Paard verwond door loslopende honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:24

Dat de hondeneigenaar hier in overtreding is is wel duidelijk. Dierenartskosten vergoed willen krijgen snap ik ook maar trainingsachterstand, tja, hoe moet je dat berekenen. Kosten van stalling en training voor acht weken??

beatje

Re: Paard verwond door loslopende honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:31

Ik denk buiten de dierenarts kosten heb je meer kosten,in mijn geval gold het dat ik een half jaar niet mocht auto rijden en dat is niet handig als je op den buiten woont en twee kinderen hebt die naar school moeten.Buiten dat mijn baas ook niet erg blij was met het feit dat ik niet kon werken.
Soms lijkt het allemaal heel simpel ,een val,Maar de gevolgen zijn vaak verstrekkend.
Ik ben best een voorzichtige ruiter geworden,maar dit soort dingen zijn zo makkelijk te voorkomen door gewoon je hond onder appel of aan de lijn te houden.Maar zelfs in dit topic zie je dat mensen al daar niet toe bereid zijn en met hun vinger naar anderen wijzen.Nu denk ik dat dit ook wel jongere kinderen zijn,ga niet in ieder zijn profiel zitten snuffelen.Maar ik denk dat mensen vaak de gevolgen van hun daden niet zien en dan kan je ze niet beter treffen dan in hun portomoinee

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:50

Beatje, in geval van persoonlijk letsel bij de ruiter met daaraan gekoppeld verlies van bepaalde zaken over een periode kan ik me heel goed voorstellen dat er een fikse vergoeding tegen over mag staan. Letsel bij de ruiter gaat het in dit geval niet om maar puur trainingsachterstand van het paard. Ruiter is er blijkbaar (gelukkig) goed van af gekomen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:18

speurneusc schreef:
de sukkel looft nu een beloning uit, die laat zich van zijn paard af gooien en geeft de honden de schuld ben je dan zielig

als die nou gewoon op zijn paard was blijven zitten was zijn paard niet de bosjes ingerend en had die geen verwondingen opgelopen dus eigen schild dikke bult. zwak om dit op een dier af te schuiven.

Sorry?? Alsof je er zomaar voor de lol naast gaat liggen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:41

DatBenIkNou schreef:
speurneusc schreef:
de sukkel looft nu een beloning uit, die laat zich van zijn paard af gooien en geeft de honden de schuld ben je dan zielig

als die nou gewoon op zijn paard was blijven zitten was zijn paard niet de bosjes ingerend en had die geen verwondingen opgelopen dus eigen schild dikke bult. zwak om dit op een dier af te schuiven.

Sorry?? Alsof je er zomaar voor de lol naast gaat liggen??

Had ie zijn paard maar onder controle moeten houden :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:35

Het is niet de sukkel die een beloning uitlooft maar de eigenaar, wie kan hier niet lezen en is de sukkel!!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:46

DatBenIkNou schreef:

Sorry?? Alsof je er zomaar voor de lol naast gaat liggen??[/quote]
love_western schreef:

Ja natuurlijk .. :n .Het blijven vluchtdieren. Knap dat jij ten alle tijden een dier van 500 kilo wat wil vluchten 100% onder controle kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:52

Lekker krom dus :')

Wel verwachten dat eigenaren hun honden 100% onder controle houden. Ook al hebben ze een gigantische jacht instinct.

Maar een paard mag wel schrikken? Toch kwestie van trainen en opvoeding?

Ongelukjes gebeuren eenmaal. Je kunt dieren niet 100% onder controle hebben. Het zijn geen robots. De meeste mensen proberen het zoveel mogelijk te beperken. Maar het blijven dieren.

Een paard wat schrikt op buitenrit en schade veroorzaakt, maak je toch ook niet gelijk af. Dus waarom een hond wel?

Als iedereen rekening met elkaar probeert te houden. Dan voorkom je al een boel ellende. Hondeneigenaren op tijd hun honden aanlijnen. Of aangelijnd houden. En de ruiters niet in volle draf of galop voorbij stuiven. Want juist dan activeer je vaak het jacht instinct bij honden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:45

Najagende honden zijn vrij eenvoudig te voorkomen.

Ik laat mijn paard ook niet loslopen in het bos want hij komt niet als ik hem roep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:48

Paintlinger schreef:

Ik laat mijn paard ook niet loslopen in het bos want hij komt niet als ik hem roep.

Op hol geslagen paarden in de buitenwereld is ook makkelijk te voorkomen.

Gewoon in de bak blijven rijden :D Gebeuren er geen aanrijdingen meer enzo.

Grappig dat honden eigenaren er wel alles er aan moeten doen. Maar ruiters hebben overal een excuus voor.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:26

Dat vind ik niet hoor.
Ze zijn beide verantwoordelijk.

En beide gevallen kunnen in de extremere gevallen beter niet los.
Naast een extreem bang paard die ik ook graag iemand met een touwtje.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:31

love_western schreef:

Wel verwachten dat eigenaren hun honden 100% onder controle houden. Ook al hebben ze een gigantische jacht instinct.

Ongelukjes gebeuren eenmaal. Je kunt dieren niet 100% onder controle hebben. Het zijn geen robots. De meeste mensen proberen het zoveel mogelijk te beperken. Maar het blijven dieren.

Een paard wat schrikt op buitenrit en schade veroorzaakt, maak je toch ook niet gelijk af. Dus waarom een hond wel?

Als iedereen rekening met elkaar probeert te houden. Dan voorkom je al een boel ellende. Hondeneigenaren op tijd hun honden aanlijnen. Of aangelijnd houden. En de ruiters niet in volle draf of galop voorbij stuiven. Want juist dan activeer je vaak het jacht instinct bij honden.

_/-\o_

Ik vindt het heel naar wat er is gebeurd (al kun je hier weinig uit opmaken wat er precies is gebeurd) en zoveel vooroordelen hier bah.. :(

Ik liep eens met mijn hond op het strand, van achter kwam er een paard aan in draf, die ik dus niet had gezien. Pepper rent ernaar toe want tsja dat is toch wel erg leuk. Gelukkig ging de ruiter halt houden waardoor ik pepper bij me kom roepen. Bedankje van beiden kanten en ze reed weer door.

Zo kan het ook! :j

Even later zag ik haar weer aankomen ze reed weer terug zeg maar. Dus ik roep mijn hond bij me waardoor ze gewoon door kon rijden. +:)+ als je nou gewoon rekening houd met elkaar is er al een hoop opgelost.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:31

love_western schreef:

En jij beweert serieus IPO te trainen met je hond???Dikke vraagtekens van iemand die serieus met honden bezig is.Het is mijn beroep en leven.Het begint toch echt het eerste met controlle over je hond.Iemand die zo reageert als jij zou zo mijn groep uit gezet zijn.
Voor mij ben je niet iemand die serieus met honden bezig is.
A - bezorg je honden eigenaren een slechte naam.
B - zou je geen voorbeeld voor de club zijn.

Ik loop vaak met mijn honden met mijn trainingsjas aan,mensen zien waar ik voor sta.Ik zou echt niet willen bekend staan als de gene die haar honden maar laat doen en bij die club hoort.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:38

Ik ben het helemaal eens met love_western. Ze zegt toch helemaal niet dat ze haar honden maar wat 'laat doen?'
Ze geeft alleen aan dat je dieren gewoon niet 100% onder controle kán houden omdat het dieren zijn. Ongelukken zitten in kleine hoekjes, hoe goed je ook bent getraind en geoefend met je hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:44

beatje schreef:
love_western schreef:

En jij beweert serieus IPO te trainen met je hond???Dikke vraagtekens van iemand die serieus met honden bezig is.Het is mijn beroep en leven.Het begint toch echt het eerste met controlle over je hond.Iemand die zo reageert als jij zou zo mijn groep uit gezet zijn.
Voor mij ben je niet iemand die serieus met honden bezig is.
A - bezorg je honden eigenaren een slechte naam.
B - zou je geen voorbeeld voor de club zijn.

Ik loop vaak met mijn honden met mijn trainingsjas aan,mensen zien waar ik voor sta.Ik zou echt niet willen bekend staan als de gene die haar honden maar laat doen en bij die club hoort.

Mag ik even heel hard lachen? Waar staat het dat mijn honden zomaar vanalles mogen doen?

Misschien word het tijd dat je mijn andere posten leest? Ik train serieus met mijn honden. Lopen alleen los waar het zeer overzichtelijk is. En als er iets aankomt, dan gaan ze allemaal aan de lijn.

Iemand zoals jou zou ik niet als trainer willen, met zulke vooroordelen ;)

Alleen ik zeg gewoon dingen die paarden eigenaren tegen honden eigenaren zeggen. Het word verwacht dat iedereen zijn hond 100% onder controle heeft. Maar als je zegt dat je een paard ook gewoon onder controle moet hebben. Dan krijg je de smoesjes ja maar het is een vluchtdier.

Als ipo trainen jouw beroep en leven is. Dan weet je ook heel goed dat je een hond niet meteen strak onder appèl hebt staan. Dat je daar heel wat trainingsuren in moet steken. En dat je dat niet binnen 10 week voor elkaar hebt. En dat lang niet iedereen dat voor elkaar krijgt. Mijn labrador staat prima onder appèl. Oudste mechel is net zijn puberteit uit en staat ook steeds beter onder appèl. En de jongste zijn 8.5 week. Dus die moeten nog alles leren.

Zo geld dat ook voor paardeneigenaren. Niet iedereen krijgt zijn paard bomproof en verkeersmak.

Laten we dat eens van elkaar accepteren. En gewoon rekening met elkaar houden. Zoals ik al eerder heb gezegd. Ruiters even gas terug nemen en in stap passeren. En honden eigenaren hun hond optijd aanlijnen of aangelijnd houden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:46

M jacky ,het verschil zit hem in dat je met een hond met een jager loopt en met een paard met een vlucht dier.Buiten het feit dat je er met een paard mag lopen en een hond aan de lijn hoort te zitten.Als jij je hond toch los laat(en heus ik doe het ook op plaatsen waar het niet mag) hoor je te zorgen dat je honden never nooit geen last veroorzaken.
Het feit dat ik zoveel positieve reactie's krijg op het feit dat ik fluit en mijn honden voor komen zitten vind ik eigenlijk beschamend.Dat is gewoon iets wat normaal is.
Dat paard slaat niet op hol als de honden onder controlle staan,dus het moet niet andersom zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:46

M_Jacky schreef:
Ik ben het helemaal eens met love_western. Ze zegt toch helemaal niet dat ze haar honden maar wat 'laat doen?'
Ze geeft alleen aan dat je dieren gewoon niet 100% onder controle kán houden omdat het dieren zijn. Ongelukken zitten in kleine hoekjes, hoe goed je ook bent getraind en geoefend met je hond.

Dank je wel. Stoom kwam nog net niet uit mijn oren.

Aangezien ik er altijd zeer nauwlettend mijn honden in de gaten hou, als ze los lopen. En steek veel tijd en energie in de trainingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:51

beatje schreef:
M jacky ,het verschil zit hem in dat je met een hond met een jager loopt en met een paard met een vlucht dier.Buiten het feit dat je er met een paard mag lopen en een hond aan de lijn hoort te zitten.Als jij je hond toch los laat(en heus ik doe het ook op plaatsen waar het niet mag) hoor je te zorgen dat je honden never nooit geen last veroorzaken.
Het feit dat ik zoveel positieve reactie's krijg op het feit dat ik fluit en mijn honden voor komen zitten vind ik eigenlijk beschamend.Dat is gewoon iets wat normaal is.
Dat paard slaat niet op hol als de honden onder controlle staan,dus het moet niet andersom zijn.

Een hond kan je leren om niet te jagen. Een paard kan je leren niet te vluchten.

En het zou makkelijk zijn als paarden alleen maar zouden schrikken van honden. Ik zou direct er voor tekenen! Dan hoef je een paard alleen maar te leren dat honden niet eng zijn.

Ik laat mijn honden alleen los waar het mag. Aangezien ze buiten het dorp los mogen lopen. En daar mogen paarden ook gewoon komen. Maar ik ben geen aso die mijn honden maar los laat lopen omdat het daar mag. Nee ik lijn ze netjes aan. 1 commando en ze zitten voor mij. En zorg dat mensen geen last van mij hebben.

Maar als ik vriendelijk vraag aan de ruiters om in stap voorbij te komenm ipv galop en draf. En ze doen het niet. Dan moeten ze niet kwaad worden op mij als hun paard schrikt.

Inmiddels reageert de oudste herder er niet meer op. Maar straks met mijn pups zal ik er ook weer op moeten trainen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:53

Sorry hoor maar een vluchtdier kan je dus echt niet leren om niet te vluchten.Net als dat je een jachthond niet voor 100% kan leren om niet te jagen. Het zit in het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:56

gohya schreef:
Sorry hoor maar een vluchtdier kan je dus echt niet leren om niet te vluchten.Net als dat je een jachthond niet voor 100% kan leren om niet te jagen. Het zit in het dier.

Misschien verkeerd verwoord.

Maar doormiddel van veel training kun je een schrik reactie wel beperken. Net zoals je een hond kunt leren om zijn jacht instinct zoveel mogelijk
te negeren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:38

love_western schreef:
gohya schreef:

Misschien verkeerd verwoord.

Maar doormiddel van veel training kun je een schrik reactie wel beperken. Net zoals je een hond kunt leren om zijn jacht instinct zoveel mogelijk
te negeren.

Ja dat zeg je goed,dat zou wel kunnen. ;)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:39

TinkerTreas schreef:
Ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat ik met mijn honden op strand liep, en we van achteren voorbij gescheurd werden door ruiters.
Zeker als er veel wind staat, hoor je ze echt niet aankomen. Buiten dat je je eigen rot kunt schrikken (niet iedereen houdt van paarden), kun je dan ook niet op tijd je honden bij je roepen.
Ik vind dat echt domme acties.

klopt ben ruiter en hondenmens en van beide kanten gebeurt dat wel eens...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:12

En wat dacht je van een vogel die opeens opvliegt.Mijn paarden zijn echt 99% mak buiten en op de wei,maar van een vogel kunnen ze behoorlijk schrikken.Dus ja,als er iets uit de struiken schiet schrikken de meeste paarden wel.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:49

love_western schreef:

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:29

love_western schreef:
Paintlinger schreef:

Op hol geslagen paarden in de buitenwereld is ook makkelijk te voorkomen.

Gewoon in de bak blijven rijden :D Gebeuren er geen aanrijdingen meer enzo.

Of paard gewoon niet los laten lopen maar hoofdstel om doen met teugels ;)
Vreemd dat je een paard nergens los mag laten lopen terwijl met honden wel mag terwijl die veel mee schade aan kunnen richting met hun tanden.

Mocht mijn paard wel schade veroorzaken, is aan bos of aan iemand persoonlijk, dan meld ik dat altijd en zorg ik er voor dat men niet slechter van wordt. Stukje fatsoen.