapper heeft dat niet, maar een producent als mustad natuurlijk wel. Die is bovendien gebaat bij een afzetmarkt voor ijzers. Niemand heeft een financieel belang in het onderzoeken van blote voeten. Net zoals dat er wel mega verdiend wordt aan medicijnen, maar niet aan gezonde voeding. Als ik mij niet vergis was het promotieonderzoek destijds van Meike van Heel ook gefinancierd door Mustad. http://www.mustad.com/en/hoofacademy/55 zodat ze hun nieuwe ijzer als 'wetenschappelijk onderbouwd' konden presenteren. Een minimale verandering was de opzet in het ijzer, wat feitelijk eigenlijk ook al bedacht was door de Van Nassau's. Zelf heb ik ook een promotieonderzoek gedaan en voortijdig afgebroken, uitkomsten die niet uitkwamen in de geplande richting waren zeer ongewenst.

Dus kortom, in meerdere opzichten ben ik bijzonder benieuwd naar de presentatie van het nieuwe hoefijzer. Het laatste nieuwe baanbrekende ijzer was tenslotte alweer tien jaar geleden :D, maar was kennelijk toch niet wat men zocht, aangezien er nu wat anders bedacht is.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:09

Oef daar heb je wel een punt Arabesk. Waarom is onderzoek zo duur dan? Kan je niet bij wijze van spreken een slowmotion opname van een paardenhoef maken en dan kijken wat er gebeurd of denk ik nou erg makkelijk?
Ik ben echt ontzettend benieuwd naar het ijzer. Als het meebeweegt zal het ofwel uit een heel flexibel materiaal moeten zijn, ofwel uit meerdere delen moeten bestaan. Of zou het nog iets anders zijn? Is er al iets meer over bekend dan dat het alleen het hoefmechanisme niet aantast?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:11

Wat denk je dat het uurtarief van een wetenschapper is :+

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:19

Oef, heel erg veel dus?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:21

Ja :+

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:21

Arabesk schreef:
Wat denk je dat het uurtarief van een wetenschapper is :+

als ik dit lees
Citaat:
Het nieuwe type hoefijzer werd wetenschappelijk onderzocht aan de faculteit Diergeneeskunde in Gent. Het ijzer werd op verschillende paarden getest in experimentele en gecontroleerde omstandigheden. "De subtiele inwerking van dit hoefijzer op de hoefbewegingen heeft enkel positieve gevolgen voor het paard", vertelt Moerman. "Ruiters, trainers en eigenaars, die ook testen deden, bevestigen deze conclusie."

lijkt mij de onderzoekspool te klein om van gefundeerd wetenschappelijk onderzoek te spreken.

Maar is het niet eerlijker te wachten tot we echt informatie krijgen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:24

Ja wetenschappelijk onderzocht is een rekbaar begrip. Net zoals 'klinisch getest'. Je draait een potje open in een laboratorium en voila het is klinisch getest. Wellicht is dit ook een klinisch getest ijzer.... Sla het ijzer onder, laat het paard over de loopband lopen en maak een slowmotion opname. Zoiets.

Dusssssssss ik ben benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing en het onderzoek en hoe statistisch verantwoord het onderzoek gedaan is. Nulmeting, blanco, herhaalbaarheid en reproduceerbaarheid.

Bij mijn onderzoeksafdeling stelde ik ooit de vraag 'maar moet zo'n test niet minimaal drie keer?' 'nee joh want er komt toch steeds wat anders uit' 8)7 dat kán dus niet.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:28

Het is helaas niet zo simpel als even een paar slowmotion beelden maken. Als je correcte conclusies wilt trekken moeten de omstandigheden zo gelijk mogelijk zijn. Daarnaast kan je over 2 paarden met beslag of blote voeten natuurlijk geen wetenschappelijke conclusie trekken. Wil je het een beetje kunnen generaliseren naar de populatie dan moet de steekproef per conditie (beslag/nieuwe beslag/traditioneel bekappen/natuurlijk bekappen/hoefschoenen) groot genoeg zijn. Ook moet je uitsluiten dat verschil in beweging en gangen niet door andere afwijkingen komen in het lichaam (artrose, hko, peesproblemen). Het mooiste is als je er een longitudinaal onderzoek van maakt, maar dat is helemaal onbegonnen en kostbaar werk. Dan wordt er gekeken elk jaar of met een ander interval gekeken hoe de paarden het doen. Probleem is dat de onderzoekers zeker moeten weten dat de hoeven goed bijgehouden worden en dat er veel uitval is omdat bijvoorbeeld eigenaren het te veel werk vinden of niet tevreden zijn.
Dit zijn nog niet eens alle punten waar je rekening mee moet houden als je een goed wetenschappelijk onderzoek uit wilt voeren. Dus ja, wetenschap is duur! :) Het zou wel ontzettend interessant zijn!

*typo
Laatst bijgewerkt door Mette op 31-10-15 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt