VS: GP-paard uit stal gehaald en geslacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:25

Thesserd schreef:
Inderdaad. Zolang de jacht nut heeft zie ik ook het probleem niet. Mensen die het dan zielig vinden als zo'n schattig hertje (bijv.) of dit paard gedood is, hebben werkelijk geen idee hoe dit in verhouding staat met de vleesindustrie.

Ik weet overigens niet hoe dit paard gedood is precies, maar er van uit gaande dat dit heel vlot ging, vind ik het niet zieliger dan de gemiddelde kip of het gemiddelde kalf of varken wat geslacht wordt.

Maar da's niet echt een discussie voor hier :P

Ik denk dat je er niet vanuit moet gaan dat het vlot ging. Want daar op een wei in de middle of nowhere heb je niet de middelen om een dier pijnloos te doden of eerst te verdoven zoals ze dat hier met bijvoorbeeld varkens doen.

En dan is er nog het feit dat dit paard niet bedoeld was om geslacht te worden. Het zal je paard maar zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:15

luckyfarm schreef:
Hoezo 'buitenlanders pesten'. Latino's weten dat het slachten, verkopen en eten van paardenvlees in de US verboden is. Dan heb je je aan te passen aan de normen en waarden van het land. Helaas denken sommigen hier anders over en worden er paarden gestolen en/of goedkoop op craigslist (zeg maar marktplaats) opgekocht en illegaal geslacht. Het is helaas de realiteit in Florida.

Dat dat verboden is weet ik, maar dat taboe op paardenvlees is iets wat vooral uit het deel van de bevolking met een Angelsaksische achtergrond komt. Het slachten was vanwege dat cultureel bepaalde taboe al langer verboden, maar volgens mij was er niet zo lang geleden een bericht dat in Florida nu ook handel in en bezit van paardenvlees verboden is.
Dat soort verboden komen er niet zomaar en zeker in een vrijemarkteconomie als de V.S. zou je kunnen verwachten dat er eerder mensen zouden inspringen op vraag naar een product door een vrij groot deel van de bevolking dan dat er met verboden zou worden gewapperd.
Dat er ondanks die afzetmarkt toch zo'n verbod komt, geeft aan dat er blijkbaar (emotionele?) redenen zijn waarom een op zichzelf onschadelijke gewoonte als het eten van paardenvlees te verbieden.

Er worden in de V.S. dus talloze paarden gefokt en afgedankt (=aanbod) en er is een deel van de bevolking wat die paarden graag opeet (=vraag), dus er zal ongetwijfeld illegale slacht en vleeshandel blijven bestaan.

Maar goed, dat was een terzijde. Onderwerp hier is één specifiek geslacht paard, waarvan de marktwaarde veel hoger lag dan de vleesprijs. Als het de daders puur om de opbrengst te doen was hebben ze een hele domme vergissing begaan, maar het is niet ondenkbaar dat er in dit geval andere motieven in het spel waren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:29

Lusitana schreef:
In een land waarin jagen nog altijd gewoon van vader op zeer jonge zoon gaat en dus normal gevonden wordt om dieren te doden en hoe groter hoe beter (laats las ik nog eens tukje over hoe een meisje met een kruisboog een aligator had geschoten, en trots dat ze was), is dit maar een Klein onderdeeltje van een heel groot probleem.
De mentaliteit van mensen die graag jagen verander je niet zomaar. Ze groeien er mee op en weten niet beter. Dieren zijn niet meer dan leuke bewegende targets en vlees dat nog leeft. want dat is het andere probleem, het zijn enorme vlees eters.

Jager zijn is nog heeeeeeel wat anders als een gek die je stal binnen loopt, er een paard uithaalt en hem op je terrein killt en uitbeent..

dit kan net zo goed een verknipte slager zijn..

Vind het een beetje raar dat dit artikel gebruikt wordt voor een anti jacht campagne..

jagen heeft niets te maken met diefstal en afmaken van eigendommen van een ander.

Daarnaast, jagen hoeft niet verkeerd te zijn..
Waarom is het beter om koeien in stallen en kleine stukjes land vet te voeren en dan naar de slacht te brengen? Maar niet om waar het mogelijk is om te leven van het land een hert te schieten en alles ervan te gebruiken..

Tot slot geen enkele jager ziet ieder dier gewoon als bewegend target en lopend stuk vlees, dat is gewoon onzin en totaal niet waar. Ze genieten ook gewoon van het zicht op een hert buiten het jachtseizoen in het bos.. Sterker nog, zij zullen heel wat meer genieten van de natuur als jij of ik die sporen niet eens kunnen lezen, niet kunnen vertellen hoe het met de wildstand staat etc.. Een goede jager weet dit.

Dat jagers ook enorme vleeseters zijn is tevens grote onzin.. Ja ze eten meestal wat ze geschoten hebben. maar de hoeveelheden vlees die men eet, is niet groter of minder groot dan wat een gemiddeld mens eet.. Misschien gaan ze er nog wel zuiniger mee om, dan wij met ons vlees uit de supermarkt.

Ja iemand die in alaska woont, die leeft van wat hij jaagt, simpelweg omdat hij niet genoeg groente kan verbouwen om van te leven. Maar een eland, daar eet een heel gezin daar een hele winter van..
als je ziet wat men daar per maaltijd eet, ja dan is het meer als ons lapje vlees.. maar het is ook de hoofonderdeel van waar ze op overleven..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:11

Desiree schreef:
Ik denk dat je er niet vanuit moet gaan dat het vlot ging. Want daar op een wei in de middle of nowhere heb je niet de middelen om een dier pijnloos te doden of eerst te verdoven zoals ze dat hier met bijvoorbeeld varkens doen.

.

Geen probleem hoor. Wij hebben hier ook verschillende paarden pijnloos en vlot , "midden in de wildernis" omgelegd.
.22 kaliber slachtpistool, en weten waar je moet treffen, het lampje gaat ineen keer uit.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:19

Kuggur schreef:
Desiree schreef:

.

Geen probleem hoor. Wij hebben hier ook verschillende paarden pijnloos en vlot , "midden in de wildernis" omgelegd.
.22 kaliber slachtpistool, en weten waar je moet treffen, het lampje gaat ineen keer uit.

Zouden ze dat kaliber slachtpistool bij de hand hebben gehad? Oke, ze hebben daar vaker een wapen dan hier in Nederland, maar dan nog. En zouden ze ook geweten hebben waar ze moeten treffen?