Zwitserland: verbod op slofteugel op springwedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

Re: Zwitserland: verbod op slofteugel op springwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:22

Aha. Tja daar zie je hem idd nooit voor gebruikt worden... Ik zie altijd alleen maar mensen rijden met dat ding strak eraan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:25

madelein schreef:
Aha. Tja daar zie je hem idd nooit voor gebruikt worden... Ik zie altijd alleen maar mensen rijden met dat ding strak eraan.

Klopt, was een paar jaar geleden veel erger als je het mij vraagt. De dikste hype is alweer voorbij. En dan te bedenken dat dat ding al meer dan 400 jaar oud is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:31

Ik denk (zonder iemand voor het hoofd te willen stoten) dat de 1000e slof discussie eigenlijk vrij onnuttig is. Een veel interessantere discussie is voor mij de controle en de daadwerkelijke correctie van ruiters die op wedstrijd buiten het boekje gaan. Dat is namelijk op alle niveau's een probleem. Thuis doen ze toch waar ze zin in hebben hoor, maar het doel zou moeten zijn dat ze zich tegen komen op wedstrijd. Alleen dan kom je vooruit imo.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:35

@janine: moet zeggen dat ik het ook nooit zie, ook niet op wedstrijden. Verder sta ik op een kleine stal waar überhaupt niemand zo'n ding heeft.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:20

Shalimar schreef:
Ooit een heel goed gezegde gehoord: Waar de hulpmiddelen beginnen, stopt de Rijkunst. Meer heb ik er niet over te zeggen...

*\o/*
Of waar de rijkunst stopt, beginnen de hulpteugels. Ik zie absoluut geen meerwaarde aan de werking van een slof.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:24

Lara_Silver schreef:
Ik denk (zonder iemand voor het hoofd te willen stoten) dat de 1000e slof discussie eigenlijk vrij onnuttig is. Een veel interessantere discussie is voor mij de controle en de daadwerkelijke correctie van ruiters die op wedstrijd buiten het boekje gaan. Dat is namelijk op alle niveau's een probleem. Thuis doen ze toch waar ze zin in hebben hoor, maar het doel zou moeten zijn dat ze zich tegen komen op wedstrijd. Alleen dan kom je vooruit imo.

Sinds kort is het hals strekken weer terug in de hogere proeven. De fanatieke slofrijders vallen daar vermoedelijk wel door de mand. En nu nog de juryleden opleiden in het herkennen van een juiste aanleuning.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:57

Voor degene die het nut niet snappen van een slofteugel of schrijven waar de rijkunst ophoud begint de ..., het is en kan een geweldig hulpmiddel zijn. Niet om je paard in de krul te trekken, niet om als rem te gebruiken, maar als ondersteuning voor een probleem.
Mijn vorige paard moest door medische problemen leren om met haar nek uitgestrekt en naar voren te lopen. Juist absoluut geen krul ( was ze sowieso medisch niet toe in staat). Twee keer onder begeleiding met slof gereden, kwartje was toen gevallen bij haar en daarna knapte ze behoorlijk op in haar hele manier van lopen.

Weet niet hoe het bij andere stallen is maar de laatste jaren heb ik eigenlijk niemand meer met slof zien rijden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:32

Slof is inderdaad een ondersteuning. Een ondersteuning die je als ruiter zelf kunt regelen en daar knijpt de schoen. Een martingaal kan je strak zetten en die geeft dan geen enkele flexibiliteit.

Neem de Thiedemann, eigenlijk een vaste slof. Die kan je ruim instellen maar als ruiter kan je er niet mee werken. Hij staat waar hij staat.

Een slof is in de verkeerde handen een zeer onaardig hulpmiddel maar in de juiste handen kan de slot juist vriendelijker zijn dan de martingaal of de thiedemann.

Je moet niet standaard met een slof gaan rijden en heel veel mensen moeten er sowieso niet mee rijden maar het kan wel degelijk even een hulpmiddel zijn. Bit, sporen, zadel, zweep zijn dat ook nietwaar?

Ik vind het verbieden van hulpteugels en middelen in een inrij terrein op zich niet verkeerd maar ik vind het ook weinig tot geen zin hebben. Er moet ten allen tijde gekeken worden of de ruiter of amazone eerlijk met haar/zijn paard omgaat. Liever een slof dan keihard geruk, gepluk en slaag.

Wat ik heb gezien op wedstrijden had daar mee te maken. Eens flink in de bek trekken uit boosheid en frustratie van de ruiter of overmatig zweepgebruik. Dat zie ik vele malen vaker dan een slof en dat moet afgestraft worden. Gelukkig is mijn ervaring dat wanneer dit gezien wordt er ook wel sanctie's op zijn maar iedereen kan in een verloren hoekje zijn ding doen helaas.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:42

Slofteugel met springen vind ik sowieso nergens op slaan. En de prijsuitreiking kan je ook met hete sportpaarden wel zonder slof af.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:34

Natuurlijk kan je met hete paarden ook zonder slof rijden. Maar de mensen die geen inwerking hebben op hun paard grijpen naar de slofteugel. Je rijdt het lichaam van je paard naar zijn hoofd (voorwaarts). Met een slofteugel doe je het andersom, dan trek je het hoofd naar het lichaam toe. Een slofteugel heeft niks met correct rijden te maken. Je houdt jezelf voor de gek. Rijtechnisch heb je niks gedaan en ook niks opgelost.

In de hand van een meester is een slofteugel goed. Maar een meester heeft de slofteugel niet nodig.''
George Theodorescu

Maar ze mogen van mij op het inrijdterrein ook best wel wat strenger zijn voor wat betreft het rukken en plukken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:13

damian23 schreef:
In de hand van een meester is een slofteugel goed. Maar een meester heeft de slofteugel niet nodig.''
George Theodorescu

.

Is ook meteen een mooie illustratie van hoe weinig echte meesters er zijn....
Ik ben in de gelukkige omstandigheid er een aantal te kennen en die zullen nooit van hun leven naar een slof grijpen!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:45

Ik heb an sich geen moeite met de slof. In sommige situaties een fijn hulpmiddel. Je blijft zelf netjes zitten, hoeft niet onnodig sterk te worden. Paard komt 2x de slof tegen en daarna kan 'ie voor lange tijd de kast weer in.
Reden voor verbod is kul. Wel juich ik toe dat kritischer wordt gekeken naar onze sport. Het moet gaan om hoe hulpmiddelen inwerken en hoe je er mee om gaat.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:44

Moet zeggen dat ik anti slof was en het zag als 'waar rijkunst ophoudt....' echter ben ik daar wel van teruggekomen. Het kan, als het goed gebruikt wordt, een juist heel fijn hulpmiddel zijn. Niet om dagelijks mee te rijden maar om een probleem te doorbreken.
Springen vind ik hem dan weer gevaarlijk voor en prijsuitreiking... tja op het niveau waar ze gebruikt worden weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden. Wat is het doel dat ze gebruikt worden? om in de krul te rijden? vind ik ze niet voor bedoeld.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:52

MartineC1711 schreef:
Nog even en dan worden sporen en zweep ook nog verboden omdat het er voor een leek wel erg gewelddadig uitziet!

Dat is een goed idee! Ik ben voor.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:25

josien_m_ schreef:
MartineC1711 schreef:
Nog even en dan worden sporen en zweep ook nog verboden omdat het er voor een leek wel erg gewelddadig uitziet!

Sporen en zweep zijn in prima handen net als een slof bij de juiste ruiter. Een ieder die deze hulpmiddelen misbruikt hoort niet op een paard thuis.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 24-10-15 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: persoonlijke aanval verwijderd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:38

Moderatoropmerking:
ik heb diverse offtopic berichten en persoonlijke aanvallen verwijderd.

Graag ontopic reageren en op de bal blijven spelen. Bedankt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:49

Percy schreef:
josien_m_ schreef:

Sporen en zweep zijn in prima handen net als een slof bij de juiste ruiter. Een ieder die deze hulpmiddelen misbruikt hoort niet op een paard thuis.

Dan zijn er veel mensen die niet op een paard thuishoren :+

Ik ben altijd echt verbaasd om de reacties te lezen van paardenliefhebbers. Zouden we niet juist alles moeten doen om paarden te beschermen tegen misstanden? Er lijkt wel meer liefhebberij voor de sport dan voor de paarden -O-

Heel veel regelgeving is zo gemaakt dat het de zwakkeren in de samenleving beschermt. Helemaal geen gekke regelgeving dus. Ze zouden meer van dit soort regels moeten maken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:54

Snorlex schreef:
Ik heb an sich geen moeite met de slof. In sommige situaties een fijn hulpmiddel. Je blijft zelf netjes zitten, hoeft niet onnodig sterk te worden. Paard komt 2x de slof tegen en daarna kan 'ie voor lange tijd de kast weer in.
Reden voor verbod is kul. Wel juich ik toe dat kritischer wordt gekeken naar onze sport. Het moet gaan om hoe hulpmiddelen inwerken en hoe je er mee om gaat.

Nee, dat doet het middel wel voor je namelijk. Waarom denk je dat die slof weer een tijd de kast in kan nadat het paard het 2 keer tegen is gekomen?
Dat is niet omdat het zo zachtzinnig is.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:07

Dat ben ik niet met je eens bowen. Die van mij sloeg zo hoog z'n hoofd in de lucht waardoor hij z'n balans kwijt raakte en daardoor 'in paniek raakte' op dat moment heb ik even niks te vertellen en ben ik alleen maar bezig om m'n eigen hoofd te beschermen tegen zijn hoofd. Ik heb 3x een slof er omheen gehad zodat hij zichzelf stootte als hij dat weer deed. Nu kan je zeggen rij hem met ontspanning maar dat was het enige wat ik wilde maar hij zichzelf zo opfokte en door het z'n kop in de lucht gooien nog moeilijker maakte voor zichzelf. Hierdoor sprongen vooruit gegaan, veel meer rust gekregen en kan nu zonder enige hulpteugel ontspanning krijgen en gaat die kop niet meer zo idioot omhoog waardoor hij z'n evenwicht verliest. Dus ja, het kan een heel fijn hulpmiddel zijn bij goed gebruik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:12

Bowen schreef:
Snorlex schreef:

Nee, dat doet het middel wel voor je namelijk. Waarom denk je dat die slof weer een tijd de kast in kan nadat het paard het 2 keer tegen is gekomen?

Bij slof + op kracht rijden heb je gelijk, bij iemand die dan juist bewust met zachte hand rijdt niet. En dat is ook voordeel van een correct gebruikte hulpteugel, jij kan nl veel zachter in je hulpen zijn en veel zachter daarmee ook in je hele houding, want je hoeft niks schrap te zetten. Dat werkt ook weer door in hoeveel geduld je hebt (geen hoofd vol frustratie van trekken en nergens komen) en dan kom je veel makkelijker uit dat cirkeltje van trekken en verzet. Komt nog bij dat slof (al werkt martingaal daarvoor beter) de inwerking van bit correct(er) laat zijn als hoofd ergens in de wolken zit. Druk zit dan meer op de lagen/tong ipv mondhoeken/tussen de kiezen omhoog, wat weer gegronde reden tot verzet geeft. Hulpteugel hoort een middel te zijn om communicatie tussen paard en ruiter optimaal te houden bij problemen (dus iedereen komt veilig thuis), geen middel om op kracht paard te forceren iets te doen wat paard niet kan/snapt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:24

springen met een slofteugel is levensgevaarlijk.Trainen o.k....mits als begrenser,niet een naar beneden trekker.
Er zijn maar weinig mensen die een slof gebruiken zoals het hoort.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:03

Bowen schreef:
Snorlex schreef:

Ach kom op. De slof begrenst... Even 'tot hier' en daarna weer los. Zelf kun je netjes en zoveel mogelijk in balans blijven zitten. Het kan een stuk minder 'zachtzinnig'. Dan echt liever een slof hoor.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:58

Ik had naar mijn mening een faire reactie met ruimte voor dialoog maar blijkbaar mag dat niet helaas. Ken bokt zo niet, ben notabene zelf moderator geweest.

Kritische noten kunnen blijkbaar niet, hoe vriendelijk ook neergezet. Ben er wel van verschoten en reageer hier niet meer.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:06

Zoveel mensen, zoveel meningen. Mijn mening is in ieder geval dat ik een tegenstander van hulpmiddelen ben. Een goede ruiter heeft dat niet nodig. Wat deze ruiter wel nodig heeft, is geduld. En in deze gehaaste wereld moet alles maar snel, snel, snel. Om dan resultaat te boeken, grijpt men naar hulpmiddelen. Ik ben dus vóór een verbod van de slofteugel op (alle) wedstrijden.