Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:49

bruintje123 schreef:
Daantjuh88 schreef:
Dat halstrekken gaat echt een aanfluiting worden. Ik heb vorig weekend bij het Z2 en ZZ licht zitten kijken, denk dat 75% van die ruiters de teugels echt niet los laten. Staan ze aan de andere kant van de bak met een snurkend paard! (het gehalte opgefokte dressuurpaarden was zeer hoog op deze wedstrijd, incl. longeren op voorterrein en vasthouden tot aan de ring :') )

Dat ze dan maar mooi een nul krijgen.
Als je er paard niet over de rug kunt laten lopen hoort hij niet in het Z.
En loslaten van de teugels is natuurlijk ook niet nodig. Je blijft contact houden :)

Maar de hand moet wel ontspannen worden en de druk op de mond verminderd. Veel ruiters in hogere klasses zullen daar toch moeite mee hebben ben ik bang.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:49

bruintje123 schreef:
Ik vond het al belachelijk dat halthouden en groeten uit de lagere klasse werd gehaald.
Nu hoger eruit is echt te kinderachtig.
Net als het doorzitten bij middendraf.
Kun je dat niet zonder stuiteren tijd voor meer oefenen. Niet voor schrappen.

Enige positieve is het hals strekken terug. Die dat niet kunnen zullen vast ook wel de midden draf licht rijders zijn.

Dat laatste heeft echt compleet niks met elkaar te maken :?

Ik kreeg tm het L2 8en op halsstrekken. Maar ik deed in het M1 sjoemelen met lichtrijden in de midde draf. Puur omdat mijn paard echt hondsberoerd zit en ik dat niet kan uitzitten.

Ik start tijdelijk niet maar als ik weer begin ben ik heel blij met de aanpassingen. Halsstrekken moet altijd kunnen. Je ziet zo vaak dat mensen gauw naar het m1 gaan om maar van dat halsstrekken af te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:50

Tendance schreef:
Ik vind, dat de proeven hierdoor veel diervriendelijker worden.

Halsstrekken in de hogere klassen is sowieso top en geeft ontspanning en gehoorzaamheid weer. Dit is ook een punt wat ik als jury zelf had ingebracht.

Verder zitten er steeds meer jonge paarden in de M en ik zie dan deelnemers, die een keurige M2 proef rijden, maar in de rug bonken met de uitgestrekte draf. Nu mag je lichtrijden en voorkom je schade. Vooral voor de jongere paarden is dit natuurlijk voor het behoud van die dieren top!

Verder vind ik, dat in de basissport het voorwaartse van belang moet zijn. Waarom dan beginnen met een onderdeel als halthouden en groeten?
Ga eerst maar eens lekker voorwaarts de baan in. Dat halthouden komt halverwege en met afgroeten dan wel aan de orde.
Aanspringen doe je vaak maar 2 keer, een middendraf ook, dus waarom halthouden dan 3x.
Ik vind het voor de ontspanning en de rust een hele goede.

Het niveau gaat hiermee niet omlaag. We laten zien dat we vanuit het voorwaarts gaan denken ipv het eeuwige geluk aan de voorkant.
Ik ben voor!!!

Ik deel je mening. Mijn gedachte is precies hetzelfde. Waarom 3 of soms zelf 4x het halthouden tonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:52

Daantjuh88 schreef:
Dat halstrekken gaat echt een aanfluiting worden. Ik heb vorig weekend bij het Z2 en ZZ licht zitten kijken, denk dat 75% van die ruiters de teugels echt niet los laten. Staan ze aan de andere kant van de bak met een snurkend paard! (het gehalte opgefokte dressuurpaarden was zeer hoog op deze wedstrijd, incl. longeren op voorterrein en vasthouden tot aan de ring :') )

Dan zullen deze combinaties hopelijk beoordeeld worden met een punt wat aansluit bij het getoonde.

Waarom zijn deze paarden vaak zo heet/druk? 9 van de 10 keer door de gesloten hand die veel te veel tegen aan het houden is.

In de lagere klasses zie je zo vaak paarden die druk door de baan gaan en met halsstrekken zo fijn ontspannen als de ruiterhand ontspant... en daar schort het vaak aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-09-15 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:52

cp112 schreef:
bruintje123 schreef:
Ik vond het al belachelijk dat halthouden en groeten uit de lagere klasse werd gehaald.
Nu hoger eruit is echt te kinderachtig.
Net als het doorzitten bij middendraf.
Kun je dat niet zonder stuiteren tijd voor meer oefenen. Niet voor schrappen.

Enige positieve is het hals strekken terug. Die dat niet kunnen zullen vast ook wel de midden draf licht rijders zijn.

Dat laatste heeft echt compleet niks met elkaar te maken :?

Ik kreeg tm het L2 8en op halsstrekken. Maar ik deed in het M1 sjoemelen met lichtrijden in de midde draf. Puur omdat mijn paard echt hondsberoerd zit en ik dat niet kan uitzitten.

Ik start tijdelijk niet maar als ik weer begin ben ik heel blij met de aanpassingen. Halsstrekken moet altijd kunnen. Je ziet zo vaak dat mensen gauw naar het m1 gaan om maar van dat halsstrekken af te zijn.

Heel vaak heeft het wel met elkaar te maken.
ZE rijden het paard niet over de rug. Kunnen daarom ook niet halsstrekken. Maar op die stugge rug ook niet doorzitten. Ja in een rustiger tempo wel. Maar bij middendraf vallen ze door de mand.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:01

bruintje123 schreef:
Daantjuh88 schreef:

En loslaten van de teugels is natuurlijk ook niet nodig. Je blijft contact houden :)

Laat het halsstrekken dan ook maar dubbel tellen :)

Janine1990

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:02

Ja bruintje123, dan vallen ze idd ook meteen Door de mand wat betreft de verzameling.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:08

En de nivellering gaat verder.
Als je in de M2 middendraf niet kunt uitzitten, wat doe je daar dan?
Dan is je basis basis simpelweg niet voor elkaar omdat het dier zich vasthoudt in zijn rug.
Alleen dat halsstrekken in alle klassen, daar ben ik al jaren een voorstander van.
Wanneer de jury echt (wil) kijken, dan vallen daar degenen met een schijnaanleuning vrolijk door de mand.
@ Janine1990 goed idee :Y)
Angezien spektakel al jaren wordt beloond, zijn er nog al wat ruiters die wel redelijk hoog rijden, maar geen idee hebben hoe echte aanleuning voelt.
Maar oke, dat is een andere discussie.
Overigens, is lichtrijden echt altijd vriendelijker ?
Er zijn nog al wat ruiters die achter de beweging aan uit het zadel springen.
Dat is ook niet fijn voor het dier.
Voor de zoveelste keer vraag ik me echt af waar de knhs naar toe wil.
En ondertussen is het wel veel makkelijker geworden winst te rijden.
Was het vroegah heel gewoon dat ongeveer 25% winst had en kwamen dubbele winstpunten zelden voor,
sinds het de vorigekeer 'beter' gemaakt werd word je er mee dood gegooid.
Het resultaat is te zien in de zzlicht.
Daar stropt het enorm.
Dat gaat er nu niet op verbeteren vrees ik.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:20

Mousmous schreef:
Hoe simpeler het wordt, hoe meer er doorstromen, en hoe groter de groep wordt richting het ZZ-Zwaar, waar er heel veel vastlopen. Door het halsstrekken in te voeren vervallen sommige onderdelen per proef, je komt toch in 'tijdnood' anders. Nou, dan ga je promoveren op de proeven die je het beste liggen en waar jouw lastige onderdelen net niet in opgenomen zijn :Y) Dat ga je ook krijgen. Ik vind het halsstrekken dan ook geen toegevoegde waarde hebben als er tegenover staat dat het ten koste van andere onderdelen gaat. En dat lichtrijden, dat moet je op dat nivo gewoon kunnen. Zie er zat die het niet kunnen, daar niet van.

Hier ben ik het wel mee eens.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:28

Idje, ik weet niet waar jij rijdt maar ik kom dikwijls wedstrijden tegen waar 0 winstpunten worden behaald klasse B tm M2. Dus niet altijd wordt je dood gegooid met wp. Gelukkig maar.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:30

Ik lees veel mensen die het hals strekken zo'n verbeter punt vinden. Dit is maar een onderdeel. Als iedereen nu denkt dat de ruiters die hun dier geen hals kunnen laten strekken geen winstpunt meer rijdt, heeft het mis denk ik zo.

En het halthouden (van mij hadden ze het er in mogen laten, vind het wel netjes staan even een groet naar de jury). Veel vinden dat je dat niet vier keer hoeft te laten zien, maar we rijden toch meer oefeningen dubbel? Midden draf/uitgestrekte draf. Eenvoudige wissels, vliegende wissels. Overgangen.

Ik hoop alleen dat het nu niet heel makkelijk gaat worden om het Z te bereiken. Ik vind dat het Z magisch moet blijven. En als je niet kan zitten in de midden draf/uitgestrekte draf vind ik dat je moet zorgen dat je onafhankelijk kan zitten. Je ziet veel te veel gehobbel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:36

wallance schreef:
En het halthouden (van mij hadden ze het er in mogen laten, vind het wel netjes staan even een groet naar de jury). Veel vinden dat je dat niet vier keer hoeft te laten zien, maar we rijden toch meer oefeningen dubbel? Midden draf/uitgestrekte draf. Eenvoudige wissels, vliegende wissels. Overgangen.

Veel oefeningen doe je inderdaad dubbel maar wel op verschillende handen.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:40

Het verschil natuurlijk wel is dat je voorheen mocht lichtrijden tijdens het halsstrekken en dat dit nu ook doorzittend zal moeten.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:43

Daarnaast vind ik het ook gewoon netjes om je jury te groeten.

En wissels gaan ook dubbel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:44

Dat je dat doorzittend moet doen of met lichtrijden, dat staat nog nergens hoor.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:45

wallance schreef:

Ach.... bij het springen kan een knikje er al niet meer vanaf.
Ik mis het als jury zijnde in de dressuur niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:50

mywayzidane schreef:
Het verschil natuurlijk wel is dat je voorheen mocht lichtrijden tijdens het halsstrekken en dat dit nu ook doorzittend zal moeten.

Waar haal je deze wijsheid vandaan?

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:52

Sorry daar ging ik even vanuit. In Duitsland is dit ook een gevraagd onderdeel waarin je dus moet doorblijven zitten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:54

Hmm oké, waarom moet dat dan doorzittemd gebeuren? Lijkt mij meer hinder geven?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:59

Tendance schreef:
wallance schreef:

Ach.... bij het springen kan een knikje er al niet meer vanaf.
Ik mis het als jury zijnde in de dressuur niet hoor.

Jawel, ikke altijd!
Krijg helaas niet altijd een knik of handje terug... -O-
Al zijn er wel veel jury's die weten dat ik het doe en dus netjes even terug groeten. Vind ik leuk +:)+

Inderdaad wel zo netjes, maar halthouden is niet altijd praktisch en kan ooit voor onnodige extra spanning zorgen. Neem Bonfire, hij had op het hoogste niveau altijd moeite met stilstaan, terwijl dat toch echt een goed afgericht paard was.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:02

Janine1990 schreef:
bruintje123 schreef:

Laat het halsstrekken dan ook maar dubbel tellen :)

Graag! Dat kan die van mij voor een 10 :D

Ik vind de aanpassingen vooral paardvriendelijk. Ik denk niet, zoals sommigen, dat je nu wel even door alle klasses vliegt, dat zal wel meevallen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:12

Dat binnenkomen, halthouden en groeten hoort bij de dressuur als een begingroet naar de jury. Dat is een soort respect, een soort klasse/stijl wat hoort bij de dressuur. Je komt de ring binnen, staat stil en groet de jury. Daarna begin je de verrichting. Laat mij dan maar ouderwets zijn maar zo hoort het gewoon in een dressuurproef. Ook in de klasse B.

En de proeven nog korter? Je bent al uren aan het voorbereiden voor 5 minuten proef. En het is altijd al een momentopname. Nu heb je helemaal geen tijd meer om de spanning te laten afvloeien of om te verbeteren tijdens de proef.
Ik zal wel vervallen in 'vroegah' was alles beter maar ik vind het geen verbeteringen. Ik sta er niet meer achter.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:46

In de B kan ik het nog begrijpen dat ze die binnenkomende groet afschaffen maar al die andere klassen vind ik grote onzin. Ik vind het juist veel fijner om door te zitten in de middendraf. Kan ik veel beter het achterbeen er bij houden.

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:47

Ik vind het groeten aan het begin van de proef juist een mooi deel van de proef.. Jammer dat ze dat er uit halen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:56

Ik vind de aanpassingen okee, maar ben het volledig met Suzanne F. eens, nog korter?? En als ze het erover hebben dat je niet alles kan laten zien dat bij een niveau hoort, dan zou je er vanuit kunnen gaan dat er dus oefeningen geschrapt gaan worden. Ik ben benieuwd. Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar als ik een keer meedoe vind ik de 6 minuten niet erg lang om in alles te proppen. Jammer als er nog minder rijtijd zou zijn...