Zuidlaren: handelaars bedreigen inspecteurs en cameraploeg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:51

Ayasha schreef:
Inderdaad.
In Belgie hangt het van provinvcie tot provincie af (en van dorp tot dorp) mijn paarden staan letterlijk in het midden van een bos en de weg er heen is in theorie privé en mag enkel betreden worden door de eigenaren van de stukken grond waar de weg heen leidt. :)
Ik vond het een erg onaangename ervaring dat ze daar toen foto's stonden te maken. Wellicht is het ook door de hetze en social media vervolgingen van nu... Als je iets juist (of net verkeerd) in beeld brengt kan een prima situatie er een stuk slechter uit zien. Ik had ook nog een verwaarloosde opknapper net staan op dat moment dus nog een reden dat ik er niet van gediend was dat van hem foto's geplaatst zouden worden zonder de juiste context er bij te vermelden. :)
"vroegah" moest je je daar allemaal niet zo druk om maken... Toen bleef het in het dorp en "men" wist vaak wel ongeveer hoe het zat maar nu kan het op zo'n grote schaal dat je mensen kan wijsmaken wat je wil.

Dit lijkt me voor iedereen inderdaad een probleem.
Als ik ook zie hoeveel mensen er bij Dumpert en Geen Stijl aan de schandpaal worden genageld... Word je niet vrolijk van... En vergeet niet jaren geleden de mensen die misstanden op basiswedstrijden in kaart gingen brengen en hier lekker op Bokt neer zetten...

Paoergm6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:00

Dat de handelaren niet zo dreigend op dat meisje hadden moeten aflopen is duidelijk.

Maar probeerde een van die handelaren haar nu echt te slaan?
Dat staat in het nieuwsbericht.
Ik heb meer het idee dat ze geïrriteerd raakte en dat het meisje het juist wat provoceerde.
Nadat ze vragen over waar ze van is en of ze een kaartje heeft, hoor je haar ook gewoon lachen?
Dat is toch geen reactie, ze had toen toch gewoon netjes kunnen melden van welke organisatie ze is.
Als nieuwszender zijnde mag je je wel wat professioneler opstellen vind ik.
Ik snap dat het bedreigend over komt als er een stel heren op je afkomt lopen. Maar ze vragen toch ook of de politie erbij geroepen kan worden.
Als ze echt kwaad wouden of iets deden dat niet mocht, zouden ze dat niet voorstellen lijkt me.
Vind het nogal opgeblazen allemaal.

Edit: verkeerd gelezen. Ze probeerde de camera uit haar handen te slaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:05

Paoergm6 schreef:
Dat de handelaren niet zo dreigend op dat meisje hadden moeten aflopen is duidelijk.

Maar probeerde een van die handelaren haar nu echt te slaan?
Dat staat in het nieuwsbericht.
Ik heb meer het idee dat ze geïrriteerd raakte en dat het meisje het juist wat provoceerde.
Nadat ze vragen over waar ze van is en of ze een kaartje heeft, hoor je haar ook gewoon lachen?
Dat is toch geen reactie, ze had toen toch gewoon netjes kunnen melden van welke organisatie ze is.
Als nieuwszender zijnde mag je je wel wat professioneler opstellen vind ik.
Ik snap dat het bedreigend over komt als er een stel heren op je afkomt lopen. Maar ze vragen toch ook of de politie erbij geroepen kan worden.
Als ze echt kwaad wouden of iets deden dat niet mocht, zouden ze dat niet voorstellen lijkt me.
Vind het nogal opgeblazen allemaal.

Edit: verkeerd gelezen. Ze probeerde de camera uit haar handen te slaan.

Ach wat betreft je edit, dat kan er ook snel van gemaakt worden. Een wieber gebaar kan je daar ook voor aanzien. :+

Ik ben het volledig met je eens... Compleet onprofessionele opstelling van het meisje, provocerend en pesterig.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:18

Inspecteurs?? Van Eyes in Animals, is dat zelfverzonnen of hebben die een officiële functie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:41

Ik sta echt met mijn oren te klapperen dat mensen het opnemen voor de mannen die duidelijk aggressief reageren en behoorlijk bedreigend handelen, camera uit haar handen proberen te slaan, etc. Mensen die in plaats van het veroordelen van bedreigingen of de dader juist het slachtoffer (die overigens legaal mag filmen hoor) veroordelen hebben echt een steekje los IMO.

Ayasha
Blogger

Re: Zuidlaren: handelaars bedreigen inspecteurs en cameraploeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:43

verdedigen is een groot woord maar het feit is wel dat het actie-reactie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:48

Maar dat maakt de reactie (aggressie, bedreigen) absoluut NIET oké.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:53

In eerste instantie zijn ze niet agressief, geërgerd ja, maar niet agressief. Had ze gewoon haar kaartje kunnen tonen of opgehoepeld was er niks gebeurt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:56

WildWings schreef:

Er is hier nog steeds niemand geweest die het gedrag goedkeurt.
Er zijn alleen heel wat mensen die hun reactie volkomen kan begrijpen. En ik ben daar een van.
Dat ik een steekje los heb weet ik allang, normaal zijn is saai.

Maar even serieus nu, je gaat mij niet wijsmaken dat jij nooit iets hebt gedaan dat niet goedgepraat kon worden. Want wie vrij van zonde is, mag de eerste steen gooien.

Luister eens goed naar dat meisje, ze doet pesterig en provocerend. Daar hoef je geen psycholoog of gedragdsdeskundige voor te zijn lijkt me. En het opzoeken van misstanden is het doel van dit soort groeperingen. Waarschijnlijk ongeschikt voor defensie en politie. Of leraar.
Ze weten dat ze met hun kop boven het maaiveld uitkomen en als die kop er dan af wordt gemaaid, dan gaan ze janken.
Had ze nu echte misstanden vastgelegd en was ze dán weggejaagd of geslagen, dan had ik er achter gestaan. Maar wie kan hier nu achter staan? Sorry hoor, dan heb je de echte problemen in de paardenwereld nog niet gezien lijkt me.

Oh en lees de reactie van elenaMM77 eens goed door.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:58

Maar dat niet kunnen tonen van het kaartje praat het gedrag nog steeds niet goed.
Bovendien heb ik keer op keer het filmpje zitten bekijken en beluisteren, ik kan nergens horen of zien dat de cameravrouw uit de hoogte praat. Wel is haar stem hoger, wat waarschijnlijk te verklaren is door de, alles behalve vriendelijke, manier van aanspreken waardoor ze een adrenalinestoot gehad zou kunnen hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:59

Tuurlijk wel, ze willen pas weglopen als er gedreigd wordt met politie vanuit de handelaren.
Wie zit dan werkelijk iets fout te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:00

Het gaat mij niet eens om wat er is vastgelegd in dit filmpje qua paardenwelzijn. Het gaat erom dat mensen hier vingers wijzen naar het slachtoffer van bedreiging/agressie, precies wat jij nu weer doet. Overigens vind ik haar totaal niet pesterig of provocerend.

Ayasha schreef:
In eerste instantie zijn ze niet agressief, geërgerd ja, maar niet agressief. Had ze gewoon haar kaartje kunnen tonen of opgehoepeld was er niks gebeurt.

Dat had ze kunnen doen, maar waarom? Je bent totaal niet verplicht je tegenover random lui te identificeren, en filmen is gewoon toegestaan.

Dat ze dan uiteindelijk weglopen heeft toch logischerwijs meer met de bedreigingen en agressieve houding van de handelaren te maken dan met het 'we halen de politie erbij', denk je niet :') ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-15 14:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:00

Dat je dat jezelf nog af moet vragen wie er fout zit..... :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:03

Je mag je niet voordoen als iemand die je niet bent; ze beweren van het nieuws te zijn maar zijn dat niet.
Kunnen zich dus ook niet als zodanig identificeren.
Wil men de politie erbij "dan is het eerlijk" hoor ik letterlijk zeggen. En dan heeft de filmster ineens grote haast.
Ja. Dan ga ik me vragen stellen. Als ik sta te filmen en men dreigt met politie, laat maar komen dan als ik toch in mijn recht sta. Waarom zou ik dan gaan lopen?

Ik heb tegenover een beer van bijna 2 m gestaan met mijn 1.50 die dreigde met politie en rechtzaak (niet om filmen overigens maar goed.) heb hem gezegd dat ik ze wel in zijn plaats wilde bellen als ie dat wilde. Ineens had mijnheer ook haast. Voor mij is het dan duidelijk zat wie daar fout zit dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:05

Tja, ik snap dat ze niet meteen zeggen 'wij brengen het nieuws op een pagina die potentiele dierenmishandeling of uitbuiting aan het licht brengt'. Ze heeft, nogmaals, geen verplichting zich te identificeren hoor.

En tja, waarom zou je gaan lopen, als er een groep meerdere mannen agressief tegenover je staat, bedreigingen uit, en je camera probeert uit handen te slaan? Géén idee Ayasha, géén idee.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:07

Dus dat agressieve gedrag is dan maar ineens goed :? ? Bovendien, even googlen en je komt er achter dat Piep een dierennieuws site is, dus ze liegt niet en ze doet niks illegaals.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:12

WildWings schreef:

Ze wordt toch helemaal niet bedreigd in het filmpje er is niemand die dreigt haar geweld aan te doen, ze zeggen haar alleen met onvriendelijke toon en bewoording om weg te gaan of zichzelf te identificeren en op het filmpje zie je alleen maar stoeptegels je kan helemaal niet zien of ze wordt aangeraakt. Ze hoeft inderdaad bij wet niet perce weg te gaan en ze mag daar zo filmen het is echter ook niet bij wet verboden om flikker op te zeggen, het enige wat hier mis gaat is de grote hoeveelheid drama om niets :') .

EDIT: je kan het misschien bedreigend vinden om met 3 man meer en langer te zijn dan degene waar je het niet mee eens bent, maar dat is volgens mij ook niet verboden >;)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 22-10-15 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:12

Inoterry schreef:
Dus dat agressieve gedrag is dan maar ineens goed :? ? Bovendien, even googlen en je komt er achter dat Piep een dierennieuws site is, dus ze liegt niet en ze doet niks illegaals.

Ik geloof niet dat ik het nog vaker moet herhalen.

Verder ben ik het helemaal met Ayasha eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:15

"het nieuws" impliceert iets anders dan "een dierennieuwssite".
Liegen is wellicht een groot woord maar de waarheid verteld ze iig ook niet.

WW; Tsja, als ik het filmpje zie had dat heel anders kunnen lopen had zij zich anders op gesteld. In eerste instantie zijn ze simpelweg niet agressief. En dan mag jij me zoveel beschuldigen van wijzen naar het slachtoffer als je wil; maar indien zo iets tussen twee partijen ontstaat na in eerste instantie gewone communicatie (dus niet dat de ene partij de andere vanuit het niets aan valt op straat of eender waar zonder enige voorafgaande communicatie) dan is het heel simpel waar twee kijven hebben er twee schuld. Hadden de handelaren mogen dreigen? Natuurlijk niet. (ik zie geen enkel bewijs van slaan op het filmpje) Maar de "journaliste" had de situatie ook anders kunnen benaderen.
Simple as that.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:18

liedje89 schreef:
WildWings schreef:

Ze wordt toch helemaal niet bedreigd in het filmpje er is niemand die dreigt haar geweld aan te doen, ze zeggen haar alleen met onvriendelijke toon en bewoording om weg te gaan of zichzelf te identificeren en op het filmpje zie je alleen maar stoeptegels je kan helemaal niet zien of ze wordt aangeraakt. Ze hoeft inderdaad bij wet niet perce weg te gaan en ze mag daar zo filmen het is echter ook niet bij wet verboden om flikker op te zeggen, het enige wat hier mis gaat is de grote hoeveelheid drama om niets :') .

EDIT: je kan het misschien bedreigend vinden om met 3 man meer en langer te zijn dan degene waar je het niet mee eens bent, maar dat is volgens mij ook niet verboden >;)

Ze duwen en trekken en proberen de camera af te pakken. Vast niet bedreigend en 100% legaal....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:21

Het is op het filmpje nogmaals helemaal niet te zien of de vrouw wordt aangeraakt of niet? je ziet alleen laarzen en een straat?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:27

En die graaiende handen voor de camera dan? En dat ze duidelijk benoemd dat er aan de camera word getrokken en "blijf van me af".....???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:28

er zal heus wel wat geduw geweest zijn, het gaat er nogal chaotisch aan toe. Dat betekent niet dat iemand haar geslagen heeft of doelbewust aan haar getrokken heeft. Ik zie vooral dat ze de camera wegduwen om zelf niet in beeld te komen en dat zou ik ook doen. Dat zie ik dagelijks op het nieuws ook gebeuren dat dat gebeurt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:29

Het hele verhaal begint met een stukje goed fatsoen dat ontbreekt als je mensen vol op de lip gaat staan filmen.

Daar zit je zelf toch ook niet op te wachten dat je ineens een camera in je gezicht geduwd krijgt, men niet wil zeggen waarvoor het is en als je zegt dat je het niet op prijs stelt, ze gewoon doorgaan met filmen?

Dan hoef je echt niks te doen dat niet pluis is... het is gewoon irritant dat stomme gefilm en men heeft wat jij aan het doen bent niet als onderwerp van een filmpje te maken als jij dat niet fijn vindt.

Kan je de wet erbij halen wat je wilt, maar een stukje goed fatsoen is minstens zo belangrijk :j

Ik zou er ook knap geïrriteerd door raken, laat ze lekker ophoepelen!
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-10-15 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:30

Inoterry schreef:
En die graaiende handen voor de camera dan? En dat ze duidelijk benoemd dat er aan de camera word getrokken en "blijf van me af".....???

Dat kan je heel makkelijk roepen als er geen beeld is... ;)
Graaiende handen zag ik overigens niet echt, meer gewoon het wegjaag gebaar dat door de ongelukkige positie van de camera een beetje vreemd in beeld komt.

Bovendien is zoiets in publiek roepen wel heel erg prettig. Heb ik zelf ook eens gedaan. Een leraar op de middelbare school die ik onprettig vond, pakte mij bij de schouder terwijl ik aan het werk was en het muisstil in de klas was. Heb ook gewoon heel boos geroepen: "Blijf van me af!" Reken maar dat hij vanaf die dag afstand van me nam hoor... Ondanks dat hij echt geen rare bedoelingen had, vond ik het gewoon een onprettige kerel. Maar blijf van me af roepen is zeer effectief in publiek. :)